Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Eerst benen heel lang, en rustig omhoog, alleen de hals en als ze heel nat zijn ook de zadelplek.
Francis schreef:Ik dacht dat ze bij endurance vooral de hals koelen... heb ooit es een hele dag 'extra' waterpost staan wezen met m'n tuinslang op de oprit... bij de verzorgpost vlak bij m'n huis was geen water en het was érg heet weer toen... maar de meesten sponsten alleen wat en alleen de hals, om problemen op de spieren te voorkomen.

Billy schreef:Ik ben niet gek van koud water op een warm paard. Als je wilt afspuiten, doe dat dan met warm water, koud water is niet goed voor de spieren.
Ik spons na het rijden mijn paard af met lauw water.
En een regenbui met dit weer is ook lauw
Juco schreef:Ik spuit met warm weer alleen de benen af, zijn lijf spons ik af of heel even met de slang, maar dan welheel kort. Als een paard met erg warm weer flink afgekoeld wordt is de natuurlijke reactie van het lichaam om het paard weer op te gaan verwarmen, met als eindresultaat dat het paard het nog warmer heeft dan voor je begon. Alleen de benen goed afspuiten verkoeld wel alleen niet teveel.
Bij gewoon lekker warm was ik hem weleens, maar nooit direct na het werk.
) maar daarna lekker over de bezwete plekken. Hals, zadelplek. De achterhand laat ik meestal wel voor wat het is en wordt dan ook nauwelijks nat. Daarna even met een zweetmes erover en lekker rollen in het zand!