rijden jullie met die hitte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: rijden jullie met die hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:23

ja hoor ik rij gewoon Ja

vandaag zouden we om 9 uur gaan buitenrijden, liep iets uit dus zijn om 10 uur vertrokken, klein 1,5 uur gereden(stap-galop afgewisseld Q en wieb houden van crossen en racen tegen elkaar Knipoog ) toen bij de bokkenrijder(eetcafeetje in t bos) paarden neergezet, afgezadeld en zelf wat gaan drinken en ijsje gegeten, toen weer kleine 1,5 uur teruggereden naar huis, niets te merken aan Q alleen wat zweet maar niet eens extreem!
lekker afgespoten en in de wei gezet bij zn vriendinnetjes Knipoog

t ligt er maar net aan wat ik zelf wil gaan doen, heb ook weleens concoursen gehad met 30+ graden, zit je zelf te stikken in je zwarte jasje...

maar als ze vandaag in t bos aangaven niet meer te willen gingen we gewoon stappen, maarja ze weten precie welke paden we ze altijd laten gaan, dus gingen ze uitzichzelf er steeds weer vandoor, nouja prima dan Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:29

Met deze temperaturen rijd ik altijd gewoon Lachen
Alleen dan meestal 's morgens vroeg, of 's avonds laat. Paard heeft er nooit last van gehad (al was dat wel een beetje een warmte aanbidster, maar da's ook niet vreemd als Arabier zijnde Haha! ).

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:11

Ik heb vorig jaar in de middag een Boktmeeting gehad.. Het was op z'n heetst toen zo'n 37 gr. Erg warm. Niet echt fijn!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:16

donderdag en vrijdag heb ik s' avonds springles gehad. er stond daar wel aardig wind, dus erg veel last had ik er niet van. wel meer gestapt, korter gedraafd en gegalopeerd, en minder en lager gesprongen dan normaal.

Marjolein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:10

Met dit hete weer ga ik meestal savonds of sochtends rijden.. En laat hem lekker smiddags in de wei staan vooral rond deze tijd is ie nog niet helemaal door zijn vacht heen, en als ik dan met dit hete weer ga rijden zweet ie al super snel.. Heb vrijdag wel gewoon les gehad in de binnenbak. Was wel warm maar het kon nog wel..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:37

Ja hoor, geen problemen mee. Paard en ik kunnen er allebei goed tegen. De wedstrijd in mijn onderschrift heb we ook met zomerse temperaturen gereden: de meter in de groomauto gaf al vrij snel een buitentemperatuur van 29 graden aan. Gewoon voorzorgsmaatregelen treffen: af en toe water over de hals gieten om te koelen en zorgen dat je paard kan drinken als hij daar behoefte aan heeft. En ook je tempo aanpassen als je merkt dat je paard daarbij beter functioneert.

Ik merk wel dat het scheelt of je 's morgens al vroeg begint of dat je 's middags in de hitte pas begint met rijden. Bij endurancewedstrijden ga je vroeg in de ochtend van start (in de hogere klassen vaak voor 9 uur) en dan merk je wel dat het in de loop van de dag warmer wordt, maar dat gaat dan geleidelijk. Als je 's midden op de dag een proef of parcours moet rijden en dus moet gaan losrijden als het al lekker heet is, of wanneer je midden op de dag gaat trainen, dan voelt dat vaak heel anders aan. Krijg je echt zo'n 'hitteklap'.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:06

Ik rijd of longeer gewoon ook met het warme weer.
Ik probeer wel s'ochtends vroeg te gaan, als ik niet hoef te werken en anders wordt het s'avonds, dan vallen de temperaturen wel mee.
En als het een paar dagen erg warm is geweest, dan las ik gewoon een extra vrije dag voor hem in zodat hij los kan in de paddock met de schaduw of op het land om even bij te komen van alles Knipoog

Die van mij zweet snel, ook al heeft ie niet zo veel gedaan, dus houdt daar wel rekening mee met de oefeningen die ik op dat moment doe.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:11

Nou gister heb ik maar niet gereden.. poeh wat had ik het warm.. Bloos Moest ook nog een half uur fietsen eer ik er was, dus had de puf niet meer Bloos Hij had heel de dag in de wei gestaan, en heb hem er alleen uitgehaald en op stal gezet. Maar normaal rijd ik wel gewoon Ja

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:19

Donderdag en vrijdag heb ik Ixo laten staan. Hij heeft dan wel gewoon op de wei gestaan, maar verder niet gereden.

Donderdag heb ik Torro ook laten staan, maar vrijdag moest ik wel rijden omdat zijn fokker kwam kijken. Anders had ik hem die dag ook laten staan..

Ik vind rijden met die hitte geen pretje, zowel voor mezelf als voor het paard. Het is in een keer zo'n grote overgang. Ik ben zelf al bezweet van het opzadelen, laat staan dat je er dan nog op moet gaan zitten. Een half uur stapmolen is voor die beesten dan even vermoeiend als eer kwartier rijden...

Nee, ik laat ze dan liever staan, of ga in de bossen stappen.

Of als er zoals afgelopen avond een fris windje staat, rij ik een kwartier a 20 minuten..

Als het volop zomer is zijn ze gewend aan de hitte en dan rij ik natuurlijk volop, maar afgelopen dagen kwam die hitte wel als een bom inslaan!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 09:18

gisteren heb ik toch nog gereden, bak was de hele tijd bezet. Normaal longeer ik nog even van te voren(laatste paar keren doe ik het niet meer en klim ik er maar gelijk op) nou deed ik toen dus ook. Had last van vervelende penny's die hier een ponykamp hebben. Ik zag dat me beugel gedraaid zat dus ik deed um uit. vliegt er een schoen door de lucht! word keihard geschreeuwd, met flessen water, en emmers water gegooid en Whoosh! daar ging ze....in een harde galop ging ze de bak door en gaf nog ff een bok erachteraan. Ik trok d'r op de volte...hoorde een pennyzeggen dat ik in de mond trok, zow ben er bijna afgepleurd.

De hele tijd ging dat dus door, was echt kwaad, er iets van zeggen hielp niet ze gingen gewoon door. Paard trok helemaal naar de bakrand toe, liep heel overdreven in stelling(loopt normaal nooit goed de hoeken door enzo) ze liep er zowat tegen aan, raakte ook een paar keer met de beugel de rand. Ze was veel wilder met dit hete weer!logisch met die penny's. Ook toen ze gingen eten zat er af en toe een bakkabouter in een hoek Clown

zweten doet ze niet zo erg, kan nog even lang en intensief rijden als normaal.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:22

de nieuwe bak bij ons op de manege scheel echt veel, oneveer 10 graden met buiten, dus dat is wel heel fijn rijden Ja dus dan rijd ik wel

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:55

Ik rij wel gewoon maar op de koelere momenten van de dag. zat er vrijdag om half 9 's ochtends op en gister om 8 uur 's avonds, dan is het goed te doen.....of lekker ritje t bos in,is t ook lekker koel.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:04

ik rij niet met dit warme weer, mijn paard kan heel slect tegen de warmte dus spuit hem een paard keer per dag af..