Beetje wanhopig, paard een ramp met in de wei zetten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Beetje wanhopig, paard een ramp met in de wei zetten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:50

Ik herken dat wel, dat ze het verband niet lijken te leggen tussen hun gedrag en de straf, niet snappen wat ze fout doen.
Dat soort paarden kun je vaak veel sneller iets bijbrengen door het te negeren als ze iets verkeerd doen en juist te belonen als ze het goed doen.

Nes kon bijvoorbeeld slecht stilstaan. Straf leek hij ook niet erg te begrijpen, het hielp in ieder geval niks, maar iedere keer consequent rustig terug op z'n plek zetten zonder iets te zeggen en belonen als hij daar bleef begreep hij wél en vrij vlot ook nog.

Maar hoe je dat in dit geval nou in de praktijk zou moeten brengen... Je kunt 'm wel belonen als hij een seconde rustig blijft staan, maar daarna moet hij alsnog los, dat kun je moeilijk faseren, tussen los en vast zit niet veel. En een paard dat met een touw achter zich aan voor gevaarlijke situaties zorgt kun je ook moeilijk negeren...

Ik zou toch kiezen voor een langere lijn eraan, zodat je 'm niet zo vlug kwijt bent en dan om te beginnen maar eens gaan oefenen in een beperkte ruimte, dat maakt het voor jou ook makkelijker.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:56

Zit nog even verder te denken met name door de reactie van Margreet. Misschien kan je hem naar het weiland toe steeds stilzetten onderweg en als hij het halthouden goed doet dan belonen. Vervolgens probeer je dat gewoon vol te houden naar het weiland toe tot in het weiland en dan pas de knip los of het touw loslaten glijden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 12:36

Margreet, zo heb ik het dus ook met al die problemen onder het zadel grotendeels opgelost, gewoon negeren voor zover dat ging.
Met opstijgen gewoon gaan zitten, ook al was hij achterlijk aan het doen. Tijdens het rijden ging hij constant aan de kletter, ook gewoon doorgegaan, dan maar in de 5e versnelling. Was hij dan weer rustig gewoon doorrijden, even een klopje en braaf en verder doen alsof mijn neus bloedde. Werkte perfect.

Maar met loslaten gaat dat dus niet. Ook niet omdat ikzelf met hem de wei in kan lopen, en hij dan superbraaf naast me blijft staan. Het is puur het moment van loslaten. Zodra hij weet dat het touw losgaat is hij over de zeik. De ene seconde staat hij nog braaf, de volgende staat hij te springen om zo snel mogelijk los te komen.
Hij loopt dus ook mee naar de wei aan een slap touwtje, en staat stil wanneer ik stil sta (of iemand anders), hij dramt niet om bij de wei te komen, en het gaat hem ook niet om zo snel mogelijk naar het gras of de andere paarden.

Lange lijn ga ik toch inderdaad maar eens proberen, hoewel ik bang ben dat ik hem daarmee ook niet tegen houd, hij is namelijk vanaf pas 1 in galop weg.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:09

Ken het verhaal micky mijn bijrijd paard doet dit ook maar dit is bij haar gewoon om zo snel mogelijk bij de rest te zijn.Ga deze tips ook eens proberen want micky is zelf 1,82 en best lomp en dat hou je niet zomaar tegen...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:12

Het is jammer dat ze van die honden-uitschuif-lijnen niet in paardenmaat maken Haha!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:23

*LOL*

Ik herken het probleem. Mijn paard is zeer gehoorzaam (vind ik zelf natuurlijk Knipoog) en het touwtje hangt slap als ik naar het weiland loop en het land inga. Ik kan het hek rustig achter me dicht doen en me weer omdraaien. Maar als mijn paard denkt te weten dat het lijntje eraf is, dan is hij weg. Nu kan ik hem goed tegenhouden als hij er vandoor schiet, maar het 'probleem' blijft. Ik kan er zelf nu wel mee omgaan, maar ik kan niet makkelijk iemand anders vragen hem buiten te zetten.

Een snoepje geven helpt niet, hij pakt het gewoon niet aan, want hij heeft andere dingen aan zijn hoofd. Clown . Rondlopen helpt ook niet. Dan is hij braaf. Het gaat echt om het moment van los naar vast.

*edit: ik bedoel natuurlijk het moment van vast naar los*
Laatst bijgewerkt door WestBest op 24-05-05 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:27

Als hij echt blijft staan tot het touwtje los is: als je nu eens probeerde het hele halster af te doen en niet alleen het touw lost te knippen? Dan voorkom je de reactie die je krijgt door het losknippen van het touw. Je zegt dat jij hem makkelijk te pakken kunt krijgen, dan moet je even proberen of jij er op tijd kunt zijn om hem weer binnen te halen.

Het is iig het doorbreken van het gewone patroon.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:34

patos schreef:
Mijn Fjord had er ook een handje van, die was echt enorm sterk dus met een longeerlijn bereikte je niet zo veel. We hebben toen een soort sluisje gemaakt: als je door het weidehek ging, kwam je terecht in een heel klein met schriklint afgezet stukje. Paard zag al wel de wei, maar kon nog niet weg. Dan kon ik rustig het halster af doen en vervolgens um een beetje kriebelen of wat lekkers geven. Pas als ie rustig was ging het schriklint los en kon ie de wei in, na een paar keer had ik het sluisje niet meer nodig.

Ik denk dat dit de beste oplossing is voor jou.Aangezien jij afhankelijk bent van je stalhouder omdat die hem buiten zet en ik niet denk dat hij al de andere tips wil gaan proberen omdat er meer werk op hun wacht.Ik denk dat zo'n sluisje een hele goede oplossing is en je kan het zelf natuurlijk ook goed blijven oefenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:42

missmuts schreef:
Maar als mijn paard denkt te weten dat het lijntje eraf is, dan is hij weg.

Kijk, en daarom is het zo belangrijk dat je het paard een seintje geeft dat hij echt weg mag. Dus mijn paard blijft naast me staan totdat ik haar duidelijk weg duw. Dan krijg ik een bok en een mega piepgeluid, en dan is ze vertrokken ook. Maar altijd een seintje geven dat ze weg mogen, altijd wegduwen, niet accepteren dat ze eigeninitiatief tonen. Desnoods blijf je een half uur staan voordat je hem losknipt.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:05

Jawel, dat doe ik ook. Maar ik moet hem eerst losmaken voordat ik het seintje geef. Ik kan heel lang blijven staan, dan doet hij niets. Het gaat echt om het moment van vast naar los. Misschien moet ik een paar keer doen alsof ik hem losmaak en dan weer corrigeren als hij wegspurt. Dat een paar keer doen tot hij bij me blijft staan. Dan pas het seintje geven. Tsja, ik geef toe dat mijn gemakzucht me hier heeft gebracht. Ik kan er zelf wel mee omgaan. Het is alleen niet handig voor anderen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:07

Dubbele halstertouwen. Een halstertouw losmaken, tweede vasthouden (of longeerlijn) en trek handschoenen aan, je hebt de brandblaren anders zo in je handen staan.

Of haal het halstertouw zo door het halster heen dat je niet hoeft te knippen. Het kan het geluid zijn dat hem het seintje geeft dat hij los is.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:22

Niet loslaten longeer hem desnoods op het weiland tot het moment dat hij weer rustig wordt. Laat hem desnoods tegen zichzelf vechten, geef geen rukken aan dat halster maar houd druk.

Ben het niet helemaal met je eens Knipoog , een paard kan twee á drie keer zijn eigen lichaamsgewicht verplaatsen dus druk houden dan kan hij je dus gewoon door de hele weide slepen. Door korte impulsen (rukjes) bereik je veel meer. Belangrijk is dat als je je paard straft meteen hem weer overzijn hals en hoofd streelt om hem gerust te stellen. Zelf ben ik geen voorstander van snoepjes maar als het werkt waarom niet. Wel heel belangrijk is om proberen als hij wegsprint aan de longe niet los te laten, want wat die mensen hem maar gewoon loslaten is een teken dat zij zich gewonnen geven. Zo stimuleer je hem alleen maar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:37

Je hebt in zoverre gelijk in dat een paard sterker is dan jij, en je het altijd gaat verliezen, puur op kracht. Dus voordat je deze methode toepast, moet het paard eerst leren naar je toe te komen op druk. Dat is een onderdeel uit de Natural Horsemanship, het paard moet naar de druk toekomen, en op het moment dat hij toegeeft aan de druk, beloon je door de druk acuut weg te laten vallen.

Deze reactie kun je oefenen, en de beste resultaten krijg je door het gebruik van een touwhalster. Dat is heel dun en scherp heeft knopen zitten op zenuwpunten in zijn gezicht. Gaat het paard hangen en trekken, is dat halster erg onaangenaam aanwezig. Stopt hij met hangen of trekken, dan valt dat onaangename gevoel weg.

Op het moment dat bijvoorbeeld het paard naar je toe moet stappen houd je druk, op het moment dat het paard een stap naar je toe zet laat je de druk op het touw varen alsof je je aan het touw hebt verbrand. Dit moet een gewoonte worden, altijd los touwtje, altijd een meter lijn tussen jou en het paard. Altijd druk op het moment dat het paard een stap naar voren moet zetten, direct loslaten als die stap naar voren wordt gezet.

Helaas is een touwhalster niet geschikt om je paard mee los te gooien of op de wei te zetten. Maar wat je wel kunt doen is oefenen: weiland op, weiland af, wandelen, stapje voorwaarts en weer halthouden. Desnoods doe je het touwhalster met een apart touw (longeerlijn) onder je gewone halster met een touw, en klipt het touwhalster los van het gewone halster. Als hij daarna de benen neemt heb je hem nog steeds aan de longeerlijn vast en heb je door het touwhalster wat meer in te brengen.

Het werken met een touwhalster vergt wel wat oefening, en je paard moet eraan wennen. Het belangrijkste is dat je paard leert om op de druk af te komen, en niet te blijven trekken.

En nogmaals: niet vastzetten met touwhalster, niet losgooien met touwhalster. Voorkom dat je paard de benen neemt met beide halsters om.

Meer info over touwhalsters, en een adres om ze te kopen:

http://137.224.239.40/nh/touwhalster/index.htm

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 18:04

Cassidy schreef:
Als hij echt blijft staan tot het touwtje los is: als je nu eens probeerde het hele halster af te doen en niet alleen het touw lost te knippen? Dan voorkom je de reactie die je krijgt door het losknippen van het touw. Je zegt dat jij hem makkelijk te pakken kunt krijgen, dan moet je even proberen of jij er op tijd kunt zijn om hem weer binnen te halen.

Het is iig het doorbreken van het gewone patroon.

Het hele halster afdoen is zeker met op de wei zetten onmogelijk. Dat vind hij sowieso niet prettig (kopschuw en vooral heel erg oren-schuw). Dan is zijn reactie nog veel extremer.
Bij zijn vorige stal ging hij overigens wel zonder halster de wei op (stond dag en nacht buiten, heb ik liever zijn halster af, en bovendien is het net houdini als het op halsters afkrijgen aankomt...), en dat ging goed. Na een tijdje accepteerde hij dat het van zijn hoofd werd gehaald en bleef ook gewoon staan.
Nu zijn we echter weer terug bij af.....

Ik geef hem ook een seintje als hij weg mag. Had ik eigenlijk nooit over nagedacht, maar ik klak met mijn tong als hij los is. Daarvoor rende hij eerder eigenlijk nooit weg nu ik er over nadenk.

Vanmiddag trouwens even geoefend met hem loslaten. Eerst in de paddock. Ik longeerlijn eraan, iemand anders het halstertouw. Toen we de paddock inkwamen wilde hij al wegstormen, maar druk erop en hij blijft staan (bij anderen dendert hij dan dus wel door).
Halstertouw losgeklikt, en er gebeurde... niets! Hij weet dan dat er nog een lijn aanzit, dat ik hem nog vast heb. Longeerlijn voorzichtig losgeklikt, en zoef, weg was hij. Ik krijg nog wel de kans de lijn los te maken, maar wachten doet hij niet (meer).
Toen mee naar de wei genomen, dit keer met alleen halstertouw, en daar losgelaten. Touw losgeklikt en weer was hij gelijk weg. Maar ik kan wel zonder gevaar voor gebroken vingers o.i.d. losklikken, anderen komen niet eens in de buurt..... Met uitzondering van mijn stalgenote en ook vaste verzorgster/bijrijdster van Jordy (Liesjuh @ bokt), die heeft ook geen grote problemen met hem.

Hij stond overigens vandaag weer met touw op de wei, ze laten hem nu standaard met touw los..... Moet zeggen dat ik het er niet mee eens ben, zo wordt het alleen van kwaad tot erger.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:13

Wij hebben 1 zo'n merrie, helemaal door het dolle dat ze na buiten mag.
Vliegt na buiten en sleurt je zo na het land toe, op een gegeven moment was ik het zat, en heb ik een hengstenketting gebruikt dit werkte prima, gewoon door het halster heen een rukje aan en ze loopt zo mee *LOL*

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:44

Supertje schreef:
Het hele halster afdoen is zeker met op de wei zetten onmogelijk. Dat vind hij sowieso niet prettig (kopschuw en vooral heel erg oren-schuw). Dan is zijn reactie nog veel extremer.

Ander model halster? Zo eentje met een gesp aan de zijkant, die maak je los en hij glijdt van z'n hoofd af, hoef je niet over de oren heen te trekken.

Citaat:
Hij stond overigens vandaag weer met touw op de wei, ze laten hem nu standaard met touw los..... Moet zeggen dat ik het er niet mee eens ben, zo wordt het alleen van kwaad tot erger.

Kan ik me voorstellen, maar ik kan me de andere kant ook goed voorstellen. In ieder geval voor de veiligheid dan maar een korter touwtje eraan? Of een stukje strotouw ofzo ertussen, dat er in ieder geval iets breekt als hij er op gaat staan en hij niet over de kop gaat ofzo....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:08

Ik zou ook niet blij zijn met een touw aan het halster. Ik zou hem dan eerlijk gezegd nog liever binnen laten staan.

Is er geen mogelijkheid om hem anders met een halsband los te zetten?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 05:44

Ik klik de halsterlijn niet vast, maar haal een gewoon touw of een halstertouw door het halster. Laat het paard bij de ingang van de wei met zijn hoofd helemaal naar mij toe staan en trek dan het touw uit het halster. Zo loop je ook minder risico om in het eventuele wegspurten niet meteen een "vreugde bok" tegen je hoofd te krijgen.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:19

Kun je hem het commando halt niet aanleren? en dat later uitbreiden tot ook op commando halt te houden wanneer hij los staat?
Dan kunnen ze het namelijk op die manier doen. Dan laten ze hem bij de wei halthouden, tijdens losmaken van halster ook nog halt laten houden en pas klikken met je tong als het hek terug dicht is, zodat het klikken met je tong (ipv het losmaken) voor hem het sein wordt waarbij het weg mag lopen.

En kan me ergens wel voorstellen dat ze hem op een gegeven moment maar meteen als met touw en al losmaken. Die mensen moeten meerdere paarden buitenzetten. En als dat steeds zo'n gevecht wordt en dat wordt steeds erger, wordt het gewoon gevaarlijk voor hen.

Probeer in elk geval samen met hen een oplossing te bedenken, zodat zij jouw aanpak ook doorvoeren bij je paard. Anders zal het echt niet goedkomen denk ik.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:30

Niet heel vriendelijke oplossing misschien....
Wij hebben op stal ook een paardje dat gewoon over je heen loopt bij het buiten zetten. Doet precies hetzelfde als die van jou. Straffen kent ie nit, hooguit een wijzende vinger met een ´foei´ erbij Rolleyes

Kan ook redelijk slecht tegen straffen. Maar toen ie laatst voor de zoveelste keer bijna door me heen liep (ik draai hem eerst om, hij heeft al vaker uitgehaald) heb ik gewoon zijn neus even dicht geknepen. Heel even maar, ging eigenlijk per ongeluk, wilde hem tegenhouden met mijn hand op zijn neus... Maar hij was daarvan zo onder de indruk dat hij perfect luisterde. Zodra ik in de wei was en hij de neiging kreeg weg te rennen, hup, weer die neus vast. Nu helemaal geen problemen meer en weet ie dat ie rustig moet draaien, wachten en klaar.

Hij gaat wel als eerst naar buiten, dan kan het touw gewoon open en hoef ik me alleen te concentreren op het omdraaien.
Wie weet niet de oplossing voor jou, maar bij dit paardje hielp het.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:33

Ik ben vandaag aan de slag gegaan. Paardlief naar wei, hekje dicht...dat ging allemaal goed. Toen heb ik een tweede halstertouw vastgemaakt en de eerste losgemaakt. Paardlief wil er vandoor schieten, maar ik kon hem direct corrigeren met halstertouw twee. Hij schrok zich dood en keek me hulpeloos aan (*dacht toch echt dat ik los was*). Vervolgens touw 1 weer vastgemaakt en twee los, er gebeurt nog eens hetzelfde. Dit enkele keren herhaald, tot paardlief niet meer wegschiet. Toen helemaal losgemaakt, een tikje op zijn schouder gegeven en gezegd 'Toe maar'. Hij stond nog even te wachten (*ik trap er niet weer in*). Nog een keer zijn schouder aangetikt en meneer had door dat hij weg mocht. Dat werd gevierd met enkele schete-bokken!

Werkt perfect dus! Ik denk dat ik dit maar enkele dagen hoef te herhalen. Wie weet heeft iemand hier nog wat aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:01

Fijn dat het met zulke simpele middelen bij jouw heeft gewerkt. Je ziet, je paard gaat anticiperen en als de cirkel doorbroken wordt schrikken ze zich het apezuur. Als je dit konsekwent blijft volhouden heb je dat probleem nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:28

Caatje ging er ook altijd als een pijl uit een boog vandoor als we maar in de buurt van het hek kwamen. Ze heeft dan ook de nodige keren met halstertouw aan het halster op de wei gelopen en mij de blaren op m´n handen bezorgd.

Ik heb toen een controllerhalster gekocht en na 3 keer was het over. Daarna nooit geen problemen meer gehad. Ook niet als ze een gewoon halster om had. Heb het daarna dus ook nooit meer hoeven te gebruiken voor haar.

Controller halster geeft, doordat het aantrekt, druk achter de oren wanneer je aan het halstertouw trekt dus als je paard rustig meeloopt gebeurd er niets. Je moet het wel af doen als je je paard in de wei doet want als hij ergens achter zou blijven hangen met de ring onderaan het halster zou hij zich ernstig kunnen blesseren.
Je kan je paard er ook niet mee vast zetten tenzij je je lijntje zo bevestigd dat het halster niet aangetrokken kan worden.

Controllerhalster werkte bij mijn paarden prima, ook bij de paarden die niet rustig meeliepen. Na een paar keer dit halster te hebben gebruikt wisten ze precies wat de bedoeling was. Moet eerlijk zeggendat het beter werkte dan ketting over de neus.
Handig is als je er ook een commando bij geeft bijvoorbeeld Wacht! Of gewoon Nee!