In laten slapen van paarden - meningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Re: In laten slapen van paarden - meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:17

EngelAngela schreef:
Ik ben het wel een beetje met Oscar eens. De DA had zeker in jouw geval moeten zeggen dat het beter was om meteen je kater in te laten slapen. Máár jij wilt niet weten hoeveel da naar hun hoofd krjigen geslingerd dat ze zo onvriendelijk zijn omdat ze hebben gezegd dat het beter is om meteen afscheid te nemen ipv nog een paar dagen te wachten zodat de mensen rustig afscheid konden nemen en nog een rondje met em konden lopen...

Daar heb je volkomen gelijk in.
De DA weet wat er (on)mogelijk is, weet vast ook wel wat de beste 'oplossing' is, maar het probleem zijn vaak de mensen die daar niet aan willen.
Om zichzelf een goed gevoel te bezorgen ('ik heb nog afscheid kunnen nemen', 'ik heb zijn lievelingsmaaltje nog een keer klaar kunnen maken' etc.) worden beslissingen genomen die niet in het belang van het dier zijn.
In mijn ogen heel erg egoistisch; dat zal de DA vast ook wel vinden, maar de klant is koning.
Het zijn de mensen die niet aan de waarheid willen en vaak veel te veel aan zichzelf denken.
En ja, ik ben het met je eens: de DA is dan vaak de spreekwoordelijke gebeten hond, want die heeft een waarheid verteld die niet in hun straatje past Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:25

Laatst hoorde ik iemand zeggen dat een DA niet alleen de dieren behandeld, maar de bijbehorende mensen ook. Je moet inmiddels wel een complete studie psychologie naast je opleiding diergeneeskunde volgen, om te weten hoe je met de eigenaren van de dieren moet omgaan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-05-05 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:28

Dat denk ik ook wel Cassidy Ja

De een hoort liever meteen, de soms harde, waarheid, om verder leed te besparen, terwijl het bij een ander niet genoemd mag worden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:45

Mijn DA heeft helaas nooit geadviseerd wat ik ermee moest. Ik heb zelfs ooit aangegeven dat ik dacht dat het zijn laatste winter werd (dat werd het ook) toen bleef hij optimistisch. Ik hou van eerlijkheid en had graag een duidelijk advies gehad van: ja ik denk inderdaad dat het niet veel meer uithaalt als hij nog erg verslechtert ipv ach het zal wel meevallen.

Ik heb dan mijn beslissing ook volledig ZELF moeten maken. Hoewel ik achteraf 'blij' ben dat mijn paard het zo duidelijk aangaf. De ene dag niks aan de hand de andere dag was het gewoon OVER en uit. Zo duidelijk, hij heeft een week moeten wachten voordat hij naar de slager kon. In die tijd heb ik ook niet getwijfelt, hij ging wat vooruit maar je zag nog dat het gewoon einde verhaal was.

Dat is mijn 'geluk' geweest.......................en kijk nog altijd met een lach een een goed gevoel terug op hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:01

Toch nog even dit: op het moment dat een paard laat zien dat hij pijn heeft, is hij heel erg ver heen. Een paard is een kuddedier dat door de kudde wordt uitgestoten op het moment dat hij niet lekker is. Hij is dan een te groot risico voor de rest van de kudde, een prooi voor een roofdier die voedsel moet hebben. Dus om te voorkomen dat een paard wordt uitgestoten gaat hij toneel spelen in de kudde. En aangezien jij een deel bent van de kudde (al is het maar een kudde van 2 als jij bij hem bent) , speelt hij ook toneel tegenover jou op de momenten dat jij komt kijken, of dat jij bij hem bent. Maar let een keertje op je paard als hij niet door heeft dat je er bent of dat je hem observeert. Zet hem alleen ergens neer (geen andere paarden erbij) en kijk wat hij doet. Dan pas kun je oordelen of hij "nog jolig is" of echt pijn heeft.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:23

hallo allemaal,

wat een verdrietig en moeilijk onderwerp zeg..
Zelf loop ik stage bij de dierenartsenpraktijk en krijg dus ook te maken met euthanasie. Vaak is het zo dat mensen zelf best wel realistisch genoeg zijn om te zien/voelen dat hun dier beter ingeslapen kan worden. Heb zelf nog niet meegemaakt eigenlijk dat het niet zo is.
Maar bij ons zou de dierenarts het woord 'inslapen' of 'euthanasie' nooit in de mond nemen. Natuurlijk door middel van woordspeling zullen ze erop aanwijzen, maar nooit zeggen. Want dan lijkt het alsof je de mensen de beslissing uit handen neemt.

Er stond in het blad 'dierenartsen in beeld' (ofzo) laatst nog een stukje:
vrouw kwam met haar aangereden kat en wou hem laten inslapen. Dierenarts weigerde dat en wou opereren. Vrouw was weggelopen, ondertussen had dierenarts kat geopereerd. Vrouw kwam terug met een dierenarts die hem wel in wou laten slapen... en nu..?

Maar vergeet niet dat dierenartsen ook mensen zijn en zich ook kunnen vergissen! Als ze jouw paard rond zien dartelen op een goeie dag, dan ziet het er wat hen betreft prima uit. Terwijl jij de volgende dag weer ziet hoe slecht hij erbij staat.
Persoonlijk denk ik niet dat er een dierenarts rondwandelt die expres een dier zou laten lijden, terwijl hij beter afgemaakt zou kunnen worden.

En als laatst: hoe zou jij liever doodgaan? Gezond zonder dat je er ook maar iets van merkt, of hartstikke ziek zonder dat je er iets van merkt of hartstikke ziek en dat je er heeeeeeel veel van merkt?
Nou, ik zou voor dat eerste kiezen, 100% zeker weten!
Jammer genoeg is het zo dat mensen denken dat ze precies weten wat een dier voelt, terwijl dit niet altijd zo is.
Ik vind het zieliger om Engelse Bulldog pups met een keizersnee geboren te zien worden, groot wordt en nauwelijk kan ademen door zijn zo plat mogelijk gefokte neus, dan een dier die pijnloos sterft...
Maar dat is mijn mening...

Groetjes!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:28

Je hebt als eigenaar een zware verantwoordelijkheid, toezien op het welzijn van je dieren, zonder dat je te ver gaat, da's soms niet makkelijk. Toch is mijn ervaring (heb het nog nooit bij mijn eigen paarden meegemaakt, wel eigen honden en katten- klopt af!) dat je wel degelijk "dat moment" weet te kiezen, waarop het echt niet langer kan. Je moet daarbij ook niet vergeten dat het "overlevingsinstinct" de sterkste oerdrang is van alle levende wezens, het enige wat misschien nog sterker is is moederinstinct (wat wij weer ten toon stellen naar onze dieren toe Knipoog )

"Dat Moment" is voor mij het moment waarop het dier ZELF niet meer wil, en als je je dieren kent, dan weet je dat moment uiteindelijk wel te kiezen, zoals je ook (kunt) we(e)t(en) wanneer een dier ondragelijke pijn heeft.

Ik heb hieronder een stukje gequote van mezelf uit het topic "arthrose injecties" (daar staat overigens ook een rontgenfoto van mijn paard)In dit kader zie ik een DA als controle middel.......maar zeker NIET degene die mij advies zal geven wat wel of niet te doen.
De oudere bokkers weten inmiddels onderhand wel het verhaal van 1 van mijn paarden waarbij arthrose geconstateerd werd toen ze 3 was (door oplettendheid van hoefsmid- onregelmatigheid kwam pas toen ze 14 jaar was) Toch zeiden (3!) DA's destijds dat het geen zin had dit paard in te rijden, dat het beter was ze in te laten slapen. Ze is nu 18 en ik rij er bijna dagelijks op Haha!

2mnd geleden is Steffi vd Laarse nog hier geweest. Niet omdat ze kreupel was o.i.d. maar omdat zij ook manueel therapeut is (ze heeft een klein bobbeltje op haar ruggegraat wat ik na wilde laten kijken) en omdat ze accupunctuur doet, wat blijkbaar heilzaam is bij arthrose. Daarnaast is ze ook "gewoon" DA. Ik had al zoveel goede verhalen gehoord van haar, was ook gewoon nieuwsgierig !

Ik heb haar gewoon "algehele controle" laten doen, ze is hier bijna 2 uur geweest. Ze had 3 kleine "knoopjes" in haar rug.........verder niets Ook tot Steffi's verbazing moest ze tot de conclusie komen dat Gardy dus geen last heeft van de arthrose. Ondanks dat dit zelfs aan de buitenkant van haar benen te zien is........heeft ze mijn paard dus NIET voor arthrose behandeld, wel 1 schouderblad "losgemanipuleerd" en die knoopjes dan........verder niets.
Ze zei letterlijk tegen mij (kon haar wel kussen- de tranen sprongen in mijn ogen, nu ook trouwens) dat mocht ze er ooit last van krijgen, dat ze dan een telefoontje van mij verwachtte en dat ze direct beschikbaar zou zijn. Verder zei ze dat Gardy een paard is dat zo geniet van haar leven, dat ze, als ze mij was, haar gewoon dan op "bute" zou zetten en kijken waar het schip strandt (ze heeft nog nooit pijnstillers gehad- en psychologisch lag daar zo ongeveer de grens voor mij- gelukkig hoef ik die beslissing, zoals het eruit ziet, voorlopig nog niet te nemen)

Verder had Mist inmiddels ook niet meer geleefd als ik het advies van ïnslapen"van een DA gevolgd had toen ze op 18 jarige leeftijd haar griffelbeentje brak..........ze is nu 23 doet absoluut niet onder voor een 4 jarige (zeer vermoeiend Haha! )

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:58

Ik ben niet tegen inslapen, zeker niet. Mits je natuurlijk zeker weet dat het paard echt niet verder kan leven, zoals jij zelf ook al beschrijft.

Wat mij betreft mag Ivanka haar oude dag lekker bij mij spenderen en zo ook de baby die eraan zit te komen! Party!! Nu maar hopen dat mijn oom er nog lang blijft wonen, anders heb ik waarschijnlijk een groot probleem...
Of dan moet ik op de boerderij gaan wonen, dan is het probleem ook weer opgelost Haha!.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:39

Ik wil even inbreken... mijn eerste paardje was 2,5 jaar toen ik haar in heb laten slapen. Een zeer ingrijpende beslissing, zo jong en misschien nog wel gelukkig? Ze had OCD in haar knie (7 fragmenten) en 1 fragment in haar kogel... andere benen zijn niet eens meer op foto gezet... de dierenarts zei dat dat geen zin meer had. Dit was een eindstation. Ruim 2 maanden heb ik erover nagedacht en uiteindelijk de knoop doorgehakt, ik heb haar in laten slapen op de kliniek. Heb ik nu een verkeerde beslissing genomen? Tja, ze was nog piepjong en ogenschijnlijk niet ongelukkig maar had ze pijn? Ik weet het niet. Had ik haar maar moeten laten lopen? Kijken hoe lang ze het vol had gehouden? Ik vind dat niet eerlijk, tegenover haar niet en ook niet tegenover mezelf.
De laatste weken heb ik haar geknuffeld en verwend en toen ik haar eenmaal moest laten gaan gaf ze mij het gevoel de juiste keuze te hebben gemaakt. Het ging heel snel en heel soepel... ze zit nog steeds in mijn hart, zij was heel speciaal...
Maar mijn vraag is nu, ben ik nou een botte boer geweest door in het door jullie genoemde twijfelgeval te kiezen voor euthanasie?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:48

Jou paard was naar aller waarschijnlijkheid toch op het eindstadium gekomen...... Ik weet niet of ze al kreupel was en ik vind dat als JIJ 100% achter je beslissing staat dat het goed is....

Ik zou zelf niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen. Veel moeite erin steken en hopen dat het niet kreupel wordt (als dat nog niet was) en dan vervolgens toch alle moeite verloren zien gaan......... Nee ik weet het echt niet!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:16

Ik heb er ook voor gekozen om Son te laten gaan begin mei. Son was ziek (o.a. dampig), kreeg het benauwder en tierde niet meer zoals ze deed. Ze werd een slap aftreksel van zichzelf en ademde steeds moeilijker. Een stukje wandelen werd haar al teveel, laat staan rijden. Zelfs als ze liep te grazen haalde ze hoorbaar adem.

Ben ik de egoist omdat ik ervoor koos om haar niet een lange hete zomer te laten happen naar lucht? Ben ik de egoist omdat ik niet verder wilde dokteren en haar niet de hele warme periode aan de prednison wilde hebben? Was ik dan egoistisch om te zeggen: We hebben het mooi gehad, maar jouw leven wordt lijden, je kunt niet meer wat je wilde, dus laat ik je gaan...?

Ik dacht het niet, voor mijn gevoel en verstand was dit de juiste optie, ik deed het uit liefde voor Son. Zij had dit leven op deze manier niet verdiend...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:57

Ik ben er absoluut niet tegen om je paard in te laten slapen.. Soms moet je gewoon die keuze maken.. Ik moest anderhalf jaar geleden ook deze moeilijke keuzen maken.. Eigenlijk had Olympia die al gemaakt voor mij! Wat moest ik dan? Ze kon niet meer staan.. Moet ik haar dan uit haar eigen dood laten gaan of gewoon een handje helpen door de DA meteen te laten komen? En toen wij trouwens de DA belden dat Olymp niet meer kon staan toen zei hij zelf al dat dat het einde was..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:40

Bacannie schreef:
Maar mijn vraag is nu, ben ik nou een botte boer geweest door in het door jullie genoemde twijfelgeval te kiezen voor euthanasie?

Nee, dat vind ik niet
Je hebt je goed voor laten lichten, kosten noch moeite gespaard om een diagnose te krijgen, de kansen van het paard ingeschat, en uiteindelijk in samenspraak met de DA tot de conclusie gekomen dat dit de beste 'oplossing' was.
Eigenlijk vind ik iedereen die een beslissing neemt in het belang van zijn paard per definitie al geen botte boer.

Of het uiteindelijk ook anders gekund had zul je nooit weten, dat noemen ze hier "een koe in de kont kijken" Knipoog
Maar je hebt je eigen gevoelens aan de kant gezet door te doen wat in jouw ogen het beste voor jouw paard was.
Daar is meer lef voor nodig dan het dier maar wat aan te laten tobben en maar zien waar het schip gaat stranden.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 23:10

Sonja schreef:
Ik heb eigenlijk de omgekeerde ervaring dan TS.
Ik vind dat paarden vaak zo vreselijk lang in leven gehouden worden terwijl duidelijk is dat de lol eraf is. Dat uit zich in niet meer twinkelende ogen, doffe vacht, soms niet meer overeind kunnen komen of niet meer durven te gaan liggen. Meestal stomweg omdat het baasje geen afscheid kan, wil of durft te nemen. En dan hou je eigenlijk op een soort van verkeerde manier van je beest denk ik. Liefde is soms ook laten gaan...

Ik zie het als een groot voorrecht dat ik mijn beesten ondraaglijk leiden MAG besparen door ze te zijner tijd daaruit te laten verlossen. Hoe moeilijk dat ook zal zijn!
Wat ondraaglijk is, dat is een definitie waar we nooit uit zullen komen want dat is voor ieder mens en ieder dier verschillend.
Als Milena niet meer 'bruikbaar' (wat een naar woord als het om je beestje gaat he) is, maar nog wel kan grasmaaien, dan wordt het tijd om de manege om te gaan ruilen voor een weiland met andere paarden, waar ze dag en nacht buiten kan blijven met schuilmogelijkheid.

Ook uit mijn omgeving (her)ken ik het (gelukkig) niet, dat dieren maar snel afgemaakt worden.

Ik ook! Ken het uit eigen ervaring, zeker 2 jaar!! Paardje van hot naar her gesleurd om hem maar wat langer te kunnen laten leven.. dan denk ik ook van joh..laat het diertje toch gaan. Maar pas toen heel de stal zowat zelf in staat was de DA te bellen drong het tot haar door. Was echt een arm ding..kon amper op haar benen staan Huilen

Maar goed..ik denk dat het ook erg belangrijk is om hoe je paardje leeft. Was al eerder gezegd, maar weet niet meer door wie..maar als je paardje heel de dag door medicijnen moet krijgen om toch maar een beetje normaal te kunne leven..dan denk ik ook van..is dit wel terecht. Of je paardje kan wel leven, maar niet meer zoals in de natuur..wordt je paardje er dan gelukkig van? Gehandicapt (als dat kan), doof en blind? Ik weet niet wat ik zou doen..

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:33

Wij hebben ervoor gekozen Javayo in te laten slapen. In de draf liep ze op drie benen, en de dierenarts gaf aan dat er niets meer aan te doen was. We hadden een behandeling voort kunnen zetten, door maandelijks haar kogel in te spuiten, maar dat was voor mijn meisje een hele pijnlijke behandeling [ze was een harde, en had in de laatste jaren zat behandelingen gelaten over zich heen laten komen, maar bij deze behandeling stond ze met een opgetrokke been, te springen om bij de dierenarts weg te komen!, dat deed ze zelfs als hij haar daar een verdoving wou geven...], en ook nog erg duur; daarbij kwam dat het enige vooruitzicht dat de dierenarts stelde was: die maandelijkse behandeling zal in de loop der tijd wekelijks gedaan moeten worden omdat ze anders niet pijnloos kan lopen.

Ik heb het nog steeds (het was begin oktober afgelopen jaar) erg moeilijk mee; en ik heb er ook regelmatig spijt van. Ze was namelijk nog erg vrolijk. Dus de keus waar we nu voor stonden was: of nu in laten slapen, terwijl ze nog wel vrolijk is, of over een tijdje omdat ze dan constant pijn heeft... en dan triest haar koppie laat hangen.

Maar ze was niet officieel van mij! De eigenaresse wou haar in laten slapen, maar stelde mij voor de keus: je mag haar hebben, maar dan is ze jou verantwoordelijkheid. Nu zaten wij net voor de winter, als ik nu de keus had moeten nemen had ze nog lekker de zomer het land op gegaan!

Met dit mooie weer heb ik er goed de pest in dat ik het niet heb geprobeerd haar gelukkig de winter door te helpen, zodat ze nu heerlijk in de wei had kunnen lopen. Dat had mijn lieve meisje wel verdient. Maar ja, de andere kant is wel: ze verdiende het ook niet op zo'n pijn te hebben; en dat ze erge pijn had, dat weet ik heel zeker: Ze was een harde tante, een jaar eerder had ze een zware peesblessure, waarbij ze alleen maar onregelmatig liep (verbazingwekkend volgens de dierenarts), nu liep ze in de draf echt op drie benen... En nog steeds vrolijk zijn! Moet je dan toch het paard in leven houden? Ik had haar het liefst altijd bij me willen houden, maar is dat niet egoïstisch naar het paard toe?

Ik denk dat ik altijd wel spijt zal blijven houden, 'want wat als...'; Maar ik hou maar vast aan het idee dat ze het inslapen rustig over zich heen liet komen, zonder één moment te vechten, terwijl het toch een vechter was. Ze wilde zo graag lopen en werken, en dat had ze niet meer kunnen doen... Huilen Maar bij het lezen van dit topic kreeg ik wel een wee-gevoel in mijn maag, zoals ik jullie meningen lees, had mijn meisje nooit ingeslapen moeten worden en hadden we moeten wachten tot ze er met een doffe vacht, trieste ogen en een hangend koppie bij stond... Ik had deze topic beter niet kunnen lezen, want nu voel ik me helemaal schuldig! Verdrietig

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:22

Ben je mal, niet schuldig voelen hoor! Als het paard een harde is en nog steeds speelt, wil dat nog niet zeggen dat ze geen pijn heeft. Son had ook geen pijn, maar ik wilde haar de pijn (vooral de mentale pijn) besparen die toch bij het aftakelingsproces hoort. Door nu in te grijpen, toen ze nog redelijk kon functioneren, heb ik haar in ieder geval een waardig einde kunnen geven. Dat is voor mij belangrijker geweest dan haar nog enkele maanden bij me te houden, terwijl ze steeds slechter zou gaan worden. Ik nam dus eigenlijk dezelde beslissing als jij en ik heb er absoluut geen spijt van, hoe moeilijk het ook was...

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:10

ik heb thuis een oude pony van 29 en die staat met de andere paarden in de bak/land en soms zitten ze haar weleens achterna, tja zo gaat dat nou eenmaal. Nou kwam er laatst iemand voorbij fietsen en die zei tegen de buren dat ze me aan wilde klagen wegens dierenmishandeling.............. omdat ik die oude pony nog liet leven. Boos!

Ze is nog steeds gezond, loopt natuurlijk wat stram maar verder doet alles het nog dus de mensen om je heen sporen soms ook niet, die maken wel heel makkelijk de beslissing over leven/dood vind ik Clown

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:27

Oscar schreef:
Nee, dat vind ik niet
...
Of het uiteindelijk ook anders gekund had zul je nooit weten, dat noemen ze hier "een koe in de kont kijken" Knipoog
Maar je hebt je eigen gevoelens aan de kant gezet door te doen wat in jouw ogen het beste voor jouw paard was.
Daar is meer lef voor nodig dan het dier maar wat aan te laten tobben en maar zien waar het schip gaat stranden.

Thanx... dat waardeer ik heel erg...

En dat stukje van Sonja vond ik ook heel pakkend dit gebeurd namelijk ook te vaak. Mensen die geen afscheid kunnen/willen nemen van hun dier en het dier daardoor onnodig laten lijden.

Het blijft hoe dan ook een moeilijke beslissing want hoe beoordeel je waneer een paard niet meer gelukkig is met de situatie en wanneer wel. Ik denk dat je best emotioneel mag zijn maar soms mag dat niet de overhand nemen. Je moet tenslotte ook realistisch blijven en eerlijk zijn tegenover jezelf en je paard. Als je je dier niet los kunt laten doe je hem/haar er misschien ook geen plezier mee. Ik denk dat erover praten en overleg met een dierenarts iedereen zou kunnen helpen bij zo'n beslissing want jouw gevoel hoeft niet het gevoel van je paard te zijn.

Rest mij nog te zeggen dat dit voor mij en vele anderen een emotioneel topic is... Verdrietig niettemin is het goed om er eens over te praten. Ja

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:40

Ik heb jammer genoeg wel gezien dat een paard in leven werd gehouden omdat zijn baas het niet aankon om hem uit zijn lijden te verlossen. Dat paard kon niet meer normaal op de wei lopen, de dierenarts heeft de vrouw medicijnen voor hem geweigerd omdat hij vond dat t nu genoeg was. Het dier leeft nog steeds maar staat 24 uur per dag op stal en moet smorgens soms opgetakeld worden omdat hij niet meer overeind kan komen... Tis wel een extreem voorbeeld maar het bestaat echt wel!
Aan de andere kant hebben kennissen afgelopen week hun paard naar de slager gebracht die nog vrolijk oogde en die nog bestwel zin had in het leven. Hij was afgekeurd als sportpaard (had artrose en heeft daarbovenop nog maandagsziekte gehad) en vervolgens konden de eigenaren kiezen: of aan de verzekering verkopen of hem overkopen van de verzekering en hem ergens neer zetten op de wei. Zij hebben het 1e gekozen ook omdat ze gewoon een paard wouden om op te rijden en zo kregen ze natuurlijk ook het geld enz. Ik zou het nooit kunnen doen. Mijn paard blijft bij mij totdat ik zie dat hij het leven echt niet meer leuk vindt en dat het zijn tijd is!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:54

Ook ik heb 2 maanden geleden de moeilijke beslissing moeten nemen om een paard te laten inslapen.
Klinisch beeld was duidelijk, maar een oorzaak was niet zo makkelijk te achterhalen. Havance was halfzijdig verlamd (atactisch) en kon niet meer zelfstandig gaan liggen of staan. We hebben het toch 2 dagen aangekeken omdat hij nog zo vrolijk en lief was, maar er kwam geen verbetering.
Daarom is hij ingeslapen zonder verder onderzoek en terwijl hij zich verder nog prima leek te voelen. Ondanks dat alles was hij een gevaar voor zichzelf en voor zijn omgeving. Er was ook geen enkele hoop op verbetering, dus hebben wij hem laten gaan.
Inderdaad een ontzettend moeilijke beslissing, maar ik dnek nog steeds dat het de juiste was.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:01

Kijk en dat laatste van het de reactie van Lorvxy vind ik gewoon erg !
Ik heb weinig tegen euthanasie als het daadwerkelijk beter is voor het paard en als er echt geen ander uitzicht op een acceptabel leven voor het dier is.
Maar een paard in laten slapen omdat hij niet meer aan jou eisen kan voldoen ? Dat zijn gewoon de mensen die paarden hebben en vinden dat die paaren er voor hun zijn en niet andersom. En dan zijn er mensen die hun paarden hebben omdat ze veel plezier met hun paard willen beleven en het hun maatje is.
Gelukkig kan ik mij tot die laatste catogorie rekenen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:27

Ik heb hier nu een oudje van 30 jaar lopen die niet 100% rad is.
Hij is stram en stijf maar heeft glimmende oogjes en speelt nog met de veulens.
Op goede dagen rent en bokt hij nog door de wei en loopt hij te showen en de jonge dekhengst uit te dagen die een weiland verderop staat.
Hij heeft ook dagen dat hij rustig aan doet, het bekappen van zijn achterbenen doet hem duidelijk pijn en ik heb hem nu 3x een handje moeten helpen met opstaan.
Hij is vreselijk ondeugend, zal altijd proberen te ontsnappen en ik heb nog regelmatig dat ik hem even een ketting onder de kaak doe als ik hem uit de wei haal. Van joligheid loopt hij te bokken en te galoperen naast je Gestoord

Hij geeft dus duidelijk aan dat hij nog lang niet op wil geven.
Wat hij overigens 2,5 jaar terug wel leek te doen. Hij wilde niet meer eten, had doffe ogen en stond alleen nog maar met zijn hoofd naar beneden.
Ik had de afspraak al met de DA staan om hem in te laten slapen later in de week...
Tot hij 2 dagen daarvoor ineens weer glimmende oogjes kreeg, flink begon te eten en zomaar onder het draadje van de omheining kroop.
Sepp was er weer helemaal!
Ik heb de DA maar weer afgebeld en iedere keer zegt de DA weer dat Sepp er voor zijn leeftijd echt weer goed uit ziet.

Overigens heb ik ook wel eens een redelijk jonge merrie naar de slager gebracht omdat ze erg dampig was. Daar stond ik midden in de nacht mee in de deuropening van de stal omdat ze totaal in paniek was omdat ze geen lucht meer kreeg.
Als ze het hele jaar door buiten zou blijven, niet gereden zou worden en ook niet gedekt zou worden, dan kon ze volgens de DA met medicatie nog wel een paar jaar mee.
Dat heb ik dus niet gedaan. Heel simpel, ze kostte mij meer dan een gezonde pony, kon niets en het was een aflopende zaak waarbij de grens tussen leefbaar of lijden steeds moeilijker zou worden en de winterperiode zou ze met medicijnen door gesleept moeten worden.
En dan ga ik haar ook niet verkopen, weggeven of op een andere manier het risico lopen dat ze ooit in de handel komt.
Ze heeft toen nog een mooie zomer op de weide gehad en is daarna geslacht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:58

Gelukkig heb ik dat nog nooit mee hoeven maken, dat een paard met heel veel pijn toch in leven gehouden werd..
Soms krijg ik ook wel het idee dat er mensen zijn die hun paard in laten slapen onder het mom van "zo heeft hij tenminste geen pijn meer", maar eigenlijk gewoon plaats willen maken voor een paardje waar wel mee te rijden is (even grof gezegd). En dat vind ik sneu..
Ik heb een 18 jarige pony met artrose, soms heeft ze wat last van haar been maar ze heeft zeker nog plezier in haar leven, daar ben ik van overtuigd!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:13

Ik heb drie weken geleden mijn merrie in laten slapen.
Zij mankeerde zoveel. Ze had artrose, HKO,spat , ze was altijd stijf in haar hele lijf,een dunne zeer gevoelige zool, beginnend dampig. Twee keer een peesblessure gehad.
Ze had opeens VIER pijnlijke voeten, die bleken vol kneuzingen te zitten en toen kreeg ze ook nogeens een trap waardoor haar sesambeentje was gebroken. Elke keer kreeg ze er iets bij, maar niets ging meer over.
Twee jaar geleden hebben ze haar veulen uit moeten zagen, daarna is ze nooit meer de oude geworden. Haar hormonen waren goed door de war.

Alles hebben we gedaan voor haar. 3.5 jaar les van Antoine de Bodt, ingespoten, buitenstal, overdag de hele dag buiten, zaagsel, kuil, speciaal beslag,voedingssuplementen, fysio, medicijnen,verschillende bezoeken aan de kliniek ( ze kenden ons al bij naam) echt alles....
Als je dan ,ondanks alles, je paardje ziet met een doffe blik in haar ogen en een doffe vacht ( terwijl ze altijd blonk als een spiegel) en dat je merkt dat ze echt pijn heeft, terwijl dat absoluut niks voor haar is ( om dat te laten merken) , dan staat je maar een ding te doen.
Je zorgt ervoor dat ze op een nette manier in kan slapen.
Het was de moeilijkste beslissing van mijn leven maar wel de goede.
Jolynn is altijd een verschrikkelijke neuroot en vechter geweest.
Toen we in de kliniek kwamen liet ze alles geduldig en kalm over zich heen komen. Normaal stond ze altijd te trillen als een rietje.
Na de eerste kalmeringsspuit zagen we de pijn uit haar ogen verdwijnen en er lag berusting in.
Het was gewoon "mooi" dat we dit als laatste voor haar hebben kunnen doen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:14

Als een paard geen paardwaardig bestaan meer kan leven, dan vind ik dat er een einde aan gemaakt kan worden. Dit geldt overigens ook voor andere dieren.

Amethyst hebben we in laten slapen omdat het opeens erg bergafwaarts met haar ging. Aan het begin van dit jaar krreg ze een raar soort aanval. Dit ging later weer beter. Wat dat nou precies was weten we nu nog niet. Bloedonderzoek maakte ook niks duidelijk.
In februari werd ze weer ziek. Toen was er waarschijnlijk vanbinnen iets gescheurd/geknapt. Tja, dan sta je voor een hele moeilijke keuze. je paard ligt te creperen van de pijn, de DA kan het waarschijnlijk nog wel wat rekken (haar leven), maar of het paard daar beter van wordt is onduidelijk. Toen hebben we besloten haar in te laten slapen. Op dat moment (en nu nog) leek dat de beste keuze.

Het is wel een hele zware beslissing om te maken en je vraagt je toch altijd af of je er wel goed aan gedaan hebt....