Passier vs Prestige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Re: Passier vs Prestige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:44

Nee dat brede kanaal is zodat de ruggenwervels beter vrij liggen, die uitsteeksels zijn namelijk vrij lang.

alexandra15 schreef:
ja, maar of dat goed is..

Waarom niet?

Gerrie schreef:
Passier is een topmerk en Prestige komt net kijken .

Dat valt toch wel mee? Het is misschien nog niet zo lang écht in trek, maar da's wat anders.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 23:08

Mijn zadelmaker zegt ook dat die brede tussenkanalen die tegenwoordig vaak in een zadel 'gebouwd' worden niet goed zijn voor de rug van je paard. Het zadel ligt dan op verkeerde 'drukpunten'.

Verder heb ik alleen één keer op een Prestige gezeten en ik vond datje daar erg 'vast' in wordt gezet en daar houdt in niet zo van. Ik heb nog nooit het geluk gehad ooit met een Passier te mogen rijden. Heb zelf net een County gekocht....

Succes met je keuze!
En idd, wat Gerrie ook al zei: Zorg dat je, als je zo'n grote aanschaf doet, je zadel ook echt precies naar je paard laat aanpassen door een kundig zadelmaker.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:28

dat precies aan mn paard laten aanpassen zal niet gaan want ik rijd verschillende paarden.
Ga het toch nog es navragen over dat brede tussenkanaal, want als dit inderdaad niet goed zou zijn voor m'n paard dan wil ik dat zeker niet.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:15

Lenn schreef:
Nee dat brede kanaal is zodat de ruggenwervels beter vrij liggen, die uitsteeksels zijn namelijk vrij lang.

alexandra15 schreef:
ja, maar of dat goed is..

Waarom niet?

Gerrie schreef:
Passier is een topmerk en Prestige komt net kijken .

Dat valt toch wel mee? Het is misschien nog niet zo lang écht in trek, maar da's wat anders.

Passier is er al sinds 1867 .. dan kan ik van Prestige niet zeggen Schijnheilig

Citaat:
Mijn zadelmaker zegt ook dat die brede tussenkanalen die tegenwoordig vaak in een zadel 'gebouwd' worden niet goed zijn voor de rug van je paard. Het zadel ligt dan op verkeerde 'drukpunten'.

Op het NK in Nijmegen werd mij haarfijn uitgelegd waarom de ruimte tussen de kussens niet extreem breder gemaakt dient te worden.Je verschuift het probleem van de druk op de wervels beter gezegd het doornuitsteeksel (waaromheen een goede bundel spieren dient te liggen) naar de druk op de aanhechting van de ribben en die is/zijn veel kwetsbaarder..

Aldus verleg je het probleem ..of maak je het zelfs erger.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:25

Gerrie schreef:
Passier is er al sinds 1867 .. dan kan ik van Prestige niet zeggen Schijnheilig

Op het NK in Nijmegen werd mij haarfijn uitgelegd waarom de ruimte tussen de kussens niet extreem breder gemaakt dient te worden.Je verschuift het probleem van de druk op de wervels beter gezegd het doornuitsteeksel (waaromheen een goede bundel spieren dient te liggen) naar de druk op de aanhechting van de ribben en die is/zijn veel kwetsbaarder..

Aldus verleg je het probleem ..of maak je het zelfs erger.

ohja dat is idd al redelijk lang Knipoog

En hmm oke dat wist ik niet, wel interessante info!

Maar wanneer is het te breed? Zoals een prestige top dressage oid, is dat al te breed dan? Ofja dat zal per paard verschillen natuurlijk.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:56

Normaal gesproken zul je drie a vier vingers tussen de kussens moeten kunnen leggen.

Ik ken Prestige niet dus kan ik er geen oordeel over vellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:00

Rieja schreef:

Succes met je keuze!
En idd, wat Gerrie ook al zei: Zorg dat je, als je zo'n grote aanschaf doet, je zadel ook echt precies naar je paard laat aanpassen door een kundig zadelmaker.

Ben je bij van Triest geweest?? Heb hem dat ook eens horen zeggen, daarom benik zo blij met mijn passier uit 1988..... Haha!

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 10:22

moeilijke keuze, want ik had eigenlijk net beslist de presitge te nemen omdat die toch iets beter zat, maar als die dan weer niet goed is voor m'n paard dan lijkt me dat geen goed idee

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:03

Ramsesje schreef:
niet goed is voor m'n paard dan lijkt me dat geen goed idee

Dat lijkt me overdreven gesteld, ik heb mijn paarden (klein en groot) al 3 jaar met dit zadel gereden en nooit rugproblemen. Ik zag trouwens in de winkel dat de boom van de Leonardo helemaal niet zo bijzonder breed is, leek iig minder breed dan de Top Dressage.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 09:31

vanavond komen ze om 21u passen, hij gaat nog een paar andere zadels ook menemen dus vanavond ga'k echt moeten beslissen

zijn er tips waar ik extra moet op letten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:20

Voor mijn verjaardag heb ik de Passier Grand Gilbert gekregen (getrouwd met een rijke vent )! Helemaal super dat zadel. Prima kwaliteit leer en een heerlijke zit, hiervoor had ik een Euroriding en daar heb ik nooit lekker op kunnen zitten.
Prestige ken ik niet, maar ik zou gaan voor het zadel waar je het lekkerst mee kan rijden, probeer ze gerust allebei een half uurtje uit.

DAANN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:55

ik zou absoluut gaan voor de prestige, ik heb de zadels toevallig allebei en vind de passier een stuk minder fijn zitten(ben nooit weg geweest van passier) Bij de passier heb je meer vrijheid bij de prestige zit je iets gedwongeren wat ik zelf wel fijn vind. En buiten die 2 vind ik KN ook heel fijn rijden. vooral de nieuwste (tango)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:56

Wat over de leer kwaliteit van Passier, het is niet meer wat het geweest is.
Ik vind zoiezo het duitse leer zwaar tegen vallen, dit in vergelijking met bv. frans of italiaans(waar prestige mee gemaakt wordt)
Vroeger ging passier zeker 30 jaar mee, dat is al lang niet meer!
Wat betreft Prestige, zijn goede zadels die zich ook niet onverdienstelijk hebben bewezen.
Ik ben zelf meer weg van Prestige dan van passier ook qua zit.
Kan zelf niet oordelen over de leonardo, heb alleen ervaring met de top dressage.

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:16

ik heb ook een prestige en ik vind het helemaal geweldig. Het leer is van erg goede kwaliteit. En het zadel past op veel verschillende paarden.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:52

Ik heb een Prestige Leonardo D met keilkussens gekocht, maar heb hem nog niet dus kan nog niks melden

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:53

Over de breedte van de kamer bij Prestige, bij mijn Top Dressage kan ik er met moeite 4 vingers tussen krijgen en ik heb kleine vingertjes dus voor een "normale" hand zullen dat er 3 zijn. Dus dat is dan niet te breed?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:00

Dan heb je wel aparte vingers
top dressage kamermaat 32 van achter
Afbeelding
Maar ik denk sowieso dat je dat zo over de computer niet kan bepalen, te breed of niet te breed, het ligt ook aan de kussens zelf en aan de bouw van het paard enz

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:11

Eindelijk een foto gevonden waarop de achterkant van mijn zadel aardig te zien is..:
Afbeelding
Ik kreeg daar toch echt niet meer dan 4 vingers tussen..

Maar ja, als hij breder is dan een gemiddeld zadel.. dat is m'n dikke merrie ook Kan je idd niet via internet beoordelen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:04

hahaha
hee maar jij hebt keilkussens of niet?

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:35

Ehh, ja, ik geloof dat die dingen zo heten idd

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:11

het is uiteindelijk geen van beide geworden maar de bates isabel omdat dat de enige was die goed lag op de 5 paarden zaterdag mag ik er om