Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ylana schreef:PartTwo schreef:mijn paard staat per dag ook maar een paar uurtjes in de wei (soms maar 1 en soms een enkele keer 4 of 5)
maar daarnaast rijd ik vaak wel nog een uur.
Maar heeft dat nog een speciale reden?
Javayo schreef:Ik was laatst op een manege aan het informeren voor een box. Toen hadden we het over de weidegang. Hun reacties was: Oh d'r is zat land hoor, ja dr maken maar weinig mensen gebruik van. Wij zetten onze paarden (lees wedstrijd- en manegepaarden) ook niet buiten. Daar krijgen ze alleen maar blessures van... veel te gevaarlijk, ze gaan lopen rennen en slaan elkaar...
Ok? Misschien gaat het zo gevaarlijk omdat die paarden zo blij zijn dat ze eindelijk eens op de wei mogen?? Nou ik twijfelde tussen 2 stallen in de buurt, maar nu is mijn keuze gauw gemaakt! Ik zet m'n paardje liever op een stal waar het gewoon is dat de paarden 24/7 naar buiten gaan!
Natuurlijk slaan ze elkaar wel eens, maar om ze daarvoor binnen te houden
Ze zijn niet van suiker of zo.

Javayo schreef:Daar krijgen ze alleen maar blessures van... veel te gevaarlijk, ze gaan lopen rennen en slaan elkaar...
Ok? Misschien gaat het zo gevaarlijk omdat die paarden zo blij zijn dat ze eindelijk eens op de wei mogen?? Nou ik twijfelde tussen 2 stallen in de buurt, maar nu is mijn keuze gauw gemaakt! Ik zet m'n paardje liever op een stal waar het gewoon is dat de paarden 24/7 naar buiten gaan!
Cassidy schreef:Javayo schreef:Daar krijgen ze alleen maar blessures van... veel te gevaarlijk, ze gaan lopen rennen en slaan elkaar...
Ik zou ook niet blij zijn als mijn paard zomaar tussen andere paarden wordt gezet. Ze heeft een eigen paddock, met contact met buren, maar aangezien ze ijzers heeft en anderen ook (en dan slidingijzers met lange takken) is het risico gewoon te groot dat ze blessures oplopen. Een trap van een paard zonder ijzers is tot daar aan toe, maar met ijzers loop ik dat risico ook echt niet.
) Nu staat hij met een pony en het gaat erg goed. Zonder weidegang zou mijn paard veel minder vrolijk zijn denk ik. Ik merk het al aan zijn broertje die dag en nacht op stal staat, hij wordt steeds chagarijniger. Paarden horne niet dag en nacht in een hokje te staan!! 
PartTwo schreef:
Ja ik rijd wedstrijden met dr en het is een heel smal paardje en anders word ze te dik en dan krijgt je een buik met een paardje....
En het is ook niet fijn voor haar als ze met een hele volle buik van het gras moet werken.
) of als t nu nog kouder wordt dan 5 graden. Ik wil niet dat ze kou vat op haar spieren, want dan wordt ze stijf en dat kan ik niet gebruiken voor een wedstrijd. Maar als t weer mee zit gaat ze lekker op wei dag en nacht ze wordt er lekker relaxt van. Als ze een nacht op stal heeft gestaan is ze heel etterig/kijkerig en heet met rijden en dan je bijna geen normale training houden. 
Cassidy schreef:Ikdenk niet dat het alleen de angst is voor blessures die een wedstrijdruiter doen besluiten om zijn paard niet hele dagen het land op te doen.
Ik merk duidelijk verschil met rijden als mijn paard een hele dag buiten is geweest of maar een paar uurtjes. Die zon en wind om hun neus maakt ze duidelijk lomer en minder vlot (tenminste, dat is bij mijn oudere merrie zo) Bij de jongere gaan de scherpe kantjes eraf. Als je echt wilt dat een paard gaat showen tijdens een wedstrijd en lekker scherp blijft, moet je hem niet hele dagen op het land gooien.