Wanneer stang en trens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhijnauwen

Re: Wanneer stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:25

pol013 schreef:
Ik heb toevallig gister voor het eerst met stang en trens gereden. We zijn pas M2+1 maar ik introduceer iets nieuws altijd liever op tijd dan net voordat ik het 'moet'. Zei zij dat het wel een beetje je visitekaartje is hoe je eruit ziet en dat stang en trens daar wel een behoorlijke bijdrage aan levert. het zou niet zo moeten zijn maar veel juryleden kijken daar toch echt wel naar.

als dit het argument is, kan je nog wel even wachten hoor, stang en trens moet pas vanaf ZZ licht, tot die tijd kun je ook gewoon op trens starten

onzin dat stang en trens een visitekaartje zou zijn, zoals patos al zegt beoordeelt een jury hoe de combiinatie rijd en niet of er wel een stang en trens in hangt, het visitekaartje maak je zelf door de wijze van rijden!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:33

patos schreef:
Ik heb de Z1 uitgereden op trens en moet nu nog S&T gaan aanschaffen, grote kans dat de eerste paar keer Z2 gewoon nog op trens gaan zijn. Dat is vroeg zat om met S&T te gaan starten, ik snap eerlijk gezegd niet dat sommige combi's al in de M2 met S&T gaan oefenen, als je hem zo vroeg nodig hebt mis je wat mij betrefd wat aan je basis. Nu pas merk ik dat ik er echt voordeel bij heb, dat heb ik eerder nog nooit gehad. En ik heb toch leuke punten gescoord in het Z1, terwijl alle andere in de rubriek gewoon met S&T reden.

ik ben er niet mee gaan rijden omdat ik hem nodig had, puur om er langzaam aan mee te oefenen, ik er aan wennen, paard er aan wennen(en Z1 gestart met bustrensje)

als je hem nodig hebt om je paard bij je te houden, mis je idd een stukje basis

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:39

@ rhijnauwen
Ik oefen ook al galopwissels. Die kom je ook pas tegen in de Z2 (zijn nu M2) is dat dan ook slecht?
Ik introduceer iets nieuws gewoon erg vroeg zodat we er mee kunnen spelen tot het serieus wordt. Als hij het dan kan voordat het moet: geen probleem hoor.

Wat me trouwens tegen staat aan dit topic is de negatieve toon over stang en trens. Alsof het een of ander moordwapen is wat je alleen in uiterste gevallen moet inzetten. Als er correct gereden wordt met stang en trens dan is er toch ook geen probleem?

Ik rij nooit met sporen behalve op wedstrijd; dan is dat extra beetje best wel fijn. Ik kan me voorstellen dat dat met stang en trens net zo gaat.

Het zal mijn paard trouwens een reet roesten als ik er vanaf nu mee rij, zolang ik maar netjes met mijn hand ben.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:46

pol013 schreef:
@ rhijnauwen
Ik oefen ook al galopwissels. Die kom je ook pas tegen in de Z2 (zijn nu M2) is dat dan ook slecht?
Als er correct gereden wordt met stang en trens dan is er toch ook geen probleem?

vergelijking met de changementen vind ik niet helemaal op gaan (dat is rijkunstig waar het paard niet direct pijn van op zal lopen)

daar zeg je zowat: als er correct gereden wordt, heb je wel eens bij een Z ring (of losrijden) gekeken hoe er helaas door sommigen wordt omgegaan met de stang en trens? Ik jureer t/m klasse Z en zie helaas regelmatig dat de stang als een soort handrem gebruikt wordt en dus ja, dan word mijn toon over de stang en trens in elk geval erg negatief! gelukkig zijn er ook meer dan genoeg mensen die er wel mee om kunnen gaan, maar soms wil ik iemand wel van zijn paard aftrekken die zijn paard gebruikt als een soort object om zijn eigen frustraties op los te laten en in dat soort gevallen vind ik een stang en trens idd een moordwapen!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:06

Ik ben een paar keer Z1 gestart, gewoon op trensje.
Tijdens de les heb ik wel een paar keer met S&T gereden, maar tijdens de training toch gewoon op trens.
Nu is mijn merrie een paar maanden met zwangerschapsverlof geweest en ben ik net bezig haar weer op te pakken. Gewoon met trensje dus totdat ze weer helemaal volledig nageeflijk is en alle Z-oefeningen netjes op zit uitvoert.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:11

Ik vind het niet vreemd om een behoorlijk kritische houding aan te nemen tegenover de S&T. Zowat iedereen rent naar de ruitershop bij de laatste paar puntjes in de M2 om een stang en trens hoofdstel aan te schaffen. Er is gewoon bijna niemand meer die probeert of het ook zonder kan, nee hoor, we gaan ons paard er al lekker vroeg aan laten wennen, want dan is ie er in het Z ook aangewend. Dat is echt geen argument, waarom probeer je niet gewoon om op trens te blijven rijden? Wie weet heb je de S&T wel helemaal niet nodig en als dat wel zo is zul je zeker in het Z1 wat aan rijkunsten moeten schaven want je maakt mij niet wijs dat je dan niet zonder S&T kan. Zelfs Patos en ik, terwijl wij echt geen bijzondere combi zijn, konden zonder prima punten halen.
Ik wordt gewoon zo moe van het gemak waarmee mensen even twee bitten in een paardenmond hangen, net zo simpel als dat ze een hoedje opzetten in het Z. Denk nu eerst eens na of het echt nodig is, doe het niet omdat het nu wel toegestaan is.

En als je rustig rijdt met stang en je gebruikt hem niet als handrem, OK, helaas zijn de comibinaties die de stangteugel correct gebruiken zeer zeldzaam, terwijl een ieder van zich vindt hij/zij het wel goed kan. De KNHS is niet voor niets bezig met de happy atlete, ik denk dat een paard met een trensje in zn mond een stuk happier is dan eentje met zn smoel vol ijzer.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:53

Ik heb vaak bij Z jurys zitten schrijven, en allemaal zien ze liever een combi met gewoon een trensje dan met een S&T. Of ze het ook in de punten hebben doorgeteld weet ik niet Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:33

@rhijnauwen, Ik quote mezelf even

Citaat:
Ik introduceer iets nieuws gewoon erg vroeg zodat we er mee kunnen spelen tot het serieus wordt. Als hij het dan kan voordat het moet: geen probleem hoor

Als je dit ook gelezen hebt weet je waarom ik de galopwissel met de stang en trens vergelijk.
Mijn paard heeft nu dus een keer stang en trens in gehad en vond het prima. Nu kan ik dus met een gerust hart er van uitgaan dat ik áls ik zover ben dat ik met dat ding wil gaan rijden het ook gewoon kan. Overigens was de planning om hem nog lekker in de winkel te laten liggen tot ik een eindje op weg ben in de Z (heb er afgelopen weekend een geleend)

Ik kan overigens wel begrijpen waarom dat jij zo negtief bent over stang en trens maar ik blijf erbij dat het niet aan het bit ligt maar een de hand van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:38

Ik heb bewust met in de M2 ( Z gerechtigd) er mee geoefend
Ik heb altijd gezegt dat als ik Z met punt ben ik er mee stop.
Wat ik ook gedaan heb.

Zelf wilde ik er wel graag mee leren rijden.
Ik rij nooit met andere bitten, nooit met slof oid.
Maar dit wilde ik voor mezelf graag leren. En Kawa heeft een super gevoelig bekje, dus vond hem daarin dus ook een ideaal paard om het mij te leren.
1 foutje en ik kreeg het direct terug Lachen
Ik heb een 2ehands hoofdstel gekocht, zodat als Kawa het echt niks vond ik geen duur ding heb hangen.
Idem omdat ik wist dat ik in het Z klaar was.

En ik heb er ook geen spijt van dat gedaan te hebben.
Ik heb geen idee als ik de ambitie had om Z2 of hoger te gaan, of ik dan ook al direct met S&T was gaan rijden?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 16:31

rhijnauwen schreef:
Angeliek schreef:
Als je zo'n doordrammer in de ring hebt, ben je denk ik wel blij dat je Z mag starten, en meer controle in de ring hebt met stang en trens.

als dit de reden is om met stang en trens te gaan rijden, dan is er in de africhting toch iets niet goed gegaan, de stang en trens is nl. niet bedoeld als handrem!

Misschien is er idd in de africhting iets fout gegaan. Ben ik niet bij geweest....

Maar het is niet dat ik dan vol moet gaan hangen aan de teugels, en hij gewoon doorsjouwt. Nee, ik moet gewoon een grotere ophouding maken. Met stang en trens zijn je ophoudingen net ietwat scherper, waardoor je je beest misschien wel MAKKELIJKER door de baan kan sturen dan zonder S&T. Niet dat je er verslaafd aan moet raken, zodat jij en je paard niet meer zonder kunnen. Maar gewoon alleen op wedstrijden en 2 keer in de week met stang en trens rijden. Kan toch geen kwaad, ofwel?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:23

Maar wat is dan de toegevoegde waarde van de S&T? Als je die al nodig hebt om je paard behoorlijk dor de baan te krijgen, dan heb je toch niets aan de extra mogelijkheden die het rijden met S&T bied?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:46

Jawel, anders de baan uit vliegen en daar zou ik me ook voor schamen in de Z Bloos

Persoonlijk zou ik dat toch anders op gaan lossen Lachen