Ik zou gaan wandelen met hem en het volgende doen:
- lopen aan een halster met touw en ervoor zorgen dat je niet achter de schouder van het paard komt
- het commando voor halthouden geven en gaan stilstaan
- als het paard daar niet of te traag op reageerd meteen met een boze stem terug zetten (ook voor "terug" een commando), hierbij prik je met je vingers in de bobbels die aan de voorkant bij de borst een beetje uitsteken (meest logische voor een paard om daarna achteruit te lopen)
- dit een paar keer herhalen tot je paard aan een slap hangend touw kan stilstaan op jouw stem en beweging
- daarna hoef je het niet meer te doen, alleen af en toe als je merkt dat het paard met zijn schouder je voorbij wil lopen
Met deze methode dwing ik altijd zonder geweld, zwepen en/of hengstenkettingen respect van het paard af, je laat op een vriendelijke wijze zien wie de leider is. En het werkt (bij mij). Je merkt ook dat je paard veel meer op je gaat letten en niet alleen tijdens het wandelen gehoorzamer wordt.
Ik zag tijdens een demonstratie trailerladen van Dreamstables dat zij dezelfde manier gebruiken. (heb het niet van ze gepikt hoor...
)