Hoe verzorgen jullie je pony/paard na training/les?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doubledream

Re: Hoe verzorgen jullie je pony/paard na training/les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:10

Lielle schreef:
gewoon trainen of wedstrijd (dressuur/springen):

goed op adem stappen, zo mogelijk laten rollen of half uurtje in de wei, evt benen (of helemaal) afspuiten en muesli geven.

Na sgw (wedstrijd/training) is het een ander verhaal; de meest complete versie:
- uitdraven na de finish
- aan de hand over het harde 10 minuten stappen
- afzadelen, beenscherming eraf
- veterinaire keuring
- volledig op adem stappen
- water laten drinken
- rug en benen afsponzen met liniment
- fleecedeken erop
- benen inbandageren met coolpacks
- muesli en hooi (of grazen)

bij aankomst op stal:
- bandages eraf
- half uur in de molen
- in de klei

volgende dag
- al vroeg in de molen
- hele dag op de wei
- 's avonds licht bewegen, ook als controle op evt kreupelheid en stijfheid

zo zo.....ik ben toch bang dat ik mijn paard mishandel....na mijn les eerst uitstappen tot hij op adem is en hij niet meer nat is van het zweet. op stal zetten eten geven spullen opruimen en ff borsteltje er over heen halen.dan weg gaan.

van een wedstrijd af.

op de trailer (zonder bescherming)
op het wedstrijd terrein zadelen enzo
inrijden proef starten goed uitstappen even grazen (als het mogelijk is)
de trailer op en bij thuis komst knotjes er uit en hup buiten spelen! volgende dag even in de molen en weer in de wei dan de dag na de vrije dag gewoon weer aan het werk.

geen commentaar dat ik mijn paard zonder bescherming de trailer opzet. ik denk dat als je rustig rijd en als je paard braaf stil staat dat het best zonder kan en zoals in de zomer met die warme dingen om is ook niet lekker voor zo'n paard

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:13

maar ik heb het over een cross, dat wil zeggen 2,5 km in volle galop door het terrein, incl 25 sprongen, met daarvoor ook een springparcours en een dressuurproef *LOL*
Na een gewone wedstrijd doe ik net zoiets als jij Haha! (alleen wel bescherming op de trailer)

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:20

Lielle schreef:
maar ik heb het over een cross, dat wil zeggen 2,5 km in volle galop door het terrein, incl 25 sprongen, met daarvoor ook een springparcours en een dressuurproef *LOL*
Na een gewone wedstrijd doe ik net zoiets als jij Haha! (alleen wel bescherming op de trailer)

ja ik dacht al dat het iets met draven/galoperen was.....maar dan nog is het erg veel...maar wel goed. Knipoog

waarom is iedereen toch met die cooling gel /klei en al dat soort dingen in de weer.....als je goed uitstapt en zo nodig even 10 minuten per been afspuit is het toch genoeg? als je paard nou iets met zijn benen heeft gehad. blesure e.d dan begrijp ik het maar als je een "goed/gezond" paard hebt wat gewoon getraind hebt voor bijvoorbeeld Dressuur dan is uitstapen/afspuiten toch genoeg?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:24

op een wedstrijd is er geen gelegenheid om 40 minuten af te spuiten Knipoog En voordat ik thuis ben, ben ik minstens drie uur verder.

Ik ben het met je eens dat het best veel is; anderzijds wil ik mijn paarden ook straks in het M en Z heel houden en een cross blijft een behoorlijke belasting. Het ziet er zo erg indrukwekkend maar wat doe ik dus uiteindelijk:
- goed op adem stappen
- benen koelen en rug afsponzen
- voldoende beweging op het harde voor de pezen

verder doe ik dus ook niet aan klei e.d. buiten de sgw om Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:58

als hij goed gewerkt heeft, stap ik af en doe zadel en peesbeschermers af. Neusriem los en dan stap ik hem aan de hand in de bak of buiten op straat. Anders blijf ik er gewoon op zitten tijdens het uitstappen.

Daarna benen afspuiten als het erg modderig of warm is.
Als het heel warm is en hij erg bezweet is stap ik een paar rondjes en spuit ik hem dan snel af. daarna stap ik hem verder uit.

Als laatste een borsteltje erover en de hoeven uitkrabben (als ik naar buiten ben geweest)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:33

Helemaal afspuiten (altijd, winter en zomer)
Zweetmes erover
Liniment erop, even inmasseren
Dekentje erop

Daarvoor een stuk uitdraven. Ik heb zowiezo geen bak aan huis, en op wedstrijden is het vanaf de laatste hindernis naar de Finish ook altijd nog een eindje, dus dan draven we daar uit. Daarna lekker een stuk uitstappen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:10

Jordy vindt het na het werk heerlijk om even uit te galopperen. Aan het einde van de les/training mag hij dus altijd even lekker in een galopje met zijn neus over de grond. Zo doen we een paar rondjes, en dan hetzelfde in een vlot tempo in draf.
Daarna uitstappen tot hij op adem is, wat overigens vrij snel is als hij uitgegaloppeerd en gedraaft heeft.
Vervolgens gaat alles eraf en mag hij zich smerig maken in de paddock, lekker rollen en vaak nog even gek doen.
Ondertussen mest ik zijn stal uit en maak een beetje slobber voor hem (hij krijgt lijnzaadolie, en dat vreet meneer alleen als het door de slobber zit).
Dan krijgt hij zijn emmertje slobber op stal en haal ik er vaak nog even een borstel overheen.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:19

na training: probeer ik altijd wel even uit te draven aan een lang teugeltje en dan lekker uit testappen, soms ook over het harde.
afzadelen, borsteltje eroverheen en hoefjes krabben.
en in stal een mini handje bix in de voerbak. Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:32

Lang uitstappen zodat ze goed opgedroogd is (of ja, het ergste zweet, onder het zadel blijft toch nat). Dan afzadelen, zweetdekentje er even overheen als ik de spullen opruim. En dan naar de wei, waar ze gaat rollen.. Tong uitsteken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:54

Uitstappen natuurlijk.

Daarna ligt het er wel eens aan hoe nat hij is of hoelang ik gereden heb.
Soms zadel ik in de bak al af en mag ie even rollen.

Ondertussen ruim ik mijn spullen op en pak een emmer met voer.

In de bak eet hij dan en daarna de wei weer op.

En anders zadel ik op stal af, spuit ik zomers de zweetplekken weg(helemaal bij erg warm weer en een lange bos/duinrit), gaat in in de box om wat te drogen en zijn voertje en daarna weer naar buiten.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:36

Goed uitstappen dat ze helemaal op adem is en goed droog is.. Daarna haar lekker afverzorgen en dan mag ze haar box in.. En dan ga ik op mn gemak de spullen opruimen... En daarna krijgt Rashida altijd nog wat lekkers.. Haha!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:12

Goed uitstappen. Daarna afzadelen. Dan knuffelen (het is zo'n lieverd, hij vraagt zoveel aandacht enzo Knipoog ). Dan benen afspuiten, in de zomer meestal helemaal. Dan op stal. Dan ga ik meel maken. Dat krijgt hij dan (hij staat dan 10 min. te knorren Clown ) en dan m'n spullen opruimen.

Het klinkt raar, maar ik heb viertal bij ons op stal. Alle mensen zijn dan zo klaar, maar ik ben altijd minimaal een half uur bezig. Ik praat ook hele verhalen dan, zadel eraf ; even knuffelen. Hoofdstel en alles eraf ; even spelen. Hoeven gedaan ; dan krijg ik altijd een rugmassage.
Af en toe heb ik het idee dat ik echt een achterlijk iemand ben, samen met mijn paard ; Maar ach Haha!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:01

Ik zadel haar af, krab haar hoeven uit, in de winter borstel ik haar nog even en in de zomer spuit ik haar af als ze erg gezweten heb en dan ga ik met haar grazen tot ze droog is dan op stal met musli en als ze op het land staat dan spons ik haar af want daar ik geen (tuin) slang.

Gr. Roos