Slofteugel... Waarom negatief?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slofteugel... Waarom negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:43

ik denk dat je je paard op zoveel manieren iets aan kan doen met of zonder slof.
Denk dat dat duidelijk is en niet perse slofteugel zijn schuld moet zijn Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:43

Angeliek schreef:
Je kunt vanaf een foto niet makkelijk zien of de slof strak zit of niet, en of het paard zich helemaal loslaat of niet.

Je kunt pas echt oordelen als je het IRL ziet. Een foto is een moment-opname.

Mee eens. Een foto is een momentopname. Aan de plaatser van de foto de keus om deze te plaatsen. Ik weet wel waarom ik geen foto's plaats van mijn tweejarige op het moment dat ze zadelmak werd gemaakt. Je kunt bepaalde reacties ook provoceren door het plaatsten van dergelijke foto's....Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:00

Ja ben benieuwd als ik mijn 2 jarige zadelmak maak volgend jaar in maart terwijl ie in juli pas 3 word SPANNEND!!!!!!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:09

Toch vind ik niet dat je vanaf een foto moet gaan mauwen over een slofteugel. Vanaf een foto kan je (bijna) niet zien of het paard een slofteugel nodig heeft ofniet, en al helemaal niet hoe strak ie moet, dat is bij ieder paard verschillend.

Ik geef toe dat als mijn beest echt vervelend in zn mond is, en ik hem niet fijn kan bewerken, dat ik er heel soms ook een slofteugel aan doe, en dat ik hem even 5 minuten met de kin op de borst trek.
Soms is het gewoon nodig, omdat ze anders bij wijze van spreken over je heen lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:11

Slof gebruik is SUPER vandaag 175 pnt in de L2 Tong uitsteken:P:P

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:48

Ik gebruik nu tijdelijk zelf ook een slof, gewoon op aanraden van de fysio zodat m'n paardje wat meer met d'r koppie naar beneden loopt en niet omhoog (friesen houding) Ik ben dus ook niet antislof maar hij moet wel goed gebruikt worden.

Snoepie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:31

Waarom negatief? Omdat zoveel ruiters hem op een slechte manier gebruiken. Te kort bijvoorbeeld. Lang is het wel een goed hulpmiddel als je weet hoe je er mee om moet gaan. De bit van januari staat er vol mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:37

Hee Vonneke,dat is het vaak met de slof, tot de M red je het makkelijk..nu de rest nog..Ik ben van mening dat een goede ruiter geen slofteugel nodig heeft..als je goed voorwaarts neerwaarts rijdt heb je geen slofteugel nodig..en een harde mond? Als je goed van achter naar voor rijdt hoef je helemaal niet aan die mond te zitten,krijg je vanzelf aanleuning..ik ben van mening dat teveel mensen van voor naar achter werken..enja dan wordt het lastig en krijgen paarden een moeilijke mond etc.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:49

Elisa2 schreef:
Hee Vonneke,dat is het vaak met de slof, tot de M red je het makkelijk..nu de rest nog..Ik ben van mening dat een goede ruiter geen slofteugel nodig heeft..als je goed voorwaarts neerwaarts rijdt heb je geen slofteugel nodig..en een harde mond? Als je goed van achter naar voor rijdt hoef je helemaal niet aan die mond te zitten,krijg je vanzelf aanleuning..ik ben van mening dat teveel mensen van voor naar achter werken..enja dan wordt het lastig en krijgen paarden een moeilijke mond etc.

Je hebt denk ik op niet zo heel veel verschillende paarden gereden.

sommige paarden willen toch echt niet zo eenvoudig nageven als jij zegt. Dan kun je nog zo goed ruiter zijn.
Sommige paarden zijn van nature echt stijf of hebben echt een stugge bek. Dan nog niet gesproken van de paarden die gewoon verreden zijn.

Als een ruiter weet hoe hij met een hulpteugel moet omgaan, dan kan het geen kwaad.

Maar als elke goede ruiter zonder zonder hulpteugel kan, waarom hebben ze ze dan toch allemaal in de kast hangen? Omdat ze er mee om kunnen gaan Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:57

Neehoor ;-} Ik rijdt vanaf kindsaan,heb bij Els Janssen gewerkt en gereden op een kleine dressuurstal en op een handelstal,en nu op een privestal..maar er zit een verschil tussen training en een paard snel in de krul trekken voor b.v. kopers..ik heb ook verreden paarden gereden,en de stijve en de stugge bekken..maar nog steeds is een slof mischien een eenmalige oplossing daarvoor maar echt niet meer dan dat..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:04

een eenmalige oplossing, waar je een paard bij goed gebruik mee kunt verbeteren...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:08

kan ook zonder..ik blijf er bij,ga dat onding niet promoten..ik weet wel dat een goede ruiter er goed mee overweg kan dat er dan niks aan de hand is..maar het probleem is : iedereen ziet in zichzelf de nieuwe Anky en vindt dat ie er mee overweg kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:12

Iedereen ziet in zichzelf een nieuwe Anky, jij misschien maar ik toch zeker niet.

Tim een harde bek, nee. Merrie is fijn van voor naar achter gereden, maar niet de makkelijkste.

Voorwaarts neerwaarts rijden is zowiezo niet mijn manier van rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:21

voorwaarts neerwaarts rijden hoor bij de basisbegrippen van dressuur rijden..als dat niet jouw manier van rijden is: waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig??? Ik zie in mezelf niet de nieuwe Anky maar ik rijdt wel volgens het skala der ausbilding..oftewel de basis van de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:28

Me paard goed krom te trekken met een slofteugel Haha!

heb nu 2 seizoenen bij Bart Bax gelest en geloof dat die wel weet waar ie mee bezig is......

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:30

Elisa2 schreef:

ik heb geregeld met slof gereden(zelfs op advies van mn instructeur) en reed in het Z1 gewoon op een trensje, paard is prima te rijden(helaas door een val afgekeurd anders reden we nu nog in het Z Knipoog )

en aan vonneke's vandaag behaalde resultaat te zien doet ze zeker niets verkeerd met tim Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:33

Renske20 schreef:
Elisa2 schreef:
Hee [naam],dat is het vaak met de slof, tot de M red je het makkelijk..nu de rest nog..Ik ben van mening dat een goede ruiter geen slofteugel nodig heeft..als je goed voorwaarts neerwaarts rijdt heb je geen slofteugel nodig..en een harde mond? Als je goed van achter naar voor rijdt hoef je helemaal niet aan die mond te zitten,krijg je vanzelf aanleuning..ik ben van mening dat teveel mensen van voor naar achter werken..enja dan wordt het lastig en krijgen paarden een moeilijke mond etc.

ik heb geregeld met slof gereden(zelfs op advies van mn instructeur) en reed in het Z1 gewoon op een trensje, paard is prima te rijden(helaas door een val afgekeurd anders reden we nu nog in het Z Knipoog )

en aan [naam]'s vandaag behaalde resultaat te zien doet ze zeker niets verkeerd met tim Haha!

hoho Rens je leest niet goed:

ik rijd pas L2 en ik citeer: dat is het vaak met de slof, tot de M red je het makkelijk..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:37

ow vriendjespolitiek..ik citeer mezelf:
ik weet wel dat een goede ruiter er goed mee overweg kan dat er dan niks aan de hand is..maar het probleem is

jullie voelen je wel snel aangevallen..en ik zal maar niks zeggen over jurydiscussies..en de manier van beoordelen..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:44

vriendjespolitiek? valt wel mee hoor, maar als je zoals vonneke geregeld bovenaan eindigd met een ruim verschil op degene na je, en ieder seizoen een klasse hoger kan starten en nogsteeds weer iedere keer beter gaat presteren dan doe je echt wel iets goed! jurydiscussies en vriendjespolitiek hebben daar niets mee te maken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:48

hardlopers zijn doodlopers..ik ben benieuwd hoe ver ze komt..ik kan er niet over oordelen vannachter m'n computer... als zij de slof goed gebruikt..en het gaat goed..dan vindt ik dat hartstikke fijn voor haar..als ze hem niet goed gebruikt nou dan komt ze zichzelf nog wel tegen..maar ik weiger de slof te gaan promoten..want als ze hem goed gebruikt dan heeft ze hem echt niet nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:51

hardlopers zijn doodlopers. vind toch dat ik niet erg hard ga als ik zie dat er al menig 5jarige dik M2 loopt.

Och ik ben van mening dat als je de slof niet dagelijks gebruikt en alleen als het nodig is je je paard ook nog goed kunt rijden zonder slof.

Ik vind dus serieus dat je door de mand valt op concour als je je paard in de krul sleurt thuis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:55

Elisa2 schreef:
voorwaarts neerwaarts rijden hoor bij de basisbegrippen van dressuur rijden..als dat niet jouw manier van rijden is: waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig??? Ik zie in mezelf niet de nieuwe Anky maar ik rijdt wel volgens het skala der ausbilding..oftewel de basis van de dressuur.

Niet mee eens. Het ligt aan de bouw van het paard of je hem voorwaart-neerwaarts kunt rijden, en er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Net zoals de methode Anky ook niet voor ieder paard werkt. Dus de basis van de dressuur? Welke dressuur?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 06:00

ik ben van mening dat een slofteugel een verschikkelijk goed hulpmiddel is. Het is bedoeld om een paard voorwaards neerwaards te rijden. Las net ook al even dat iemand dat niet deed. heb geen commentaar hierop, maar dat is eigenlijk toch wel een vereiste bij een slofteugel ( zover ik weet ).
Een slofteugel is eigenlijk maar net bedoeld om te paard te leren dat wanneer hij netjes op de loodlijn, neerwaard loopt en dus goed voorwaards wordt gereden waardoor zijn achterhand eronder komt dat hij zijn rug kan ontspannen en je dus op deze manier hem veel prettiger kunt laten lopen, zowel voor jou als voor je paard.
Wanneer je dit bereikt hebt dan wordt het tijd om die slofteugel weer op te bergen. Uiteraard zal je daarna toch weer even hebben dat je paard iets minder lekker loopt, maar dan is het de kunst om het nu zelf te doen zonder slofteugel. Een slofteugel heet niet voor niets een hulpmiddel.
Een jong paard dat veel en lang met slof wordt gereden krijgt een lange (zwane )hals. Hij leert nooit zijn spieren op een correcte manier te gebruiken en dan heb je dus van die dressuurpaardjes met ielige dunne lange nekjes. Dat verraad gewoon gelijk al dat die dieren bijna altijd met slof worden gereden. Persoonlijk knap ik erop af. Een teken dat het paard niet ontspannen loopt en op zo een moment moeilijk uit te maken ofdat dit aan het paard ligt of aan de ruiter. Helaas willen we vaak de kortste weg kiezen en knallen we een slof op een paard. Lekker makkelijk, hoeven we zelf niet zo hard te werken, hebben we het picture-perfect zicht. Maar daar gaat het uiteindelijk toch niet om, we willen niet alleen dat het mooi lijkt, maar dat het goed is.
Op het moment rijd ik ook even met slof, die van mij is een kunstenaar als het te maken heeft met op twee benen lopen. Ik houd de slof erop totdat ik merk dat ze kan ontspannen tijden het rijden en niet meer om de seconde op haar achterbenen loopt. Maar het enigste dat de slof help te voorkomen is dat ze op haar achterbenen loopt, de rest zal ik toch echt zelf moeten doen. Buiten dat, er komt een dag dat het zonder slof moet, dus kan maar beter zorgen dat ik niet al te gehecht aan dat ding wordt.
En wees nou eerlijk, het ziet er toch veel mooier uit om een paard lekker voorwaard neerwaard met oortjes naar voren ontspannen te zien lopen zonder slof dan hangend en gespannen op een slof?
Nogmaals, slof is super, maar bij correct gebruik en dat is in mijn mening voorwaards neerwaard...

en cassidy zei dat niet elk paard geschikt os voor voorwaards neerwaards, daar ben ik het wel een beetje mee eens. Er zijn paarden die met een hoge hals aanhechting zitten en du s minder makkelijk neerwaards gaan.
Maar denk dat het idee hetzelfde is, je wil dat je paard voorwaard en met een ontspannen nek loopt. Dus niet sterrenkijken.
Niet elk paard hoeft zo te zeggen met zijn hoofd tussen zijn benen, maar toch elk paard moet aan de teugel. En ofdat het paard nu zijn hoofd op de loodlijn heeft of niet, hij zal toch ontspannen het bit op moeten pakken en zijn hoofd stil houden. en denk dat dit ook een beetje het concept van voorwaards neerwaards is. Een paard dat ontspannen vanuit zijn rug is en dus ontspannen in zijn nek en schouders...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 07:01

ik rijd nooit met slof met mijn merrie, heb het dan ook nog niet nodig gehad, en hoop het niet nodig te hebben, ze is goed voor elkaar, misschien ene dag wat anders dan de andere, maar rijd ik dan wel doorheen Lachen

ik vind het geen probleem bij goed gebruik, maar zie er de nut niet van in, om je paard de hele week met slof te rijden, en op wedstrijd zonder, waarom kan het dan ineens wel?

B, L en M zijn allemaal maar flauwekul, vanaf de Z begint eigenlijk pas het echte werk, en in die tussen tijd kun je veel ver-k-u-t hebben met slofgebruik, als je die dus niet goed gebruikt..

ben er niet optegen, alleen bij slecht geburik

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 07:54

Ik gebruik nu de slof als hulpmiddel bij het revalideren na een rugblessure van mijn paard en dat werkt goed. Zolang deze als hulpteugel gebruikt wordt en niet als noodzaak is er i.m.o. niets mee mis....