inrijden van paard, welk gewicht ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: inrijden van paard, welk gewicht ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:57

iedere keer schrik ik er weer van als mensen zo dom kunnen zijn om te denken dat je op een 2,5 jarig paard kunt gaan zitten...tuurlijk het is geen probleem om er op te gaan zitten, maar of je daar het paard op langer termijn een plezier mee doet in een tweede...wil je lang van je paard genieten en heb je het beste met haar voor, dan moet je toch echt wel wat langer wachten!!

denk aan je paard en niet aan jezelf...haastige spoed is zelden goed zal ik maar zeggen..

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 13:50

Heb na een telfoontje met mijn dierenarts besloten om te wachten tot Woensdag 3 jaar is.
Dus volgend jaar Maart gaan we beginnen, en als ze in oktober ofoz uit de wei komt dan gaan we longeren en zadeltje en hoofdstel oefenen enzo maar heel rustig allemaal natuurlijk...

AngelStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:53

Kan wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:54

Goedzo!

En wat zei je DA precies?
Leerzaam voor ons allen om dat hier neer te zetten denk ik Lachen

En heb je ook aan je DA gevraagd hoe belasting van pezen is bij lopen op een kleine cirkel?
Dus of het verstandig is om te gaan longeren in oktober of daar ook beter mee te wachten tot hij bijna of helemaal 3 is?
Ben wel benieuwd wat hij daar van zegt Ja

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:03

Verstandig om te wachten.
En wat gewicht betreft, die 70 kg zijn echt geen probleem. Ik ben nu ook bezig met een 3 jr. merrie van +- 1.63 hoog. Ik weeg 75 kg en dat geeft echt geen problemen, hoor.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:47

wat goed dat je wacht totdat ze 3 is!!!
mijn paard is net 2 weken 4 jaar en net 3 maanden onder het zadel Lachen

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:09

Woensdag schreef:
Nee ze is in maart geboren, dus ze zou in maart 2006 3 jaar worden.

Toch worden er veel paarden met deze leeftijd ingereden, en na het inrijden wordt het veel naar het bos gaan en zeker niet binnen 2 jaar naar de z rijden ofzo.

Daar heb je inderdaad gelijk in. Er zijn veel mensen die hun paarden vroeg inrijden. Ik vond het eerst ook raar, maar het zijn allemaal goede paarden (zeggen de mensen, en ik zie er niet veel verkeerds aan). En het is maar net hoe jij het zegt niet binnen 2 jaar naar het Z rijden en lekker in het bos rijden. Ik zelf zou wel proberen om te wachten, zodat ie nog van zijn jeugd zou genieten. Maar dat doe je zo te zien al.

En 70 Kg is echt niet te veel. Ik weeg ietsjes minder en nog vinden ze een paard van 1.60 te klein voor me haha.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:28

runningkawa schreef:
Goedzo!

En wat zei je DA precies?
Leerzaam voor ons allen om dat hier neer te zetten denk ik Lachen

En heb je ook aan je DA gevraagd hoe belasting van pezen is bij lopen op een kleine cirkel?
Dus of het verstandig is om te gaan longeren in oktober of daar ook beter mee te wachten tot hij bijna of helemaal 3 is?
Ben wel benieuwd wat hij daar van zegt Ja

Ja ik ben ook erg benieuwd naar het advies van je dierenarts! Fijn dat je je paardje nog even de tijd gunt.

Ik heb zelf sinds een weekje of 2 een driejarige ruin in de wei lopen. Hij is van begin mei, dus pas net 3 jaar. Er is tot nu toe gelukkig nog amper met hem gelongeerd. Hij mag dus nog lekker de zomer op de wei lopen en ik dan ga ik rustig aan beginnen met wat longeerwerk, zadeltje erop een bitje in. En pas na het zomerseizoen, zal ik echt eens gaan inrijden. En dan lijkt mijn driejarige er qua bouw en ook geestelijk al helemaal klaar voor te zijn!! Want hij komt al erg volwassen over en wilt heel graag dingen doen; nou ja, hij heeft het naar z'n zin op het land, maar als ik alleen maar even kom borstelen dan lijkt hij bijna teleurgesteld Haha!

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:47

Ik vind dat het toch wel verschilt per paard , maar 2,5 vind ik gewoon veelste vroeg.
Ik zou persoonlijk gaan om met 3 in te rijden en dan dat hij het sturen enzo kent dan lekker weer de wei op voor een paar maanden en alles verwerken.. daarna alles weer rustig oppakken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:45

Ik zou ook niet te vroeg beginnen.
Hoe meer balans je in je paard brengt, hoe minder last het paard heeft van je gewicht.
Maar ik zou wel rustig aan doen, een paard heeft ook maar 1 rug....