Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mariska1970 schreef:Ik raad het zeker niet iedereen aan, maar voor mijn paard geldt eigenlijk : hoe scherper hoe beter.
Mijn spoortjes komen ook uit Spanje, die zijn speciaal voor mij gemaakt : met extra lange hals van 7 cm en zo'n klein wieltje met 9 scherpe puntjes eraan.
Nogmaals, dat raad ik heus niet iedereen aan !
Parcival schreef:Allemachtig, rij je daar echt mee ? Ik krijg af en toe al commentaar op mijn grof wiel, maar jouw sporen klinken echt ENG !
Als ik die dingen om doe en ermee op mijn paard stap, dan vlieg ik door het dak.
Maar verder zou ik je demonstratie graag een keer willen zien, dat lijkt me supermooi. En dan kan ik meteen zien hoe jij met zulke vreselijke sporen kunt rijden zonder door het dak te worden gelanceerd.
Mariska1970 schreef:Parcival, ik nodig je van harte uit om een keer te komen kijken, tijdens een demonstratie of als ik aan het trainen ben.
Zolang je met iedere spoor verantwoordelijk omgaat dan kunnen beiden geen kwaad denk ik. doubledream schreef:Omdat ik liever 1x een schop geef met een grof wiel dan dat ik 10x moet drijven met een normaal spoortje...dat vind ik zieliger en slechter voor het paard/pony omdat het dan onnodig word aangedreven en zo word afgestompt.
sherwood schreef:doubledream schreef:Omdat ik liever 1x een schop geef met een grof wiel dan dat ik 10x moet drijven met een normaal spoortje...dat vind ik zieliger en slechter voor het paard/pony omdat het dan onnodig word aangedreven en zo word afgestompt.
juist en hoe komt dat? Dat komt doordat ze scherper zijn. En niet zoals iedereen beweerd dat ze vriendelijker zijn, anders zouden ze niet zo goed voor het been zijn ineens.
geen aanval op jou hoor, maar ik wordt daar zo moe van die mensen die dat blijven beweren. Het is toch zeker niet voor niets dat een paard ineens heel hard kan lopen en heel goed kan luisteren als je die sporen om hebt?
sherwood schreef:na een paar weken is dat echt geen gek gevoel meer voor ze hoor. En als ik een spoor op mijn been druk zoals die ook op het paard wordt gebruikt, dan voel ik wel degelijk dat het stukje spoor dat in je vel wordt gedrukt bij de wielspoor een kleiner oppervkal heeft, en dus harder aan komt. Ookal rolt dat ding weg. Dat kleine puntje (na puntje na puntje voor mijn part) is nog altijd een kleiner oppervlak dan die knop spoor of stompe spoor.
patos schreef:Gelukkig gebruik ik mijn sporen niet zo veel dat ze de kans krijgen om aan dat gevoel te wennen... Nogmaals: ik oefen geen druk uit op het spoortje, althans, niet loodrecht op de buik, dus lijkt het me sterk dat je te maken krijgt met de formule F = p * A waar jij het over hebt. Ik gebruik alleen verticale druk om het wieltje te laten rollen, een optie die je bij knopsporen dus niet hebt. Tenzij je ze alleen over het paard wrijft, wat ik maar bitter weinig zie gebeuren.