Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vind ik korte manen veel mooier en indd frisser uitzien toen mijn paard op stal kwam (van de wei geplukt) had hij ook lange manen die heb ik meteen de dag erna getrokken hij heeft ze nu op handbreedte geknipt en ik wil ze dus eigenlijk helemaal afknippen maar ben aan het twijfelen ik zou het gaaf vinden als hij dat *fjordenkapsel* heeft
. Het zijn shetlanders die naar de keuring moeten. Dat mag niet met korte geknipte of getrokken manen.
Toen ik dr nog verzorgde en ze nog niet in mijn bezit was, moest ik al altijd stiekem staart bijknippen, elke week een klein beetje zodat het niet opviel, omdat de vorige eigenaresse nog steeds het principe "van de manen en staart van een Arab blijf je af" hanteerde. Nu ze thuis staat zijn haar manen ook al een heel eind gegroeid, maar volgens mij zou ze afschuwelijk zijn met lange manen
dus nu heeft ze al best lange manen mijn vriendin trekt ze 1 x in de zoveel tijd maar dan heel weinig en alleen de dode puntjes ik vind het zeker van de zomer belangrijk als ze op het land loopt dat de een beetje bescherming (niet gek veel natuurlijk) heeft voor de vleigen... 

) en als z'n manen lang zouden zijn dan lijkt ie op een kneus
Toydoll schreef:lang zeker lang!!!!
kort staat zo zielig en onvezorgd! Vooral een korte voorpluk vindt ik zo lelijk,.
Lange manen zijn sierlijk, gracieus en dansen in de wind:D
Maar niet bij alle paarden is het natuurlijk mooi, sommige hebben echt lelijke manen, piekerig enzo.. dan zou ik het ook kort houden.
Maar nou hou ik natuurlijk ook wel van rassen die ook makkelijk lange en mooie manen hebben, zoals, connemaras, andas, quarters hebben meestal toch ook wel mooie manen.
Flower heeft mooie dikke manen, wel met een andere kleur op t eind maar dat komt omdat ze bruin geboren is en haar manen nooit geknipt ofzo zijn. Ze heeft alleen zown armzalig voorplukje

Had ik later heel erg spijt van, want ze heeft een beetje stugge manen en dat ging dus half rechtop staan:

Ik vind bij bijna alle paarden lang mooier... Behalve als ze echt hele dunne sprietmaantjes hebben...

dat hoort gewoon bij een fjord