Wij buiten paarden uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Wij buiten paarden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:30

Hhhmmm, tja, ieder zijn opvattingen, ik voel me niet aangesproken.
Iets anders: Veganisten weigeren elk "gebruik" van dieren en dierlijke producten. Nog even afgezien van het feit dat dit "onnatuurlijk" is omdat de mens nou eenmaal een omnivoor (alleseter) is, denk eens over het volgende:
De voedingsmiddelen die je haalt zijn gebracht door een vrachtauto. Deze auto heeft een chauffeur nodig. Tien tegen een dat deze chauffeur dierlijke produkten gebruikt.
Ze woont ongetwijfelt in een huis. Dat huis is gebouwd door bouwvakkers. Bouwvakkers kennende lusten die veelal graag een goed stuk vlees.
Zelfs al gebruik je geen leer voor schoenen en kleding, de spullen die je wel draagt zijn gemaakt door mensen. De meesten daarvan gebruiken enige vorm van dierlijke produkten.

Het is dus eigenlijk onmogelijk om een goede veganist te zijn, uitgaande van de standpunten zoals in de quote van TS.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:34

hihi

ja dat lijkt mij ook, als mijn paard het rijden enz niet leuk zou vinden dan zou hij toch heel hard voor mij wegrennen????
mijn paard heeft een stront hekel aan dressuur, maar door de bak rennen vindt hij geweldig(vooral als ik erop zit, maar dan is het ook renpaard).

ik ben net verhuisd en heb paar weekjes niet gereden.veel op de manege vinden het zielig, voornamelijk degene die hun paard 24/7 op stal hebben staan.ik vind het niet zielig want hij staat in de wei.

is wel vaag, er zijn mensen die paardrijden superzielig vinden maar er zijn ook mensen die het zielig vinden dat het paard de hele dag in de wei staat.

ikke: het kan natuurlijk wel zijn dat ze naakt op een stukje gras woont en zelf haar groente en fruit kweekt, wacht tot het dood gaat en het dan op eet.

vaag

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:41

Bloos mmmmmmm,

ik vind het persoonlijk een moeilijk onderwerp, omdat je het van twee kanten kunt bekijken.
maar als ik mijn eigen gevoel zal volgen, dan is de vrijheid toch waar iedereen naar verlangt en zal ik als paard liever in een groot natuur gebied staan, met heiden en bos, heuvels en dalen, meren, en moerassen, samen rond trekken en ravotte met de anderen dan op een drukke manege op 2,5 bij 3,5 met traliels voor je snuffert en eens een uur per dag helemaal ingepakt even naar buiten, of je spieren trainen.
dit laatste vind ik niks, maar zie je wel vaak op de grote stallen.
aan de andere kant die van ons staan zomers dag en nacht in het bos/wei en s`winters met echt bagger weer gaan ze naar binnen.
ze laten zelf vaak weten dat ze naar binnen willen en maken dan ook zelf haast, ook met rijden of poetsen staan ze ongeduldig te wachten.
en ze vind het geweldig om te gaan koetsen of om te rijden en dan merk ik dat ze er van geniet.

ik vind persoonlijk dat het samen op stap gaan en tutten met je paard
niet erg is en je het paard er niet mee kwelt, maar ik vind wel dat je hem in zijn eigen waarde moet laten en niet zo als die top paarden ingebandaseerd op stal staan.
gun ze de rest van de dag dat kudde gevoel, en dat ze zelf kunnen beslissen wat ze willen gaan doen.
dan heb je volgens mij een ziels gelukkig paard. Ja

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:32

Tja ieder zijn mening en meug.
Maar om nu te zeggen dat (alle) paardeneigenaren hun paard uitbuiten vind ik wat ver gaan.
De meesten zorgen super voor hun dier en letten op of het zich wel blij voelt,regelen in de zomer ook vakantie voor hen,medische zorg goed eten enz enz.
Deze dame zou het liefst alle dieren die de mens verzorgd <dus niet alleen de paarden>losgegooid worden en het zelf moeten uitzoeken.
Al zou heel nederland dat willen dat is niet mogelijk.
Kijk eens naar de WILDE dieren in nederland.
Elk jaar word er wild afgeschoten omdat er geen natuurlijke vijanden zijn (wolven beren grote katten)
In de natuurgebieden lopen speciaal uitgezette grote grazers rond,deze floreren en hebben vele nakomelingen.
Maar op dit zorgvuldig door de mens aangelegde natuurgebied lopen ineens te veel dieren rond. We gaan ze niet afschieten want dan krijgen we gezeur met het publiek. Weet je wat we laten de natuur z'n gang gaan en laten ze in de winter doodhongeren,dieren die gewond zijn geven we geen medische hulp maar laten ze langzaam kreperen.
Als er dan mensen komen dat dit geen leuk gezicht is zeggen we gwoon dat het de natuur is.

Jaja onze paarden worden uitgebuit en hebben het slecht met het geknuf,vers voer een plek om te schuilen kameraadjes om te spelen en op zijn tijd de dokter die je helpt en als ie dat niet kan zorgt voor een barmhartige snelle dood.

Wij laten deze dame in haar waarde ,maar laat haar ons dan ook in onze waardelaten.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:56

xKatleentjex schreef:
Maar waar gaan ze hier de wilde paarden allemaal houden? Zo groot zijn Nederland en België niet. Enkele kleine kuddes in wat natuurreservaten zullen nog gaan, maar eens de paarden ongehinderd voortplanten zal er op een gegeven moment toch plaatsgebrek komen denk ik.
valt wel mee, dat gaan er 'gewoon' een aantal dood of krijgen minder veulens, dat reguleert zichzelf, als ze niet worden bijgevoerd. Als ze worden bijgevoerd, komen er te veel. maar dan komen we weer op dat doodhongeren Clown

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:58

lees ook even mijn posts suzanne, dan kun je lezen dat ook zonder bijvoeren het uit de klauwen kan lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:03

En leuk, al die paarden over de (snel)weg
Paarden dood, mensen dood, maar ach, ook mooi opgeruimd zeker.

Gaat vast goed dat loslaten Ja

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:15

Uitbuiten gaat mij erg ver. De paarden van tegenwoordig zijn zover naar onze wensen gefokt dat overleven in de vrije natuurniet ees meer een optie zou zijn( uitzonderingen daar gelaten). De werled is overbevolkt... er is niet eens ruimte om al die dieren die dan eigenlijk vrij zouden moeten zijn los te laten lopen.

Iemand heeft ook een keer preswalski paarden in de "vrije natuur"uitgezet in nederland. Was een beetje jammer dat deze mneer vergat dat deze paarden vrschillende ondergronden nodig hebben om op een juiste manier hun hoeven te slijten. De paarden moesten uiteindelijk verdoofd worden om ze te kunnen bekappen.

Ik denk dat als een ieder naar zijn/haar paard kijkt en m diep in zijn ogen kijkt wel kan zien of ie lekker in zijn velletje zit. Mijn grote lobbes geniet met volle teugen van onze ritjes en van mijn gezelschap. Natuurlijk zijn er uiterste in het houden en verzorgen van paarden. Maar ik denk dat alle uiterste niet goed zijn. Ik doe wat ik denk dat het beste is voor mijn paardje maar dan leef ik wel in 2005.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:26

Dat blik kan ik ook opentrekken. Ik ken een IJslander (Ja, DIE IJslander) die gaat binnen staan als het regent. Ze heeft een hele donkere inloopstal met slierten ervoor. Staat ze binnen, steekt haar hoofd door de slierten en gaat dan lekker buiten staan kijken. Als ze een middelvinger kon opsteken zou ze het doen. Hoezo IJslanders kunnen ertegen. Kunnen en willen is hier duidelijk niet hetzelfde

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 23:41

Zoals zij het schrijft klinkt het wel redelijk, maar toch vind ik dat het de evolutie is geweest die de paarden bij ons hebben gebracht.
Er zijn een aantal diersoorten geweest die blijkbaar de behoefte had om rond ons kampement te scharrelen.
Koeien, kippen, katten, honden, paarden, etc.
Zij hebben blijkbaar iets in zich, waardoor zij met de mens kunnen samenwerken.
Zij hebben ons, mens, zoveel duizend jaar geleden opgezocht en waren blijkbaar bereid om melk, eieren, kracht, gezelschap te geven in ruil voor het eten wat wij boden.
Zebra's en leeuwen hebben dat blijkbaar niet, dus hebben wij over het algemeen geen dressuurzebra's en waakleeuwen.

Ik heb het vaker gehoord, de mening zoals van deze vrouw, maar ik vraag me serieus af hoe gelukkig mijn katten en paarden zullen zijn als ik ze zomaar losliet in het bos Verward
En dankzij onze belangstelling voor recreatierijden, is het paard gelukkig niet uitgestorven...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:46

Citaat:
Als ze worden bijgevoerd, komen er te veel. maar dan komen we weer op dat doodhongeren Clown

Wat nu dus gebeurd in Nederland, met een aantal wilde paarden en koeien (buffels-achtig soort), was laastst op het nieuws dat deze dieren net zoals in het wild letterlijk aan hun lot overgelaten worden, normaal gesproken zouden deze dieren zich kunnen reddden.
Maar in Nederland zijn de stukken natuurgebied te klein of er worden veelste veel dieren in 1 park gepropt, grazers hebben niet genoeg voedsel tot hun beschikking en verhongeren dus, zoals afgelopen winter is gebeurd. Boos!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:14

ik buit mijn pc te veel uit!
ja wat moet je erop zeggen, maar we mogen dan ook niet meer met auto's rijden want dat tast de lucht aan en dat dan weer de mens het paard en alle andere levende wezens.
Ja wat moet je ertegen zeggen, probeer de kerk maar eens te veranderen in hun soms wel primitieve standpunten.

ik denk niet dat wie er moeten mee inzitten dat we de paarden uitbuiten.
misschien iem die opstaat en zegt: 'ik ga mijn paard eens goed uitbuiten'
ik sta op van: 'eerst voor mijn paard zrgen en dan zelf eten en mij klaar maken enzo...'
buit ik nu mijn paard uit?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:57

Ik denk als er mensen zijn die dat doen dat ze het in ieder niet bewust doen.
Dat het onbewust wel gebeurt, geloof ik zeker.

Door de problemen niet bij het paard maar bij jezelf te gaan zoeken, denk ik dat je misbuik van je paard voorkomt.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:20

Het enige wat ik uitbuiten van paarden vindt, is en paard 23 uur per dag op stal houden, en 1 uurtje per dag rijden. Paarden horen bewegings vrijheid te hebben, ook in de winter!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:26

Ja, brenda 21 dat vind ik ook zeker een manier van uitbuiten!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:47

Ik vind dat we onse paarden helemaal niet uitbuiten. We geven ze te eten, drinken en bescherming. Ze mogen op de wei ( de paarden die ik ken teminste).
Ze mogen 23 uur zelf weten wat ze doen en een uurtje moeten ze gewoon naar ons even luisteren.
Volgens mij vinden paarden aandacht van de mens helemaal niet erg.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:17

Tja....... Welk mens heeft er voor gekozen om acht uur per dag op kantoor te zitten? Ook bijzonder onnatuurlijk en toch doen miljarden mensen dat vijf dagen per week. Misschien moeten wij dan ook maar weer terug naar vroeger tijden. Oh nee, dat kan natuurlijk niet want lang geleden, toen de paarden nog vrij rondliepen en mensen nog in holen leefden hielden ze zich warm met dierenvellen en dat is misbruik van het dier.
Als je het zo bekijkt is de mens eigenlijk maar een raar wezen, misschien moeten we die maar uitroeien dan kan de dierenwereld in vrede verder leven. Behalve dan de prooidieren die opgegeten worden door de roofdieren. Misschien moeten alle roofdieren dan maar uitsterven maar dat zit je weer met het probleem dat de prooidieren geen vijand meer hebben en op den duur doodgaan van de honger.

Ik hou het maar liever zoals het nu is. Mijn dieren hebben het naar hun zin want die weten niet beter en ik weet ook niet beter want ik ben in een huis geboren en getogen en voel me daardoor niet gekooid.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:58

Ik vind het een goed stukje maar ik ben het er niet mee eens. Haha! Maarre, welke vrije natuur? Er is in NL geen vrije natuur om paarden in te houden. Als wij geen paarden houden om op te rijden sterft de diersoort uit. Zo simpel is het. Het zou ook een beetje jammer zijn als we helemaal naar mongolië moeten afreizen om paarden te kunnen zien. In engeland staan al diverse native pony rassen (eriskay, exmoor, dales) op de lijst van uitstervende diersoorten maar dat weet deze dame/heer waarschijnlijk niet.

Aan de andere kant zet het je wel aan het denken. Ik probeer om mijn paard in zo natuurlijk mogelijke omstandigheden te houden en ik krijg de indruk dat ze erg gelukkig is. Maar hoeveel paarden zijn er niet die 23 tot 24 uur per dag op stal staan? Ik vind het wel prettig om af en toe door dit soort mensen wakker geschud te worden zodat ik blijf streven naar optimale leefomstandigheden voor mijn paard.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:12

Ik werk 36 uur per week voor een werkgever. Daarnaast heb ik mijn eigen bedrijf waar ik ook 20 uur per week mee bezig ben.
Mijn paard werkt een uurtje per dag. Daarnaast mag ze acht uur per dag met haar veulen en een stel andere paarden in de wei lopen.
Daarna komt ze inderdaad in een stal (van 3x5 meter) waar ze hooi en brokjes krijgt.
Arm paard...

Nee, dan kan ik merrie en veulen beter los laten lopen zodat ze geen bemoeienis meer van mij hebben.

Ik snap dat trouwens niet zo van die veganisten. Ik drink en eet melkproducten. Als je een koe niet melkt, gaan haar uiers enorm zeer doen. Zo'n koe, die de hele dag in de wei loopt, vindt het alleen maar prettig om gemolken te worden. Waarom zou je die melk dan niet gebruiken voor je eten en drinken?
Net als eieren. Bij ons op stal lopen een aantal kippen los die op verschillende plaatsen eieren leggen. Dit zijn gewoon onbevruchte eieren. Waarom zou je die eieren niet opeten? Daar is toch niets zieligs aan?

Zou de bewuste veganist ook geen medicijnen gebruiken? Als ze ziek wordt (en daar met medicijnen van kan genezen) wacht ze gewoon lekker af wat er gebeurt en of ze het overleeft?

En zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Mensen zijn van nature vleeseters. Nu kan ik me nog voorstellen dat je de huidige vleesveehouderij niet aanstaat en dat je vegetariër wordt, maar de denkwijze van de veganist aan het begin van deze topic vind ik wel erg overdreven.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:05

Ieder zijn eigen mening uiteraard! Maar dit gaat erg ver..
maar mocht iemand er in geinteresseerd zijn, ze hebben het oerpaard weer terug gefokt.. (of dat gezond is Verward )
voor meer info : www.konikpaarden.nl

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:21

Ik vind wel dat we in Nederland een beetje doorgedraafd zijn als het gaat om onze dierenhouderij maar veganist worden is wel wel een hele extreme reactie.
Zorg gewoon dat de veehouderij iets minder intensief wordt en probeer de dieren in je omgeving een zo goed en dierwaardig mogelijk bestaan te geven dan zijn we volgens mij al een heel eind op weg. Ik bedoel als we alle dieren in Nederland gewoon los gaan laten kunnen we er zelf niet meer bij.
En we zijn er tenslotte allemaal verantwoordelijk voor dus laten we het ook weer met z'n allen oplossen en niet alle schuld afschuiven op een groepje mensen.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:32

Tja, het lijkt misschien op het eerste gezicht allemaal wel een mooi idee; vrijdheid voor alle dieren, alle dieren in de natuur. Maar in de wereld waarin we nu leven kán het ook helemaal niet! De dieren die we nu als huisdieren hebben kun je toch nooit weer terug in de natuur plaatsen? Ook al zouden we ze helemaal geleerd hebben hoe ze dan moeten overleven onder natuurlijke omstandigheden. Want die natuurlijke omstandigheden zijn er allang niet meer. Overal op de wereld zijn plaatsen waar steden zijn gebouwd, en overal is land dat voor agrarische doeleinden gebruikt wordt. En verder zijn er zoveel plekken op de wereld waar het oorlog is, of waar grote honger heerst omdat wij Westerlingen zo nodig alle grondstoffen daar weg moesten halen voor eigen gebruik. Waar zouden die dieren dan in 's hemelsnaam heen moeten?
Als ik mijn hond hier zo door de tuin zie scharrelen om vervolgens in huis op de bank te gaan liggen, kan ik me moeilijk voorstellen dat ze ontzettend verlangt naar vrijheid en het liefst haar eigen slaapplaats en eten zou willen verzorgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:02

Ik zou persoonlijk er niks aan vinden om paarden alleen maar van een afstand te mogen zien. Ik hoef niet perse te rijden, maar wil wel graag hun omgang hebben. Een paard in het wild heeft geen boodschap aan de mens, ergens moeten we ze dwingen dat ze ons leuk gaan vinden.

Dus is het een vorm van dwingen/uitbuiten als wij van ze eisen dat ze ons respecteren, ons als leider zien en naar ons luisteren? Want daar begint het mee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:12

aantal bokkers schreef:
En leuk, al die paarden over de (snel)weg
Paarden dood, mensen dood, maar ach, ook mooi opgeruimd zeker.

De dieren die we nu als huisdieren hebben kun je toch nooit weer terug in de natuur plaatsen? Ook al zouden we ze helemaal geleerd hebben hoe ze dan moeten overleven onder natuurlijke omstandigheden. Want die natuurlijke omstandigheden zijn er allang niet meer

In engeland staan al diverse native pony rassen (eriskay, exmoor, dales) op de lijst van uitstervende diersoorten

Wat nu dus gebeurd in Nederland, met een aantal wilde paarden en koeien (buffels-achtig soort), was laastst op het nieuws dat deze dieren net zoals in het wild letterlijk aan hun lot overgelaten worden, normaal gesproken zouden deze dieren zich kunnen reddden.
Maar in Nederland zijn de stukken natuurgebied te klein of er worden veelste veel dieren in 1 park gepropt, grazers hebben niet genoeg voedsel tot hun beschikking en verhongeren dus, zoals afgelopen winter is gebeurd.

etc etc..

Ja
Precies, hoe mooi het allemaal ook klinkt, de dag van vandaag is het gewoon niet meer REALISEERBAAR om een paard de vollédige vrijheid terug te geven. Er is gewoon geen plaats, punt. En als ik gelijk vandaag, mijn paar tijdens het borstelen met haar ogen dichtgeknepen en ene grijns op haar gezicht in de zon zie genieten, geloof ik niet dat ze denkt dat ik haar uitbuit Haha!

Citaat:
Tja....... Welk mens heeft er voor gekozen om acht uur per dag op kantoor te zitten? Ook bijzonder onnatuurlijk en toch doen miljarden mensen dat vijf dagen per week.

nog zo'n punt Pling
Als ik mocht kiezen, ik zou ook heel graag buiten de hele dag rondlopen, niets doen, luieren, sporten, ontspannen... Maar ik heb niets te kiezen. Ik moet bijna elke dag zeven uur op school doorbrengen, en als ik van school af ben ga ik waarschijnlijk acht uur moeten werken. Dan zou ik ook liever "vrij" zijn en niet naar de opgelegde regels van de maatschappij luisteren als een robot, maar als ik dat niet doe, en de rest ook niet, dan zou het wel eens heel vlug gedaan zijn met de mens. Je moet in je leven nu eenmaal soms wat tegen je zin doen, dus een paard dat een uurtje per dag moet "werken" heeft niets te klagen Lachen

Citaat:
Net als eieren. Bij ons op stal lopen een aantal kippen los die op verschillende plaatsen eieren leggen. Dit zijn gewoon onbevruchte eieren. Waarom zou je die eieren niet opeten? Daar is toch niets zieligs aan?

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet. Je doet er niemand kwaad mee, door onbevruchtte eieren op te eten, of kaas. Het heeft niets met uibuiten te maken, gewoon dankbaar gebruik maken van wat moeder natuur aanbiedt Lachen