Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) en het touwtje hangt slap als ik naar het weiland loop en het land inga. Ik kan het hek rustig achter me dicht doen en me weer omdraaien. Maar als mijn paard denkt te weten dat het lijntje eraf is, dan is hij weg. Nu kan ik hem goed tegenhouden als hij er vandoor schiet, maar het 'probleem' blijft. Ik kan er zelf nu wel mee omgaan, maar ik kan niet makkelijk iemand anders vragen hem buiten te zetten.
. Rondlopen helpt ook niet. Dan is hij braaf. Het gaat echt om het moment van los naar vast.
patos schreef:Mijn Fjord had er ook een handje van, die was echt enorm sterk dus met een longeerlijn bereikte je niet zo veel. We hebben toen een soort sluisje gemaakt: als je door het weidehek ging, kwam je terecht in een heel klein met schriklint afgezet stukje. Paard zag al wel de wei, maar kon nog niet weg. Dan kon ik rustig het halster af doen en vervolgens um een beetje kriebelen of wat lekkers geven. Pas als ie rustig was ging het schriklint los en kon ie de wei in, na een paar keer had ik het sluisje niet meer nodig.

missmuts schreef:Maar als mijn paard denkt te weten dat het lijntje eraf is, dan is hij weg.

, een paard kan twee á drie keer zijn eigen lichaamsgewicht verplaatsen dus druk houden dan kan hij je dus gewoon door de hele weide slepen. Door korte impulsen (rukjes) bereik je veel meer. Belangrijk is dat als je je paard straft meteen hem weer overzijn hals en hoofd streelt om hem gerust te stellen. Zelf ben ik geen voorstander van snoepjes maar als het werkt waarom niet. Wel heel belangrijk is om proberen als hij wegsprint aan de longe niet los te laten, want wat die mensen hem maar gewoon loslaten is een teken dat zij zich gewonnen geven. Zo stimuleer je hem alleen maar! 
Cassidy schreef:Als hij echt blijft staan tot het touwtje los is: als je nu eens probeerde het hele halster af te doen en niet alleen het touw lost te knippen? Dan voorkom je de reactie die je krijgt door het losknippen van het touw. Je zegt dat jij hem makkelijk te pakken kunt krijgen, dan moet je even proberen of jij er op tijd kunt zijn om hem weer binnen te halen.
Het is iig het doorbreken van het gewone patroon.

Supertje schreef:Het hele halster afdoen is zeker met op de wei zetten onmogelijk. Dat vind hij sowieso niet prettig (kopschuw en vooral heel erg oren-schuw). Dan is zijn reactie nog veel extremer.
Citaat:Hij stond overigens vandaag weer met touw op de wei, ze laten hem nu standaard met touw los..... Moet zeggen dat ik het er niet mee eens ben, zo wordt het alleen van kwaad tot erger.