Wat is voor het paard fijner, met of zonder sperriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Wat is voor het paard fijner, met of zonder sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:44

Als je het zwart-wit stelt is alles wat je meer dan een bakstuk met frontriem/oortje aan een paard knoopt en bewijs van slechte opvoeding/africhting. In de opleiding kan het natuurlijk heel nuttig zijn, maar het streven zou moeten zijn al die zooi niet nodig te hebben.
Dat de meesten het gebruiken zonder zich dit af te vragen is een feit, maar hopelijk komen ze zo ook tot het inzicht in het verschil tussen noodzaak en hulpmiddel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:51

ikke schreef:
Als je het zwart-wit stelt is alles wat je meer dan een bakstuk met frontriem/oortje aan een paard knoopt en bewijs van slechte opvoeding/africhting. In de opleiding kan het natuurlijk heel nuttig zijn, maar het streven zou moeten zijn al die zooi niet nodig te hebben.
Dat de meesten het gebruiken zonder zich dit af te vragen is een feit, maar hopelijk komen ze zo ook tot het inzicht in het verschil tussen noodzaak en hulpmiddel.

Helemaal mee eens.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:47

Ik rijd mijn paard afwisselend met engelse en gecombineerde neusriem. Eerlijk gezegd merk ik geen enkels verschil. Op beide neusriemen loopt ie fijn.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:52

Ik heb het wel altijd om,maar soms gooi ik hem eraf en rijd dan zonder. Ik heb nog niet echt verschil gevoelt. Wat ik soms ook doe is met halster rijden Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:57

Ik rijd met sperriem, omdat het mij lijkt dat het bit dan iets stabieler ligt. En zeker nu we in de les aan het werk zijn met de aanleuning en het spelen met het bit, vind ik met sperriem fijner Lachen

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:25

Dior schreef:
horselover21 schreef:
Ik ga voor met sperriem, het bit ligt lekker vast in de mond, en het paard kan niet van de druk afkomen door zijn mond te openen.
Het houd de kaken bij elkaar waardoor je een fijnere aanleuning krijgt.
maar dit kan bij andere paarden weer anders werken natuurlijK!!

hier ben ik het helemaal mee eens OK dan!

Volgens mij gaat de vraag om wat het paard lekkerder vindt. "Het paard kan niet van de druk afkomen" lijkt mij in dit geval niet zo lekker voor het paard. Een sperriempje zorgt ervoor dat het paard z'n mond niet te ver open kan doen. Het lijkt mij voor een paard daarom lekkerder om zonder sperriem te rijden.
Hoe dat voor de ruiter is hangt toch altijd weer af van hoe het paard reageert...denk ik...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:29

Ik heb altijd met sperriem gereden en rij nu al een hele tijd zonder.. Ik heb het idee dat mijn paard dit veel prettiger vindt! Haha!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:35

ikke schreef:

Tja, een paard kan niet praten. Dus je zou moeten oordelen wat hij/zij prettiger vind. Ik hou persoonlijk niet van rare dingen om mijn hoofd. Dus mijn paard krijgt dat ook niet en heeft geen neusriem e.d. Ik denk hoe minder dingen aan zijn hoofd hoe prettiger hij het zal vinden... denk ik..
Ik zie ook niet de nut in van een neusriem bijvoorbeeld. Als ik zo'n ding rond mijn neus zou hebben zou ik doodongelukkig zijn. Zeker een strake neusriem. Ik vind het altijd weer verbazingwekend dat de meeste paarden het accepteren. Oke, ze hebben geen keus... denk ik...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:21

de sperriem hoort het verschil niet te maken dat doet de hand van de ruiter in combinatoe met het bit.
Een paard behoort smakelijk in de mond, ontspannen en met zijn mond dicht (!) de aanleuning op te pakken. Als het paard fijn aan het bit is en goed op de aanleuning loopt kan je evenzogoed helmaal zonder neusriem rijden.

De sperriem voorkomt het sperren (openen van de mond), een goede ruiterhand ook !
Als het paard dus niet de neiging heeft de mond te openen heeft het ook geen last van de druk van een sperriem.
Het zelfde geld voor de aansnoerneusriem .. leuk bedacht maar het verdoezelt meer de onrustige hand van de ruiter dan dat het een paard een fijn gevoel geeft.

het enige dat eventueel een argument zu zijn is dat het bit iets rustiger in de mond ligt met een sperriem, maar als je zonder speeriem niet gewoon kan rijden mag je van mij een paar extra lessen nemen Haha!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:57

Heb vandaag zonder neus en sperriem gereden. En ik merkte wel degelijk verschil. Hij was meer ontspannen en begon lekker op het bit te kauwen. Als ik probeerde halte houden deed hij iets zijn mond open waar door ik wist at ik iets fout deed. Bij mij is het echt heel goed bevallen. Helaas moet je met wedstrijden een neusriem hebben. Ik heb dan een losse hoge neusriem. Hebben ze ook losse riempjes voor aan de bitringen om het bit op zijn plek te houden? En mag dit ook op wedstrijd (dressuur)? Of kom ik dan bij een kneveltrens uit? En hebben ze die ook in dubbelgebroken? Daar loopt mijn paard het lekkerst op.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:43

Intressant topic!!
Ik heb er ook nooit bij nagedacht.. dat ding zit aan mijn neusriem, dus knopen we hem maar vast...
Nu heb ik toch al het idee dat mijn paardje niet zo dol op dat bit is, dus..
Ze kauwt wel altijd lekker op het bit, en schuimt ook. Maar volgende keer haal ik de sperriem eraf. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:20

Ik moet nodig een hoge nesuriem kopen, dan kan ik ook zonder sperriem starten. Een gecombineerde neusriem zonder sperriem mag niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 17:28

Ik krijg vandaag of morgen mijn nieuwe hoofdstel binnen. een brede aansnoerneusriem maar als mijn paard net zo goed zonder loopt en het fijner voor hem is zit ik er aan te denken het lusje er af te laten halen.

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:09

Mijn vz-pony probeert altijd het sperriempje van haar neus af te halen (gaat heel raar kauwen en rare bekken trekken), daarna gaat ze hem proberen kapot te kauwen...ik denk dus dat hij fijner is zonder (althans voor haar dan, misschien is dat met andere pony's anders)