Help! naturlijk bekappen, hoefschoenen of ijzers houden.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: Help! naturlijk bekappen, hoefschoenen of ijzers houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:35

Citaat:
In de natuur komen zo goed als geen slechte hoeven voor, in ieder geval geen hoeven zoals wij veel zien, dus brokkelhoeven, slechte witte lijn, hoefbevangenheid, hoefkatrol....

Dat komt ook doordat die mustangs op een harde rotsige bodem lopen en niet in een hollandse polder.

Laat ik maar geen foto's plaatsen van de hoeven van de wilde paarden in nederland.

Ijzers kunnen in mijn ogen een hele hoop goede dingen doen.
bv bij een breuk, losse wand , ongeluk etc etc.

Als ijzers echt ZO slecht waren waarom springen er dan paarden tig jaren over 1.60 hindernissen?
Lopen paarden tot zeer hoge leeftijd op olympisch nivo?
Als de ijzers zo slecht waren zoals jullie overkomen had dit nooit gekunt .

Verder vergeten jullie ook de invloed van de fokkerij..
Het huidige rijpaard is gewoon heel anders dan die wilde mustang in amerika.
Hij krijgt ander voer, beweegt anders op een andere bodem en staat veelal de hele dag in een box en wordt volgestouwd met allerlei poeders.

Begrijp me niet verkeerd want zelf ben ik ook voorstander van zonder ijzers. Mijn paarden lopen ook al een aantal jaren zonder ijzers met succes.
Je moet gewoon goed zoeken waar je paard het beste op loopt en waarbij zijn voeten in topconditie blijven.
Voor de een is dat met een ijzer en voor de ander is dat een hoefschoen.

Als je trouwens van de ijzers af wilt hoef je niet direct over te stappen op een NB smid hoor.
Bij mij heeft mijn smid gewoon goed bekapt en heb ik een paar hoefschoenen aangeschaft.