Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Merens schreef:Van de stamboeksecretaris:
Allerlei info over de paspoorten vind je op onze website en op www.nl-paardenpaspoort.nl, dit is van de PVE, een onderdeel van het
Ministerie van Landbouw.
Het is mijn taak, opgedragen door het Min. van Landbouw, eigenaren of houders van paarden deze erop te wijzen dat de paarden waarvan de papieren nog nietjuist zijn = paspoort en chip, ze deze moeten laten vervangen.
Merens schreef:En het hebben én houden van paarden, dus ook als het raspaard gewoon in de
wei staat deze moet zijn voorzien van chip en paspoort.
Merens schreef:De KNHS mag alleen rasloze paarden registreren en bij raspaarden sturen ze de documenten naar het stamboek.
Merens schreef:De dierenarts neemt na het chippen het verouderde stamboekpapier in en deze wordt samen mét het chipregistratieformulier naar het desbetreffende stamboek waar het paard bijhoort gestuurd waarna het stamboekkantoor een paspoort aanmaakt.
Merens schreef:Ik heb op kantoor een Waarschuwing van het Korps landelijke politiediensten,
Dienst Levende Have, liggen. Deze is mij toegezonden door een collega stamboeksecr.
Letterlijke tekst, een gedeelte;
Vanaf 18 september 2004 is ook een chip of transponder verplicht.
Dat betekent dat de constatering dat bij een of meerder paarden waarvoor
u verantwoordelijk bent geen chip is ingebracht maakt dat u in overtreding
bent.
Deze overtreding is strafbaar gesteld in Art. 23 lid 4 van het Wetboek van
strafrecht, waarvoor de maximale straf een geldboete van 4500 euro is.
Tevens kunnen tuchtmaatregelen worden opgelegd.
enz.
Merens schreef:Het geld opsturen vond zij achteraf inderdaad ook geen goed voorstel. Het is voortgekomen uit dat het stamboekkantoor geen internet rekening heeft. De penningmeester wel, dus het zou als er haast bij is beter via de rekening van de penningmeester kunnen gaan.

Merens schreef:
Van de stamboeksecretaris:
Allerlei info over de paspoorten vind je op onze website en op www.nl-paardenpaspoort.nl, dit is van de PVE, een onderdeel van het
Ministerie van Landbouw.
Het is mijn taak, opgedragen door het Min. van Landbouw, eigenaren of houders van paarden deze erop te wijzen dat de paarden waarvan de papieren nog nietjuist zijn = paspoort en chip, ze deze moeten laten vervangen.
En het hebben én houden van paarden, dus ook als het raspaard gewoon in de
wei staat deze moet zijn voorzien van chip en paspoort.
De KNHS mag alleen rasloze paarden registreren en bij raspaarden sturen ze
de documenten naar het stamboek.
De dierenarts neemt na het chippen het verouderde stamboekpapier in en deze wordt samen mét het chipregistratieformulier naar het desbetreffende stamboek waar het paard bijhoort gestuurd waarna het stamboekkantoor een paspoort aanmaakt.
Ik heb op kantoor een Waarschuwing van het Korps landelijke politiediensten,
Dienst Levende Have, liggen. Deze is mij toegezonden door een collega stamboeksecr.
Letterlijke tekst, een gedeelte;
Vanaf 18 september 2004 is ook een chip of transponder verplicht.Dat betekent dat de constatering dat bij een of meerder paarden waarvoor
u verantwoordelijk bent geen chip is ingebracht maakt dat u in overtreding
bent.
Deze overtreding is strafbaar gesteld in Art. 23 lid 4 van het Wetboek van
strafrecht, waarvoor de maximale straf een geldboete van 4500 euro is.
Tevens kunnen tuchtmaatregelen worden opgelegd.
enz.
Het geld opsturen vond zij achteraf inderdaad ook geen goed voorstel. Het is voortgekomen uit dat het stamboekkantoor geen internet rekening heeft. De penningmeester wel, dus het zou als er haast bij is beter via de rekening van de penningmeester kunnen gaan.
Antheman schreef:Het is niet verplicht te chippen. Je kunt dmv DNA onderzoek ook de identiteit vaststellen.
Waarom moet dit perse van het Merensen Stamboek?
Omdat een zwarte pony makkelijk te vervalsen is?
Ik vind dit heel erg raar.
Het is je eigen keuze of je wel of niet laat chippen, dat mag je niet laten opleggen door een stamboek, of je nu een Fjord of een Merens hebt.
Dat is een stukje wat is overgenomen uit een waarschuwing van het 'Korps landelijke politiediensten, Dienst Levende Have'.Fisher schreef:Sorry Natasja (en anderen die kennelijk dezelfde mening zijn toegedaan-door ervaring??) dat ik het zeg maar ik vind jouw verhaal ook heel wazig. Toen wij vorig jaar gebeld werden door de secretaris van het stamboek waren wij wel heel blij met de info die ze ons verstrekte. Wij hebben nl wel veel van hun opgestoken omdat we nogal onbekend waren met zowel het ras als met de merrie die we gekocht hadden. Juist omdat ze na evt. verkoop/koop erachter aan bellen krijgen ze meer inzicht in het ras. Dus er zijn ook POSITIEVE ervaringen te noemen in het kontakt met het stamboek. Juist omdat het zo'n klein stamboek is kun je nog dit soort dingen doen.
groetjes,
Carolina
Maar zoals altijd zijn er uitzonderingen
Merens schreef:Niet chippen kan, en dus ook met een Merens, maar dan moet je dus ontheffing aanvragen bij de PVE.
Jantien schreef:Even off topic over wanneer je wel en niet een paspoort bij je moet hebben:
het gaat om het woord
vervoeren in de verordening.
Wanneer je op een paard zit, of deze aangespannen rijdt, dan vervoer je je paard niet en hoef je je paspoort niet bij je te hebben.
Wanneer je je paard aan de hand meeneemt, of in een trailer/vrachtwagen, dan ben je 'm wel aan het vervoeren en moet je dus een paspoort kunnen tonen wanneer je daarom gevraagd wordt.

Citaat:ver·voe·ren (ov.ww.)
1 naar elders brengen => transporteren, voeren
Mexx2 schreef:hoe dan ook,ik vind het wel een agressieve manier van "leden werven!!!"
Merens schreef:Natasha, ik ben webmaster. Ik ga niet over de paspoorten. Ik ben daar heel eerlijk in; ik weet er wel wat van, maar zulke specifieke vragen weet ik niet. Ik zou dat dan echt na moeten vragen ofzo.
Als er papieren kwijt zijn zou je een duplicaat aan moeten vragen, maar ik weet dat dat erg veel geld kost (het PVE heeft hiervoor richtlijnen opgesteld voor de stamboeken). Of dat ook nog moet bij het inslapen weet ik niet. Zowiezo heb je ze dan niet op het moment van vervoeren.wellicht dat ze dan genoegen nemen met kopieen van de aanvraag, maar dat weet ik niet.
Over als je buitenrijden: ik zou het niet meenemenmaar nogmaals, ik ben een simpele webmaster. Ik zou tegen de agent/controleur/... zeggen dat ik het binnen 2 uur kom laten zien. Maar hoe die regelgeving is weet ik dus niet precies.
Citaat:Er zitten 3 papieren bij, en een tattoe in, de Merens, dus ik mag veronderstellen dat ik op mijn site mag zetten dat t een echte Merens is.
En ik kan bij deze, 100 % rasechte Merens, een KNHS paspoort aangevraagd hebben, dus je antwoord tegenover Percy klopt ook niet.
Toch wel. Volgens mij geeft de KNHS dan een algemeen paspoort uit. Als zijnde gewone pony. Je kan alleen bij het Merens Stamboek een Merenspaspoort krijgen.
Het zou dus niet slim, om bij een 100% merens, een KNHS paspoort aan te vragen. Zeker prijstechnisch gezien, en ik neem aan dat je er toch een normale Merensprijs voor wilt krijgen.
Merens schreef:Alane schreef:Verder vind ik de manier waarop die dame van het stamboek reageerd absoluut geen visitekaartje voor het stamboek.....
Zoals vaak zo is, is dit 1 kant van het verhaal.
De secretaris is geen bokker, dus kan zich niet verdedigen cq haar kant van het verhaal vertellen.
Fisher schreef:Sorry Natasja (en anderen die kennelijk dezelfde mening zijn toegedaan-door ervaring??) dat ik het zeg maar ik vind jouw verhaal ook heel wazig. Toen wij vorig jaar gebeld werden door de secretaris van het stamboek waren wij wel heel blij met de info die ze ons verstrekte. Wij hebben nl wel veel van hun opgestoken omdat we nogal onbekend waren met zowel het ras als met de merrie die we gekocht hadden. Juist omdat ze na evt. verkoop/koop erachter aan bellen krijgen ze meer inzicht in het ras. Dus er zijn ook POSITIEVE ervaringen te noemen in het kontakt met het stamboek. Juist omdat het zo'n klein stamboek is kun je nog dit soort dingen doen.
groetjes,
Carolina