Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonie

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:17

de meeste ruiters die ik ken wel ja

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:24

Ik kan me voorstellen dat als je een fanatieke wedstrijd ruiter bent je je paard maar 1 of 2 uurtjes buiten wil laten lopen.Maar ik ken genoeg van die mensen die hun paard nooit op het land laten en dat snap ik echt helemaal niet.Het is heel belangrijk voor een paard om eens lekker buiten te lopen wat gras te eten en even lekker je hoofd leeg te laten lopen vooral wedstrijd paarden met een drukke traning hebben genoeg te verwerken en laat ze dan eens lekker bij komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:28

Ik weet wel dat Bonfire af en toe aan de hand mocht grazen. Die werd dus nooit losgezet, met het oog op kans op blessures.

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:49

Ik denk dat je stelling wel klopt, in ieder geval wat ik altijd hoor van mensen die echt wedstrijden rijden, die zetten hun paard geen 24/7 buiten, hoogstens een uurtje of 2..
Ik ben zelf wel heel erg voor om je paard buiten te zetten, zeker overdag. Maar bij ons op stal gaan de paarden s'nachts naar binnen en moet op zich zeggen dat het wel bevalt, ze kunnen even lekker op zichzelf komen, goed eten etc. Dit had ik niet verwacht, mijn paarden moesten eerst altijd 24/7 naar buiten{zomers} en ik had wel het idee dat het de allerbeste keus was, maar ik ben er wel iets op terug gekomen dat het niet slecht is om ze s'nacht naar binnen te halen. Maar dan moeten ze wel s'morgens op tijd naar buiten en sávonds pas laat naar binnen Haha!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:50

Bij ons op stal is het niet echt zo. Ik ken echter zat mensen die hun wedstrijdpaarden idd maar een uurtje of maximum een paar uurtjes per dag in de wei laten. Niet enkel ivm blessures, maar ook ivm grasbuiken Knipoog
Mijne gaan sowieso altijd buiten, ook als het een wedstrijdpaard zou zijn. Een paard blijft een paard!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:54

ik rij ook wedstrijden met mijn paard, hij staat op een manege/pensionstal. 's Nachts staat hij zowieso binnen omdat de eigenaar niet wil hebben dat er 's nachts paarden buiten staan.
Verder gaat hij, als het land open is en niet te nat, lekker een paar uurtjes naar buiten. Heel gek doet hij hier meestal toch niet omdat hij gelijk met zijn kop tussen de knieen staat te grazen....
Als het land niet open is gaat hij vaak even een uurtje of 2 de paddock in...
Die van mij is dus afhankelijk van de regels en afspraken rondom weidegang die de eigenaar maakt.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:00

Bij ons op stal, gaan ook de wedstrijd paarden zomers gewoon dag en nacht naar buiten. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:01

Ik kan kiezen tussen hele dagen op het land of overdag in een paddock en 's avonds binnen. Dit pas vanaf 1 Juni, omdat het land vogeltjesland is, en niet voor die tijd gemaait kan worden. Op zich ben ik al heel blij met een paddock waar wat gras op staat, dan zijn ze evengoed buiten.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:14

Ylana schreef:
PartTwo schreef:
mijn paard staat per dag ook maar een paar uurtjes in de wei (soms maar 1 en soms een enkele keer 4 of 5)
maar daarnaast rijd ik vaak wel nog een uur.

Maar heeft dat nog een speciale reden?

Ja ik rijd wedstrijden met dr en het is een heel smal paardje en anders word ze te dik en dan krijgt je een buik met een paardje....

En het is ook niet fijn voor haar als ze met een hele volle buik van het gras moet werken.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:19

Ik was laatst op een manege aan het informeren voor een box. Toen hadden we het over de weidegang. Hun reacties was: Oh d'r is zat land hoor, ja dr maken maar weinig mensen gebruik van. Wij zetten onze paarden (lees wedstrijd- en manegepaarden) ook niet buiten. Daar krijgen ze alleen maar blessures van... veel te gevaarlijk, ze gaan lopen rennen en slaan elkaar...

Ok? Misschien gaat het zo gevaarlijk omdat die paarden zo blij zijn dat ze eindelijk eens op de wei mogen?? Nou ik twijfelde tussen 2 stallen in de buurt, maar nu is mijn keuze gauw gemaakt! Ik zet m'n paardje liever op een stal waar het gewoon is dat de paarden 24/7 naar buiten gaan!

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:45

Javayo schreef:
Ik was laatst op een manege aan het informeren voor een box. Toen hadden we het over de weidegang. Hun reacties was: Oh d'r is zat land hoor, ja dr maken maar weinig mensen gebruik van. Wij zetten onze paarden (lees wedstrijd- en manegepaarden) ook niet buiten. Daar krijgen ze alleen maar blessures van... veel te gevaarlijk, ze gaan lopen rennen en slaan elkaar...

Ok? Misschien gaat het zo gevaarlijk omdat die paarden zo blij zijn dat ze eindelijk eens op de wei mogen?? Nou ik twijfelde tussen 2 stallen in de buurt, maar nu is mijn keuze gauw gemaakt! Ik zet m'n paardje liever op een stal waar het gewoon is dat de paarden 24/7 naar buiten gaan!

Ben ik het met je eens. Vind ik toch wel een belachelijke reden om daarvoor manege pony's binnen te houden Boos! Natuurlijk slaan ze elkaar wel eens, maar om ze daarvoor binnen te houden Ze zijn niet van suiker of zo.
Het zijn paarden en die hebben bewegingsvrijheid nodig Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:53

Javayo schreef:
Daar krijgen ze alleen maar blessures van... veel te gevaarlijk, ze gaan lopen rennen en slaan elkaar...

Ik zou ook niet blij zijn als mijn paard zomaar tussen andere paarden wordt gezet. Ze heeft een eigen paddock, met contact met buren, maar aangezien ze ijzers heeft en anderen ook (en dan slidingijzers met lange takken) is het risico gewoon te groot dat ze blessures oplopen. Een trap van een paard zonder ijzers is tot daar aan toe, maar met ijzers loop ik dat risico ook echt niet.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:00

Cassidy schreef:
Javayo schreef:
Daar krijgen ze alleen maar blessures van... veel te gevaarlijk, ze gaan lopen rennen en slaan elkaar...

Ik zou ook niet blij zijn als mijn paard zomaar tussen andere paarden wordt gezet. Ze heeft een eigen paddock, met contact met buren, maar aangezien ze ijzers heeft en anderen ook (en dan slidingijzers met lange takken) is het risico gewoon te groot dat ze blessures oplopen. Een trap van een paard zonder ijzers is tot daar aan toe, maar met ijzers loop ik dat risico ook echt niet.

Ik rijd ook wedstrijden, maar mijn paard gaat elke dag de wei in! Nu nog een paar uurtjes per dag, maar dat komt omdat de wei nogal vol is en omdat we nog aan het opbouwen zijn. Mijn paard is erg moeilijk met andere paarden in de wei, hij wil gewoon erg graag spelen en anderen stellen dat niet altijd op prijs (gevolg een open been net boven de knie ) Nu staat hij met een pony en het gaat erg goed. Zonder weidegang zou mijn paard veel minder vrolijk zijn denk ik. Ik merk het al aan zijn broertje die dag en nacht op stal staat, hij wordt steeds chagarijniger. Paarden horne niet dag en nacht in een hokje te staan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:04

Ik denk veel wel ja

Gelukkig heb ik alleen maar op plaatsen gereden waar het niet zo was.
En dus ook met iegen ogen kunnen aanschouwen dat het helemaal geen nadelige gevolgen hoeft te geven.
(en daar liepen paard tussen van meer dan een ton)
Dus het smoesje dat hij te duur is, vind ik ook niet op gaan Lachen

Dus bij mij gaan de sportpaarden ook de hele dag naar buiten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:25

De meeste mensen bij ons op stal zijn recreanten, hier staan ze dus ook allemaal 24/7 op de wei in de zomer en in de winter alleen overdag. Ik ken een andere stal waar bijna iedereen wedstrijden rijd, die paarden komen vaak niet buiten en als ze een uurtje naar buiten mogen zijn ze helemaal ingepakt met peesjes, springschoenen (en in de winter hele dikke dekens) dus ja...het is maar wat je fijner vind.
Ik heb ze liever zo veel mogelijk op het land.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:38

Ik rijd zelf wedstrijden en langer dan 4/5 uur per dag komen ze niet in de wei. Daarnaast worden ze nog getraind. Ze mogen er niet langer in omdat ze anders echt dichtgroeien. Ze gaan altijd overdag in de wei, snachts vinden we een beetje griezelig...dan hebben we er geen zicht op.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:40

PartTwo schreef:

Ja ik rijd wedstrijden met dr en het is een heel smal paardje en anders word ze te dik en dan krijgt je een buik met een paardje....

En het is ook niet fijn voor haar als ze met een hele volle buik van het gras moet werken.

Ze hoeven toch ook niet op het vette gras te lopen.Ik heb zelf ook een pony die snel dik wordt en die zet ik altijd op het stukje land wat door de anderen al is kaal gegeten.Daar staan dan vaak een stuk of 6 en de andere van stal staan wel op het lange gras.Maar daardoor kan hij wel lekker de hele dag buiten lopen.
[/quote]
[/quote]

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:20

Ik rij ook wedstrijden, met een paard wat snel dik wordt, die staat nu 22 uur in de bak en 2 uurtjes op t gras (er zit wel een slot op de wei, en hij staat niet in t zich vanaf de weg), en 's winters gaat ie ook zoveel mogelijk naar buiten.
en kans op blesures is groter als die af en toe los mag, als dagelijks even.
en ik merk echt aan mn paard dat ie lekkerder in zn vel zit als die buiten komt, even zichzelf zijn, even lekker kunnen ravotten, lekker uitgebreid rollen (zo vaak mogelijk)
ik vind t sneu om een beest 23 uur in een hok van 4 bij 4 op te sluiten, das niet zn aard...

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:34

Bij ons gaan ze vanaf mei t/m september op wei en de rest op stal (evt. paddock) Ik laat haar haar ook snel binnen staan 's nachts als t gaat onweren (zoals nu Tong uitsteken ) of als t nu nog kouder wordt dan 5 graden. Ik wil niet dat ze kou vat op haar spieren, want dan wordt ze stijf en dat kan ik niet gebruiken voor een wedstrijd. Maar als t weer mee zit gaat ze lekker op wei dag en nacht ze wordt er lekker relaxt van. Als ze een nacht op stal heeft gestaan is ze heel etterig/kijkerig en heet met rijden en dan je bijna geen normale training houden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 19:19

Aan de mensen die hun paarden dus niet veel op de wei zetten omdat ze bang zijn voor blessures,...
in een box kan een paard zich toch ook verwonden? Toch?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:53

Patos gaat zo'n 10 uur per dag het land op, dan worden ze tenminste weer een beetje paard. Ik denk dat die paar uren wei eerder blessure-preventie dan blessure veroorzakend zijn. Ik kan soms zo boos worden om mensen die van hun paard een barbie-paard maken, het blijft een dier en ik vind dat ieder paard recht heeft op weidegang, het is al erg zat dat ze het grootste gedeelte van de winter op stal moeten blijven. Patos staat s'nachts wel binnen, maar dat is omdat ik dat veiliger vind ivm weersomslag, mishandeling ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:59

en nog meer paarden die een blessure oplopen door het rijden Lachen
Denk dat we dat maar niet meer moeten doen Tong uitsteken

Corelli_2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:02

jjha die van mij die staat ook vaak buiten maar 's nachts niet.. eerder deed ik hem maar 2 uurtjes naar buiten en helemaal ingepakt maar ik sta nu bij iemand anders op stal en ze hebben me het afgeleerd en hij staat nu lekker van 8.00 tot 22.00 uur buiten lekker in het land,, niet met veel gras maar tog,, en lekker met zun drietjes.. maar soms ben ik nog wel eens bang dat er gebeurt dus met rijden wel helemaal inpakken.. 4-kant bandageren en 4-kant springschoenen om Lachen

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:05

Ja, ik denk dat de stelling voor een groot deel zeker wel waar is ja! Al zal je natuurlijk uitzonderingen hebben.

Cassidy schreef:
Ikdenk niet dat het alleen de angst is voor blessures die een wedstrijdruiter doen besluiten om zijn paard niet hele dagen het land op te doen.

Ik merk duidelijk verschil met rijden als mijn paard een hele dag buiten is geweest of maar een paar uurtjes. Die zon en wind om hun neus maakt ze duidelijk lomer en minder vlot (tenminste, dat is bij mijn oudere merrie zo) Bij de jongere gaan de scherpe kantjes eraf. Als je echt wilt dat een paard gaat showen tijdens een wedstrijd en lekker scherp blijft, moet je hem niet hele dagen op het land gooien.

Ook ben ik het met de bovenstaande quote eens. Het zijn niet eens de blessures maar ook worden de paarden er minder fel van.

Toch zie ik zelf het kwade er niet van in.
Veel (sport)paarden lijken zelf ook plezier in het werk te hebben. En zolang ze iedere dag een paar uurtjes buiten komen zullen ze echt niet slechter worden dan paarden die een paar uur meer buiten staan.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:09

Waar ik een paard rij staan de paarden vooral op stal. (handelaar) Het paard wat ik daar rijd laat ik wel af en toe eens los in de bak.

Bij mij thuis staan de paarden zoveel mogelijk buiten. Is eigenlijk ook noodzakelijk. O wee als mijn 6-jarige ook maar iets te lang op stal staat.... Oef.... dan ontploft ie zowat.... en rijden... hahaha.... grappig... niet aan beginnen dan... Haha! Nagelbijten / Gniffelen