Paard afspoelen met water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: Paard afspoelen met water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:12

Ik spoel mijn vzpaard nooit af met koud water
Kunnen de nieren van blokkeren
En vooral erg slecht voor de spieren
Ik doe enkel zijn benen tot waar zijn buik begint
En als ik hem zou afspoelen zou het zijn met lauw water of met een natte handdoek met koud water maar niet rechtstreeks erop

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:12

Ik dacht dat ze bij endurance vooral de hals koelen... heb ooit es een hele dag 'extra' waterpost staan wezen met m'n tuinslang op de oprit... bij de verzorgpost vlak bij m'n huis was geen water en het was érg heet weer toen... maar de meesten sponsten alleen wat en alleen de hals, om problemen op de spieren te voorkomen.

Overigens kan koud water zéker wel een averechts effect hebben. Toevallig gister een vriendin gesproken die een manegebedrijf hebben waar veel touristen buitenritten of huifkartochten komen maken... Daar stond een paard over verhit te raken na een rit en die werd met koud water gekoeld en zonder het overtollige water met een zweetmes af te trekken op stal gezet. Dat koude water werd een soort isolatielaag waardoor de hitte niet weg wilde en het paard zou er zowat aan onderdoor gaan... Snel weer onder het stromende water gezet en daarna wel goed het water er af getrokken, toen ging het gelukkig goed, maar ze dachten even dat'ie het zou begeven! Wel even oppassen dus als je paard erg verhit is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:28

En dan heb je ook nog mensen die een nat paard laten rollen 'omdat ie dat zo lekker vind' .
Over een isolatielaag gesproken Cool

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:06

Ik doe het wel maar ook met beleid. Dus niet gelijk hup die koude waterstraal recht op het hart. Knipoog Eerst benen heel lang, en rustig omhoog, alleen de hals en als ze heel nat zijn ook de zadelplek.

Sugarmiss: De meeste paarden die ik ken rollen gewoon uitzichzelf als je ze na het rijden in de wei zet, dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat het slecht is, maar het is inderdaad wel een flinke isolatielaag. Hmm...

Marjolein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:06

Ik doe het ook altijd bij mijn verzorgpony na het rijden of longeren en, soms als het heet was ook wel gewoon.. Met dit weer kan het best maar bij kouder weer niet denk...Tong uitsteken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:16

Bij koud weer kan het ook... een vriendin van mij (vrouw van dierenarts overigens) waste zelfs 's winters haar paarden met koud water (niet echt 'soppen', maar wel zweet na rijden afspuiten, ook zadelplek en hals). Om koud water te verdampen kost namelijk minder energie dan warm water... het temperatuur verschil is groter, waardoor koud water eerder verdampt. Door warm water te moeten verdampen verliest een paard dus meer warmte dan wanneer hij koud water moet verdampen. Uiteraard achteraf wel goed droog trekken, uit de wind/toch en met zweetdeken weg zetten... maar't kan dus zat, 's winters...

Marjolein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:19

oh dat weet ik ook weer me pony was dus van de winter heel erg aan het zwete en dan wou ik een beetje met de spons een beetje water er op doen, en dan zeiden ze allemaal jah moet je niet doen enzo.. Daar luister ik ook niej maar neer...Clown

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:25

Naar hard werken ff lekker onder de slang en dan laat ik m'n paard nog ff droogstappen in de stapmolen en dan komt hij lekker droog op stal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:30

Francis schreef:
Ik dacht dat ze bij endurance vooral de hals koelen... heb ooit es een hele dag 'extra' waterpost staan wezen met m'n tuinslang op de oprit... bij de verzorgpost vlak bij m'n huis was geen water en het was érg heet weer toen... maar de meesten sponsten alleen wat en alleen de hals, om problemen op de spieren te voorkomen.

Klopt. Koelen in de endurance doe je met name op de hals, daar liggen de aderen aan het huidoppervlak. Tussen de achterbenen koelen is ook nuttig aangezien daar ook grote aderen lopen. Op de vetgates en na de finish (als het zadel eraf is) kun je ook op de zadelplek met water aan de gang, dan voornamelijk om het zweet weg te wassen.

Idd niet koelen bovenop de achterhand en zeker niet als het paard daar nog warm is. Vooral bij behandeling met koud water krijgen de spieren daar een klap. Bij koud en/of winderig weer leg je daarom ook een deken over de achterhand en niet zozeer over de hals. Knipoog

Na een training of gewoon met dit warme weer spoel ik de hals en de plek onder het zadel af met lauw water uit de slang. Bij ons komt het hele jaar door lauw water uit de slang op de wasplaats (afspuiten van benen bij blessures e.d. doen we met de brandslang, daar komt koud water uit). Na het afspuiten trek ik idd het water van het paard af met een zweetmes, zodat hij ook daadwerkelijk zijn warmte kwijt kan. Mijn ervaring is dat-ie jeuk krijgt van opgedroogd zweet, daarom gaat mijn voorkeur uit naar afspoelen. Natuurlijk kun je opgedroogd zweet wegpoetsen met een borstel, maar zeker met warm weer vindt mijn paard het lekker om natgespoten te worden.

In de winter doe ik daar overigens ook niet moeilijk over: na een zweterige training snel even wat water over hals en zadelplek spuiten, wegtrekken met een zweetmes en dan laten drogen onder een wollen deken met hals. Zo is-ie in een uurtje droog zonder het koud te krijgen.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 06:35

Bij mijn mini heb ik geen druppel zweet gezien gisteren en eergisteren.
Heb hem wel 'gedoucht' en hij vond het maar niks Bloos

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:35

Het spijt me zeer maar wat een hoop onzin weer in dit topic!

Water wat een isolatielaag vormt om het paard? Kan ik me natuurkundig helemaal niets bij voorstellen. De lichaamstemparatuur warmt het water op, vervolgens kan het water dan weer verdampen. Wat wel zou kunnen is dat het stalklimaat te vochtig was waardoor het water slecht kon verdampen.....

Dan de theorie dat warm water verdampen meer enegrie vergt dan koud water? Water kan verdampen als het een bepaalde temparatuur heeft bereikt. Maar dat koude water zal dus verder opgewarmd moeten worden voordat het die temperatuur heeft bereikt dat het kan verdampen. het warme water hoeft minder graden op te warmen dus daar is minder energie voor nodig.......

Dan de theorie dat nieren op slot kunnen gaan door koud water? Als je je paard even afspoelt --> water erover heen en klaar. Dan kom je echt niet veel dieper dan een opervlakkige huidlaag. Waarschijnlijk kom je niet verder dan de huid en het vet eronder. deze laag koelt wat af en daardoor kan de onderliggende laag weer de warmte afstaan aan deze laag. Voordat je de nieren echt koud hebt ben je al wel even bezig met de tuinslang. Te lang afspuiten zorgt ervoor dat de bloedvaten zich vernauwen en dan heb je inderdaad een probleem want dan kan de warmte niet meer weg......

Mijn natuurkunde is inmiddels een beetje weggezakt dus heel precies kan ik het niet meer uitleggen. In de Bit heeft een keer een artikel gestaan van Erik van Breda, medisch fysioloog, hij was geloof ik niet tegen afspuiten van een paard maar wel erg tegen een zwetend paard een zweetdeken opgeven. Dan kon hij zijn warmte namelijk niet meer kwijt. Misschien iemand die dit artikel zo bij dfe hand heeft?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:39

Billy schreef:
Ik ben niet gek van koud water op een warm paard. Als je wilt afspuiten, doe dat dan met warm water, koud water is niet goed voor de spieren.
Ik spons na het rijden mijn paard af met lauw water.
En een regenbui met dit weer is ook lauw Knipoog

Dat valt nog wel mee. Als je rustig bij de benen begint en het kruis pas als laatst doet, kan er vooral met dit weer niet veel misgaan.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:32

beetje lauw water afspuiten als ze gezweet heeft en de benen met koud.

ijskoud water lijkt mij ook neit lekker, probeeer het dus niet bij haar uit Tong uitsteken

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:42

Ik spuit met warm weer alleen de benen af, zijn lijf spons ik af of heel even met de slang, maar dan welheel kort. Als een paard met erg warm weer flink afgekoeld wordt is de natuurlijke reactie van het lichaam om het paard weer op te gaan verwarmen, met als eindresultaat dat het paard het nog warmer heeft dan voor je begon. Alleen de benen goed afspuiten verkoeld wel alleen niet teveel.
Bij gewoon lekker warm was ik hem weleens, maar nooit direct na het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:48

ik spuit ze ook lekker af met de weer! Je ziet ze er gewoon van genieten. Ik rijd met dat hele hete weer meestal sávonds als het weer wat afgekoeld is.
Je moet idd niet teveel met shampoo aan de gang gaan vanwege de huidvetten die ze beschermen tegen regen val etc.
Maar alleen met water kan het echt geen kwaad

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:58

Juco schreef:
Ik spuit met warm weer alleen de benen af, zijn lijf spons ik af of heel even met de slang, maar dan welheel kort. Als een paard met erg warm weer flink afgekoeld wordt is de natuurlijke reactie van het lichaam om het paard weer op te gaan verwarmen, met als eindresultaat dat het paard het nog warmer heeft dan voor je begon. Alleen de benen goed afspuiten verkoeld wel alleen niet teveel.
Bij gewoon lekker warm was ik hem weleens, maar nooit direct na het werk.

Zoals al vaker opgemerkt in dit topic;
De hals en de binnenkant van de achterbenen kun je heel goed koelen met koud water en gebeurt tijden endurance wedstrijden eigenlijk standaard en vooral als het zo warm is! Zou niet best zijn als al die paarden het daar juist warmer van kregen!
Ik zie er ook geen enkel probleem in en doe dat thuis, na het rijden dus ook. Omdat het water dan regelrecht uit de slang komt begin ik wel even onderaan de benen (wil ze niet laten schrikken Haha! ) maar daarna lekker over de bezwete plekken. Hals, zadelplek. De achterhand laat ik meestal wel voor wat het is en wordt dan ook nauwelijks nat. Daarna even met een zweetmes erover en lekker rollen in het zand!

Sugarmiss, zouden ze volgens jou niet moeten rollen?

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:52

Volgens mij niet, als het maar niet te koud is. In de natuur staat een paard toch ook wel eens elke dag in de regen?? :s

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:55

ja, vandaag bijvoorbeeld, of staan die van jullie op stal nu?