capverplichting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capverplichting

iedereen moet voor zichzelf weten of ze een cap willen dragen
16 (24%)
ze zouden iedereen moeten verplichten een cap te dragen
24 (36%)
tot 18 jaar cap verplichten, daarna eigen keuze
22 (33%)
niet alleen cap, maar ook bodyprotector verplichten
Geen stemmen
alleen met harnas aan op paard, want er kan iets kunnen gebeuren
Geen stemmen
paardrijden afschaffen, is te gevaarlijk, laat ze maar gaan dammen
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 65

Asciugamano

Re: capverplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:01

Dat bedoel ik! Waar houdt het op?
Tuurlijk is het allemaal veiliger en verstandig! Maar mogen we asjeblieft zelf ook nog wat blijven bepalen?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:27

Ik vind dat het je eigen risico is als je geen cap draagt.. Ik heb soms ook mn cap niet op.. En dan denk ik So what dat ik hem niet op heb.. Ik kan ook met mn fiets vallen en tegen een stoeprand aanvallen.. Ik kan ook aangereden worden..

Een ongeluk zit in een klein hoekje.. Ja

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 13:41

Maar wat kan een verzekering de beheerder van de accomodatie nu maken als je er zonder cap rijd en eraf valt? (dus tijdens vrijrijden op je eigen paard, niet tijdens lessen!)

Hoe kan het nou dat er geroepen wordt dat de beheerder van de accomodatie verantwoordelijk gehouden kan worden, terwijl ze altijd brullen dat de eigenaar van het paard verantwoordelijk is?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:24

de verzekering kan je eigenlijk niets maken, maar het geld van het ziekenhuis of dokter moet toch ergens vandaan komen?
als ze het niet halen kunnen bij de verzekerde dan gaan ze kijken waar het ongeval gebeurt is en hoe wat en waarom het gebeurt is.
kunnen ze dan iets vinden waarin de eigenaar van de acomodatie in gebreken is gebleven dan zullen ze je daarop pakken en het eerste dat ze dan vinden is geen helm verplichting.
het is net als de arbeidsinspectie bij een bedrijf, als jij zegt bij die machine alleen werken met veiligheids kleding en een van jou medewerkers vind die veiligheidsbril maar lastig of doet zijn overall uit en gaat met een open overhemd bij de machine staan, blijf jij als werkgever verantwoordelijk als er een ongeval gebeurt met die man of vrouw, want jij heb niet ingegrepen toen hij zonder die kleding bij de machine stond ook al heb je dat niet gezien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:41

Ziektekosten worden vergoed door de ziektenkostenverzekering. Er gaan geruchten dat sommige verzekeringen niet uitkeren, maar ik heb nog nooit de beperkende voorwaarden gelezen.

Ik zou liever hebben dat ze de soms vreemde aansprakelijkheidsregelingen eens iets logischer zouden maken.

irisratiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:55

Ik vind een cap erbij horen, en ik vind het goed dat het verplicht is, ookal zit het fijner zonder cap!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 16:47

piggeljay schreef:
de verzekering kan je eigenlijk niets maken, maar het geld van het ziekenhuis of dokter moet toch ergens vandaan komen?
als ze het niet halen kunnen bij de verzekerde dan gaan ze kijken waar het ongeval gebeurt is en hoe wat en waarom het gebeurt is.
kunnen ze dan iets vinden waarin de eigenaar van de acomodatie in gebreken is gebleven dan zullen ze je daarop pakken en het eerste dat ze dan vinden is geen helm verplichting.
het is net als de arbeidsinspectie bij een bedrijf, als jij zegt bij die machine alleen werken met veiligheids kleding en een van jou medewerkers vind die veiligheidsbril maar lastig of doet zijn overall uit en gaat met een open overhemd bij de machine staan, blijf jij als werkgever verantwoordelijk als er een ongeval gebeurt met die man of vrouw, want jij heb niet ingegrepen toen hij zonder die kleding bij de machine stond ook al heb je dat niet gezien.

Oké, dat snap ik.
Ik blijf het een rare zaak vinden dat je niet verantwoordelijk bent voor je eigen doen en laten (als meerderjarige bedoel ik hè)
Zijn er gevallen bekend waarbij de verzekering idd de houder van de accomodatie aansprakelijk heeft gesteld?

Hoe doe jij het als er in jouw accomodatie een (WRAN)-wedstrijd is?
Ik zie westernwedstrijdruiters nog niet met cap starten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:41

Bij ons op stal is een cap verplicht als je op het terrein rijd (dus in de bak of op het pad, iig binnen het hek)
Daarbuiten is het ieder voor zich...maar ik heb mijn cap altijd op.

Net als een motorhelm hoort dat er gewoon bij.

Helmen voor fietsers mogen ze hier van mij ook invoeren. In Amerika en Australië bijvb is dat al heel normaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:48

Ah, nee, geen helm voor op de fiets... het is al zo'n gesjouw met al die dingen, die gejat kunnen worden en die je steeds in de gaten moet houden... Voor iets wat ontspanning is, is het al erg genoeg, maar mijn fiets gebruik ik als vervoermiddel - en dat wordt knap lastig als je daar een helm bij moet hebben. En duur bovendien, terwijl ze volgens mij niet de bescherming geven die handig is in stadse ongelukken. Maar misschien dat het dan wel een extra motivatie is om een rijbewijs te gaan halen?

Edit: in Amerika / Australie wordt de fiets eigenlijk niet als vervoermiddel gebruikt, die situatie is dus iets anders.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:48

Bij ons op de manege is een cap verplicht voor iedereen.
Ik heb gehoord dat de verzekering per januari 2005 niet meer ongevallen dekt die gebeurt zijn met paardrijden als je geen cap hebt edragen

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:10

Persoonlijk vind ik het niet slecht dat je een cap verplicht. Hebben ze sinds 1 jan bij ons op de manege ook gedaan.
Maar aan de andere kant. Zijn de mensen wel zelf verantwoordelijk als er iets gebeurd!
Ik ben al een paar keer goed hard en verkeerd gevallen en ik was blij dat ik een cap op had hoor!

En waarom het verplicht is bij ons op de manege is wat ik zo via via heb gehoord net als wat denise1984 zegt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:10

shadow0 schreef:
Ah, nee, geen helm voor op de fiets... het is al zo'n gesjouw met al die dingen, die gejat kunnen worden en die je steeds in de gaten moet houden... Voor iets wat ontspanning is, is het al erg genoeg, maar mijn fiets gebruik ik als vervoermiddel - en dat wordt knap lastig als je daar een helm bij moet hebben. En duur bovendien, terwijl ze volgens mij niet de bescherming geven die handig is in stadse ongelukken. Maar misschien dat het dan wel een extra motivatie is om een rijbewijs te gaan halen?

Edit: in Amerika / Australie wordt de fiets eigenlijk niet als vervoermiddel gebruikt, die situatie is dus iets anders.

Laat ik het zo zeggen, voor kinderen is het wel beter naar mijn idee. Als ik zie wat die soms voor stunts uithalen Lips are sealed

Ookal word de fiets in die landen niet veel als vervoermiddel gebruikt, toch vind ik het een goed initatief. Het beschermt volgens mij trouwens ook wel tegen de zon...maarja die hebben we hier niet veel in Nederland Tong uitsteken Clown

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:27

ach, iedereen moet het maar voor zichzelf weten vind ik..
eigen verantwoording, als je van je paard valt en dan een hersenletsel hebt Clown
(ja had de keuze om een cap op te doen? Schijnheilig )

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:38

Tot je 18e verplicht! Als kindjes leren rijden hebben die nog geen enkel besef van veiligheid! En met die korte beetjes is het toch moeilijker om evenwicht te houden. en voor de aanspraklijkheid is tot 18 jaar makkelijker, anders is het allemaal gezeur!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:41

Vroeger vond ik dat inderdaad de eigen verantwoordelijkheid van de ruiter...
Maar de meeste mensen vergeten dat, als je van je paard valt en je nek breekt, de staat dit moet betalen (uitkering). Dus daar gaat mijn arme belastinggeld, naar iemand die verdomd zijn cap op te doen. Waarom denk je dat een gordel verplicht is? Om precies dezelfde reden.
Wel vind ik dat het voor iedereen gelijk moet zijn. Dus inderdaad: iedereen cap op!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:08

astrid, dan kan de overheid paardrijden beter verbieden. Net als andere gevaarlijke hobby's (wintersport, voetballen...)
Een cap helpt trouwens niet tegen een gebroken nek.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:19

PeppySan schreef:
Ik blijf het een rare zaak vinden dat je niet verantwoordelijk bent voor je eigen doen en laten (als meerderjarige bedoel ik hè)
Zijn er gevallen bekend waarbij de verzekering idd de houder van de accomodatie aansprakelijk heeft gesteld?

Dit soort discussie hebben we laatst op stal gehad, omdat er een koper naar een paardje kwam rijden en ze stapt erop.....En valt er bijna weer af! En ze was nog vrij beledigd ook toen de verkopers zeiden dat "het misschien niet zo'n goed idee was voor haar om dit paard te kopen"
hoezo dan Boos!??
De staleigenaar keek van een afstandje toe en hij heeft even zijn verzekering geraadpleegd (dit heb ik tenminste begrepen) want als deze (volwassen?) meid met haar kop op het hek van de bak was gekomen, had ze de staleigenaar aansprakelijk kunnen stellen, bijvoorbeeld wegens ondeugdelijk hekwerk.

Verder ben ik het wel geheel met sflj eens Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:25

flettie schreef:
Monday schreef:

@ Flettie: je ziekenhuiskosten worden hoe dan ook niet betaald door je WA-verzekering hoor. Misschien dat een specifieke ongevallenverzekering (zo eentje die uitkeert bij blijvende invaliditeit moeilijk gaat doen, maar de ziekenhuisrekening wordt gewoon betaald hoor.

Daarom staat WA ook tussen haakjes Haha! Ik denk dat een ziektekostenverzekering (ziekenfonds/particulier) ook niet (snel... let op weer haakjes Knipoog ) zal uitbetalen als jij een ongeluk krijgt met je paard en je hebt zonder cap gereden. Daarmee heb je een risico genomen die menig verzekering niet of niet compleet zal dekken.

Je ziektekostenverzekering betaald hoe dan ook uit. Ze moeten tenslotte ook uitbetalen als je een auto-ongeluk krijgt waarbij je zonder gordel in de auto zat. Volgens de wet zijn ze VERPLICHT alle kosten te dekken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:29

het stomme is: ik heb een aantal jaar geleden een flink ongeluk met het paard gehad; voorkant van de cap (eitje) volledig doormidden. Nieuwe cap gekocht, inmiddels ook een ander paard, en nooit dat ding meer opgezet. Nu heb ik weer een nieuw paard en daar ben ik van de week voor het eerst mee naar buiten geweest: met cap! Ik had hem van iemand geleend. Een hippe helm die niet verkeerd stond en niet verkeerd zat. Ik heb dan ook besloten dat ik dit weekend maar eens op jacht ga naar een goede cap. En ja; ik ga hem ook op het eigen terrein dragen in de bak. We hebben geen hekwerk, maar de bak is wel omzoomd met betonnen bielzen...

Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:40

De stal waar ik sta biedt tevens de accomodatie van onze ruitersportvereniging aan. Om lid te kunnen worden van het KNHS (veiligheidscertificaat) moest er op de accomodatie gereden worden met een cap. Gezien ongeveer iedereen op stal lid is van deze vereniging en er verder ook lessers rondlopen (die zijn sowieso verplicht om met een cap te rijden) Is er een algemene capverplichting in het leven geroepen. Haha!

Ik vind eigenlijk dat iedereen zelf moet weten of hij/zij met of zonder cap rijd (meerderjarig dan). Het is je eigen lijf of vooral hoofd, en dan moet je zelf maar bekijken of je bepaalde risico's wilt nemen, zolang je zelf maar de consequenties aanvaard! Mij zal je in ieder geval nooit zonder cap zien rijden; mijn hersenpan mag nog wel een tijdje mee (heb niet voor niks 4 jaar gestudeert! Haha! )

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:35

Van mij mag iedereen het lekker helemaal zelf weten Lachen
Ikzelf rij altijd met cap, sinds een valpartij waarbij ik erg blij heb dat ik mijn cap ophad. Ik zie mezelf ook niet meer zonder rijden nu eigenlijk..
En niemand stapt op mijn paard zonder een cap op te hebben Lachen Dit omdat mijn paard nogsteeds niet de meest betrouwbare is en ik niet wil dat er ongelukken gebeuren.

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:08

VERPLICHTEN DIE HELMEN!!!!!!!!!!!!!

ik reed zelf nooit met een helm ik had er zelfs geen een.
ik rij ongeveer al 17 jaar (elke dag) en was er de laatste 10 jaar niet meer afgevallen.

todat ik in november van mijn paard viel en op mijn hoofd belande
ik ben toen met gillende sirenes afgevoerd naar het ziekenhuis
ik kan me er nog steeds niets meer van herinneren

na 3 dagen en 2 nachtjes mocht ik weer naar huis met een zeer zware hersenschudding en een whipe lash waarvan er 3 werfels in me nek scheef stonden en 2 in mijn rug
het duurde een paar weken wel voordat ik weer iets kon doen

tot de dag van vandaag ben ik nog steeds niet helemaal de oude
de doktoren hebben gezecht dat ik heel veel geluk heb gehad

ik rij nu elke dag weer maar nu altijd met mijn mooie helmpie
het was even wennen maar nu zou ik hem niet meer willen missen,
het is net zoals een auto gordel toch !

ik vind het nu heel dom als mensen geen helm dragen zeker op die jonge dingen ze zijn onvoorspelbaar het blijven dieren
mijn paard is ook altijd braaf maar je ziet maar
ik stapte vroeger altijd overal op maar ik bedenk me nu wel 2 keer

een ongelukje zit in een heel erg klein hoekje helaas moet je daar altijd net iets te laat achter komen

IK VIND HET DUS HEEL STOM ALS JE GEEN HELM OP DOET
EEN ONGELUK ZIT IN EEN KLEIN HOEKJE

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:46

PeppySan schreef:
Het verplichten van zo een ding verpest voor menig ruiter het plezier in het paardrijden.

WendyK schreef:
Ik kom niet meer bij van het lachen, wat een zielige uitspraak. Je moet gaan dammen joh, weet je zeker dat je nooit een cap zal moeten dragen. Gaaaap

Nou je hebt er anders knap aggresieve dammers tussen zitten hoor Cool

Persoonlijk vind ik dat ze het voor -18 moeten verplichten, maar +18 moet het zelf weten. Maar dan ook wel de 'lasten' van de onkosten als die daar aan verbonden zijn.