Ik rijd altijd met peesbeschermers en springschoenen, en meestal zelfs 4kant bandages. Springschoenen omdat ze met veruimen zichzelf wel eens aantikt, laatst had ze het zelfs gepresteerd met springschoenen toch haar bal kapot te hebben.. en de andere bescherming omdat ze vierkant op ijzers staat, en ik bescherming dan toch wel belangrijk vind, zeker in de zijgangen!
Ik rij western en heb voor strijklappen of drie-in-een-beschermers om, omdat mijn paarden bij het spinnen weleens zichzelf bij het overstappen aantikken. Achter heb ik normaal niets, behalve als ik ga sliden. Ter voorkoming van brandplekken op de kogels door het schuiven in het zand gebruik ik skidboots.
Ik doe zelf wel altijd peesbeschrerming om voor en achter en in het bos en met springen ook springschoenen, mijn paard heeft namelijk ongelijke voeten ze heeft een platte en een hoge voet(bokhoef) en daardoor is het wel meer risico dat ze zich aantikt. ik zie ook aan de springschoen die aan dr platte voet zit dat die heel erg aangetikt is en daardoor kapot is en die andere haast niet maar een heel klein beetje.
Memuska staat altijd vierkant in de bescherming, ik varieer tussen 4 bandages, 2 peesbeschermers + 2 strijklappen en 2 peesbeschermers + 2 bandages. Het hangt er maar vanaf waar ik zin in heb, wat het dichtste bij ligt en wat voor weer het is geweest (veel modder = peesjes). Passim zet ik in de bandages, bij Twister wissel ik af tussen niets-bandages-peesbeschermers en bij Kiskil soms bandages en soms niets. Pieterke staat altijd in de bescherming maar het hangt er vanaf welk kleurtje dekje er klaarligt voor me of het bandages of peesjes zijn
Ik gebruik peesbeschermers voor de voorbenen, tijdens het rijden, het losgooien en het in de wei/paddock staan. Hij wil ook nog wel eens met zijn achterhoeven zijn voorbenen aantikken als hij erg overenthousiast heeft en hij heeft hoefijzers..
Ik rijd op buitenrit met peesbeschermers voor.. en in de wei meestal met bandages.. meestal omdat ik het mooi vind staan.. maar met de peesbeschermers heb ik ze om omdat hij na een half uur wat begint te klieren enz. en dan met zijn voorbenen tegenelkaar tikt..
Als het niet nodig is gaat het allemaal niet om. In dit soort gevallen denk ik 'Less is more". Ik doe geen speciale of rare dingen met rijden dus heb ik het meeste niet nodig. Ik rijd wel met peesjes omdat ze linksvoor een beetje toontredend staat. Achter staat ze goed dus daar ga ik niet mee klooien.
In de wei staat ze altijd zonder. Straks gaan ze weer 24/7 de wei op en dan vind ik bescherming nutteloos en het werkt meer problemen in de hand als dat het goed doet. Van bandage's ben ik geen fan, het valt mij altijd heel erg op dat die meer worden gebruikt omdat het mooi is als omdat het nodig is. Ik kan ze niet gebruiken; ik laat mijn paard niet kannonenhard werken (ben meer van de recreatie) dus voor steun heb ik ze niet nodig. Ook helpen ze niet als ze zichzelf aantikt, werkt misschien schokdempend maar een echte knal gaat er doorheen.
op stal waar ik eerst reed, doen ze altijd peesbeschermers voor aan. puur voor de bescherming tegen aantikken enzo.. daardoor zit het er nu zo in dat ik ze nu nog steeds gebruik.
Die van mij staat vierkant in beschermers, bandages gebruik ik niet, omdat ik zelf niet zo'n held ben in het bandageren.
Ik rijd/longeer/losgooi altijd met beschermers, die van mij is nog jong en erg onhandig en weet af en toe niet waar hij zijn benen moet neer zetten. Gaat wel steeds beter, maar ik neem het risico niet dat hij zichzelf raakt.
Nu zo ook de wei in mogen laat ik die van mijn zonder staan, ook omdat hij toch niets doet in de wei alleen maar eten, eten vindt ik het niet zo nodig, ze staan er ook niet zo lang op.
Bij mijn paard (KWPN) gebruik ik peesbeshermers omdat hij behoorlijk strijkt. Mijn haffie is toontrederig, daarom vooral met longeren bescherming om, mijn vorige pony (cob/arabier) droeg niks nooit niet, niet met trainingen/wedstr bosritten/cros, nou moet ik ook eerlijk zeggen dat die pony ze wbt het strijken ofzo niet nodig had, voor de bescherming bv met en cros ofzo, tja misschien heel dom (zou daar nu langer over nadenken) maar nooit over nagedacht ik reed gewoon het parcours. De pony was keihard en is in de 12 jr dat ik dr heb gehad 1 keer kreupel geweest, dit kwam door een trap van een andere pony.