Steeds losse ijzers: schuld van hoefsmid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Re: Steeds losse ijzers: schuld van hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:37

Als Jumper nou alleen een ijzer verloor... Dat vond ik minder erg dan wat ie nu kwijt is. Nl. een ijzer plus een stuk van 2 bij 5 cm van zijn hoef Boos! . Twee weken geleden heb ik concours gehad in heel erg slechte (en dan bedoel ik echt heeeeel erg slechte...) bodemomstandigheden en een dag erna was ie een achterijzer kwijt (zat dag ervoor al los toen we thuis kwamen). Hoefsmid gebeld, meteen gekomen en ijzer er weer onder, volgende dag, voorijzer eronderuit met een stuk hoef dus. Hoefsmid weer gekomen, een of ander tweecomponenten/siliconen spul erin en hopen dat het nog een tijdje blijft zitten want volgens hem wilde hij liever nog geen nieuwe ijzers omdat Jumps hoeven heel slecht groeien en het anders echt gatenkaas wordt. Maar siliconenspul gisteren alweer verloren dus overmorgen maar weer hoefsmid bellen. Zo verlies je dus in 3 jaar nooit een ijzer en zo heb je een hoefprobleem Verdrietig en dat ligt volgens mij in dit geval echt niet aan de hoefsmid, helaas eigenlijk, anders was het probleem snel opgelost...

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 23:05

Wat mij wel bij Jumanji opviel was toen het ijzer eraf was gevallen, dat je alleen netjes de "gaatjes" zag waar de nagels in hadden gezetten en verder was het helemaal niet afgebrokkelt ofzo. De hoef was echt nog helemaal netjes. Meestal als er een ijzer afgetrapt wordt breken er ook stukjes hoef af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:52

Ja, een smid heeft er heel veel invloed op. Op stal was er een paardje dat door zo'n beroerde smid gedaan werd, die ijzers lagen al los als ie de straat uit was. Elke 4 - 6 weken was ie er weer, oh wat een geweldige smid. Toen was er eens een andere smid op stal (vriend van de stalbaas) en die gaf hem heel fijntjes eens wat aanwijzingen, gevolg: ijzers zaten 8 weken probleemloos.

JollyJumper: als ik jou was ging ik mijn paardenvoeten niet riskeren op een dergelijke ondergrond. Gewoon je inschrijfgeld terug vorderen en vertrekken.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 10:56

Kan het niet te maken hebben met de kracht van het nieten en verzinken?

Ik heb eens een hoefsmid gehad die mijn paard op veel te kleine ijzers zette (en er waren nog wel meer dingen, mijn mening was dat hij geen goede smid was). Maar ze zaten er wel na 8 weken zo vast als een huis onder. Zo vast dat hij ze er zelf amper af kreeg Haha! Die man was beresterk!

De smid die we nu hebben is een vrouwlijke smid. dat zou ook verklaren waarom ze bij mijn shet wel perfect blijven zitten want die is maar 92 cm.

Even voor de duidelijkheid: ik ga niet van smid veranderen en ben nog steeds van mening dat het voornamelijk aan het weideseizoen ligt!

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:18

Heb zelf ook zoiets meegemaakt, toen mijn eigen smid in het ziekenhui s lag en wij dus tijdelijk een vervanger moesten nemen. Deze smid legde er relatief lange ijzers onder, heb je echter een paard wat zijn achterhand er ver onder zet trapt hij zijn eigen voorijzers eraf. Zo was ik in nog geen 2 weken tijd al 3 paar ijzers kwijt. Op het moment dat mijn eigen smid weer beter was heeft hij me laten zien wat het verschil was tussen de lange ijzers van de tijdelijke smid en de wat kortere ijzers van hemzelf. Ben ook nooit meer een ijzer verloren trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:20

Citaat:
Even voor de duidelijkheid: ik ga niet van smid veranderen en ben nog steeds van mening dat het voornamelijk aan het weideseizoen ligt!

Dan horen ze er nog niet om de haverklap af te liggen.

Ik heb alleen maar paarden gereden die elke dag buiten kwamen, ook in de winter
En op een heel enkele keer na, bleef het gewoon allemaal zitten bij een goede smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:21

Bij Spike lagen ze er tot 2x aan toe binnen een week af. En dan beide keren bij zijn rechtervoorbeen. Achter was niet los te krijgen, maar voor rechtsvoor was binnen een week los. En ik ben heel tevreden over mijn hoefsmid, hij doet goed zijn werk want verder heb ik nooit problemen. Maar met dat rechtervoorbeen wil het maar niet blijven zitten. En waar het aan ligt, geen idee, maar volgens mij niet aan m'n hoefsmid. Nu staat ie gewoon op blote voeten, want als hij elke keer op 3 ijzers moet huppelen wordt het er ook niet beter van.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:28

Sinds ik deze smid heb trapt mijn paard zelden nog ijzers af en zijn haar hoeven heel duidelijk verbeterd!

Maar sinds ze nu weer overdags weer op het land staat gaan haar hoeven zichtbaar achteruit, brokkelen, scheuren... Boos! weinig meer over van de mooie hoeven van een paar weken terug...

Na 4 1/2 week kon ik m'n hoefsmid weer bellen, omdat er een ijzer (incl. stuk hoef) af lag, en de rest los zat. Terwijl ze anders 8 weken met 'r ijzers doet.

Ik kan bij haar heel duidelijk merken dat het aan het land ligt, helaas, maar waar...
Ik ga in ieder geval geen ander smid nemen en haar ook niet op stal houden.
Al zou ik wel graag een oplossing vinden voor dit 'hoefprobleem'...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:50

Ik denk juist niet dat het aan het land ligt maar gewoon aan de extra beweging die het paard weer krijgt en daardoor de hoef beter gebruikt wordt maar weer in belemmering is vanwege het ijzers.

Dus een circeltje.

Nee ik ben geen NB goeroe ofzo.

Hebben jullie wel eens zonder ijzers geprobeerd?

Ik heb zelf in 11 jaar tijd 1x een smid gehad die het vak dus niet kon, ijzers eronderuit etc etc.
Mijn huidige smid heb ik al 7 jaar en ik geloof dat er 1x een ijzer afgetrapt is maar daar waren de omstandigheden ook wel naar.

Inmiddels lopen beide paarden blootvoets.
En kreeg ik afgelopen vrijdag weer een compliment dat ze er zo goed uitzagen. En dat van een vreemde hoefsmid Knipoog

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 09:32

runningkawa schreef:
Citaat:

Dan horen ze er nog niet om de haverklap af te liggen.

Ik heb alleen maar paarden gereden die elke dag buiten kwamen, ook in de winter
En op een heel enkele keer na, bleef het gewoon allemaal zitten bij een goede smid.

Ze liggen er niet om de haverklap af, alleen nu had hij een ijzer eraf en waarom? Omdat er ineens 3 nieuwe paarden bij de groep gezet waren en ze dus weer aan t rennen waren geslagen.

Normaal gaan ze wel los zitten maar na 6 weken. Bij stalgenootjes liggen ze er wel eens af maar het is meer dat de ijzers los gaan zitten. En dat is ook niet zo heel gek als ze meestal op asfalt of andere harde ondergrond lopen (wij hebben nog geen bak), dan belast je de voet en het ijzer meer als dat je bijna iedere dag in de bak rijdt. Ik denk dat het paard van de melkboer ook maar 5 tot 6 weken met zijn ijzers doet hoor Knipoog

Cowgirl: zowel bij mijn shet als bij mijn anda heb ik dat geprobeerd omdat ik daar ook voorstander van ben. Maar mijn shet, hoeveel hoorn hij ook heeft, gaat dan meteen kreupel lopen. Aangezien hij ook al allemaal andere dingetjes heeft, wil ik hem niet dat "plezier"ook nog ontnemen... De anda kan er goed tegen maar aangezien wij geen bak hebben rijd ik dus altijd op de weg, en daardoor ging het veel te snel. Toen moest er wel weer een ijzer onder Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:00

Citaat:
Ze liggen er niet om de haverklap af, alleen nu had hij een ijzer eraf en waarom? Omdat er ineens 3 nieuwe paarden bij de groep gezet waren en ze dus weer aan t rennen waren geslagen

dan kan dat idd gebeuren

En daar zou ik zowel de paarden als de smid geen schuld aan geven
Maar de omstandigheid Haha!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 18:31

Ik vind t eerder vaag dat ze steeds los zitten, want dan kunnen ze er dus ook eerder of makkelijker af vallen. Maar ze is vandaag weer geweest en hij staat er weer netjes op!

Ik heb het er ook even met haar over gehad en zij heeft uitgelegd dat als de paarden op de wei lopen, die hoeven de hele dag in beweging zijn ipv relatief kort als ze op stal staan. Daardoor werkt het hoefmechanisme vaker, en werkt de hoef meer, en groeit de hoef ook meer. Losse ijzers is dan het gevolg.

Nou zo lang zij ze kosteloos weer vast komt slaan vind ik het niet erg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:28

Daar kan ik het niet mee eens zijn.
Dan zou bij alle paarden die ik gereden heb, het hele jaar door de ijzers er steeeds af vallen Haha!
Gelukkig niet zo hoor (op die ene smid na)
En dat is ook niet het geval bij de paarden waar ik eerst op pension stond, waar alles in groepen buitens tond, het hele jaar door.

Citaat:
Ik vind t eerder vaag dat ze steeds los zitten, want dan kunnen ze er dus ook eerder of makkelijker af vallen.

Citaat:
Ze liggen er niet om de haverklap af

Om eerlijk te zijn snap ik dit niet Blond
Ztten ze nu wel of niet om de haverklap los (los vind ik bijna het zelfde als kwijt, want dat maakt bijna niks Lachen )

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 07:20

Los of kwijt is een heel groot gerschil!

Bij los breekt de hoef niet helemaal af, kan je nog stappen over de weg, en als ze maar een klein beetje los zitten kun je ook draven. Je kan ze zelf elke dag vasttikken tot de smid komt. Je hoeft geen nieuw ijzer te betalen.

Kwijt betekent vaak met geweld eraf gegaan dus scheuren, vergrote nagelgaten, stukken eruit. Niet kunnen rijden omdat anders de ene hoef sneller slijt dan de andere. En een nieuw ijzer moeten betalen aan de smid als ze zo gauw geen 'tweedehands' heeft liggen.

Maar goed dit is een beetje zinloze discussie in dit topic, want het ging er hier om of het aan de smid lag en niet of ik een andere moest Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:09

Los, dan rijd ik al niet meer Lachen
Het risico is mijn dan te groot Haha!
En als het los ligt, bel ik de smid om het vast te slaan, voor het kwijt is Haha!
Voorkomt een hoop ellende.
Maar gelukkig hoef ik dat nu eigenlijk nooit meer ;D

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:05

Ik ben de eigenaar van het paardje van 160cm.
M'n paard donderjaagt helemaal niet ze trekt af en toe een sprintje maar doet voor de rest niet gek.
De ijzers zaten er om precies te zijn 27 dagen onder.
Met m'n vorige hoefsmid was er niks aan de hand de ijzer bleven altijd zitten ze gingen er pas af als het ijzer zo dun was dat het brak.
Met de hoefsmid die ik daarna had was ik constant m'n ijzers kwijt.
Nu heb ik een andere hoefsmid en heb nergens last meer van.
Een vriendin van me heeft een paard dat heel de winter buiten heeft gestaan(in de blub)en deed ook best wel gek.
Haar ijzers hebben er tien weken onder gezeten toen ging er pas een ijzer af.
Toen heeft die vriendin gevraagd aan de hoefsmid die ik had of ze het andere ijzer eraf wilde halen en dat kostte haar heel veel moeite(de hoefsmid).