Endurance

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:43

Op de site staat ook wel heel veel. Maar bij dat infopakket zitten ook de reglementen en dat is ook wel handig om eens door te lezen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 10:47

ik rijd niet door de duinen, wel op de heide Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:57

Ik ga waarschijnlijk naar Ommen eind September. Ook de kennismakingsklasse. Ik ben een keer eerder geweest in Lage Vuursche

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:03

Klopt het dat de deelnemers onder elkaar heel vriendschappelijk met elkaar rijden zeg maar? (weet niet hoe ik dit anders moet vragen)
En is het nodig om met het trainen een hartslagmeter te hebben?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:05

Als je gaat trainen voor een kennismakingsklasse heb je echt geen hartslagmeter nodig hoor. Het is meestal zo'n 30 km, dat is net zoveel als een flinke buitenrit van 3 uur.
En het sfeertje vind ik wel heel anders dan op bijvoorbeeld een dressuurwedstrijd. Het is allemaal wat gemoedelijker.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:28

Het lijkt me leuk om dat een een keer te 'testen' maar als je onder de 14 bent *zoals ik dus* moet je een begeleider hebben, maar moeten die begeleiders ook mee doen aan die keuringen?
en was als hij of zij er niet door is? ik neem aan dat je dan niet alleen door mag...?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:32

Dan kan je denk ik altijd wel verder rijden met iemand anders die mee doet. Er zijn er genoeg.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:38

Op de site www.vet2000.be heb ik vrij veel informatie kunnen vinden over het regelement en hoe je het beste kunt beginnen.
Maar ik geloof dat het niet precies het zelfde regelement is als in nederland?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:41

Het is eigelijk helemaal niet moeilijk. Je volgt gewoon de route in een beetje een normaal tempo en zorgt dat je op tijd wat rustiger aan doet als je paard moe wordt. Dat is het wel zo'n beetje in de kennismakingsklasse.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:52

Maar hoe zit het met de maximale snelheid? Hoe weet je dat e.d.? Want dat kan ik niet op een site vinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:02

Dat staat bij elke vraagprogramma van een wedstrijd.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:59

Zit er trouwens ook een maximale snelheid aan de kennismakingsklasse? Dus kan je alles in stap uitlopen, of moet er wel een bepaald tempo in zitten?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:03

Minimale snelheid bedoel je Haha! Ja, er is ook een minimale snelheid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:47

De minimale snelheid kan ik niet vinden hoor Anouar.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:54

Minimale snelheid in de kennismakingklasse is 8 km/u.

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:27

Leuke rit om mee te beginnen is Austerlitz, terrein en afstand is niet zo heel zwaar. Mij is het in ieder geval erg goed bevallen.
En als je paard gewoon gereden wordt, heb je echt geen extra training nodig voor de kennismakingsklasse

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:50

Kusia schreef:
Dus kan je alles in stap uitlopen, of moet er wel een bepaald tempo in zitten?

Je kunt wel zeggen dat je niet hoeft te trainen voor de kennismakingsklasse, maar je staat er nog versteld van hoeveel mensen de minimale snelheid van 8 km/u niet halen. Of juist veel te snel gaan en dus over de maximale toegestane snelheid van 12 km/u gaan. Puur omdat ze niet weten wat de gemiddelde snelheid van hun paard is. Of mensen die zich verkijken op de afstand: 30 km, dat doen we wel even. Knipoog

Ga thuis eens twee uur rijden in een lekker draftempo, afgewisseld met stap. Houd bij hoe lang de stukken stap en draf (en eventueel galop) zijn en check later op de kaart hoeveel km je hebt gereden (of neem een GPS mee als dat kan). Op die manier krijg je inzicht in afstanden en snelheden. Misschien zijn er een hoop paarden die idd niet meer conditioneel getraind hoeven te worden voor een kennismakingsrit, maar jezelf en je paard goed voorbereiden op afstand en tempo kan IMO nooit kwaad. Daar heb je alleen maar baat bij naarmate je vaker gaat starten (dus officieel klasse 1 en evt. doorstromen).

En alleen stappen... tja, ik vraag me eerlijk gezegd af waarom je een endurancerit in stap zou willen rijden. Kun je IMO beter thuis een stapritje gaan maken, er wordt nog wel een beetje doorrijden gevraagd. Knipoog

Minimale snelheid voor de kennismakingsklasse is dus 8 km/u, voor klasse 1 is die 9 km/u en vanaf klasse 3 rijd je minimaal 10 km/u.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:57

@sronnie: sinds kort is er de mogelijkheid om op het forum te komen zonder derlid te zijn. Dit is dan wel tegen een geringe vergoeding van 15€ per jaar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:55

Alleen waar ik de eerste keer een beetje de mist mee in ging dat we uitgebreid pauze gingen houden bij de stops onderweg Clown Was niet zo slim. Maar ik vond het allemaal zo geweldig dat ik bij elke stop uitgebreid verslag ging doen. Daardoor deed ik er best lang over, maar het ging toch om de lol, en dat heb ik zeker gehad.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:19

Austerlitz, waar ligt dan? Bloos

Zal vast wel niet in gelderland zijn?
Weet iemand of er een site is, waar alle wedstrijden op staan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:23

Op www.deronline.nl staan alle wedstrijden. Austerlitz ligt bij Utrecht volgens mij.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:25

Karin; Er staan toch zo hier en daar Kilometer bordjes aangegeven? Om de 5 km dacht ik ergens gelezen te hebben.

Dan is het een kwestie van uitrekenen tussen welke tijden je ongeveer bij welke kilometer moet zijn.

Austerlitz ligt inderdaad in het midden van het land, rond Utrecht.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:52

Op je horloge gaan rijden is weer het andere uiterste, dan ben je alleen maar bezig met 'ga ik niet te snel of te langzaam' en dat is echt niet ontspannen rijden. Probeer een tussenweg te vinden. Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:56

JE gaat een eerste rit rijden. Ws een kennismakingsklasse. Hoe dan ook. Rij gewoon en geniet en leer ervan. Pas na een aantal ritten leer je je paard en jezelf in de endurance kennen en kun je gaan uitbouwen Knipoog.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:36

Met mijn andere wedstrijden ben ik gewend om bij te houden hoe hard je rijdt, aangezien er dan een snelheid vaststaat. Ik kan dan ook wel ongeveer aanvoelen of hij dat tempo gaat. Maar in zwaarder zand is het totaal anders rijden en loopt hij dus ook anders.