een (bijna) perfecte pensionstal/manege bestaan die?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:27

Vaak is de instelling van de pensionhouders al net zo veel waard als de faciliteiten die ze aanbieden. Ik heb liever een wat "primitievere" stal waar men echt zurgvuldig met mijn paarden omgaat, dan een stal met alles erop en eraan, waar echter zoveel paarden moeten staan om de boel draaiende te houden dat jouw paard gewoon een van de velen is.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:30

waar ik sta met berdien is het geweldig, alleen is er 1 wijf dat op ons neerkijkt met onze shetjes... ze kan niet rijden en zat altijd te zeiken, maar nu dift ze nix meer tegen ons te zeggen om dat we een grote bek terug geven. ze zeikt anders nog wel tegen een klein metsje van 9 met haar shetje, maar ja die kan dat wijf niet aan, daar is ze nog te jong voor.

maar verder is het geweldig

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 13:12

Citaat:
Hey Mirte...als jij die perfecte stal nou eens begint...dan komen wij allemaaal gezellig bij jou in pension staan... Maar vergeet niet...de perfecte stal moet ook goed te betalen zijn. *grinnik*

Hey dat is nog eens een goed idee! Haha! Tsja perfect is natuurlijk zo subjectief als ik weet niet wat, voor iedereen verschilt dat. Een perfecte stal voor mijn paard heb ik al, maar wel een heel tijdrovende stal. Ik doe alles zelf (wat ik absoluut niet erg vind) maar daar gaat zoveel tijd inzitten. Hetzelfde probleem ga ik krijgen als ik mijn paard nu thuis zet. Maar ik ga pas naar een andere stal als ik er één vind waar ik tevreden over ben. Of er moet ineens een goede bijrijder op mijn pad komen, dan wordt het ook anders.

Colinda

pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:36

Hallo,

Hier dan even een berichtje van een pensionhouder....
Als eerste : Sugar miss: dank je *LOL*
Ik heb zelf (voordat we een pensionstalling begonnen) op verschillende pensionstallingen gestaan.... dus weet je een beetje wat er in een "pensionklant" omgaat....
Nu zou je zeggen: dat scheelt...
Dat dacht ik ook, maar het valt inderdaad niet mee...
Bij ons gaan de paarden wel elke dag naar buiten, zomer & winter.
Met elke klant wordt besproken wat ze willen voor hun paard : muesli of brok, hooi of kuilvoer, mais en/of wortelen, met of zonder uitmesten etcetera... etc.
Voor elk paard zorgen we alszijnde het een eigen paard zou zijn, met veel liefde & geduld brengen we ze naar de wei, halen ze weer op etc.
Vorig jaar stonden er bij ons ook 30 paarden, maar dat was wel érg druk !!!
Tenminste ... als bijna elk paard wel zijn "eigen behoefte" heeft zoals : die wat minder hooi, die geen kuilvoer, die geen mais, die een deken op, weer een ander met een regendeken naar buiten en een andere deken op voor de nacht... weer een ander met beenbeschermers naar buiten...een ander wil graag knoflook over het voer, weer een ander biotine... noem maar op...
Ik hoop dat jullie begrijpen & beseffen dat we hier écht een dagtaak aan hebben... want de stallen moeten ook uitgemest worden met een lekker dik pak stro erin !!! (hier hebben we ook geen beperking in)
En als de paarden naar binnen gaan, moet het wel klaar zijn, het hooi moet klaar liggen zodat ze lekker gelijk wat te knabbelen hebben.
Tevens als er een paard een dik been heeft, en de klant overdag werkt en dus pas zo rond 17.00 uur kan komen, wordt er in overleg zijn been afgespoeld...
Een paard met koliek... ja... dan durf je al helemaal niet weg te lopen...
dus... klant bellen...overleggen....die komt eraan... ondertussen dierenarts bellen en gaan stappen met het paard...
In overleg met de klant en DA, 'savonds laat nog een paar keer gaan kijken, geen grote hoeveelheden hooi, dus... kleine plukjes en maar hopen dat alles weer goed gaat....
Nu heb ik het puur over de zorg van de paarden (als je dat goed wilt doen, tenminste..) en dus nog geeneens over het onderhoud van een paardrijbak, of een weiland, die inderdaad helemaal stuk gelopen is na een winter... dus opnieuw ploegen, slepen, inzaaien...
En vervolgens opbouwen met de paarden i.v.m. het nieuwe gras en in de gaten houden of het allemaal goed gaat...
Of een verlichting die stuk gaat.... of een waterbakje...of de heining ligt aan gruzelementen....
En daar moet dan een prijskaartje tegenover staan....
Nu mensen.... ik heb zelf op pensionstallingen gestaan... en had me ook nooit gerealiseerd dat dit alles dus toch wel veel geld kost...
En zeker als het gaat om meer dan bijv. 20 paarden die elke dag naar buiten gaan.... heb je toch hulp nodig... wat kost personeel?
wat kost een baal stro/hooi ,krachtvoer, een trekker om de bak te onderhouden?
Als laatste wil ik nog toevoegen : je doet je best, maar het valt niet mee... om iédereen tevreden te houden, daar zijn we teveel (en gelukkig maar) individuen voor.
Maar.... stel jezelf eens de vraag : zou je het beter kunnen? Schijnheilig
Ik heb zelf altijd gezegd : het moet een hobby blijven, omdat ik teveel liefde voor de paarden heb...
Er zijn ook mensen die het weer anders doen, en er inderdaad alleen maar geld uit willen halen...
Nou... dat valt niet mee dus.... of je moet ze inderdaad op heel weinig stro zetten, de goedkoopste brok voeren (en dan niet meer dan 1 schep), vervolgens aanvullen met mais & kuilvoer (= goedkoper), zoveel mogelijk werkzaamheden zelf doen (en als het dan eens tegenzit, laat je de paarden maar binnen staan)....
Is niet mijn werkwijze.... maar nogmaals... als je alles graag zo goed mogelijk wilt doen, zijn er nog mensen die het niét goed vinden...

pfff... lang verhaal geworden.... maar ik zie hier verder niemand met een pensionstal reageren... dus is dit eens een verhaal van de "andere kant"

Groetjes Jolanda

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:27

Ja hoor, de perfecte stal bestaat voor mij zeker, de stal die nu mijn eigen stal is. Ik weet het, ik heb erg veel mazzel gehad. Haha!
Ik heb het zo super naar mijn zin op mijn stal, niet dat ik besef dat het al echt onze stal is, maar goed. Lekker klein, ik kan doen en laten wat ik zelf wil, echt ideaal. En onze pensionklanten zijn ook reuze tevreden. Lachen Kijk, we mogen dan een binnenbak missen Party!! , onze buitenbak is zwaar, maar praktisch altijd te berijden. Onze mesthoop mag dan in regenachtige tijden weleens moeilijk te bereiken zijn, het heeft wel wat om te gaan schelden als je weer eens bijna onderuit gaat als je weer eens de hoop op moet steken... }> Haha! Er mag dan NOG GEEN warm water op stal zijn (wordt aan gewerkt....), je paard uitlachen als ie een gekke bek trekt van het koude water is ook goed voor hilarische momenten. Schijnheilig Er moet naar mijn mening nog een stalkantine komen *grin* maar er moet nog zoveel gebeuren, we komen er wel. Het is bij ons heel gezellig op stal, niemand is te beroerd een ander even te helpen, zeker ik niet en er staat een leuk stel verschillende paarden. Lovers Kan niet wachten tot ze van de zomer met de groep en baby-Jur de wei in gaan.... Kwijl

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:49

hoi
nou bij ons kunnen ze asl je wilt de hele dag naar buiten er is een binne en buite bak een paddock,kantine,spuitplaats en een zadel kamer met kastjes die op slot kunnen en waar 2 zadels in kunnen veder is de manege nog in aanbouw en is alles nog niet klaar (voor de eigenaren is t namelijk een hobby naast een echte werk)[i]en de pony`s hebben t goed naar hun zin alleen sommige mensen denken eer niet aan dat t nog in aanbouw is dus dei gaan maar das hun eigen schuld