1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?Ik zat 4 jaar op les, maar een meisje die bij ons haar pony stalt had maar 4 lessen gehad!
Nooit doen! want het is tot nu toe nog niks geworden met haar, ze heeft nooit meer zin om te rijden, omdat ze m niet aan kan. Nu mag ik haar helpen, maar ik heb ook niet altijd tijd.Mijn zusje kreeg zelfs eerst de pony en ging toen pas op les, nou ja eerst op pony kamp. Maar dat was anders want toen had z m samen met mij en ik had 4 jaar ervaring, bovendien had ik veel boeken gelezen toen ik nog niet een pony had zlef toen ik nog niet eens op les zat, zorg dat je van alles in iedergeval een beetje weet. Mijn ouders wisten niet veel van paarden maar hadden vroeger wel een boederij gehad, mijn neef had er wel verstand van en die heeft ons ook enorm geholpen. Zorg dat je niet de enige bent die er wat van weet, maar dat er meer ervaren personen zijn die bereid zijn je te helpen.
2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?Lees van tevoren boeken over paarden, ga eerst eens een paard verzorgen. Vraag mensen uit je buurt die zelf ook een paard hebben gekocht om advies. Neem ook altijd een 'kenner' mee als je een paard gaat bekijken om te kopen. Laat een paard ook goed nakijken op gebreken voor j m koopt. Zorg dat je thuis alles klaar hebt staan, zoals stal, eten, alle toebehoren zoals zadel borstels enz, een ehbo kistje voor evt wondjes of ongelukjes met je paard of jezelf.
3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?Zie vorige vraag
4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)Fjorden kunnen heel eigenwijs zijn, ze zijn wel heel koel in het hoofd, maar voor een onervaren persoon... ?? Neem in iedergeval geen jong paard dat alles nog moet leren zoals dat meisje bij ons op stal, ze kreeg trouwens ook een fjord, 4 jaar was het beesie! En ik moet toegeven ik heb soms zelf moeite om het beestje nu 'in bedwang' te houden tijdens het rijden. Qua karakter is een fjord meestal wel goed, maar ze hebben enorm eigenwijs accent in hun karakter, als een fjord links wil en jij rechts gaat ie mooi zn eigen weg: links dus.
Ik zou een warmbloedje kiezen, iets oudere leeftijd, dan zijn ze meestal ook wel aardig rustig en van een ervaren beestje kun je heel veel leren!
Ik las dat je 1.65 bent, dan zou ik een paard doen boven de 1.60.
Paarden zijn hebben over het algemeen ook een rustiger karakter dan ponies, die zijn vaak wat eigenzinniger.
5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?Ik zou het niet weten, wij hebben zelf weiland maar wij rekenen voor de paardjes die bij ons op stalling staan gewoon het zelfde bedrag dan als ze in de stallen staan. De meeste boeren of landeigenaren rekenen per seizoen een bedrag, hier in friesland geloof ik rond de F 400,- gulden.
Maar door de nattigheid in nederland willen boeren vaak niet de paarden het hele jaar door op het land staan dus in de herfst ergens anders heen gaan. Dan ben je zo'n F 400,- per maand kwijt aan stalling.
6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?Kan wel maar ligt ook aan het paard, die moet het accepteren, maar dat is met paarden onderling ook zo, een schaap kan trouwens ook, maar ik vind een geit toch wat leuker voor het paard, want geiten en paarden zijn beide toch wat slimmer dan een schaap.
)