poeder (pavo nerv control) voor gestresst paard, werkt dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Re: poeder (pavo nerv control) voor gestresst paard, werkt d

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:02

Toch lijkt het mij niet altijd goed dat er meteen naar de magnesium wordt gegrepen.
Volgens mij heb ik dat in de BIT of Hoefslag gelzen, dat er echt te snel aan gedacht wordt.
Hoe weet je dat je paard een magnesium tekort heeft?
Dat verklaart niet altijd de reden waarom hij gek doet.
Vaak is het gewoon een kwestie van trainen. Ik denk niet dat er altijd naar de kruiden e.d gegrepen moet worden. Kijk, bij een kijkerig, nerveus paard kan ik dat begrijpen, want dit KAN inderdaad een karakter trekje zijn. Maar bij gek doen, of niet luisteren, e.d vind ik het vaak gewoon een kwestie van manieren leren, en vaak trainen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:51

idd trainen doet ook wonderen!
maar na 4 winterseizoenen crossen in panie in vreemde binnenbakken, tot ongelukken aan toe(ringmesters op de grond, hekjes omver, bloemstukken kapot en deuk in de juryauto, en dat in het M2 Nagelbijten / Gniffelen ) ga je wat proberen en ineens was hij WEL te rijden op een indoor cncours Haha!

alleen voor het dagelijks gebruik thuis zou ik het niet zo snel geven, thuis was Q ook een etter, dat lag aan hele andere dingen en verminderde ook niet toen ik nervo horse gaf, maar zn gedrag op concours veranderde wel Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:20

Manieren heeft onze merrie wel (zelf gefokt, dus van veulen af aan afgericht) en met trainen is ze zo braaf. Ja Ze is dan wel wat kijkerig, als ze de buurkinderen hoort is ze vol aandacht daar op, maar ze is niet vluchterig wat ze op een wedstrijd wel is. Kijk, en ik volle galop ervandoor gaan en de kar (met mij erop) van de kont af proberen te meppen is iets wat ze thuis nooit gedaan heeft en nooit zal doen. Op deze manier doorgaan (en we zijn het voor het 3de jaar aan het proberen) heeft geen zin, dat is wachten totdat het een keer echt fout gaat. Thuis is het niet af te leren of eruit te trainen, omdat ze het dan gewoonweg niet doet. Tja, en als het nou niet zo'n goede was, maar dit is gewoonweg de beste hackney van Nederland, als ze zich fatsoenlijk zou gedragen. (En dat is geen bluf, we hebben er dagelijks kopers voor en alle mededeelnemers zeggen het ook.)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:25

klinkt als mijn paard Lachen dan zou ik zeker zoiets proberen(poeder hielp bij mij niet, nervo horse druppels wel, bleef kijkerig maar was goed te rijden en overal langs te sturen ipv in blinde paniek als een dolle te gaan rennen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:52

NerveControl hielp bij mij ook niet maar Melody reageerde wel op Easy Going , kruidenmengsel van de Paardendrogist dat ook aan wedstrijdpaarden mag worden gegeven.

En Melody is ook rustiger geworden na een behandeling van Steffi v/d Laarse. Zij had homeopatische druppels voorgeschreven, toen de flesjes op waren was Mel echt een makkelijker paard geworden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:04

@Renske20: Daarom zijn wij dus net begonnen met magnesium en het speciale voer. Knipoog En op het eerste gezicht lijkt het te werken, ze is nu op stal relaxter. Grote test komt volgende week, dan hebben we weer wedstrijd.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:02

Anoniem schreef:
NerveControl hielp bij mij ook niet maar Melody reageerde wel op Easy Going , kruidenmengsel van de Paardendrogist dat ook aan wedstrijdpaarden mag worden gegeven.

En Melody is ook rustiger geworden na een behandeling van Steffi v/d Laarse. Zij had homeopatische druppels voorgeschreven, toen de flesjes op waren was Mel echt een makkelijker paard geworden.

Fragile, het paard van mijn vriendin, krijgt ook easy going en zij reageert er ook heel goed op!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:14

Om even weer bij het magnesium verhaal te komen,
heb het weer terug gevonden in de BIT nummer 116
januari 2005

Hier wat 'quotes' :
" Heb je een lastig paard? Geef hem magnesium en je problemen zijn over. Dat beweren enkele producenten van voedingssupplementen.
Onzin, zeggen wetenschappers. Magnesiumtekorten komen bij paarden eigenlijk nooit voor. Bij mensen wel, met opgewondenheid als gevolg."

"Een opvallend fenomeen bij een magnesiumtekort is de hik. En niet zoals wij hem hebben, maar een hik die gelijk loopt met de hartslag."

" Magnesiumgebrek is dus zeker ernstig, maar komt in de Westerse wereld eigenlijk niet voor. Bijna ieder paard (vooral sportpaarden) krijgt krachtvoer en daar zit voldoende magnesium in om zijn dagelijks behoefte te voorzien. Het is een goedkope grondstof, dus fabrikanten zullen niet snel op bezuinigen."

" Vrijwel de enige manier waardoor een tekort kan onstaan is als een paard een lange uitputtende periode moet doorstaan met veel stress, bijvoorbeeld een verre reis of een zware ziekte. Maar in dat geval worden eigenlijk altijd voorzorgsmaatregelen genomen, bijvoorbeeld elektrolyten in het water of aansterkende preparaten waar magnesium in zit. Paarden die op de wei staan en geen krachtvoer krijgen, kunnen dus wel in de gevarenzone komen."

" Hoewel een tekort aan magnesium snel zichtbaar is, wordt in veel gevallen eerst aan iets anders gedacht. De symptomen lijken op vergiftiging, grass sickness, of andere tekortingen. Meestal komt magnesiumtekort pas in de laatste plaats op de lijst van mogelijkheden, omdat het zo weinig voorkomt."

" Probleem is dat je in het bloed zelden een tekort vindt, maar dat dan in de weefsels wel een tekort kan zijn.
Maar zolang er bij paarden geen tekorten in bepaalde weefsels is gevonden, kun je niet zeggen op basis van zijn gedrag dat er een tekort aan magnesium is "

Verder staat er dus ook dat als een paard niet doet wat je vraagt o.d dat paarden die zich in dat opzicht niet goed gedragen zijn veel meer gebaat bij een goede opvoeding, afwisselender werk, minder krachtvoer, weidegang en contact met andere paarden, dan een potje magnesium.

MAAR:
"Paarden hebben een brede veiligheids marge wat betreft het geven van supplementen, dus kwaad kan het niet snel. Het schaadt meestal alleen de portemonee van de eigenaar, dis het vaak makkelijker vindt om naar een poedertje te grijpen als het rijden niet gaat, dan naar de werkelijke oorzaak te zoeken."

Erg intressant.....toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:49

Het zal best, maar.....het helpt tot nu toe toch echt bij onze merrie! En als het helemaal tegen de wetenschap in gaat maar het toch werkt, dan kan de wetenschap mij de pot op. Haha!
Normaal zijn wij trouwens helemaal niet van de supplementen en vreemd voer en dergelijke, dit is de eerste keer in 30 jaar wedstrijdsport.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 08:02

je hebt tegenwoorden ook bij argradi spuiten die vitamine stoten zijn, maar je paard ook relaxte maken Ja