Paard heeft het koud met regen, normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_1985

Re: Paard heeft het koud met regen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:24

Toydoll ik ben het niet helemaal eens met wat jij zegt. Mijn paardje stond vroeger nooit onder een deken en toch heb ik die in het najaar wel eens bibberend uit het land gehaald. Ik denk dat het ene paard er gewoon gevoeliger voor is dan de ander (net als bij mensen). Mijn paard heeft nu bij regenachtig weer en deze temperaturen (rond de 15 graden en lager) gewoon een ongevoerde regendeken op in het land. (en in de winter ook een deken op stal)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:30

Gouda, wat je nu beschrijft zou ik zeker kiezen voor afentoe iets te warm, liever dan afentoe iets te koud. Is niet ideaal, dat klopt, maar ik denk dat kou op een paard dat last heeft van de spieren en niet aankomt toch schadelijker is.

(En misschien een luchtigere regendeken fabriceren?)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:37

Toydoll volgens mij heb jij je paard ook wel eens onder een dek staan. (flower in jade)

Ik denk dat een ieder voor zichzelf mag bepalen of ie een dek omgooit of niet.

Wij hebben een oudje op stal, 32 en die heeft nooit onder dek gestaan. Afgelopen winter kreeg ie het heel slecht. Viel erg in en was lusteloos. Hij is onder dek gegaan en hij ziet er beter uit dan 5 jaar terug.

Ik denk dat dat niks met verwend zijn te maken heeft maar meer met het aard van het beestje.
Koudbloedjes kunnen ook vaak iets meer hebben.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:00

GvdT schreef:
Toydoll volgens mij heb jij je paard ook wel eens onder een dek staan. (flower in jade)

Ik denk dat een ieder voor zichzelf mag bepalen of ie een dek omgooit of niet.

Wij hebben een oudje op stal, 32 en die heeft nooit onder dek gestaan. Afgelopen winter kreeg ie het heel slecht. Viel erg in en was lusteloos. Hij is onder dek gegaan en hij ziet er beter uit dan 5 jaar terug.

Ik denk dat dat niks met verwend zijn te maken heeft maar meer met het aard van het beestje.
Koudbloedjes kunnen ook vaak iets meer hebben.

haha ja idd op die fotos heeft ze een jade deken op idd, maar dat was ook de enige keer dat ze die op heeft, en dat meen is serieus! Ik zou haar niet eens met een deken in de wei ofzo kunnen zetten want ze vindt het nog wat eng en dan trapt ze hem geheid stuk.....

Gouda -> ok, ze is dan idd al niet helemaal 100%, dan is het wel iets anders, van een niet helemaal gezond paard kan je ook niet verwachten dat hij het zelf regelt, dan zou ik ook wel naar t deken grijpen...

Bibberen is pas de 1ste fase van het 'koud' hebben, ze hebben het dan nog niet echt koud maar eerder wat frisjes
'Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens'
bibberen is dus niet erg, pas als de hartslag van je paard omhoog gaat, gaat ie het echt koud krijgen, dan moet je gaan oppassen.
Als jij elke keer als ie gaat bibberen een deken erop gaat leggen verlaag je alleen maar de weerstand, en regelt ie zijn eigen vacht niet meer...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:07

Nee, bibberen is fase 1 van onderkoeld ZIJN. Bij mensen is de temperatuur dan gedaald beneden de 35 graden, dat is dus echt al voorbij het koud hebben.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 21:23

Ze staat als ze bibberd echt met haar staart tussen haar benen, je ziet haar spieren helemaal op en neer trillen en zelfs haar benen knikken. Ziet er heel sneu uit maar wil ook geen watje van haar maken. Denk dat ze echt zo doet omdat ze een supergladvachtje heeft door winterdek en ze nog niet voor 100% lekker in haar vel zit. Zou graag het dek helemaal af laten als het overdag boven de 10 graden is.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:05

Gouda, kun je niet actief gaan zoeken naar een land met schuilstal? Of die pensionhouder van je aandringen tot het kopen van desnoods een zeecontainer? Ik ben geen voorstander van dekens, de mijne heeft alleen een ademende regendeken op in de winter (vindt ze trouwens wel lekker, en dat voor een tinker...) maar sinds begin april loopt ze zonder, dag en nacht. Ik heb haar maar één keer zien rillen en dat was met ijzel. Maar enfin, zweten is ook niks en rillen ook niet. Dus overleg met de pensionhouder!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:09

Gisteren was het heerlijk weer en stond ze te zweten onder haar regendek(ongevoerd) dus dacht doe hem maar af, en in de nacht begon het weer te plenzen maar ja kan niet best midden in de nacht na de pensionstal,dus ze zal ook wel weer gebibbert hebben van de kou.

Mijn paard heeft het heeel erg, zo maar koud, echt heel sneu.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 11:16

Soxje schreef:
Gouda, kun je niet actief gaan zoeken naar een land met schuilstal? Of die pensionhouder van je aandringen tot het kopen van desnoods een zeecontainer? Ik ben geen voorstander van dekens, de mijne heeft alleen een ademende regendeken op in de winter (vindt ze trouwens wel lekker, en dat voor een tinker...) maar sinds begin april loopt ze zonder, dag en nacht. Ik heb haar maar één keer zien rillen en dat was met ijzel. Maar enfin, zweten is ook niks en rillen ook niet. Dus overleg met de pensionhouder!

Zou ik heel graag willen een stukje land met schuilstal in de buurt. Lekker alleen nog maar buiten rijden en zelf alles regelen. Op zijn tijd ben ik het op een pensionstal staan met alle regeltjes en voerbeleid enzo best wel zat. Alleen heb tot op heden nog niets kunnen vinden wat te huur is met schuilstal of schuurtje erop. Maar wie weet kom ik nog een keer wat tegen en durf ik die stap te maken. Zou ze graag natuurlijker willen houden en dat kan hier in de omgeving zo moeilijk op pensionstallen. Ze staan allemaal in de winter binnen.

Schuilstal/zeecontainer op het land van de pensionhouder denk niet dat hij dat kan/wil doen. Wil eerst van de winter afwachten of ik er wil/kan blijven staan. Dit is de enige stal in de omgeving waar ze in de winter in een paddock staan de hele dag. Alleen de hele dag zonder eten dat is voor Kaylee ook erg zwaar is afgelopen winter gebleken. Ze had het ook vaak koud en dat is op zich logisch natuurlijk. Bijvoeren in de paddock mag niet en stalbaas heeft een normale baan naast de stal en kan ze niet binnen/buitenzetten/voeren tussendoor. Ze krijgen 's-ochtends hooi en dan 's-avonds rond 20.30 pas weer. Maar nu durf ik er niet te investeren omdat ik niet weet of ik dat komende winter nog wel wil en het feit er is (dat heeft hij gezegd) dat als er meer paarden bijkomen (wij waren de 1e klanten) er in de winter niet meer buiten gezet word....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 11:18

parouscha schreef:
Gisteren was het heerlijk weer en stond ze te zweten onder haar regendek(ongevoerd) dus dacht doe hem maar af, en in de nacht begon het weer te plenzen maar ja kan niet best midden in de nacht na de pensionstal,dus ze zal ook wel weer gebibbert hebben van de kou.

Mijn paard heeft het heeel erg, zo maar koud, echt heel sneu.

Die van mij staat 's-nachts binnen dus dat gedoe heb ik dan niet. Alleen dat deken op en af daar zit ik dus ook mee. Voorspellen ze regen doe je de deken op de avond ervoor en de andere dag stralend mooi weer. Laat je hem af is het regenen geblazen Boos!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:35

shadow0 schreef:
Nee, bibberen is fase 1 van onderkoeld ZIJN. Bij mensen is de temperatuur dan gedaald beneden de 35 graden, dat is dus echt al voorbij het koud hebben.

Maar paarden zijn geen mensen, dat is een denkfout die heel vaak gemaakt wordt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:40

Weet ik, maar zonder duidelijke literatuur die het tegendeel aantoont, ga ik er vanuit dat bibberen er op duidt dat de lichaamstemperatuur al te laag is.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:09

Geen enkel paard is hetzelfde! Mijn merrie die ik normaal gesproken de hele zomer zonder dek laat lopen, moet de laatste twee jaar bij regenachtig weer een dek op anders krijgt ze krampkoliek bij te snel dalende temperaturen.

Ik heb het hierover gehad met mijn DA en die vertelde me dat sommige paarden gewoon gevoeliger zijn en dat je ze op latere leeftijd ook echt niet meer af kunt harden. Vooral paarden die een dagje ouder worden kunnen nog wel eens gevoeliger worden voor kou, bijv. door in een greppel te gaan liggen, zoveel mogelijk uit de wind.

Waarom zou je zo'n dier dan niet helpen door hem een deken op te doen??? Paardnatuurlijk.nl overdrijft mijns inziens vaak erg. Deze gevoelige paarden zouden het namelijk in de natuur gewoon niet overleven. Wij houden ze wel in leven dus moeten we zorgen dat ze het aangenaam hebben, dat is onze verantwoordelijkheid.

Mijn paard heb ik afgelopen maandag dus ook weer een dek opgedaan, ze wilde maar al te graag naar binnen, stond te rillen van de kou. Sinds gisteravond heeft ze hem weer af. Ik moet het gewoon erg per dag bekijken, het is niet anders.

Overigens heb ik ook slechte ervaringen met ongevoerde dekens, daar gaan paarden inderdaad onder zweten. Beter kun je een licht gevoerde, goed ademende deken van goede kwaliteit kopen, bijv. een Rhino of Bucas. Het is even een uitgave, maar je paard vaart er wel bij!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:19

Kyona schreef:
Kan je niet gewoon met die mensen die haar buitenzetten afspreken dat ze bij regen een regendekentje op doen? Dat is toch een kleine moeite en geeft veel plezier. Het kost ze maar een minuutje werk ofzo, dat moet toch te regelen zijn lijkt mij zo.

Beetje offtopic, maar wil d'r toch iets van zeggen. Ik heb op een pensionstalling gewerkt en wij deden dus niets met de dekens. Natuurlijk ben je zelf dan zo sociaal om de dekens eraf te halen als de paarden staan te zweten of als de dekens doorweekt van de regen zijn.
Natuurlijk is het maar een minuutje werk PER PAARD. Maar dan mag je dadelijk bij àlle paarden dekens gaan wisselen of op en af doen. Stel je hebt een stal met 30 paarden. Dan heb je daar al bijna een dagtaak aan. Ik begrijp dat je als paardeneigenaar dat graag hebt, maar als pensionstallingmedewerkster kan ik zeggen dat dat soms gewoon echt niet uitvoerbaar is.