Mening van eigenaren en bijrijders gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: Mening van eigenaren en bijrijders gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:14

Ik ben bijrijder voor een kennis van me.
En ik krijg eigenlijk de complete zorg over dat dier als ik er mee bezig ben, dus ook over wie er op rijd.
Zelf wil ik niet dat een ander er op gaat (ook niet voor uitstappen) omdat het een paard met een raar karakter is.
Ik heb er dus nog nooit een ander op gelaten, en ik geloof ook niet dat hem dat verder uit maakt maar voor mijn eigen gevoel doe ik het gewoon niet.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:15

Op Amo kan ik iedereen zeggen, en dat vinden zijn eigenaren alleen maar leuk, dan went hij tenminste niet alleen aan mij, maar is hij ook door anderen te berijden. Ik heb nooit rechtstreeks gevraagd of er iemand anders op mag, maar uit de gesprekken is wel gebleken dat ze dat alleen maar leuk vinden.
Als het mijn paard was zou ik het niet weten, aan de ene kant vind ik dat het geen kwaad kan en uitstappen wel aan een ander overgelaten kan worden, maar aan de andere kant is het wel mijn paard...

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:15

Ik denk dat je over dit soort dingen hel duidelijke afspraken moet maken met je bijrijder en reservebijrijder en dan ook er naar handelen als zij zich niet aan de afspraken houden. Als je afspreekt dat er niet meer anderen op je paard mogen en je hoort dat dit toch is gebeurt dan kan je deze bijrijders blijkbar niet vertrouwen en heb je er ook niets aan. Als een bijrijder niet genoeg verantwoordelijkheid heeft om zich aan de afspraken te houden dan zou ik haar "ontslaan" als bijrijder. Als je hier nog geen duidelijke afspraken over had gemaakt is dit misschien het moment om eea duidelijk af te spreken. Ook bijvoorbeeld of de bijrijders naar buiten mogen met je paard (daar heb ik zelf wel eens problemen mee gehad) en andere dingen die je wel of niet wil hebben met je paard. Je kan iemand er alleen op aanspreken als zaken ook echt goed afgesproken zijn. Ik zou dit soort dingen op papier zetten als een soort informeel contract zodat het voor alle partijen duidelijk is en iemand niet kan zeggen "ik wist niet dat het niet mocht"" Succes ermee!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:16

pearl_tje schreef:
wat maakt uitstappen toch uit daar kan iemand je paard echt niet mee verknallen hoor.

Dat is zeker waar.. Maar daar gaat het hier niet om..
Want het maakt hier wel degelijk uit dat een rb zomaar iemand op je paard wil zetten.. Of dat dat nu uitstappen of rijden is..

En wat horsies ook zegt.. Wat als er ongelukken gebeuren!?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:22

Mijn bijrijdster mag niemand op mijn pony laten als ik er niet ben. Alleen één vriendin van mij, en dat weet ze. Als er eens een vriendin ofzo van haar op Indy wil rijden kan dat eventueel in overleg met mij en alleen als ik erbij ben.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:29

Ik zou gewoon even de RB bellen en vriendelijk uitleggen hoe jij het ziet en het graag wilt hebben. Het is immers jouw paard en jij bepaalt wat er gebeurd.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:02

Ik ben een bijrijdster.

Als ik een paard zou hebben zou ik niemand behalve de bijrijdster erop laten, en die bijrijdster moet ik zo kunnen vertrouwen, dat ik zeker weet dat ze niemand "mijn" paard zou laten berijden, óók niet eventjes uitstappen aan een lang teugeltje.

Ik heb wel een keer een klein meisje (dochtertje van een pensionklant bij ons op stal ongeveer 7 jaar en heel zoet) een rondje laten uitstappen op mijn bijrijdpaardje waarbij ik April zelf aan de hand vasthield. Maar dat kan naar mijn mening geen kwaad, en de eigenaresse van mijn (bijrijd)paardje houdt ontzettend van kinderen dus die vind dat ook niet erg.

Verder laat ik er echt niemand op, in geen enkel geval, ook niet alleen uitstappen, ook geen pensionklanten die zeggen April vaker te hebben gereden.

Ik zou het persoonlijk niet pikken dat de reservebijrijdster iemand anders erop laat, het is maar uitstappen, maar het gaat om het idee en vertrouwen. En het is wel heel aardig dat ze je paard wil doen als jullie in nood zitten, maar aan de andere kant heb je een heel leuk paard en zal zij wel ontzettend blij zijn dat ze hem màg doen die ene keer. Gewoon even bellen dat je dat voortaan niet meer wilt, kan geen kwaad. Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:12

Als je bang bent voor brokken moet je je paard niet op een pensionstalling zetten, geen bijrijder nemen etc.....

Ik zie op zich ook geen kwaad in het uitstappen en bedenk dat het soms wel ahndig kan zijn als er iemand bij is die het paard even over kan nemen als er wat bijzonders/dringends is (toilet) dan liever een wildvreemde die een rondje stapt dan in de box gepleurd en niet goed uitgestapt.... maar dat is mijn mening.

Je kunt zekerr je rb erop aan spreken dat je dat gewoon niet hebben wilt of alleen volgens jou regels.... tis jouw paard en dus jouw feestje Haha!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:18

Ik ben extreem makkelijk met anderen erop laten, maar zou dat van mijn bijrijdster altijd van te voren willen horen. Maar goed, ik vind dat vrij vanzelfsprekend, maar dat is niet voor iedereen zo. Als je het niet expliciet hebt gezegd zou ik even bellen en dat nu wel doen zonder boos te worden. Mocht het daarna nog een keer gebeuren, tja, dan houdt de bijrijdster zich blijkbaar niet aan de afspraken en kan je daar conclusies uit trekken..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:42

Ik ben beide, eigenaar én ik rijd paarden voor anderen.

Als eigenaar zou ik woest worden, maar goed, ik heb dan ook geen bijrijder omdat ik simpelweg niemand anders op de rug van mijn paard wil Clown Er zijn vier dingen die ik niet uitleen, nl. mijn paard, m'n vent, m'n fototoestel en m'n auto, zo simpel is dat. Dus als ik zou weten dat er iemand anders op mijn paard gezeten heeft, oh boy, die zou er van langs krijgen! En diegene die die persoon er op gelaten heeft ook Boos!

Vanuit mijn bijrijderpositie: ik laat NOOIT iemand anders op die paarden. Als de eigenaars graag hadden gehad dat die er mee reed, hadden ze het heus wel aan hun gevraagd. Zelfs uitstappen is bij mij uit den boze, dat doe ik zelf wel!

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:45

Memuska schreef:
Er zijn vier dingen die ik niet uitleen, nl. mijn paard, m'n vent, m'n fototoestel en m'n auto, zo simpel is dat.

Hihihihi Tong uitsteken

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:50

Liesjuh schreef:
pearl_tje schreef:
wat maakt uitstappen toch uit daar kan iemand je paard echt niet mee verknallen hoor.

Dat is zeker waar.. Maar daar gaat het hier niet om..
Want het maakt hier wel degelijk uit dat een rb zomaar iemand op je paard wil zetten.. Of dat dat nu uitstappen of rijden is..

En wat horsies ook zegt.. Wat als er ongelukken gebeuren!?

Klopt daar gaat het ook niet om..
Maar dat meisje zal ook wel denken ik ben de tweede bijrijder, dus ze vind het niet erg dat ik er ook nog iemand opzet... Er rijden er al genoeg mensen op.

Nou dan moet je ook niet iemand anders even je paard vast laten houden, straks gaat het paard op haar teen staan en dan..... AANKLACHT en zo kun je wel verder gaan..

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:08

pearl_tje schreef:
Nou dan moet je ook niet iemand anders even je paard vast laten houden, straks gaat het paard op haar teen staan en dan..... AANKLACHT en zo kun je wel verder gaan..

En dan is er nog een verschil tussen of jij je paard door iemand vast laat houden of je bijrijdster doet dit..

Jij bent als eigenaar verantwoordelijk voor je beesten..
Tuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren, altijd!

Maar als je bijrijdster een ongeluk krijgt is er met toestemming van de eigenaar op gereden..

Ik weet even niet hoe ik het uit moet leggen.. Clown Zit te rotzooien met woorden.. *LOL*

Ik kan me behoorlijk boos maken, omdat iemand anders zonder mijn toestemming mijn spullen/beesten uitleent..

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:23

gewoon duidelijke afspraken maken van de een mag het van de andere mag het niet. Zelfs als het mag ook duidelijke afspraken maken: wie, welk niveau, dressuur/springen, piste of buiten, waarshuwen voor het rijden(informatie geven).
Gewoon afspraken maken en die stel je op naar wat jij denkt wat er goed is voor je paard en voor je eigen.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:25

Liesjuh schreef:
Ik kan me behoorlijk boos maken, omdat iemand anders zonder mijn toestemming mijn spullen/beesten uitleent..

Precies, dat is het! Je leent het paard van iemand anders uit. Stel het voor met andere dingen/voorwerpen die je dierbaar zijn. Bijvoorbeeld met een waardevol zadel: stel je leent je zadel uit aan iemand, en die leent jouw zadel weer aan iemand anders uit. Ik zou gaan koken van binnen, en dan is dit alleen nog maar een zadeltje.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:40

Ik zou dat als bijrijder zijnde nooit toestaan. Het is niet mijn paard, dus ook niet mijn beslissing wie er op mag rijden. Ik heb een keer mijn instructrice erop laten rijden (zelf gevraagd of ze dat wilde doen, zodat ze kon voelen waar ik tegenaan liep bij Doug), zonder dat vooraf te overleggen en dat vond ik eigenlijk al op het randje. Ik vind het dus helemaal niet raar dat je liever zelf beslist wie er op jouw paard rijdt.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:20

Ik ben een brijrijder en ik laat soms weleens hele kleine kindjes meerijden/uittstappen op mijn paard. Dit omdat hij zo braaf is, de eigenaar vindt dat alleen maar leuk. Die kindjes kunnen echt geen kwaad, ze kunnen vaak niet eens paardrijden! Lachen Ik denk dat dit een ander voorbeeld is dan dat jullie bedoelen..

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:21

dat zou ik nooit doen hoor ik zou het gaan vragen en zijn ze er niet dan maar een andere keer stel dat diegene eraf valt en jou paard rent weg uit de bak de straat nou je kunt zelf wel bedenken wat er allemaal kan gebeuren..... Bloos

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:31

Ik vind dat ze minstens toestemming had kunnen vragen aan jou om haar vriendin te laten uitstappen vooral omdat ze Elan niet al te vaak doet.
Ik zelf zet ook nooit zomaar iemand anders op mn verzorgpaard, de eigenaar vind het niet erg als er iemand anders uitstapt maar hier heeft ze toestemming voor gegeven. en dan nog zal ik nooit iedereen erop laten uitstappen want ik ben die dag wel verantwoordelijk voor het paard en heb liever niet dat er wat gebeurt.

Weet je al wat de oorzaak was van afgelopen vrijdag? Mocht je echt een keertje hoog zitten met wat dan ook. Wil ik Elan ook wel een keer losgooien hoor. Dus als het ooit nodig is bel je maar! Knipoog

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 17:45

Iedereen heel hartelijk bedankt voor jullie massale bijdrage Haha!
Dat heeft me toch een soort bevestiging gegeven voor mezelf dat ik niet raar ben of egoistisch of zo Haha!
Inmiddels heb ik mijn rb gebeld en een leuk gesprek met haar gehad. Het is haar volledig duidelijk wat ik wel en niet wil en ze reageerde heel netjes en serieus, dus ik ben wel blij.

Voor degenen die hadden gevraagd waarom ik in het ziekenhuis was opgenomen: allereerst bedankt voor de lieve belangstelling.
Ik heb een epileptisch insult gehad (een kleintje), maar ik moest toch even een nachtje blijven. Het opknappen daarvan duurt wel even, kost enorm veel energie, maar gelukkig gaat het iedere dag beter Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:50

Ik ben bijrijder en zou nooit zomaar iemand m'n verzorgpaard uit laten stappen. Het is mijn paard niet en hij is ook niet altijd even makkelijk met vreemden, dus als er dan iets gebeurt...
Ik zou je bijrijdster even bellen, misschien heeft ze er helemaal niet over nagedacht.

Edit: o je hebt al gebeld, fijn dat het zo makkelijk opgelost is!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:59

ElanII schreef:
Iedereen heel hartelijk bedankt voor jullie massale bijdrage Haha!
Dat heeft me toch een soort bevestiging gegeven voor mezelf dat ik niet raar ben of egoistisch of zo Haha!
Inmiddels heb ik mijn rb gebeld en een leuk gesprek met haar gehad. Het is haar volledig duidelijk wat ik wel en niet wil en ze reageerde heel netjes en serieus, dus ik ben wel blij.

Voor degenen die hadden gevraagd waarom ik in het ziekenhuis was opgenomen: allereerst bedankt voor de lieve belangstelling.
Ik heb een epileptisch insult gehad (een kleintje), maar ik moest toch even een nachtje blijven. Het opknappen daarvan duurt wel even, kost enorm veel energie, maar gelukkig gaat het iedere dag beter Haha!

Gelukkig maar! Lachen

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:57

Memuska schreef:
Ik ben beide, eigenaar én ik rijd paarden voor anderen.

Als eigenaar zou ik woest worden, maar goed, ik heb dan ook geen bijrijder omdat ik simpelweg niemand anders op de rug van mijn paard wil Clown Er zijn vier dingen die ik niet uitleen, nl. mijn paard, m'n vent, m'n fototoestel en m'n auto, zo simpel is dat. Dus als ik zou weten dat er iemand anders op mijn paard gezeten heeft, oh boy, die zou er van langs krijgen! En diegene die die persoon er op gelaten heeft ook Boos!

Vanuit mijn bijrijderpositie: ik laat NOOIT iemand anders op die paarden. Als de eigenaars graag hadden gehad dat die er mee reed, hadden ze het heus wel aan hun gevraagd. Zelfs uitstappen is bij mij uit den boze, dat doe ik zelf wel!

hier precies het zelfde(oke ik heb nog geen vent en geen eigen auto Vork )

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:38

Ik ben zelf berijder van een paard, met het verschil dat ik de complete zorg over het paard heb. De eigenaar voert alleen omdat hij dichterbij woont....
Ik mag van hem dus zelfstandig en met gezond verstand alle beslissingen rondom het paard nemen en hoef eigelijk nergens toestemming voor te vragen..
Ik laat af en toe anderen op mijn paard rijden, springen dan welteverstaan want dit durf ik dus zelf niet, wel ben ik hier dus altijd wel zelf bij aanwezig...

Even vanuit jouw positie, ik zou daar gewoon duidelijke afspraken voor maken, als jij niet wilt hebben dat zij een vriendin op jouw paard laat rijden, ookal is het 'alleen' uitstappen dan moet je dit kenbaar maken, het is en blijft jouw paard natuurlijk....

Prettig dat zij het verder gewoon goed heeft opgepakt en dat je de boel nu duidelijk hebt tussen jullie, dat voorkomt veel misverstanden en onnodige frustraties...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 00:58

Ik ben zelf bijrijder
Ik laat zelf niemand op het paard zitten waar de eigenaar niks van weet
Ik vraag altijd toestemming! Van sommige mensen weet ik dat ze erop mogen gaan als ze dat vragen simpelweg omdat het voorheen al eens is gebeurd...

Ooit zat er een meisje op paard,mét toestemming van de eigenaar
Het paard werd gewoon in de krul getrokken,ik kon er niks tegen zeggen want ik ben de eigenaar niet.Eigenaar merkte niks.Sindsdien heb ik niemand meer op paard laten rijden waarvan dat ik weet dat ze een negatieve invloed hebben op het paard ZELFS al hebben ze toestemming van de eigenaar.Sorry,maar zo ben ik en dat weet de eigenaar ook.