Begraven,cremeren of laten verbranden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie als je paard sterft

Begraven
11 (23%)
Cremeren
24 (51%)
Laten verbranden
12 (25%)

Totaal aantal stemmen: 47

Achterom

Re: Begraven,cremeren of laten verbranden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:46

Misty4 schreef:
Dit vind ik wel heel erg bot... Ik zou mijn paard nooit naar de slager kunnen brengen laat staan opeten... >;)

En waarom zou een paard slecht af zijn bij de slager?
Ik vind het humaner dan laten inslapen

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:51

Ik geloof het verhaal ook wel. Niemand zou daar over liegen. Maar ik vind het zo vreemd dat er niets over te vinden is op internet en dat het niet wettelijk is vastgelegd dat je paarden tot 1.57m. kan laten cremeren.

Als dit kan dan kies ik dus nog liever voor een crematie i.p.v. vernietigen bij Rendac. Ik hoop dat ze het ook voor grotere paarden gaan doen. Heb namelijk 2 Fjordenpaarden, maar ook een KWPNer van rond de 1.66m en wel stevig gebouwd.

Ik wil mijn paarden nooit laten slachten. Het is voor mij een vriend/familielid en wil ze op een waardige manier wegbrengen. Maar zoals ik al eerder zei, het is ieder zijn eigen keuze.

Misty4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:39

wendytjeG schreef:
Misty4 schreef:
Dit vind ik wel heel erg bot... Ik zou mijn paard nooit naar de slager kunnen brengen laat staan opeten... >;)

En waarom zou een paard slecht af zijn bij de slager?
Ik vind het humaner dan laten inslapen

Ik (maar das dan ook mijn mening) vind het een bizar idee dat mijn paard jaren voor me heeft gelopen en ik heb het leuk met haar gehad dat ze dan opgegeten wordt ik zou dat echt neit kunnen... En ik zeg niet dat een paard slecht af is bij de slager maar het zou mijn keus niet zijn...

Misty4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:40

Ik wil mijn paarden nooit laten slachten. Het is voor mij een vriend/familielid en wil ze op een waardige manier wegbrengen. Maar zoals ik al eerder zei, het is ieder zijn eigen keuze.[/quote]

Zo zie ik dat dus ook...

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:27

ik heb mijn pony 2 jaar geleden in laten slapen en is daarna naar de destructie gegaan. uiteindelijk gaat het om het gevoel van de mens het dier heeft daar geen weet van!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:36

Misty4 schreef:

Ik (maar das dan ook mijn mening) vind het een bizar idee dat mijn paard jaren voor me heeft gelopen en ik heb het leuk met haar gehad dat ze dan opgegeten wordt ik zou dat echt neit kunnen... En ik zeg niet dat een paard slecht af is bij de slager maar het zou mijn keus niet zijn...

Tsja, ik zie het echt anders. Uiteindelijk dient het paard de mens. Natuurlijk doe je als baas je best om het een zo goed mogelijk leven te geven, en als het ziek wordt, dit op te lossen of te zorgen dat het op een zo vriendelijk mogelijke manier uit zijn lijden verlost wordt.
Verbranden is redelijk zinloos, en nog milieuvervuilend ook. Bij de slacht heeft er tenminste nog iemand wat aan, en bezorg je niet ineens overlast. Lachen

Misty4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:12

wendytjeG schreef:
Misty4 schreef:

Tsja, ik zie het echt anders. Uiteindelijk dient het paard de mens. Natuurlijk doe je als baas je best om het een zo goed mogelijk leven te geven, en als het ziek wordt, dit op te lossen of te zorgen dat het op een zo vriendelijk mogelijke manier uit zijn lijden verlost wordt.
Verbranden is redelijk zinloos, en nog milieuvervuilend ook. Bij de slacht heeft er tenminste nog iemand wat aan, en bezorg je niet ineens overlast. Lachen

Ach ja ieder zijn eigen mening Haha! , ik vind paardenvlees ook niet lekker! Heb het wel eens gegeten maar vind het echt niet te pruimen... Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:29

Misty4 schreef:

Ach ja ieder zijn eigen mening Haha! , ik vind paardenvlees ook niet lekker! Heb het wel eens gegeten maar vind het echt niet te pruimen... Haha!

Ik eet het ook niet, maar ik ken mensen die er zowat een moord voor doen Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:34

Njah, als het dus idd zo is dat je paardjes tot de 157 kan laten cremeren laat ik die van mij ook cremeren als het zover is.. Al hoop ik dat het nog heel lang duurt voordat ik de werkelijke beslissing hoef te nemen...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:44

wendytjeG schreef:
Misty4 schreef:

Ik eet het ook niet, maar ik ken mensen die er zowat een moord voor doen Knipoog

Een moord voor doen?? wel heel toepasselijk in zon topic.....

Ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou doen ik denk dat ik gewoon op dat moment zou beslissen. Wie weet wat er over 20 jaar allemaal is....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:35

Ik mis het knopje 'slager'. Daar zou mijn paard naartoe gaan Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:40

laulau85 schreef:

Een moord voor doen?? wel heel toepasselijk in zon topic.....

Daarom ook het woordje zowat he...

Maar ik denk dat het toch wel verstandig is om over na te denken, je paard kan altijd wat overkomen, helaas

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:42

De pol is wanneer hij dood is wat er gaat gebeuren, niet als die afgemaakt moet worden. Dan kun je kiezen tussen slager of iets. Maar als je paard al dood is... wat is dan de keuze? Tja, mijne is de Rendac de laatste rit denk ik dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:45

Begraven mag niet van de wet
Cremeren kan alleen voor een pony of als je je paard in mootjes hakt (ik heb een paard, dus ook geen optie)
Laten verbranden bij de distructie mag wel, maar gaat hij met de grote hoop mee.

Dus ik denk dat ik maar voor het laatste kies, want die andere 2 zijn simpelweg geen optie.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:42

sja .. als mijn paard dood is .. is ie dood ..
Dus dan mag de slager bepalen wat ie ermee doet. Ik geloof niet dat een paard posthumaan nog boos op mijn wordt als het eindigt in diervoeders of bij een destructiebedrijf.

Het is de herinnering aan het paard dat ik bij me houd en ik geef persoonlijk weinig om wat er met het klarkas gebeurd.
Als het dier maar waardig aan zijn einde komt (en dat kan ook heel goed bij de slager) dan zei het zo en houd ik de herinnering im mijn hart.

dat een ander dan mijn paard eet .. sja .. ik eet ook een ander zijn koeien, kippen, varkens en vissen. Ik ben er erg nuchter in.
de manier waarop is voor mij belangrijker dan wat er daarna gebeurt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:02

Hermesdeux schreef:
De pol is wanneer hij dood is wat er gaat gebeuren, niet als die afgemaakt moet worden. Dan kun je kiezen tussen slager of iets. Maar als je paard al dood is... wat is dan de keuze? Tja, mijne is de Rendac de laatste rit denk ik dan...

Dat is misschien wel zo, maar ik zou het proberen te voorkomen dat een paard bij ons dood gaat en hem eerder naar de slager proberen te brengen. De pony in mijn onderschrift ook, deze is uiteindelijk ook voordat hij echt begon te lijden naar de slager gebracht.

Tja, misschien zou ik toch de optie verbranden aan moeten klikken. Voedsel wordt namelijk in het lichaam verbrand.... Pling

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:54

SANEX schreef:
Mijn keuze staat er ook niet bij, naar de noodslager of destructie na een spuitje.
Cremeren kan wel, in België geloof ik, maar met een paard van formaat moet deze eerst in stukkies gehakt worden, anders past het niet in de oven. Daarbij ben je klauwen vol geld kwijt voor een crematie.
Begraven, zou wat wezen zeg als we alle dode paarden mochten en gingen begraven... dan heb je gauw een grond vol.

Dus voor mij geen emotioneel gedoe, als het beestje dood is, is het niet meer dan een levenloos lichaam, mijn herrinnering en band met een paard stopt daar.

En idd wanneer je een (ziek, geestgestoord etc ) paard naar de slacht brengt altijd de benen terug vragen, daar doen ze niks mee en jij weet iig dat ze je paard zeker hebben geslacht, en niet doorverkocht

idd....maar hoe zit dat dan met die benen? wat doe je daar dan mee? ik zou ook zeker willen weten dat het beestje dood is...het lijkt mij nogal al smerig de bebloede benen. maar enfin ik zou mijn paard naar de slacht brengen of op laten halen en verbranden. het is een ziel loos beest. cremeren/begraven (kan niet) en als het wel kon..je laat je beest toch niet rotten... Verdrietig maar ik wil hier eigelijk helemaal niet over nadenken nog..wil nog JAREN van me beest genieten! Clown

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:01

Ik (of een kennis die ik vertrouw) blijf er altijd bij tot het paard dood is. Dat scheelt een paar benen retour dat vind ik dus weer geen prettig idee.
Bij sommige slagers kan je gewoon een rustige afspraak maken en je komt op die tijd je hoeft niet te wachten. Je paard wordt vlot netjes en pijnloos aan zijn einde geholpen.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:19

ik zou kiezen voor cremeren... daarna wil k dan het as in een steentje laten smelte en die aan een ketting doen!!

maar nu denk k er nog even niet aan!! wil haar nog lang niej missen Haha!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:45

doubledream schreef:

idd....maar hoe zit dat dan met die benen? wat doe je daar dan mee? ik zou ook zeker willen weten dat het beestje dood is...het lijkt mij nogal al smerig de bebloede benen. maar enfin ik zou mijn paard naar de slacht brengen of op laten halen en verbranden. het is een ziel loos beest. cremeren/begraven (kan niet) en als het wel kon..je laat je beest toch niet rotten... Verdrietig maar ik wil hier eigelijk helemaal niet over nadenken nog..wil nog JAREN van me beest genieten! Clown

Die benen zijn niet zo vies hoor, het is alleen raar dat er geen paard meer aan vast zit.
Ik breng de benen altijd naar de plaatselijke Groene School, voor de opleiding paardenhouderij, die zijn daar erg blij mee, want zo kunnen de leerlingen leren hoefbekappen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:31

voor de mensen die meer willen weten,hier is nog wat meer informatie over het cremeren...

Het crematorium waar Robbedoes heen is gegaan heet SHCN Dierencrematorium Roermond, Olympialaan 10, 6042 JZ Roermond telnr.(NL) 0475-343134 E-mail: info@shcn.nl en website www.shcn.nl. E-mail + website gaan denk ik over de afdeling in Leidschendam en die cremeren geen pony's/paarden. Zij zijn het enige crematorium in Nederland, Belgie en Duitsland die tot deze stokmaat in z'n geheel cremeren andere crematoria maken ze kleiner. Ik heb nog een adres van een crematorium in Belgie zal ik zo ook nog even bijvoegen die cremeren dus wel grote paarden maar volgens Roermond dus niet in het geheel maar dat ik heb ik dus nooit nagevraagd. Het was inderdaad stokmaat 1.55/1.60m als hij/zij dan niet te flink is. Voor deze stokmaat kost het cremeren 600 euro. Voor Rob moest ik 500 euro betalen en die was 1.44m. Je kan zelf met de trailer naar hen toe maar ze halen ook thuis op. Ze willen het paard het liefst zo snel mogelijk na het overlijden hebben want hij/zij zwelt namelijk op. Ze starten met cremeren om 8.00 uur en dat duurt de hele dag tot 16.00uur-17.00uur.

Het crematorium in Belgie. Cremanima Respect S.A. Rue de la Spinette, 32 5140 Sombreffe tel. 071/888845 Voor inlichtingen in het Nederlands Mevr. Pevernagie tel: 02/3473504
Tarief Persoonlijke dierencrematie Gezamenlijke dierencrematie
Ezel, Pony (200kg) 800 euro 300 euro
paard(600kg) 1300 euro 600 euro

misschien kan iemand er iets mee....

axdevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:51

Ik zou mijn paard laten inslapen en vervolgens laten ophalen door het distructiebedrijf....
Zo gaat het altijd bij ons op stal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:19

Helaas mag een nederlands paard daar niet naartoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:17

ik mis de optie: opeten Vork Vingers aflikken

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:17

Hoeveel kost ophalen door Rendac eigenlijk?