Springen met stang en trens???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: Springen met stang en trens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:15

Ik zie alleen het verband niet tussen een bosal en s&t. En waarom je daar over begint ook niet. Ik heb toch nooit gezegt dat s&t scherp of wreed is? Of dat iedereen denkt dat het wreed is en het neit is of andersom? Ik snap niet waarom je dat er bij haalt.
Als ik vraag om een mening over springen met stang en trens, waarom moet er dan uitgeweid worden? Is bokt eigen, weet ik inmiddels Knipoog maar daar vroeg ik toch niet om?

De rede dat ik s&t tamelijk ongeschikt vond (let wel vónd, heb mijn mening inmiddels wat bijgesteld, daarom vroeg ik dus ook om meningen van anderen Haha!, en niet om meningen van mensen die het alleen met mij eens zijn) is omdat je met dressuur anders bezig bent met verfijnen als met springen, en s&t voornamelijk in de dressuur gebruikt word. Ik had het nog nooit gezien bij springen, vandaar dat ik het ongepast vond.
Zoals ik al zei, heb het bijgesteld Haha! Ben hier ook om te leren tenslotte. Anders vroeg ik niet om meningen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:31

Bosal is een optoming, net als s&t. En er is een ruiter die met bosal in een parcours toch aardig rond kan rijden. In de handen van een boer zijn beide scherp. In de handen van een kunstenaar zijn beide heel acceptabele optomingen, waar je heel verfijnd mee kan werken.

Ik ziet het zo vaak, iemand start een topic op bokt, de discussie gaat een kant uit die de TS niet zint en er wordt meteen geroepen dat ze daar niet om hebben gevraagd. Zoiets heet brainstormen, discussieren, en dat kun je zo breed maken als je wilt. Ik denk nu eenmaal breed (een ander noemt het uitgeweid en off topic).

Ik ben iig blij dat je je mening hebt bijgesteld. Ben je echt overtuigd of eerder geschrokken van de felle reacties die je op grond van je topic hebt gekregen?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:38

Nee hoor, niet geschrokken Haha! Kan wel wat hebben Tong uitsteken
Die overeenkomsten had ik zelf wel bedacht ja, maar wat dat met mijn vraag te doen had? Je zei er niet bij dat er dus blijkbaar een springruiter is die dat doet, begon over een bosal, uit het niets, daarom begreep ik het niet.
Ik heb ook nooit beweerd dat een s&t scherp is, alleen dat de onderlegtrens wel wat scherp is omdat die het dichts bij de mondhoek zit.
De discussie ging idd een kant op die mij niet zint, omdat het niks te maken had met wat ik vroeg, en nee, daar heb ik dus niet om gevraagt. En off-topic gaan is geloof ik niet de bedoeling hier Knipoog

Dus mensen, hou het alsjeblieft bij het onderwerp!
Start anders zelf een topic als je het over andere dingen wil hebben! (algemeen bedoelt trouwens, voordat ik weer iemand op de tenen trap Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:44

Dus met s&t rijden als je zo'n hoog parcours rijdt is dus om je paard bij je te kunnen houden, en niet om de houding te bepalen tussen de hindernissen door Haha!
Ik vroeg het me ook af, omdat ik de bedoeling ervan niet snapte. en nu wel.(denk ik)
En ik denk dat allegra hetzelfde had........

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:47

Juist ja, op een andere manier verfijnen als met dressuur Haha!
Gelukkig, sommige mensen snappen mijn rare manier van dingen bewoorden Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:28

Misschien in de ogen van de TS offtopic, maar misschien wel een zinvol topic om even te bekijken. En verduidelijkt misschien mijn reactie op commentaar van buitenstaanders op bepaalde bitten die er in de verschillende disciplines gebruikt kunnen worden.

viewtopic.php?f=8&t=410568

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:38

tja, ik blijf erbij, een bit hoeft niet gekozen te worden omdat het bij die disipline hoort. Een bit word gekozen omdat je paard er goed op loopt. En hoewel het in springen geaccepteerd wordt met welk bit dan ook te rijden is dit helaas niet het geval bij dressuur. Dit omdat het om het plaatje gaat. Maar elke mond is anders en elke mond heeft zijn eigen ditjes-en-datjes... dus vandaar dat je het bit aanpast...
Maar wil nog even reageren op steeds de opmerking dat elk paard heet wordt onder het springen op hoog niveau... dit geld niet voor alle paarden. Een goede vriend van mij heeft een paard gefokt ( lang verhaal) dat makkelijk 1.80 ( ik overdrijf niet, dit paard had een spring obsessie... bleef maar over de hindernissen in de wei springen, anders van weide naar weide ) sprong, hij staat nu in spanje. En het is een heel erg beheerst paard. Waarschijnlijk omdat het echt een kei van een springer is... Denk dat het een combo is van kunnen en begeleiding dat een paard maakt wat hij is. Sommige paarden zijn zo sjaggie als ze een balk raken, sommige kan het niets schelen... Vandaar dus ook mijn mening dat je een bit moet aanpassen naar paard en je eigen handen... Weet je dat je een ruwe hand heb, ga je milder, weet je dat je een vaste en milde hand hebt, dan ga je scherper. en dit hetzelfde per paard. Niet elke combo ( bit en hand ) zijn geschikt voor hetzelfde paard ( uh, niet iedereen kan hetzelfde paard op hetzelfde bit rijden voor dezelfde resultaten )...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:44

Natuurlijk geld dat niet voor elk paard
Op internationale wedstrijden zie je ook nog paarden met gewone bitten.
Dus daar geld dat dan niet voor. Haha!

En een losse sprong van 180, is wel wat anders als een heel 150 parcours Lachen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:52

uiteraard, maar talent is talent en aangezien hij nu in spanje staat en van land naar land verkocht wordt ( heeft in frankrijk gestaan etc ) betekend toch echt dat andere mensen zijn talent ook inzien...
( maar ofdat hij ooit heel bekent gaat worden weet ik niet, is namelijk geboren met een kromme neus, geen enkel probleem ermee, maar ziet er uiteraard niet echt charmant uit...)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:51

Geen mens kijkt naar die kromme neus als dat paard gruwelijk goed springt Knipoog

Ik vind de uitstap naar andere optomingen in het springen(ter illustratie) trouwens helemaal niet offtopic Off-topic is imo overgaan op een ander onderwerp, dat gaat hier niet op, beide onderwerpen hebben te maken met optoming en springen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 01:00

Als dat paard echt zo goed is, vraag ik me af waarom hij van Frankrijk naar Spanje is verkocht en we hem nooit op een echt grote wedstrijd hebben gezien...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 06:26

hij heeft geen officielle papieren, vader was geen officiele dekhengst, maar wel goede papieren. Moeder was een goede fok merrie, had ook wat gepresteerd in de sport... hij is dit jaar 10 geworden... Misschien dat we nog wel iets van hem gaan horen...
En die kromme neus is echt krom, gewoon hoofdstel past niet...
Hij is voor een kwart miljoen ( toen nog guldens ) naar frankrijk gegaan, en hoorde nu van zijn fokker ( vriend van mij) dat hij sinds een poos in spanje staat. Komt hoogst waarschijnlijk een wedstrijd in belgie doen( waar ik uiteraard naartoe ga, ga echt als een nerd met mijn foto toestelletje rondlopen dan)... tja waarom we nog niets van hem horen. Lopen veel goede toppers mee, moet maar net bij de juiste ruiter komen... Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laaste twee jaar weinig in de bwp wereld heb rondgelopen, maar daar zit nu weer verandering in ( gelukkig) dus zal zondag s even navraag doen enzo ( ga zondag paarden kijken voor eventuele koop... )

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:55

Lowina van Albert Zoer had ook geen kloppende papieren en toch heeft die zich ook prima in de schijnwerpers gesprongen.
Papieren maakt niks uit voor prestaties.

Als een paard zich echt goed laat zien in het parcours, dan komt hij vanzelf in de picture, of hij nou een kromme neus heeft of flaporen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:07

En als een paard voor een kwart miljone gulden vertrekt ga ik er niet van uit dat hij ergens in een achtertuin belandt Knipoog Maar misschien zien we hem binnenkort verschijnen Ja Ik zal er aan denken als ik een paard met een kromme neus zie lopen.

En nu gaan we wel off-topic Knipoog Sorry Allegra.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:00

hihi kitty, zou dat wat zijn, kromme neus en flaporen...hahaha

nee, staat zeker niet in een achtertuintje, zal kijken wat ik nog kan uitvinden zondag... Ik heb geen contact met die mensen. Was niet mijn paard. Maar de fokker kent mensen die hem een beetje in de gaten houden... Heb het allemaal ook nog maar maandag gehoord... Zal zeker laten weten ( in een nieuw topic, no worries ).
Naam is overgens Rambo ( weet niet ofdat dat nog steeds zo is...)
( fokker had hem voor een klein bedrag door verkocht aan een stal die paarden uitbracht, die streken het bedrag op, hij heeft er 5 duizend voor gekregen... tja, echte zakenman is hij niet... Even een flink bedrag door zijn neus getrokken ... hahaha )
zal gelijk weer on topic gaan...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 09:59

Haha, zou fijn zijn als het weer on-topic kon Haha! (lecy, ik vind je gedachtengang geweldig!!! Tong uitsteken)

Cassidy ik kan me voorstellen dat je nogal gefrustreerd raakt van alle commentaar in dat topic over westernbitten. Eigenlijk zeg je daar precies waar ik bij springen met s&t mijn twijfels over had, dat een bepaald bit erg te maken heeft met de manier waarop het gebruikt word. Als je met een correctional gaat springen (ik noem maar wat) waarbij je dus veel teugelcontact hebt vind ik het een erg scherp bit, maar daar word het idd niet voor gebruikt. Als je geen teugelcontact hebt met dat bit komt de port dus ook niet omhoog en niet in het gehemelte. Niks aan de hand dus.
Dat had ik met springen met s&t een beetje. Als je in de dressuur er mee rijd geef je geen grote ophoudingen, trek je niet aan de teugels e.d, maar geef je hele kleine hulpen (als het goed is natuurlijk). En dat zie je met springen meestal niet. Nee idd, je moet zo'n heet paard in zo'n parcours wel onder controle houden, maar dat is niet waar die combi voor gemaakt is. Vandaar dat ik mijn twijfels had. Vooral omdat de trens die dun is tegen de mondhoeken zit, en als je daar een goede ruk aan geeft omdat het paard niet helemaal goed aan komt op de hindernis... Dan werkt het wel scherp. Is ook de bedoeling, weet ik wel. Maar toch. Daarom had ik mijn twijfels, en wilde graag weten wat anderen daar van vinden. Inmiddels dus weer het een en ander geleerd en mijn mening bijgesteld Haha! dat het best wel mee valt.

Even over dat off-topic gaan met andere optomingen met springen...
Ik stel duidelijk het onderwerp 'springen met stang en trens'. Op het moment dat we gaan praten over 'springen met andere optomingen' hebben we het dus over een ander onderwerp en gaan we off-topic. Even simpel gezegd.
Natuurlijk heeft het er mee te maken, maar het ging mij specifiek over springen met stang en trens. Dat er veel scherpere combi's enzo gebruikt worden weet ik ook wel, daar ging het niet om.

Hopelijk zijn we daar nu een beetje uit, heb ik nu goed duidelijk gemaakt wat ik bedoelde, en is het onderwerp duidelijk waar ik het graag over wil hebben.
Dusss, als er nog mensen zijn die een mening hebben over 'springen met stang en trens' (en dus ook alleen dat Knipoog) hoor ik het graag! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:33

In mijn ogen is springen met stang en trens al een "andere optoming", omdat je met normaal met trens springt. Maar goed, als je alleen daar antwoord op wilt hebben, hou ik mijn mond verder, en vermoed ik zomaar dat dit topic snel weg gaat zakken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 15:13

Op zich heb je gelijk, al zie je eigenlijk maar bar weinig gewone trensen is me opgevallen, bij die hoge parcoursen.
Zou kunnen idd dat ie snel weg zakt, maar dank je wel Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:17

saros, clinton, parco, utrillo, al deze paarden worden met een gewone trens gereden op hoog ( internationaal ) niveau.
Dit zijn nog maar een enkeling, maar ligt er waarschijnlijk aan hoe heet zo een paard op dat moment staat en hoe goed hij in training loopt... en welke ruiter erop zit uiteraard...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:28

Volgens mij mag je in het Z springen met stang en trens rijden. En die internationale parcoursen zijn niet makkelijk hoor. Het is makkelijk praten door mensen die niet zo hoog springen. Ga met RK mee.