Poep scheppen op het weiland? Wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

Re: Poep scheppen op het weiland? Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:08

Ik ruim ook iedere dag de mest op. Zo gaat er vrij weinig van je wei verloren en minder kans op wormen.
Bij mij schrapen de vogels ook de poep uit elkaar, erg vervelend!

andorrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:14

Bij ons is het ook elke dag weer hetzelfde ritueel. Nu vind ik het heel handig om met een schoefel en een bats (heel grote schop) de drollen uit de wei maar ook uit de stal te halen. Het is misschien een raar idee, maar het werkt geweldig fijn. Met die schoefel schuif je de drollen zo in die grote schop. (met een kleine schop vind ik het niet werken, want dan valt de helft er langs....of je moet hele kleine drolletjes hebben haha) Groetjes Nicole

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:29

Ik gebruik gewoon van die plastic handschoenen en haal de poep met de hand in de kruiwagen! Uit het hoge gras kan ik het niet doen met een riek, want dan neem ik alle graswortels mee! Ik mest mijn stukje (800 m2) 2 keer per week. Star staat alleen overdag buiten. 's nachts haal ik hem binnen!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:37

ik waag me er niet aan om met de hand te gaan rapen hoor.........ik schep met zo'n zand/zaagsel vork twee kruiwagens per dag bomvol....

Moet je geen paarden hebben die zichzelf enorm grappig vinden en de kruiwagen omtikken als je meer dan 2 meter ervan verwijderd bent....
liefst als ie bijna helemaal vol is.... Gestoord

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:08

Het land is bij ons opgedeeld in grote paddocks, ieder paard heeft zijn eigen stukje. Wij halen het dus wel alle dagen weg. De stukjes zijn namelijk te klein om het te laten liggen. Bovendien wilen ze niet meer van het gras eten als er constant mest op die plek ligt, zo voorkomen we dat een beetje.

Wat dat mais trouwens betreft: onze paarden krijgen alle dagen tweemaal daags een schepje mais door hun voer. Maar ik ben het nog nooit tegengekomen in de mest. Lijkt me trouwens wel handig als de vogels het werk zouden opknappen, we hebben er hier nogal wat zitten. Knipoog

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:53

Ian staat met nog 1 paard en we hebben met ons vieren een schema, elke dag 10 minuutjes scheppen en je hebt een nette wei, gewoon met een kruiwagen. Meestal zijn er een stuk of 8 hopen dus prima te doen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:57

Ik probeer het een maal per week te doen, maar zoals nu tijdens de examens schiet het er wel eens over Bloos De winterwei heb ik de laatste weken niet meer gedaan, omdat vriendlief die ging komen ploegen, frezen en inzaaien...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:22

Wij ruimen elke dag mest (4 paarden en pony) wij hebben 3 stukken van elke 0,5 hectare dus dan is het wel nodig, 1 * p.j. laten we de mest uitrijden als het meer dan een jaar heeft gelegen. Voor het mest ruimen gebruiken we een hark en een sneeuwschep (zo'n plasticke).

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:28

Mijn paard staat met totaal 7 paarden op het land. Het is bij ons de bedoeling dat iedereen 1 x in de week poep uit het land haalt. Wij hebben daar een hele handige wagen voor. Het heet een cushman. Je kan er met zijn tweeen op zitten en het heeft een grote laadbak die je vol kan scheppen met poep. Want om met kruiwagentjes te gaan sjouwen is wel heel erg zwaar in zo'n groot land.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:31

ik heb maar 1 paard en ik schep het om de 3 weken ofzo uit als het mooi weer is. Soms is het langer dan moet ik meer scheppen he. de paddock gebeurt in de winter iedere week(midweek dan) en in de zomer om de 2 max 3 dagen.

ik had wel geluk in de winter mocht ze in de grote weide (nog groter dan de andere) en die werd gesleept en tijdje voordat de koeien er weer inkwamen (in de zomer dan)

het is fijner voor paard en ruiter en omwoonenden dat alles net is he!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:47

Wij scheppen elke dag, er staan 4 pony´s (waarvan 1 van 1.50m en 1 van 1.56m) We moeten wel scheppen, het is een kinderboerderij en dus wel netter als mensen niet in de paardenpoep lopen Lachen

Het is een land van een hectare, prima te doen als je het dagelijks doet, 10 minuutjes werk.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:53

Op de vorige stal schepten we ook poep uit het land met een kruiwagen. Op deze stal doen we niks, maar het land ziet er heel veel netter uit, dus ze zullen er hier vast ook wel wat mee doen, maar wijzelf iig niet.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:06

Wij hebben 3 weilanden en 2 groepjes paarden, als het laatste groepje wordt doorverweid dan gaat de trekker met weidesleep erachteraan, het gras groeit dan goed en je krijgt niet zulke hoge plekken. Verder wat vaker een wormspuit.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:39

Mijn beppe doet het met de handen Haha! (incl. Handschoenen Haha!) Ik doe het met de schep, als ik zin/tijd heb, want er ligt nooit zoveel in Knipoog

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:51

Gewoon elke dag een stuk scheppen.
Alles in een zijn we een pittig tijdje mee bezig maar het wordt niet gesleept dus we moeten wel mesten Knipoog

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:58

Ik ga dit topic even aan m'n paps laten lezen Haha!

Hij is altijd aan het zeuren dat het niet nodig is -ondanks dat onze buren ervan mee profiteren zitten we nog altijd met een overschot- maar ik vind het wel degelijk nodig. (zie eerdere post)
Ik heb hier nu ook een schema gemaakt en ieder doet z'n ding, dat werkt prima. Enne...iedere dag wordt door drie pony's een mooie kruiwagen volgescheten Haha!

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:49

Vraag me af als ik alles lees hoe het kan dat ik regelmatig 2 / 3 kruiwagens heb van een e pony + mini Vork

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 19:55

conquista schreef:
Vraag me af als ik alles lees hoe het kan dat ik regelmatig 2 / 3 kruiwagens heb van een e pony + mini Vork

Nouw... die poepen dus veel! Haha! Haha!

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:29

Hahaha, ja die poepen inderdaad gewoon veel Lachen
Maar mest je elke dag dan? Want dat is dan inderdaad heel erg veel hoor!

Bij ons staan er 3 paarden op de wei en ieder weekend doet 1 van ons de wei. Zo doe je 1 keer in de 3 weken de wei, wordt 'ie lekker bijgehouden en worden de mestplekken niet zo hoog en houden we het wormpjesgehalte op peil en het netheidsgehalte goed Lachen. Dat is dus best te doen zo; ik ga met zo'n loopkar en 4 kratten erop en een zaagselvork (hoe noem je zoiets?) de wei op en ga lekker poepruimen en dan heb ik 4 kratten vol.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:19

Ik schep het er ook ongeveer 1 keer per week uit in de kleine wei, in de grote wei doe ik het een paar keer in het weideseizoen, en ik loop de hele wei na als de paarden er voor het laatst in hebben gestaan.
Onze paarden hebben altijd een paar vaste mestplaatsen in de wei, waar ze vervolgens niet meer eten, dus na het weghalen van de mest ga ik er soms even met de handgrasmaaier overheen, dan is het de volgende keer weer makkelijker om de mest daar weg te halen.

semjase

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:21

Wij doen het elke dag, want ze poepen als olifanten Haha!
wij hebben zo'n handig klein trekkertje met aanhangertje en die is elke dag vol.
Afbeelding

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:43

Citaat:
wij hebben zo'n handig klein trekkertje met aanhangertje en die is elke dag vol.

Wat een geweldige paarden!
Wij hebben ook zo'n trekkertje met een kar, vorig jaar hadden we 9 pony's rondlopen en dan moest de mest naar de boerderij van de buren gebracht worden.
Ik werd er helemaal tureluurs van, was alleen nog maar bezig met scheppen en om wat anders te doen had ik geen tijd meer voor.

Dit jaar probeer ik het anders te doen, ben verschillende manieren aan het uitproberen om te kijken wat het beste resultaat geeft.

Ik heb zelf alleen maar weiland zonder mesthoop, dus waar laat ik die bende. Mag wel weer naar de boerderij maar dan moet ik er voor betalen en ik moet steeds heen en weer rijden.

Ik haal het in iedergeval wel weg, want anders ligt het helemaal vol en laten ze de helft van het gras staan. Ik heb onder andere kleine hoopjes gemaakt aan de zijkanten van de wei, ik doe dat met een grashark die verkruimt de mest alvast een beetje waardoor het sneller verteerd.

Ga van het weekend een stuk slepen, kijken hoe dat uitwerkt. Ik heb allemaal kleinere weidjes gemaakt zodat ze bijna elke week een ander stuk hebben.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:59

Wat ook handig gaat, als het gras lang is, is om de mest er tussenuit te pakken met afwashandschoenen aan.
Maar dat is alleen haalbaar als je maar 1 paard hebt lopen Haha!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:05

Je moet het ook niet proberen met een gewone schep, maar met een balastschep. Dat is zo'n grote brede die zijn platter en hebben een opstaand randje aan de zijkant waardoor het er niet zo snel afvalt.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:08

Ik laat het mooi ligen. Als de paarden op een nieuw stuk land gaan dan sla ik de mest altijd uit. Zodat het goed kan groeien.