luchtzuiger kopen of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: zou ik kopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:35

lowara schreef:
het is ook vooral voor de omgeving ( jij, mensen die ermee omgaan) irritant, zo'n blurpend paard.

En dat zou voor mij een reden zijn om zo'n dier te laten staan.

4EverHobbes

Re: luchtzuiger kopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:18

Mijn paard is ook een flinke luchtzuiger. Het kan nooit meer overgaan, wel kun je het in de hand houden door te zorgen dat ze voldoende afleiding hebben.
Mijn paard heeft nog nooit iets gehad en dat andere paarden het overnemen is onzin. Dat is met uitgebreid onderzoek aangetoond.

De meningen en ideeën over luchtzuigen verschillen nogal. Maar mijn ervaring is niet negatief.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:02

ik zou het niet doen. Ik heb al meerdere paarden er aan zien overlijden. De pony van mn vriendin had ook altijd koliek, kost je elke keer hande vol aan de dierenarts vooral als het in het weekend gebeurt. En 1 keer was het zo erg dat hij aan die koliek is overleden. Voor mij geen luchtzuiger. Maar wil zoiezo een paard zonder gebreken want vroeg of laat komt er altijd ellende van

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:07

@ Breitling
Als dat paard altijd koliek heeft dan hebben ze niet naar de oorzak gezocht. En waarschijnlijk is dat maagzuur geweest door of de omgeving en voeren of iets anders.
Dus dat was geen vervelingluchtzuiger.

Aan de TS
Kun je uitzoeken welke variant van luchtzuigen het is?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:11

hoi ik weet niet zo heel veel van luchtzuigers maar ik denk dat je doormiddel van een luchtzuigband het in de hand kan houden! en door izjn jonge leefdtijd heeft het denk ik nog niet veel schade aangericht.. als alle pony's die luchtzuigen afgekeurd worden door iedereen zouden er een hoop pony's zonder baasje zitten denk ik...

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:15

mijn paard is een ex-manegepaard. Ook een luchtzuiger en in de wetenschap gekocht dat hij dit deed. Hier heb ik me dus zoals ook als door eerdere personen verteld niks van aangetrokken.
Ik wilde Kobus gewoon hebben! Ik denk dat hij puur uit verveling is gaan luchtzuigen. Hij had voorheen (ik kende hem vier jaar uit de lessen) nooit gaskoliek gehad.
Nu hij bij mij woont verveelt hij zich niet meer, hij doet echter nog wel steeds aan luchtzuigen. Zo gauw als hij op stal komt, pakt hij de eerste balk die hij tegenkomt en begint te zuigen. Ik stoor me er niet aan en de fjord die bij Kobus loopt neemt het ook niet over.
Luchtzuigen is voor een paard verslavend. Op het moment dat hij dit eenmaal aan heeft geleerd (denk aan roken bij de mens Haha! ) dan houdt hij er bij geen verveling nog niet zomaar mee op! Ik denk dat je het daar mee kunt vergelijken. Kobus zuigt in de wei absoluut geen lucht, maar op stal wanneer de mogelijkheid zich aanbied dus meteen wel. Kobus gaat er trouwens niet minder door eten en heeft er ook geen slechtere tand van gekregen (tot dusver Haha! ).

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:16

als je het dier voor je zelf wilt houden, zou ik hem kopen. maar heb je ook maar een klein idee dat je hem ooit gaat verkopen, dan zou ik heel goed nadenken. Want de meeste mensen zijn gewoon zeer huiverig voor een luchthapper, en zulllen er niet snel 1 kopen.

Dus als je 100 procent zeker bent over het feit dat je hem wilt houden, dan zou ik het doen. maar bestaat de kans dat je hem ooit moet verkopen, denk er dan dat een luchtzuiger niet verkoopt, en als je hem aanbiedt, moet je een zeer lage prijs in gedachten nemen..

En idd.. het is verslavend.. Als een paard luchtzuigt, maakt hij een soort van lichaamseigen morfine aan. door deze Endorfine krijgt hij een soort van kick.. klinkt raar, en ik had er zelf ook moeite mee om het te geloven, maar het schijnt zo te zijn

Veel succes met je keuze!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:22

ik zou wel wat in de prijs minderen dan... ik zou er persoonlijk namelijk wel over struikelen. Als de prijs minder was zou ik hem er zeker niet voor laten staan...

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:24

Ik zou mij er niet aan wagen. Ik vind het verschrikkelijk irritant. En er bestaat een klein kansje dat andere paarden het over nemen..en dan moet je die eigenaren horen! iK persoonlijk zou even door sparen en er dan een zonder gebreken kopen
Maar de keuze is uiteindelijk aan jou. Mocht je het beestje kopen laat hem dan wel uitgebreid keuren dat kan namelijk nooit kwaad.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:33

Ik zou het niet doen. Ik heb al tig luchtzuigers de revue zien passeren die daardoor véél gevoeliger waren voor koliek. Ik raad je aan een paard zonder gebreken te kopen - die krijgt ie vanzelf wel.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:42

Hoe kan je nou in ****naam weten of je je paard nooit verkoopt?!
Vind ik heel knap als jij dat kan voorspellen.
Maar idd, ze zijn moeilijker te verkopen.

Ik heb zelf ook een luchtzuiger gehad (Starlight, is hier regelmatig voorbij gekomen). Die heeft op verschillende stallen gestaan, naast paarden van alle leeftijden, ook veulens en jaarlingen. Er is er geen één die het over heeft genomen.
En dan dat voorbeeld van die fokmerrie, als jonge dieren het sneller over zouden nemen, dan zouden die veulens het ook moeten gaan doen, omdat die sowiezo al immiteren wat de moeder doet. Maar ze doen het geen van alle, dus dat zou voor mij wel bewijzen dat ze het niet overnemen.
Wat al eerder genoemd is, het kan natuurlijk wel dat een paard wat ergens last heeft (maag, verveling) het bij een ander paard ziet, en het trukje ook probeert en merkt dat hij er beter van word op een of andere manier. Maar dan moet er dus iets aan het stalbeleid gedaan worden, of het paard moet medisch onderzocht worden.

Ik had bij mijn paardje ook een luchtzuigband, zo'n miracle collar. Ik was totaal niet op de hoogte wat voor schade zo'n ding kan aanbrengen! Ik heb die pony twee jaar gehad, en het laatste jaar heb ik de band niet meer omgedaan. Hij heeft nooit koliek gehad, of verschijnselen daarvan. Wel vond iedereen hem schraal (of zelfs mager) maar dat had ook veel met zijn bouw te maken. Het was een jong paard met weinig bespiering, en ook nog een halfo arabier (lijkt veeeeel meer op een arabier) die dus wel van die smalle schoudertjes heeft, maar wel weer brede heupen. Dus het heupbot stak wat uit zegmaar. Maar je zag zijn ribben niet.
Let er even op wat bij jou paardje het geval is.
Maar een luchtzuiger hoeft helemaal niet per definitie mager te zijn, of steeds koliek te hebben.
Je moet voor jezelf uitmaken of je het risico wil nemen dat het eventueel wel kan gebeuren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:27

ik heb zelf een paar jaar een luchtzuiger gehad.
Nooit ziek geweest
En het paard dat er die jaren langs heeft gestaan heeft het nooit in de geringste vorm overgenomen.

equine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:56

Luchtzuigen is een een vorm van stereotyp gedrag. Dit zelfde soort gedrag zie je bij ijsberen in de dierentuin die letterlijk 'ijsberen'. Ook olifanten zijn erg gevoelig voor zulke vreemde gedragingen wat op weven lijkt bij paarden. Dan heb je ook nog de beren die zichzelf aanvreten, self-mutilation.

Oorzaak van dit steroetyp gedrag is dat de dieren er niet in kunnen slagen om hun natuurlijke gedrag te uiten. Bij paarden heeft dit vooral te maken met de weinige beweging die 'onze' paarden in de huisvesting hebben (vaak grootste gedeelte van de dag in een box). Ook speelt voeding een grote rol. Paarden zijn geevolueert, ontwikkeld, om de gehele dag door voer tot zich te nemen. Hier is het verteringstelsel (maag, darmen en speekselproductie) op aangepast. Het heeft dus kortgezegd met verveling te maken!!! Dieren zoeken een uitweg omdat ze over de huidige situatie geen controle hebben en krijgen hierdoor een vorm van chronische stress. Om toch een goed gevoel te krijgen beginnen ze met zo'n tick waardoor endorfines door het lichaam worden uitgescheiden. En dit werkt verslavend...

Echter heeft het ene paard sneller last van zo'n vorm van stress... Dat maakt het nu juist zo moeilijk. Het paard verplaatsen naar een andere omgeving kan soms wonderen doen!!! Maar helaas vaak is het zo dat als ze er eenmaal mee zijn begonnen dat het niet meer overgaat. Net als rokers... Hihi Haha!

Belangrijk blijft het (voor ieder paard!!!!) om rekening te houden met het natuurlijk gedrag en de natuurlijke omgeving van een paard. Beweging, veel voeren om te kauwen (juist het kauwen is belangrijk), lichte huisvesting, contact met soortgenoten; kortgezegd: afleiding, voorkom dat een paard zich gaat vervelen!!! Pling

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:06

Hoi,
ook ik heb thuis een luchtzuiger. Die van mij doet het alleen na het eten en pakt wel dingen vast, Als hij niet dagelijks na buiten zou gaan dan doet hij het gelukkig nog niet vaker. Het is puur als hij zijn eten op heeft!
Let er wel op dat een paard dat luchtzuigt vaak ook wel iets van stress in zich hebben.
Verder helpt een luchtzuigband ook goed,
maar ik heb ook een 'echte' luchtzuiger op proef gehad en die deed het constant ook met een band om. En ik vond dat echt verschrikkelijk om na te luisteren.Maar dat is natuurlijk mijn mening.
Ik kan je vertellen dat dit niet perse over hoeft te gaan. Ligt helemaal aan hoe jou andere paarden op stal zijn.
Bij mij is er nog geen een die het over heeft gekregen.
Maar veulens nemen natuurlijkw el sneller dingen van andere over.
Ik denk niet dat ik je hier echt mee geholpen heb, maar ik zou gwn kijken in wat voor mate hij luchtzuigt (oftie het in de wei ook doet)
Ik ben iig heel erg blij met mijn luchtzuiger!!!
gr.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:11

ik verzorg ook een luchtzuiger.
Luchtzuigen komt voor uit maagproblemen, we hebben nu een pot moet poeder wat bestemt voor z'n maag is. Dit spul helpt aardig en hij heeft er nu minder last van.
Wat ook aardig werkt is onbeperkt hooi geven, zo vervelen ze zich niet en hebben doordat hun maag in beweging is er minder last van. Volgens mij hebben ze last van maagzuur dat ik de dierenarts toen hoorde zeggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:15

Luchtzuigen nemen ze niet van elkaar over! Dat is een fabeltje. Het is ook niet zo dat uchtzuigen nadelig is voor het gebruik van het paard. Dus in dat opzicht heeft het geen enkel nadeel.
Het enige nadeel is dat je er zelf last van kan hebben. Zo'n band kan misschien helpen, maar beter is de oorzaak wegnemen. Voldoende beweging en de hele dag in het land/paddock met andere paarden zodat ze genoeg afleiding hebben.
En een paard hoort de hele dag ruwvoer te kunnen eten. dat zorgt voor speekselaanmaak. En speeksel werkt weer tegen maagzuur. Als ze dus niet genoeg te kouwen hebben krijgen ze last van maagzuur en gaan ze luchtzuigen omdat nare gevoel weg te krijgen.

Ik zou me niet tegen laten houden om een luchtzuiger te kopen. Als je zorgt dat de omstandigheden voor een paard zoveel mogelijk ideaal zijn is de kans groot dat het luchtzuigen zo over is.

annieboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:53

Ik heb er een van 20 die sinds dat hij z'n band om heeft, het nooit meer gedaan heeft.

Dus de vraag is of bij jouw ''toekomstige'' paardje een band helpt?

succes

annieboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:56

en als het werkt heb je een leuk paardje.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:48

annieboef schreef:
Ik heb er een van 20 die sinds dat hij z'n band om heeft, het nooit meer gedaan heeft.

Dus de vraag is of bij jouw ''toekomstige'' paardje een band helpt?

succes

Met een band maak je meer kapot dan goed is.... hoop dat jou paard niet straks iets kapot heeft van binnen of buiten.

Ik zie trouwens erg veel onzin voorbij komen in dit topic Nagelbijten / Gniffelen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:22

Faniek schreef:
@ Breitling
Als dat paard altijd koliek heeft dan hebben ze niet naar de oorzak gezocht. En waarschijnlijk is dat maagzuur geweest door of de omgeving en voeren of iets anders.
Dus dat was geen vervelingluchtzuiger.

Aan de TS
Kun je uitzoeken welke variant van luchtzuigen het is?

de oorzaak kwam van het luchtzuigen Clown

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:01

Zo een luchtzuigband zorgt ervoor dat ze niet meer kunnen luchtzuigen, maar het lost de oorzaak niet op! Dus wat heb je dan aan je luchtzuigband, tenzij je paard van het luchtzuigen koliek krijgt!
Maar weer ff ontopic, ik zou het paardje nemen als je hem leuk vind, ook al is het een luchtzuiger!!

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 19:42

Het paardje staat bij die mensen in een padock op dit moment alleen, eerst met 3 andere veulens maar hij is een keer over het hekje heen gesprongen in de graswei ( gewoon een simpel hekje zonder stroom ervoor/op ) en daarom staat hij nu in de paddock. hij staat nooit in een stal. en heeft een band om, toch nog doet hij afentoe ( niet zo heel vaak ) luchtzuigen.. die meneer zei dat hij het minder vond geworden sinds hij een band om heeft. eerst was hij erg dun maar is nu ook aangekomen. ( maar je ziet nog wel steeds zijn ribben ) als ik hem zou kopen mag hij 12 uur per dag op de wei,paddock, en stal in ( eigen keus ) waarschijnlijk zet ik hem bij men merrie van 10 maanden.. dus een maatje heeft ie. de andere 12 uur moet ie op stal omdat dan men andere hengst in de wei mag. hij kan ook 24 uur per dag hooi eten ( kunnen al men paarden want we hebben een hoek afgemaakt wat helemaal vol licht met hooi en steeds wordt bijgevult ) en krijgt smorgens en savonds 1 kilo brok + brood en afentoe wat komkommers.
verder hebben we eigen grond dus andere mensen zullen er geen last van hebben.
men vader zi ook nog steeds te twijfelen of we hem wel zullen kopen, ik denk gewoon dat we nog even heel goed na moeten denken wat we moeten doen. maar al erg bedankt voor jullie vele informatie Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:04

gewoon doen! Ik heb een super goed paard en dat is ook een luchtzuiger..hij loopt heel veel in de wei en in de stal moet je er voor zorgen dat de voerbak/drinkbak laag zit{dan kunnen ze hem niet vastpakken om te zuigen} en dat er voor de rest geen dingen zitten waarop ie kan zuigen.En veel afwisseling geven,er zijn idd verschillende oorzaken van luchtzuigen..de mijne doet het met eten{dus ik denk dat ie ooit een maagzweer gehad heeft ofzo,en hij heeft het zichzelf toen aangeleerd} hij is nu 100 % gezond en heeft nooit koliek.Maar hij doet het ook als ie aandacht wil,dus dan moet je het negeren..maar zoek anders eens wat info op op i-net er is zat over..en een hoop dingen waarvan mensen zeggen dat het feiten zijn,zijn dus helemaal niet waar.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:23

Elisa2 schreef:
gewoon doen! Ik heb een super goed paard en dat is ook een luchtzuiger..hij loopt heel veel in de wei en in de stal moet je er voor zorgen dat de voerbak/drinkbak laag zit{dan kunnen ze hem niet vastpakken om te zuigen} en dat er voor de rest geen dingen zitten waarop ie kan zuigen.En veel afwisseling geven,er zijn idd verschillende oorzaken van luchtzuigen..de mijne doet het met eten{dus ik denk dat ie ooit een maagzweer gehad heeft ofzo,en hij heeft het zichzelf toen aangeleerd} hij is nu 100 % gezond en heeft nooit koliek.Maar hij doet het ook als ie aandacht wil,dus dan moet je het negeren..maar zoek anders eens wat info op op i-net er is zat over..en een hoop dingen waarvan mensen zeggen dat het feiten zijn,zijn dus helemaal niet waar.

ja, ik ben eigelijk nu wel overtuigd om het te doen alleen men vader heeft nog twijfels.. hij zegt dat hij iemand heeft horen zeggen dat ze het nooit meer afleren en dat ze dan niet dik te krijgen zijn.. en nu heeft ie sterk zijn twijfels..

sommige zeggen: 'verder zoeken' maar we zijn eigelijk niet echt op zoek naar nog een paard dus. We hebben deze gewoon aangeboden gekregen en zitten erover te denken om het wel of niet te doen. dus...

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:24

nogmaals hij doet het niet op voorwerpen hij pakt niks vast ofzo. hij doet het zo zonder iets zegmaar. Knipoog