tips voor zwemmen met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heb je wel is gezwommen te paard?

* ja, doe ik heel vaak, er ligt een meertje vlakbij
16 (22%)
* ja, ooit is gedaan
22 (30%)
* nee, maar zou ik wel graag willen
30 (41%)
* nee vind ik gevaarlijk en durf zelf niet
1 (1%)
* nee, mijn pony durft water niet in
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 72

sissie

Re: tips voor zwemmen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:21

Ik zou het ook graag eens gaan doen. Ik weet alleen niet hoe mijn paard erop reageert Bloos . Zou het dus ook niet zonder zadel willen proberen, maar als ik er dan zo diep niet inga geeft dat normaal ook geen probleem he.
Is het heel slecht voor het leer als bv het hoofdstel nat wordt?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:30

ik had gelukkig een kunststof endurance hoofdstel om maar de teugels ed van de andere waren er keihard van geworden....

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:36

afdrogen en invetten Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:54

Ikke; Ik neem aan dat jij ook bij zee woonde en de zee dus kent? Als je al hoort hoeveel Duitsers er per jaar verzuipen en dat is niet omdat ze niet luisteren. Maar ook omdat ze de zee niet kennen, veel mensen vanuit het binnenland gaan veel te ver de zee in. Terwijl mensen aan de kust weten wanneer ze wel diep kunnen en wanneer niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:39

Sjonniej schreef:
Ikke; Ik neem aan dat jij ook bij zee woonde en de zee dus kent? Als je al hoort hoeveel Duitsers er per jaar verzuipen en dat is niet omdat ze niet luisteren. Maar ook omdat ze de zee niet kennen, veel mensen vanuit het binnenland gaan veel te ver de zee in. Terwijl mensen aan de kust weten wanneer ze wel diep kunnen en wanneer niet.

Nee, ik heb mijn hele leven, tot vorig jaar, in een plaatsje nabij die grote-gloeilampenfabriek-in-het-zuiden-des-lands gewoont. Vanwege mijn gezondheid als klein jochie moesten mijn ouders van de dokter naar zee. Dat hebben ze altijd gedaan, altijd naar hetzelfde plekkie aan zee. Ik ben heel lang met ze mee gegaan, omdat ik het daar leuk vond vanwege (vakantie)vriendjes die ook elk jaar kwamen.
Als techneutje in de dop wilde ik altijd weten waarom. Als we dus niet in zee mochten, wilde ik weten waarom. Ik zeurde net zolang totdat die strandwacht dat tot in alle details had uitgelegd, DE manier om de zee te leren lezen Haha!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:08

Ik heb een keer gezwommen met mijn pony op trektocht. Ik vond het geweldig, en zou het zo weer doen. Maar mijn pony vond het in het begin heel erg eng. Uiteindelijk heeft iemand anders haar na 3 kwartier erin gekregen, en toen heb ik wel echt gezwommen. Maar er waren heel veel paarden, zij was de enige die niet wilde. Toen ze er een maal in was vond ze het wel heel leuk geloof ik, maar als ik nu weer naar zo'n plas ga, dan weet ik zeker dat ze weer niet durft. Ik denk ook dat ze dan gaat steigeren. Wat moet ik doen om weer te gaan zwemmen ? Plassen in het bos vind ze echt heel erg leuk ...
Ik zou echt heeel graag weer willlen zwemmen, en misschien ga ik over 5 weken (met trektocht) weer.. Hoe krijg ik haar dan in het water ?

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:39

Zie mijn avatar. Knipoog

Bij ons in de buurt is een meertje en daar gaan wij in de zomer zwemmen met de paarden.

De meeste tips zijn al gezegd.
Ga met een ervaren paard mee, dat er makkelijk ingaat zodat dat paard kan voorgaan en jouw paard al meer vertrouwen krijgt.
Zoals Sjonnie zegt is de bodem heel belangrijk. Eerst vantevoren controleren of de bodem wel hard genoeg is (een paard van 600 kilo moet er op kunnen lopen). Bij een bodem die wat inzakt als je er op loopt zullen paarden niet graag in gaan.
Een bodem die zachtjes dieper gaat is veel makkelijker om een paard het de eerste maal te leren dan eentje die steil naar beneden gaat.

Geduld hebben is belangrijk. Laat je paard stapje voor stapje er in gaan en laat hem rustig snuffelen.

Toen wij zijn gaan zwemmen hadden we het zadel afgedaan en onze zwemkleren aan. Als je paard echt moet zwemmen zakt zijn achterhand naar beneden dat kan een heel akelig gevoel geven en je moet je goed vasthoudenom er dus niet af te glijden. Neem dus de manen van het paard vast en trek niet aan de teugels want dan trek je zijn hoofd onder water.

Hier een foto. Helaas heb ik geen foto van toen we echt zwommen.
Afbeelding
Afbeelding