allochtonen en de paardensport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Jovi

Re: allochtonen en de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:51

bij ons op de manege heeft een turk gisteren gebeld, of hij kon komen paardrijden en of hij ook een eigen paard kon kopen. maar dat is dan verder ook de enige die bij ons komt rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:56

ik stond dit jaar in de alpen ook een beetje raar te kijken toen ik 4 ontzettende donkere mensen op hun snowboard naar beneden zag gaan Haha! Haha! Haha!

Mijn beste vriendinnetje (toen ik 12 was) was half surinaams EN reed paard, haar zus had een eigen pony. dit is toch al zo een 25 jaar geleden, volgens mij waren hun trendsetter Haha! Haha! Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:45

Miss87 schreef:
marquez1 schreef:
Er is ook een donkere jongen die heel verdienstelijk (nog) bij de junioren nationale concoursen springt. Ach hoe heet dat jochie ook al weer, misschien dat bij andere bokkers een lichtje gaat branden? het is een jongen van dacht ik een jaar of 16/ 17 klein voor zijn leeftijd en ik dacht van turkse of marokaanse afkomst. Hij springt echt goed.

Abdel Said? Die komt volgens mij uit Egypte.

Ja die bedoel ik Knipoog kwam er even niet meer op

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:50

0ojannekeo0 schreef:
turkse en marokaanse mogen dat toch nietomdat je rijdens het rijden ontmaagt kan worden of zo iets Verward

Hoe kom jij aan die wijsheid? Verward

Lenn schreef:
In hun oorspronkelijke land leeft de paardensport niet zo, zeker niet zoals hier. Daarbij is het een dure sport, zoals idd bijv. motorrijden.

Dat klopt deels. In de Arabische landen leeft bijvoorbeeld de endurancesport heel erg. Ook omdat er voornamelijk met Arabische volbloeds wordt gereden en dat is tenslotte het lokale ras. Maar idd, de paardensport is daar niet echt iets van 'het volk' maar van de mensen die wat meer te besteden hebben. (Paarden)sport is tenslotte een soort van luxe en geen noodzaak.

Overigens ken ik in mijn (nabije) omgeving genoeg mensen van Turkse of Marokkaanse afkomst die het financieel echt niet slecht hebben. Maar die zijn gewoon geïnteresseerd in andere zaken dan paardensport. Doen bijvoorbeeld actief aan andere sporten, kopen ieder jaar een andere auto of gaan meerdere keren per jaar op vakantie. Net als veel mensen met een puur Nederlandse achtergrond. Knipoog

Die springruiter Abdel Said is idd afkomstig uit Egypte.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:58

Vroegah (lees: zo'n 15 jaar geleden) had men er bij ons in de omgeving ook wat moeite mee om mensen met een niet-Nederlands uiterlijk te paard te zien. Toen ik een jaar of 13 was, had ik een beste vriendin, van Nederlandse afkomst maar met 'spleetoogjes'. Ik heb zelf vrij donker haar. Dus als wij op onze pony's langs een woonwijk kachelden, dan was het: 'Hiiiiiii, een Turk en een Chinees op een paard!' Op een gegeven moment werden we er immuun voor, maar het toonde wel aan dat ze hier niet veel gewend waren. En blijkbaar ook niet wisten dat er in landen als Turkije en China ook wordt paardgereden. *LOL*

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:09

ik denk dat het heel erg komt door het gemiddelde inkomen van allochtonen, en omdat ze er idd ook anders tegenaan kijken..
meestal zie je toch als er in Nederland donker(der)e mensen op het paard zitten dat ze geadopteerd zijn of er door aparte omstandigheden mee in aanrakin zijn gekomen ofzo..
bij ons op de manege heeft wel een tijd een donker meisje gereden (ook geadopteerd) maar voor de rest weet ik het zo echt niet Nagelbijten / Gniffelen

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:17

Destinietje schreef:
Hier in de buurt start altijd Fleur Kessels, ook wel een redelijk bekende naam in de paardensport aan het worden volgens mij. Ik weet niet wat haar afkomst is, maar ze is niet blank. Ze doet het op het moment volgens mij met name met haar schimmel erg goed!

Ja fleur kessels inderdaad, ze was ook op indoor brabant trouwens met een erg leuke schimmel Ja

http://www.nikki-fotografie.nl/zz229pk.jpg

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:26

Ik was 2 jaar geleden in de Veluwe op een wedstrijd die mijn pony reed, en toen zag ik ook een (ik denk) marrokaanse (iig heel donker van huidskleur) dressuren. Ik weet nog dat ik echt zoiets had van: he, dat zie je niet vaak.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:39

Hmm... persoonlijk zie ik het nut van dit topic niet in en ik kan er niet warm of koud van worden wie er wel of geen paarden hebben of rijden Ieder zijn meug!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:41

Dat bedoel ik in feite ook met:

Karin schreef:
Maar die zijn gewoon geïnteresseerd in andere zaken dan paardensport. Doen bijvoorbeeld actief aan andere sporten, kopen ieder jaar een andere auto of gaan meerdere keren per jaar op vakantie. Net als veel mensen met een puur Nederlandse achtergrond. Knipoog

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:47

marquez1 schreef:
Er is ook een donkere jongen die heel verdienstelijk (nog) bij de junioren nationale concoursen springt. Ach hoe heet dat jochie ook al weer, misschien dat bij andere bokkers een lichtje gaat branden? het is een jongen van dacht ik een jaar of 16/ 17 klein voor zijn leeftijd en ik dacht van turkse of marokaanse afkomst. Hij springt echt goed.

Ik denk dat je Abdel Saïd bedoelt; een Egyptenaar. Die rijdt bij Emile Hendrix en zijn beste paard heet Bianca. Volgens mij is hij zelfs nog jonger (14/15).

[edit] sorry, ik zag pas later dat jullie er al uit waren!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 10:20

Ehm nou niet een negatieve smaak gaan geven aan dit topic he (the sam). Ik vroeg het me gewoon af, Ik heb soms overactieve hersens Knipoog

Overigens zijn de aangenomen lagere verdiensten van allochtonen niet echt als oorzaak aan te wijzen. In de paardensport (waar ook manegeruiters onder vallen) is de verdeling van inkomensniveau redelijk representatief voor de Nederlandse bevolking. Er zijn dan wel iets meer mensen uit de hogere inkomensklassen maar de lagere klassen zijn niet echt onder vertegenwoordigd.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:27

In mijn oude les rijden 2 halfbloedjes.. Moeder beide nederlands en hebben beide paard gereden, ook het broertje van de een rijd ook

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:29

Ik voel me niet aangesproken hoor, maar nogmaals ik zie het nut van dit topic niet in... Maar jouw hersens maken volgens mij idd overuren Knipoog

Over de inkomens cq lagere inkomens gesproken: ook ik zit met mijn salaris op het minimum en heb een paard, dus ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft Vork

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:49

Bij mij op stal staan 4 donkere meisjes, waarvan 2 geadopteerd Lachen

Op m'n vorige stal stond een heel gezin Chinezen met 3 pony's Ja

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:48

Ik ben geen allochtoon, maar heb wel een donkere huidskleur en donker haar, heb nl. een Indische achtergrond. Mij valt het ook op wanneer ik wel eens gekleurde ruiters tegenkom. Zal dus wel bekijks hebben Knipoog

Afbeelding That's me, voor degenen die nog nooit een bruine te paard hebben gezien Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:56

Zal ik ook nog ff meedoen? Knipoog

Afbeelding

Volgens de definitie van het CBS ben ik allochtoon vanwege het feit dat mijn moeder in Nederlands-Indië is geboren. Zij is 1/4 Indonesisch, ikzelf 1/8. En op de foto heb ik ook nog eens een rood hoofd van de inspanning en de warmte. Tong uitsteken

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:04

Wel een groot verschil hoor. Bij jouw rijstijl komt het luie zweet eruit, bij de mijne niet Haha!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:09

lowara schreef:
dit heb ik mij dus ook regelmatig afgevraagd!
je ziet het haast niet nee. ik hou dit topic in de gaten Lachen

Ik ook!
Overigens ken ik maar één iemand en dat is Yassin (rijdt paarden voor Tommy Visser), leuke jongen Tong uitsteken.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:41

Karin schreef:
Volgens de definitie van het CBS ben ik allochtoon vanwege het feit dat mijn moeder in Nederlands-Indië is geboren. Zij is 1/4 Indonesisch, ikzelf 1/8. En op de foto heb ik ook nog eens een rood hoofd van de inspanning en de warmte. Tong uitsteken

Nou dan ben ik ook een allochtoon hoor! Mijn moeder is Frans, dus officieel ben ik maar 1/2 nederlands. Maar goed dat valt natuurlijk niet op voor buitenstaanders. Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:03

Ik heb ook een Frans Paspoort en heb niets Nederlands....

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:35

Dan ben ik ook allochtoon want half Tsjechisch, maar toen ik nog op de manege reed in Nederland viel ik absoluut niet op omdat ik zo'n bleekscheet ben Haha! Mijn beste vriendin was weer half Deens (blond). Dus dit topic gaat eigenlijk over weinig "donkere" mensen die paardrijden?

Puur toeval: Toen we met wat Tsjechen naar NL naar de keuring gingen vonden ze al die Nederlanders zo aardig, spontaan, gastvrij, gezellig (oh nee, dat laatste woordje is een typsich Nederlandse uitvinding) en: bijna iedereen was blond Knipoog of roodharig. Toen begon ik er pas over na te denken dat je grotendeels alleen maar een heel specifiek deeltje van de populatie tegenkomt in het paardenwereldje. Toch wel vreemd inderdaad... Maar hopelijk verandert dat gauw Lachen Meer mensen meer vreugde (of hoe gaat ie ook alweer) Clown

-x- Nouska

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:41

Dit vroeg ik mij idd ook al wel een af. Overigens komt mijn papa uit Indonesie en mijn moeder is wel gewoon Nederlands. Ik ben ook maar 1/2 Nederlands. Toch rijd ik ook paard en heb er zelf ook 1 in bezit. Ik ben gewoon hier in Nederland geboren en opgegroeid, dus ik ken ook niet anders. Mijn oudere zussen reden ook paard en zo ben ik er ook mee in aanraking gekomen. Sinds kort geef ik een meisje les op mijn pony. En die heeft ook een blonde moeder maar donkere vader. Bij mij op de club is ook een meisje/vrouw die ook een eigen paard heeft en die is blond. Komt dacht ik uit Rusland, Polen ofzo misschien. Heel grappig accentje wel Haha!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:48

Hier meldt zich nog een allochtoon die rijdt Haha! Ik rijd vanaf me 5e, me zussen en tante hebben ook gereden..
Me zussen niet echt fanatiek, me tante best wel, maar ben niet door hun gaan rijden..

Als je wil weten hoe dat eruit ziet kijk even in me onderschrift Haha!

Hier in de omgeving zijn er toch wel allochtonen die rijden en op elke manege staan er wel een paar met eigen paard..

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:57

Op mijn vorige stal reed een turks? meisje met hoofddoek en daar d'r cap overheen.
Verder kende ik nog 2 marokkaanse meisjes die daar reden, een surinaamse en de stal waar ik nu sta zijn een paar indonesiërs met eige paarden, nog een indiaanse tweeling en een negerin.
Vindt het wel leuk!