wat doen jullie om je paards hoeven gezond te houden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wat doen jullie om je paards hoeven gezond te houden??

niets
20 (22%)
olie of vet dagelijks
3 (3%)
olie of vet soms
21 (23%)
alleen met beweging
12 (13%)
---------------------------------
16 (18%)
gebruik sublementen
16 (18%)

Totaal aantal stemmen: 88

Mexx

Re: wat doen jullie om je paards hoeven gezond te houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:04

Ik heb voor 'niets' gekozen. De hoefsmid komt om de 10 weken om te bekappen en verder doe ik er niets bijzonders aan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:31

Ik krap de hoeven voor en na het rijden. Verder komt de smid ongeveer 1x in de 3 maanden. Hij staat blootsvoets. Ik probeer hem wel vaak in een blubberbak te zetten.Minstens een halfuurtje. Dan spuit ik zijn voeten schoon en vet ik ze in. Hij krijgt dan nog elke dag een schepje biotne door zijn voer. En dit werkt erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:37

Eeh.. als ze op ijzers staat (zomer) dan komt de smid om de 2 maanden of eerder als een ijzer los zit. Verder komt de smid als ik het nodig vind. In de wintermaanden is dat dus vaak niet het geval (deze winter na 5 maanden) omdat ze goed genoeg natuurlijk afslijten.

Verder zorg ik voor nattigheid, de drinkbak laat ik altijd overstromen zodat ze in de natte modder staan met drinken. Door deze vocht wordt de zool beter. Ook krab ik ze in de winter wekelijks uit, omdat er dan een klomp modder in blijft zitten, en niet steeds opnieuw nattigheid aan komt. In de zomer zijn de hoeven droger en controleer ik het vaker op steentjes etc.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:47

uhm.

* uitkrabben voor en na het rijden
* afspoelen na het rijden
* invetten (alleen kroonrand 1x per maand hele buitenkant)
* hoeven 2x per week teren
* Hoeven altijd schoonmaken
* hoefsmid om de 6 weken.
* veel beweging.
* goed voer.

Paard heeft hele moeilijke hoeven om te onder houden maar zo gaat het super.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:05

Catmax schreef:
karoliena schreef:
Poeh wat doen sommige mensen veel zeg. Bij mij komt echt alleen de hoefsmid en 1 x per maand krab ik uit en teer ik.

1x per maand uitkrabben? Is het met een bepaalde reden dat dit maar 1x per maand is?

Nou ik teer 1 x per maand omdat het nogal een blubberig kan zijn in de bak. Verder was hij altijd zo agressief met beentjes dat het al een oorlog was om een beentje op te pakken. Nu is hij heel braaf met beentjes en uitkrabben maar goed in heb dus twee jaar lang alleen maar 1 x per maand uitgekrabt en de hoefsmid controleerd altijd de voetjes voor me en waren altijd in super conditie dius waarom zou ik vaker uitkrabben

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:42

Mn paard heeft slechte hoeven (te zacht) dus smid laten komen voordat de ijzers er uit zichzelf al vanaf vliegen (lukt niet altijd). Hij krijgt biotine en op aanraden van de hoefsmid smeer ik 3 tot 4 keer in de week laurierzalf op de kroonrand.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:47

helemaal NIETS alleen zorgen dat je een goede hoefsmid hebt, of ze nu beslagen zijn of niet, dat is iets wat voor 95% de gezondheid van je paard bepaalt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:03

wat ik aan zijn hoeven doe? natuurlijk bekappen, dit zelf bijhouden, dus er voor zorgen dat er geen scheurtjes oid in de wand komen, losse stukjes van straal snijden, etc.

en als het weer té droog is dan insmeren met hoofcare.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:12

Om de 8 weken naar de smid, dat is alles. Ze heeft heel stevige hoeven, dat scheelt natuurlijk ook.

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:22

Pellie schreef:
wat ik aan zijn hoeven doe? natuurlijk bekappen, dit zelf bijhouden, dus er voor zorgen dat er geen scheurtjes oid in de wand komen, losse stukjes van straal snijden, etc.

en als het weer té droog is dan insmeren met hoofcare.

dat doe ik nu ook, zondag zijn haar ijzers er af gehaalt, en worden haar hoeven natuurlijk bekapt.
ik moet ze elke dag goed vochtig maken en invetten zodat ze soepel en elastisch worden.
ze heeft dan 11 jaar op ijzers gestaan, maar je merkt per dag hoe het vooruit gaat met natuurlijk bekappen.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:13

Veel beweging, ook over het harde. Ik bekap hem ongeveer om de 2 weken. En natuurlijk uitkrabben.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:51

Ik krab de hoefjes voor en na het rijden uit.
Spuit beentjes om de dag ongeveer af en maak hoefjes goed nat, en momenteel staan hij in de wei ook nog lekker vochtig.
Smeer 1x per 2 weken ofzo wat vet erop en laat de smid komen als het weer nodig is Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:52

Eigelijks niks speciaals, ze krijgen goed voer, krab ze uit na het rijden en de smid komt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:43

dagelijks even nat maken en om de week bekappen veel beweging etc

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:22

Mist schreef:
helemaal NIETS alleen zorgen dat je een goede hoefsmid hebt, of ze nu beslagen zijn of niet, dat is iets wat voor 95% de gezondheid van je paard bepaalt.

en daar ben ik het dus niet mee eens.
wat voor 95% de gezondheid van je hoeven bepaald is of ie beslagen is of niet, of ie 23 uur in een stal staat of niet, wat voor eten die krijgt, op wat voor n ondergronden die zijn beweging krijgt.
De hoefsmit kan de hoeven nog zo goed bekappen, als de eigenaar daarna het paard hele dagen opstal zet, veelste veel eiwitten voert, alleen maar in de bak laat lopen, dan weet ik zeker dat dat paard zeker geen goede hoeven krijgt.

wat doe ik om mijn pony haar hoeven goed te krijgen en te houden :
- elke week goed controleren of er wat bij geschaaft moet worden, straal lang houden, hoefwand kort, hielen laag.
- ik krab ze nooit 'gewoon' uit, is helemaal niet nodig, wel voordat ik ga kappen omdat anders mn gereedschap bot wordt.
- ik smeer geen vet op de hoeven, daarmee gaan ze alleen maar water afstoten, en worden ze dus niet beter van.
- ze staan in een vochtige wei, als de wei droog is worden ze elke dag afgespoten of gaan we zwemmen.
- ze staan 24/7 het hele jaar door op t land, met daarin een soort rotsbodem, zodat de hoeven sterk worden en sterk blijven.
- ze krijgen geen krachtvoer, alleen ruwvoer, dus een beter eiwit percentage
- ze krijgt der eten van de grond (gras of hooi) omdat dat beter is voor en slokdarm stelsel, maar ook omdat ze dan niet zo snel ondergeschoven hielen krijgt, en aangezien haar hielen nu nog te lang zijn ben ik daar zeker wel voorzichtig in.
- en ze krijgen veel beweging, in het land lopen ze zoiezo al zeker 5/10 km perdag, en dan alleen al van gras naar water of hooi naar water. Verder wandelen we zoveel mogelijk (nog niet ingereden).

Ik heb haar nu 3 weken, en ze stond echt veelste hoog op haar hielen, de straal had een of andere hoefsmit helemaal weggesneden en de steunsels laten zitten :S en dat heeft dan gestudeerd....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:26

Citaat:
de straal had een of andere hoefsmit helemaal weggesneden en de steunsels laten zitten :S en dat heeft dan gestudeerd....

tja zo leren ze dat op de hoefsmidopleiding.... niets aan te doen... helaas...

over hoeven uitkrabben: dat doe ik nooit, daar beschadig je alleenmaar mee, ik heb een klein hard borsteltje, zoiets als op sommige hoevenkrabbers zit, daarmee borstel ik de boel uit, en met een koetsiersmes wip ik eventuele steentjes uit de witte lijn

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:34

karoliena schreef:
Nu is hij heel braaf met beentjes en uitkrabben maar goed in heb dus twee jaar lang alleen maar 1 x per maand uitgekrabt en de hoefsmid controleerd altijd de voetjes voor me en waren altijd in super conditie dius waarom zou ik vaker uitkrabben

Bij mij zelfde verhaal, alleen deed ik het meestal ook na het rijden. Nooit niks gehad.Totdat je net die ene keer niet uitkrabt en er een steentje inzit. Dan zit je met een pony die een hoefontsteking heeft door jou stomme fout. Nou ik heb mijn lesje geleert, nadat ik mijn meid zo moeilijk van a naar b zag strompelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:39

capopjekop schreef:
karoliena schreef:
Nu is hij heel braaf met beentjes en uitkrabben maar goed in heb dus twee jaar lang alleen maar 1 x per maand uitgekrabt en de hoefsmid controleerd altijd de voetjes voor me en waren altijd in super conditie dius waarom zou ik vaker uitkrabben

Bij mij zelfde verhaal, alleen deed ik het meestal ook na het rijden. Nooit niks gehad.Totdat je net die ene keer niet uitkrabt en er een steentje inzit. Dan zit je met een pony die een hoefontsteking heeft door jou stomme fout. Nou ik heb mijn lesje geleert, nadat ik mijn meid zo moeilijk van a naar b zag strompelen

Ja maar ik vind het dan ook normaal dat als ik naar buiten geweest ik even de voeten controleer. En zoals ik zei pak ik bijna elke de beentjes even op. Ik zie dus of er iets onder zit of.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:44

Ja idd, de hoefsmid komt. Verder heeft ze hoefijzers, uitkrabben en na het rijden afspoelen, maar dat doe ik altijd, meer om d'r benen af te spoelen (wit paard Tong uitsteken )

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:48

Alleen uitkrabben en verder als het nodig is de hoefsmid. Geen gezeur met hoefvet e.d., en de hoeven zien er prima uit, niks mis mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:38

@ Karoliena, daar had ik dan overheen gelezen. sorry Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:49

Op tijd laten bekappen, hoeven dagelijk controleren op steentjes e.d., gebruik geen vet of olie, zoveel mogelijk naar buiten en zo goed mogelijk proberen te voeren.

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 09:07

veel verschillende dingen hoor ik

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:20

- Uitkrabben voor en na het rijden.
- Minstens 1 keer per maand vetten.
- Genoeg beweging, ongeveer 1 keer per week een buitenrit over het harde.
- In de zomer staat ze op ijzers dus komt de hoefsmid 1 keer in de 8 weken. Swinters staat ze blootvoets en slijten de hoeven goed.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:27

Ik vet ze ongeveer 2 keer in de week eventjes in en ze staat op ijzers. Verder doe ik er niks aan. Ik maak ze wel altijd nat voor ik ze invet! Dat is geloof ik wel belangrijk met droog weer dan!