dressuurpaard»wat is beter: lange of korte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dressuurpaard:

lange rug
30 (30%)
korte rug
68 (69%)

Totaal aantal stemmen: 98

Chrissetje

Re: dressuurpaard»wat is beter: lange of korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 14:17

Amethyst schreef:
Ik ga met RK mee, doe mij maar de gulden middenweg Haha!

Wat ikke zegt, daar zit wel wat in trouwens Ja

ok Haha!

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:26

Een korte rug verzamel je wat makkelijker, maar als je een lange rug eenmaal hebt verzameld gaan de zijgangen e.d. een stuk beter dan bij een paard met korte rug.

Over rugproblemen: mijn (bijrijd)paardje heeft een heel kort ponyruggetje en dat is een onwijze problemen rug, je moet overal rekening mee houden (vooral tijdens rijden). Denk dat de lengte van de rug niet echt bepaald hoe snel/erg een paard er last van gaat krijgen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 22:05

ok Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:08

geef mij toch ook maar liever een lange rug dan een korte, maar liefst gewoon de gulden middenweg.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:22

TE lang niet en TE kort ook niet, maar ik zie wel graag lengte, het brengt vaak meer kwaliteit en elasticiteit en ook wel werk maar daar gaat niemand dood aan hihi.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:27

ja zo heb ik ze ook het liefst! lengte is nu eenmaal best wel handig soms, ok, het sluiten en verzamelen is wat moeilijker, maar ik vind het iets fijner dan een korte.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:15

runningkawa schreef:
tussen in rug Tong uitsteken

Een korte is moeilijker in de lengte buiging, een lang paard moeilijker te sluiten.
Dus doe mij maar wat tussen in Haha!

Hier ga ik in mee Lachen
Maar als ik echt moest kiezen zou ik eerder voor een korte rug kiezen.
Als een paard een lange rug heeft en ook nog eens overbouwd is dan is het helemaal lastig om bij elkaar te rijden.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:48

Belli schreef:
Ik hou van een gewone rug Haha! , maar als ik moet kiezen kort, een dressuurpaard moet compact zijn. Kijk ook maar naar de toppers, zie je daar een lange slungel voorbijkomen Haha! amper!

xxx

Volgens mij zie jij dan andere toppers dan ik!
Misschien lijken de ruggen van de toppers kort, omdat ze zo bij elkaar lopen.
Maar Salinero, Rusty, Farbenfroh, Bonfire en Weltall hebben toch echt een langere rug! Ze staan goed in het rechthoeksmodel.

Dat zijn voor mij de toppers van de laatste jaren.

De kortere ruggen mogen aansluiten na de langer gelijnde paarden in de GP. Ga maar kijken bij het aankomende NK in de stallen. De winnaars zijn overwegend paarden met lange lijnen. Nee, en niet dat idioot lange paard dat uit verhouding is nee, maar ze neigen wel vaak naar een langere rug.

Voor een amateur echter is een korte rug wel vaak makkelijker en sneller. Maar dat is een heel ander verhaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:21

ikke schreef:
fresco schreef:

Whahha, leuk verzonnen verhalen.... Verward
Pak eens een zweep (dan begrijp je het misschien) een lange dr. zweep kan je makkelijker buigen als een korte springzweep.
Een kort paard zal dus moeilijker buigen in de zijwaartse buiging.

MAAR: ik hou ook niet van lange paarden!

Vertel mij dan eerst maar eens waar een paard buigt in de lengtebuiging, praten we daarna verder.....

Met fresco ben ik eruit, wij hebben dat per PB opgelost.
Ik vraag me echter wel af waar mensen het op baseren dat een langer paard beter zou zijn voor de lengte buiging. Vertel, waarom zou dat zo zijn.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:36

Venetia schreef:
Belli schreef:
Ik hou van een gewone rug Haha! , maar als ik moet kiezen kort, een dressuurpaard moet compact zijn. Kijk ook maar naar de toppers, zie je daar een lange slungel voorbijkomen Haha! amper!

xxx

Maar Salinero, Rusty, Farbenfroh, Bonfire en Weltall hebben toch echt een langere rug! Ze staan goed in het rechthoeksmodel.

De kortere ruggen mogen aansluiten na de langer gelijnde paarden in de GP. Ga maar kijken bij het aankomende NK in de stallen. De winnaars zijn overwegend paarden met lange lijnen. Nee, en niet dat idioot lange paard dat uit verhouding is nee, maar ze neigen wel vaak naar een langere rug.

Voor een amateur echter is een korte rug wel vaak makkelijker en sneller. Maar dat is een heel ander verhaal.

Ik sluit me helemaal bij Venetia aan. OK dan!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:21

Je begrijpt me ook verkeerd, die toppers hebben geen lange rug, die zijn lang gelijnd dat wel, maar ik heb het over een idioot lang paard Haha!!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:56

Het liefst vierkant model. We hebben er nu wel 1 staan die wat lang is, maar die had ook eigenlijk 7 cm groter moeten zijn. Maar dat dier kan super lopen en vooral heel goed springen. Het ligt er ook maar net aan of het paard talent heeft Knipoog

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:59

Belli schreef:
Je begrijpt me ook verkeerd, die toppers hebben geen lange rug, die zijn lang gelijnd dat wel, maar ik heb het over een idioot lang paard Haha!!

Dan nog ga ik voor het idioot lange paard. Kijk naar Weltall en Ollright.
Ik rijd nu ook een paard met een heel lange rug. Daar krijg je zoveel meer veer in, dan in een paard met een korte rug, die blijven vaak wat houteriger bewegen. Ik heb namelijk een merrie uit dezelfde stam met een korte rug gereden, ze leken erg op elkaar met uizondering van de rug. Die korte rug krijg je niet lekker verend, die lange rug gaat wel mooi deinen.

Overigens moet ik wel bekennen dat een goed paard een goed paard is, korte of lange rug. Daarom heb ik ook gedekt met Florencio ( die meer lengte mocht hebben), een paard met zoveel beweging heeft geen last van wat minder lengte.

Wat wel dramatisch is, is een lange rug met een slecht achterbeen. Dan zit het achterbeen zo ver weg dat dat wel erg moeilijk wordt.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:51

ik ga ook voor tussen in maatje ik vind korte rug is wat venetia zegt niet echt mee verend is maar een lange rug is ook niet echt geweldig vooral niet in de voltes...op de lange stukke wel..
geef mij maar een tusse gevalletje...
ik geef toe ik heb nu zelf een pony met een korte rug maar t rijd soms vooral op de langere gedeeltes wat minder...maarja tis net hoe je je paard rijd he

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:07

ikke schreef:
Vertel, waarom zou dat zo zijn.

Weet je...?
Dat weet ik eigenlijk helemaal niet. Lachen
Ben benieuwd wie je daar een passend antwoord op kan geven.

Heb het altijd maar zo aangenomen omdat 'iedereen dat zegt' maar er nooit echt bij stil gestaan.
Ben benieuwd.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:51

Venetia schreef:

Ik had het niet beter kunnen zeggen!

Ik heb zowel paarden met een langere als met een kortere rug gereden en de korte rug is gewoon makkelijker te sluiten etc. Mijn Ferro had bijv. een behoorlijk lange rug, scoorde wel 8-en voor zijgangen, appuyementen etc. Maar verzamelen duurt dan wat langer en kost "iets" meer moeite!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:17

Heb ook een Ferro, en die achterhand gaat ongelooflijk hard mee, kan je jezelf niet voorstellen, maar die loopt ook 8-en voor alle andere oef. hij heeft gewoon een normale rug.

Lange slungelige paarden (idioot lang) hoef ik zeker niet, die achterhand zit er bijna voor geen meter aan, en dat vind ik heel belangrijk, waar zit je anders als je die pirouette gaat rijde? en de verzameling voor het grotere werk?

xxx

Rozamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:27

ik ga ook voor de middenweg, maar wat meer richting de korte rug.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:30

ik ga ook voor de lange rug.
is inderdaad moeilijker om compact te krijgen, maar ik vind een paard met een lange rug mooier en beter bewegen (als ze goed gereden worden) dan een vierkant model. viekant model komt meestal gewoontjes over (zover ik gezien heb, zijn natuurlijk uitzonderingen)

Groeten

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:31

Uitzonderingen zijn er in alle maten en kleuren. Maar over het algemeen is een "korte knoop" gewoon wat geblokt en wat beperkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:50

Ik ga voor de wat kortere rug. Maar het is maar net wat je van het paard wil, klassieke dressuur of de wedstrijden Haha!