Wel of geen wieltjes in je sporen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen wieltjes ?

Geen wieltje.
33 (47%)
Glad wiel (ook wel dubbeltje genoemd, zonder "punten").
9 (12%)
Grof wiel (ook bekend als sterwiel).
23 (32%)
Fijn wieltje.
3 (4%)
Klein scherp wieltje.
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 70

Mariska1970

Re: Wel of geen wieltjes in je sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:00

Ik raad het zeker niet iedereen aan, maar voor mijn paard geldt eigenlijk : hoe scherper hoe beter. Ik raak hem er bijna nooit mee, maar als het dan moet bij moeilijke oefeningen, dan is een piepkleine korte aanraking genoeg. En als ik dan een lange spoor met een scherp wieltje aan heb, kan ik daar perfect mijn verfijnde hulpen mee geven.
Het is een superhete Lusitano waar ik demonstraties mee rij, in een Spaanse jurk. Ik krijg dan na afloop wel eens vragen over mijn scherpe sporen, maar als ik het dan uitleg snappen de meesten het wel.
Trouwens heel leuk hoor, Spaanse dressuur rijden in kostuum ! Met mooie rode jurken, laarzen met hoge hakken, Spaans zadel, ik ben er dol op !
Mijn spoortjes komen ook uit Spanje, die zijn speciaal voor mij gemaakt : met extra lange hals van 7 cm en zo'n klein wieltje met 9 scherpe puntjes eraan.
Nogmaals, dat raad ik heus niet iedereen aan !

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:00

Iedereen hier loopt te roepen dat een wieltje vriendelijker is. Dacht ik ook altijd. Had kort stomp spoortje en dacht schaf eens zo'n vriendelijk glad wieltje aan. Een dag kan ik er wel mee rijden. Maar na een paar keer vliegt hij alleen nog maar omhoog erop.. al bij minieme aanraking. Kan nog beter schoppen dan rollen, hij word echt heeel pissig van juist dat rollen. Dus toch maar weer het korte stompe spoortje en soms dat gladde wieltje. In het begin loopt hij daar heel fijn op, kan ik met mijn been eraf zowat alles op mijn zit doen. Maar lang gaat dat niet, en ik moet mijn been er constant afhouden anders gaat hij in verzet op die wielen. Dus of wieltjes nou zo veel vriendelijker zijn? Bij mijn paard iig niet.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:19

Ik ben er wel van overtuigt, dat een wiel vriendelijker is.
als je een rechte spoor hebt zonder wielen, daar prik je je paard nog wel een mee open (niet met een bolletje) een wiel rolt, dus rijd je hem minder snel open. (moeten de wielen wel los zitten en draaien, dus let er altijd op dat ze niet vast zijn gelopen door zand, want dan rijd je je paard wel open) op wielen reageren de paarden gewoon wat feller, omdat je een groter oppervlak gebruikt.

je hebt inderdaad paarden die dit helemaal niet prettig vinden, maar kijk maar naar scherpere bitjes het ene paard heeft bij wijze van nog nooit zo goed gelopen en een ander paard accepteert het gewoon niet en gaan in protest.

maar de meningen blijven hierover heel erg verschillend

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:10

onzin, ik heb paarden gezien die de buik open hadden van die wielen... en daar werd niet mee geschopt.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 13:11

Mariska1970 schreef:
Ik raad het zeker niet iedereen aan, maar voor mijn paard geldt eigenlijk : hoe scherper hoe beter.

Mijn spoortjes komen ook uit Spanje, die zijn speciaal voor mij gemaakt : met extra lange hals van 7 cm en zo'n klein wieltje met 9 scherpe puntjes eraan.
Nogmaals, dat raad ik heus niet iedereen aan !

Allemachtig, rij je daar echt mee ? Ik krijg af en toe al commentaar op mijn grof wiel, maar jouw sporen klinken echt ENG !
Als ik die dingen om doe en ermee op mijn paard stap, dan vlieg ik door het dak.
Maar verder zou ik je demonstratie graag een keer willen zien, dat lijkt me supermooi. En dan kan ik meteen zien hoe jij met zulke vreselijke sporen kunt rijden zonder door het dak te worden gelanceerd.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:46

Omdat ik liever 1x een schop geef met een grof wiel dan dat ik 10x moet drijven met een normaal spoortje...dat vind ik zieliger en slechter voor het paard/pony omdat het dan onnodig word aangedreven en zo word afgestompt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:51

Meestal een grof wiel afwisselend metbotte sporen.
Ik rij namelijk M2 en dan gaat het lekkerder als ik met wielen rij dan is tie lekker voor het been zonder dat ik hem hoef te schoppen!

Mariska1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 06:24

Parcival schreef:
Allemachtig, rij je daar echt mee ? Ik krijg af en toe al commentaar op mijn grof wiel, maar jouw sporen klinken echt ENG !
Als ik die dingen om doe en ermee op mijn paard stap, dan vlieg ik door het dak.
Maar verder zou ik je demonstratie graag een keer willen zien, dat lijkt me supermooi. En dan kan ik meteen zien hoe jij met zulke vreselijke sporen kunt rijden zonder door het dak te worden gelanceerd.

Parcival, ik nodig je van harte uit om een keer te komen kijken, tijdens een demonstratie of als ik aan het trainen ben.
Ik kan me voorstellen dat je mijn sporen eng vind, en aan de laarzen van sommige ruiters/amazones zijn ze dat ook, maar ik kan er prima mee om gaan. Mijn paard loopt er fijn op, ik vind het fijn rijden, dus waarom dan niet ?
Misschien kan ik er beter niet mee op jouw paard stappen, maar zelfs dat zou misschien nog hartstikke goed gaan.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 07:26

Mariska1970 schreef:
Parcival, ik nodig je van harte uit om een keer te komen kijken, tijdens een demonstratie of als ik aan het trainen ben.

Nou, stuur me maar een mailtje, dan kom ik langs !
Die Lusitano wil ik wel zien, en die sporen ook ! En ik durf het bijna niet te vragen, maar ................... mag ik ook even ? Haha.
Normaal ben ik enorm tegen sporen met scherpe wieltjes, maar ik vond jouw uitleg erg sympatiek !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:14

Wat maakt het nou uit of je een wiel of geen wiel hebt? Kom op, ik denk dat je je paard met geen van beiden echt blij maakt Zolang je met iedere spoor verantwoordelijk omgaat dan kunnen beiden geen kwaad denk ik.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:59

doubledream schreef:
Omdat ik liever 1x een schop geef met een grof wiel dan dat ik 10x moet drijven met een normaal spoortje...dat vind ik zieliger en slechter voor het paard/pony omdat het dan onnodig word aangedreven en zo word afgestompt.

juist en hoe komt dat? Dat komt doordat ze scherper zijn. En niet zoals iedereen beweerd dat ze vriendelijker zijn, anders zouden ze niet zo goed voor het been zijn ineens.
geen aanval op jou hoor, maar ik wordt daar zo moe van die mensen die dat blijven beweren. Het is toch zeker niet voor niets dat een paard ineens heel hard kan lopen en heel goed kan luisteren als je die sporen om hebt?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:50

sherwoord: zet voor de gein eens een spoor met groot glad wiel op je been en een die men stomp noemt. welke vind jij pretiger voelen???

tuurlijk zijn er paarden die hun buik open hebben door wielsporen, maar dat zijn dan wel de scherpe varianten, want met die die ik heb kun je nog niet eens een reepje boter afsnijden.

maar zo ieder zijn eigen mening. het paard wat ik rijd reageert supergoed op de grote wielen die ik heb, waarom dan veranderen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:39

Nog ff een vraagje over wielsporen. Ik rij nu met de kleinste stompe sporen die er zijn, helaas omdat het nodig is, maar hij reageert er slecht op, of hij voelt ze niet of trekt zijn buik weg erg irri. Ook heeft ie een satijne vachtje, dus ik ben bang dat als ik em er een trap mee verkoop dat ik iets open rij, bovendien heb ik niet zo veel zin om te trappen.

Zou een wat langer spoortje met een rond wiel dan prettiger voor zowel mij als hem zijn ??? Voornamelijk met schouderbinnenwaarts ed heb ik een spoortje nodig.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:43

ik heb een paard met een extreem gevoelig huidje (hij kreeg al sporenplekjes toen ik niet eens met sporen reed, van het ritsje van m'n chaps) . Ik rij hem nu met de korte wielspoortjes met klein wieltje van Pessoa. Je hebt 3 maten in lengte en 2 maten in grote van het wieltje. Ik heb de middelste maat lengte en het kleinste wieltje en hij heeft nooit (meer) last van plekjes!

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:59

ik heb een paar knopspoortjes die ik sinds kort gebruik als ik in de bak rijd, dus niet met springen of buitenrijden (en dat laatste doe ik het meest)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:00

sherwood schreef:
doubledream schreef:

juist en hoe komt dat? Dat komt doordat ze scherper zijn. En niet zoals iedereen beweerd dat ze vriendelijker zijn, anders zouden ze niet zo goed voor het been zijn ineens.
geen aanval op jou hoor, maar ik wordt daar zo moe van die mensen die dat blijven beweren. Het is toch zeker niet voor niets dat een paard ineens heel hard kan lopen en heel goed kan luisteren als je die sporen om hebt?

Ze gaan er voor aan het lopen omdat ze het draaien van de wieltjes een gek gevoel vinden, zo hoef je niet te schoppen, doe je ze niet zeer, maar 'schrikken' ze toch even als je je spoor aanlegt.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:09

na een paar weken is dat echt geen gek gevoel meer voor ze hoor. En als ik een spoor op mijn been druk zoals die ook op het paard wordt gebruikt, dan voel ik wel degelijk dat het stukje spoor dat in je vel wordt gedrukt bij de wielspoor een kleiner oppervkal heeft, en dus harder aan komt. Ookal rolt dat ding weg. Dat kleine puntje (na puntje na puntje voor mijn part) is nog altijd een kleiner oppervlak dan die knop spoor of stompe spoor.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:47

tja, zolang mijn paard er heerlijk op loopt gebruik ik ze gewoon...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:50

sherwood schreef:
na een paar weken is dat echt geen gek gevoel meer voor ze hoor. En als ik een spoor op mijn been druk zoals die ook op het paard wordt gebruikt, dan voel ik wel degelijk dat het stukje spoor dat in je vel wordt gedrukt bij de wielspoor een kleiner oppervkal heeft, en dus harder aan komt. Ookal rolt dat ding weg. Dat kleine puntje (na puntje na puntje voor mijn part) is nog altijd een kleiner oppervlak dan die knop spoor of stompe spoor.

Gelukkig gebruik ik mijn sporen niet zo veel dat ze de kans krijgen om aan dat gevoel te wennen... Nogmaals: ik oefen geen druk uit op het spoortje, althans, niet loodrecht op de buik, dus lijkt het me sterk dat je te maken krijgt met de formule F = p * A waar jij het over hebt. Ik gebruik alleen verticale druk om het wieltje te laten rollen, een optie die je bij knopsporen dus niet hebt. Tenzij je ze alleen over het paard wrijft, wat ik maar bitter weinig zie gebeuren.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:25

Ik heb korte knopspoortjes en extreem korte stompe sporen. De stompe spoortjes rijden het fijnst vind ik.

Of een wiel vriendelijker is of niet, ik heb er geen ervaring mee en vind het er niet mooi of prettig uitzien. Die zal ik dus zeker laten hangen.

Mariska1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:01

patos schreef:
Gelukkig gebruik ik mijn sporen niet zo veel dat ze de kans krijgen om aan dat gevoel te wennen... Nogmaals: ik oefen geen druk uit op het spoortje, althans, niet loodrecht op de buik, dus lijkt het me sterk dat je te maken krijgt met de formule F = p * A waar jij het over hebt. Ik gebruik alleen verticale druk om het wieltje te laten rollen, een optie die je bij knopsporen dus niet hebt. Tenzij je ze alleen over het paard wrijft, wat ik maar bitter weinig zie gebeuren.

Kijk, dit is nou eens iemand waar ik het mee eens ben ! Met Patos kan ik tenminste praten, zij gebruikt haar wielsporen waar ze voor bedoeld zijn.
En we laten ons niet gek maken door al die mensen die overspannen reageren als je wielen om hebt.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:53

ik heb ook wieltjes om , maar zeker niet bij elk paard. Alleen als ze er aan toe zijn, en ik vind het nodig om de hulpen nog fijner te maken. Maar ik heb gister eens zitten kijken met het rijden. Niemand gaat bewust rollen met die dingen, waarom? dat kan namelijk amper. En als je dat wel doet, dan beweeg je je hak zo veel dat de hulp veel te groot wordt. Wat je wel kunt doen is zachtjes aanraken en dan rolt dat wieltje vanzelf. maar dan komen we weer even terug op de knop spoor, die veegt dus ook zachtjes over de huid als je maar voorzichtig bent met je sporen, niet dan?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:15

@Sherwood, ben ik helemaal met je eens wat betreft het voorzichtig zijn met de sporen. Zoals als met veel dingen maakt de uitvoering van de spoor niet heel veel uit, als je er maar op de juiste manier mee omgaat. Maar juist omdat de knopspoor er zo vriendelijk uit ziet, zijn er een heleboel beginnende ruiters die van die dingen omknopen, maar geen idee hebben over hoe en wat. Ik zie genoeg ruiters die bij elke staan-zit beweging de spoortjes flink aanleggen, en dan heb ik het dus niet over wrijven, maar de spoortjes samen met het onderbeen tegen de buik aan trappen. De sporen met wieltjes wekken bij veel mensen wat ontzag, maar bij normaal gebruik werken ze niet sterker in dan knopsporen. Overigens laat ik mijn wieltjes toch echt rollen. Ik geef al mijn hulpen met mijn kuit, alleen als ik echt even flink reactie wil hebben draai ik mijn hielen wat naar binnen en licht ze eventjes op zodat echt alleen de sporen over het paard rollen. Dit gebeurt bij mij hoogstens 1x in een trainingsuur, dus dat de hulp wat grof is geeft niet zoveel, als er maar direct een reactie op volgt.