Paard heeft totaal geen respect aan de hand, iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chocolaatje

Re: Paard heeft totaal geen respect aan de hand, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:25

Wat Mireille1970 ook al zegt over wat Alline schreef ben ik het helemaal mee eens, levensgevaarlijk, vooral in deze situatie.

Ik zou gaan wandelen met hem en het volgende doen:
- lopen aan een halster met touw en ervoor zorgen dat je niet achter de schouder van het paard komt
- het commando voor halthouden geven en gaan stilstaan
- als het paard daar niet of te traag op reageerd meteen met een boze stem terug zetten (ook voor "terug" een commando), hierbij prik je met je vingers in de bobbels die aan de voorkant bij de borst een beetje uitsteken (meest logische voor een paard om daarna achteruit te lopen)
- dit een paar keer herhalen tot je paard aan een slap hangend touw kan stilstaan op jouw stem en beweging
- daarna hoef je het niet meer te doen, alleen af en toe als je merkt dat het paard met zijn schouder je voorbij wil lopen

Met deze methode dwing ik altijd zonder geweld, zwepen en/of hengstenkettingen respect van het paard af, je laat op een vriendelijke wijze zien wie de leider is. En het werkt (bij mij). Je merkt ook dat je paard veel meer op je gaat letten en niet alleen tijdens het wandelen gehoorzamer wordt.

Ik zag tijdens een demonstratie trailerladen van Dreamstables dat zij dezelfde manier gebruiken. (heb het niet van ze gepikt hoor... Knipoog )

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:34

Mireille1970 schreef:
Alline schreef:
Probeer je paard altijd achter je te laten lopen. Dat zal eerst wel moeilijk zijn, maar als hij dat eenmaal doorheeft heb je een super makkelijk paard.
Probeer met hem te lopen aan een losse lijn, niet met je hand vlak bij het halster. Het handigst is om een longeerlijn te gebruiken. Dan kun je het uiteinde in je andere hand houden. Wanneer je paard voorbij je wil komen zwaai je met het uiteinde voor zijn borst, en wanneer hij echt brutaal is geef je hem daar eerst een giga tik mee. Later hoef je dan alleen nog maar te dreigen zodat ie al achter je blijft.
Ik hoop dat het werkt bij jou paard..

succes

LEVENSGEVAARLIJK...

Springt hij van je af en slaat hij raakt ie je...
Gaat hij hollen rent ie je voorbij en heeft al een aanloop, minder makkelijk te stoppen dus.

Naast de schouder gaan lopen, kort zweepje links en lijn rechts. Stem gebruiken en steeds stoppen en gaan stilstaan en hem laten "wachten". Steeds herhalen... leren op jouw commando te wachten en als hij te sterk is bij aanvang dan hengstenkettingkje aan doen (door beide bitringen en in het midden vastmaken (soort los driehoekje maken).

precies helemaal mee eens. Mijn kleine tank nu 1.71 hoog en net 3 jaar maakt het weinig uit hoor of ik voor m loop. Als ie wil springt ie zo op mijn nek. Maar het probleem is bij mijn paard gelukkig verholpen en kan ik m ook aan de hand gelukkig de baas.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:37

manonnetjoe schreef:
Voel je aan wanneer hij begint? Ik bedoel dus zie je signalen of begint hij zodra je hem vraagt mee te komen? Als jij merkt dat hij begint te sodemieteren moet je hem direct laten afwenden of een volte laten draaien. Misschien kun je dit eerst doen met een hoofdstel, teugels eraf en een longeerstukje eraan> Dan heb je al iets meer te vertellen dan met halster. Natuurlijk moet het in een later stadium ook aan het halster. Zie je dat hij afgeleid is dan mag je best wat rukjes geven aan het touw, en je hoeft hem daarmee heus geen pijn te doen, maar gewoon even de attentie vragen. Denk eraan als jij direct reageert door te draaien kan hij zich ook niet sterk maken. Succes!

nee niet aanleren dat ie mag draaien. Macho gedrag is dat het paard voor je gaat staan waardoor jij m alleen nog maar op een volte kunt zetten. Afstraffen dus!! Weet je hoe lang de weg duurt als ie mega fris is en jijm de hele tijd op de volte moet zetten?? En er dan nog van uit gaand dat die mogelijkheid er is. Loop je langs een weg waar de auto's langs je komen is het niet aan te raden dat als hij dwars is je m alleen nog maar op een volte kunt zetten. En zachte heelmeesters maken stinkende wonden, beter een goeie correctie die aan komt en die het paard begrijpt dan steeds kleine rukjes waar je paard dan gewoon maling aan krijgt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:42

Chocolaatje schreef:
Wat Mireille1970 ook al zegt over wat Alline schreef ben ik het helemaal mee eens, levensgevaarlijk, vooral in deze situatie.

- lopen aan een halster met touw en ervoor zorgen dat je niet achter de schouder van het paard komt
- als het paard daar niet of te traag op reageerd meteen met een boze stem terug zetten (ook voor "terug" een commando), hierbij prik je met je vingers in de bobbels die aan de voorkant bij de borst een beetje uitsteken (meest logische voor een paard om daarna achteruit te lopen)
- dit een paar keer herhalen tot je paard aan een slap hangend touw kan stilstaan op jouw stem en beweging
- daarna hoef je het niet meer te doen, alleen af en toe als je merkt dat het paard met zijn schouder je voorbij wil lopen

Met deze methode dwing ik altijd zonder geweld, zwepen en/of hengstenkettingen respect van het paard af, je laat op een vriendelijke wijze zien wie de leider is. En het werkt (bij mij). Je merkt ook dat je paard veel meer op je gaat letten en niet alleen tijdens het wandelen gehoorzamer wordt.

Ik zag tijdens een demonstratie trailerladen van Dreamstables dat zij dezelfde manier gebruiken. (heb het niet van ze gepikt hoor... Knipoog )

zwepen en hengstenketting geweld????? nee juist gebruiken dat is het sleutel woord!!!! Klinkt allemaal hartstikke leuk hoor de vriendelijke aanpak maar dat geld nou eenmaal niet voor een hele hoop paarden. Een hoop jonge paarden ,waarvan veel net geruinde hengsten, vertonen nou eenmaal macho gedrag. Heb je het gedrag tussen hengsten wel eens goed bekeken dan is een zweepje of hengstenketting daar niks bij. En met alles kun je tot uiterste gaan. Dus nogmaals BIJ JUIST GEBRUIK liever een wat strengere aanpak waardoor het paard weet waar hij aan toe is en waar hij staat dan het halstertje en een vingerprikje in de borst. Maar zoas met alles menigen verschillen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:53

Koop een boek van Linda Tellington-Jones over TTouch en TTeam. Daar staan veel bruikbare tips in als je het zelf niet redt!

Paarden lopen ALTIJD achter mij, ik ben de baas en ze horen mij te volgen, met of zonder touw als ik dat wil !
Zorg dat je innerlijk beeld klopt....je hebt dus in je hoofd dat hij gewoon meeloopt. Als je dit niet gewend bent, kost dat veel moeite in het begin, later niet meer en het werkt echt.
Misschien heb ik makkelijk praten, want ik heb een natuurlijk overwicht. Dat is iets dat je kan ontwikkelen. Wees ook heel consequent, anders leert hij het nooit goed!
Succes!

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:44

sandr0 schreef:
Chocolaatje schreef:

zwepen en hengstenketting geweld????? nee juist gebruiken dat is het sleutel woord!!!! Klinkt allemaal hartstikke leuk hoor de vriendelijke aanpak maar dat geld nou eenmaal niet voor een hele hoop paarden. Een hoop jonge paarden ,waarvan veel net geruinde hengsten, vertonen nou eenmaal macho gedrag. Heb je het gedrag tussen hengsten wel eens goed bekeken dan is een zweepje of hengstenketting daar niks bij. En met alles kun je tot uiterste gaan. Dus nogmaals BIJ JUIST GEBRUIK liever een wat strengere aanpak waardoor het paard weet waar hij aan toe is en waar hij staat dan het halstertje en een vingerprikje in de borst. Maar zoas met alles menigen verschillen.

Heb je deze methode ooit uitgebrobeerd dan? Je zal merken dat als je erin geloofd het ook echt werkt. Ik heb een half jaar een dwarse ondeugende Friese hengst gereden die de eerste weken echt over me heen liep. Door grondwerk te doen, op basis van wat ik hier boven heb geschreven, ben ik zijn leider geworden.

Ik bedoel trouwens niet dat een hengstenketting en zweep geweld zijn hoor, er staat namelijk "geweld, zwepen en/of hengstenkettingen". Geweld is iets anders.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:07

ik vind het helemaal leuk om een paard op deze manier te trainen en hoe jij t hier boven beschrijft is op zich helemaal niks mis mee. Maar voordat een ( jong) paard redelijk gehoorzaam is daar zit tijd tussen. In de aanloop fase van de africhting van een paard moet ook het eerste begin ( wat moeilijk is) verantwoord blijven en vooral veilig zijn voor paard en ruiter dus hij moet luisteren. Dan werkt de manier met een hoofdstelletje en een hengstenketting echt prima. Heb je je paard onder controle( dus is de basis gelegd) dan is t alleen maar super gaaf als je dat steeds meer uit kunt bouwen zodat hij nog beter gaat luisteren en je daar steeds minder middelen voor nodig hebt om dt voor elkaar te krijgen. Je hebt tenslotte ook tijd nodig om de band met je paard sterk te maken en wederzijds vertrouwen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:29

Ik zou prikstokken kopen, stroomdraad en 2 handvaten. Ik neem aan dat de wei onder stroom staat. Een hoek afzetten en daar je werkterrein van maken. Als hij niet het vrije sop kan kiezen heb je al meer over hem te vertellen.

Trouwens leuk paardje hoor.

Krijg je kans om een bitje in te doen, kan je ook goed werken met hem. Ga je met hem lopen en hij moet met jouw ritme mee lopen en mag niet een stapje voor je uit zetten, dus naast je blijven. Je neemt een klein zweepje mee en en je zet een paar stappen voorwaarts en staat stil, hij moet dan ook meteen stil gaan staan stemgebruik erbij gebruiken. Dit moet je eerst een paar keer zo oefenen en neem klontjes mee.

Dan met zweepje oefenen, je zet een paar stappen voorwaarts en als hij voor je uit gaan lopen steek je het zweepje voor zijn knieen en zegt hoooo. Als hij dan nog doorloopt, tikje tegen de knie, echt zacht tikje, dus aanraken. Hij gaat dit heel snel snappen, goed blijven belonen bij goed doen. Dus als jij loopt, hij loopt, als jij stil staat hij stilstaan. Hij zal heel erg op je gaan reageren, jij bent ineens de baas geworden en een meerdere mag je ook niet voorbij treven.

Later hoef je alleen maar je arm uit te strekken als hij eens wat vlug is geworden. Hij zal dan ook zonder touw zo met je mee gaan lopen op de wei.

Longeren zou ik ook in dat werkgebiedje doen, het rijden ook zo dat het andere paard er niet bij kan komen.

Veel plezier.

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:42

Ik ben gisteren weer geweest en heb steeds kleine stukjes van een meter of 5 gelopen om hem vervolgens weer stil te laten staan. En moet zeggen dat het deze keer 7 van de 10 keer goed is gegaan ipv 2 van de 10 Lachen
Het is ook niet dat hij erg trekt tijdens het lopen, maar gewoon ineens zonder aanleiding lostrekt.

Citaat:
Ik zou prikstokken kopen, stroomdraad en 2 handvaten. Ik neem aan dat de wei onder stroom staat. Een hoek afzetten en daar je werkterrein van maken. Als hij niet het vrije sop kan kiezen heb je al meer over hem te vertellen

Dit is ook wel een goede tip, daar ondervindt het weiland ook geen schade aan. De eigenaren willen namelijk geen hek plaatsen, dus dan is zoiets wel ideaal Lachen

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:24

Waarom wil ik dat een paard achter mij loopt? Dat is eigenlijk voor een paard natuurlijk gedrag. De leidende merrie loopt altijd voorop, een ander paard mag niet voorbij haar komen. Wanneer dat wel gebeurd 'zwaait' ze met haar hoofd richting het borst van dat andere paard, om te dreigen. Dit is dus een heel dominante positie.
Als je naast je paard loop, bij het schouder, heb je eigenlijk de positie van het veulen, een zeer onderdanige positie dus.

Als je paard eenmaal doorheeft dat ie niet voorbij jou mag komen, en dat is meestal vrij snel, heb je daar heel veel profijt van. Het is wel heel belangrijk om zelf een dominante houding aan te nemen.

En tuurlijk hoeft ie niet vlak achter je te lopen, een beetje aan de zijkant is ook goed, als ie je maar niet voorbij komt..

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:36

Veulens lopen achter de schouder van hun moeder hoor... Hier twee simpele voorbeelden, ff van Google geplukt:

Afbeelding
Afbeelding

Nogal logisch dat je in de positie waar die veulens nu lopen als begeleider van het paard niet gaat lopen.. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:03

Je hebt wel een punt met dat het paard achter je meot lopen maar met een paard dat al erg moeilijk is aan de hand is dat natuurlijk niet erg slim. Je kan een hoop gevaarlijke situaties krijgen zo.

Bijoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:28

....leuk paardje hoor!!
maar hoe doet hij buiten, als tie onder t zadel is???

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 16:27

Ik heb dus nog niet met hem onder het zadel gereden, omdat ik eerst dit goed wil krijgen Knipoog

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:13

Gira schreef:
Ik heb dus nog niet met hem onder het zadel gereden, omdat ik eerst dit goed wil krijgen Knipoog

Rij jij onder het zadel? Tong uitsteken

Sorry, beetje mierenneukerij Lachen

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 20:30

Haha... ik bedoelde te zeggen: ik heb hem nog niet onder het zadel gehad en ik heb nog niet met hem gereden..maar haalde t n beetje door elkaar Knipoog