Welke trailer heb jij en wat zijn de kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Welke trailer heb jij en wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:27

Karoliena, no offense, maar je rijd met een veetrailer en geen paarden/ponytrailer. Die hebben die luxe van veiligheidsstangen etc. niet (en niet nodig).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:31

Ik heb een Hotra Elegance, 1.75 trailer. Ideaal voor grote paarden!
Nescio is 1.80 hoog en behoorlijk stevig gebouwd en die past er héél ruim in. Bij een kleiner model moest hij echt tussen de stangen geperst worden en stond met z'n neus tegen de voorkant.
De binnenhoogte is 2.30 en dat is voor hem hoog zat. Trailer is duidelijk hoger dan gemiddeld zie ik in het rijtje waar hij in staat op stal.
Dat model is er ook in 2-paards uitvoering, dan heet hij Eforce.

Saartjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:36

ifor kan ook niet getrokken worden door een gewone auto . ze stralen niets uit en zijn ongeloofelijk zwaar daarvoor heb je ook al een vrij zware auto nodig hoor

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:20

Saartjeuh schreef:
ifor kan ook niet getrokken worden door een gewone auto . ze stralen niets uit en zijn ongeloofelijk zwaar daarvoor heb je ook al een vrij zware auto nodig hoor

Wij hebben voor onze 2 paards ifor een Volkswagen Transporter staan.
Onze 2 paards Ifor weegt als ik het goed heb 2300 kilo en de auto mag 2500 trekken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:24

imker schreef:
Karoliena, no offense, maar je rijd met een veetrailer en geen paarden/ponytrailer. Die hebben die luxe van veiligheidsstangen etc. niet (en niet nodig).

Waarom hebben wij dat dan niet nodig ik vervoer toch ook pony's? Wat zit er dan voor verschil in?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:22

Omdat als een mini over de voorstang komt, je m er zo weer terug overheen tilt!! hahahahaha, weet ik veel. Vind t ook een beetje vage opmerking!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:39

Nou ik kan echt geen 150 kilo tillen en helemaal niet als ze tegen werken. Vind het weer een beetje denigrerend

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:41

ik heb laatst een trailer aangeschaft:

Atec 1,5 paards Olympialine met zadelkamer, wit. leeggewicht 620 kg, laadvermogen 780 kg (1400 kg dus totaal). Ik heb m van een particulier vandaan.

Ik was op de aanschafwaarde na de volgende kosten kwijt: 47 euro verzekering per jaar, 50 euro aankoopkeuring bij een bovagbedrijf, 10,25 overschrijven kenteken en 6 euro wegenbelasting(kwart tarief, niet beroepsmatig en niet meer dan 60 dagen per jaar gebruikt)
Niemand doet het eigenlijk die wegenbelasting, tenminste niemand die ik ken, maar wat kan mij die 6 euro schelen, het moet officieel namelijk wel(wordt wel over leeggewicht berekend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:46

karoliena schreef:
Nou ik kan echt geen 150 kilo tillen en helemaal niet als ze tegen werken. Vind het weer een beetje denigrerend

Een paar kennisen van me doen het ook bij 600 KG paarden, dus zal het bij een mini zeker moeten lukken.
Niks denigrerend dus Lachen

Alleen is het bij kappende, paniekende paarden een heel link werkje.
Als die kennisen verwachten dat ze een niet trailer mak paard hebben, laten ze uit voorzorg vaak de voorbuis weg.

Zelf kruip ik dus echt niet bij zo'n panieker er voor bij, dus vind het een heerlijk idee dat we vanaf de buitenkant de buis los kunnen maken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:48

Ja maar goed dan blijft het neit leuk om steeds zulke dingen te horen terwijl mini's net zo veel kunnen als grote paarden. Met vervoer zijn ze toch ook niet minder. Ze moeten toch op dezelfde manier vervoerd worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:51

Ik denk dat je het gewoon te snel aantrekt

En ik zou niet weten hoe een mini te vervoeren omdat ik bang ben dat hij onder de buis doorwandelt Haha!
Dus of dat hetzelfde gaat als bij een grote?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:22

Door de buis gewoon lager te maken is het toch hetzelfde. Het werkt allemaal hetzelfde alleen dan lager.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:23

2prds brenderup met nissan patrol ervoor Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:30

Karoliena, ik bedoel het niet denEgrerend, maar er zit nu eenmaal wel een verschil tussen het soort trailer wat jij gebruikt en een standaard-paardentrailer.

Dat wat ik zeg heeft niks met minachting te maken, maar met een verschil van gebruik en soort gebruik.
Daarom vind ik dat je geen vergelijking kan maken met het soort trailer wat Scum bedoelt en het soort trailer waar jij mee rijdt.

Trek het je niet aan, want ik bedoel het niet negatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:11

Citaat:
Door de buis gewoon lager te maken is het toch hetzelfde. Het werkt allemaal hetzelfde alleen dan lager

Dan is het toch al geen gewone standaard trailer meer?
Zoals Imker zegt, geen vergelijk.
Heetf idd niks te maken met dat je pony minder is, maar het werkt dus wel anders.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 19:51

Sassy77 schreef:
2prds brenderup met nissan patrol ervoor Lachen

Ik was vandaag op concours en heb daar ook een Brenderup zien staan. dat was wel een mooie.
De veiligheidssluiting aan de buitenkant wil ik ook hebben. En de optie om de stang voor lager te kunnen zetten. Stel dat ik ooit eens een veulen of een hele klein pony moet vervoeren....

Ik heb ook nog een vraag over het tussenschot. Je hebt zo'n vaste plaat, maar ook een ijzeren buis met doorzichtig rubber als tussenflap. Dat rubber is 85 euro duurder. Wat is het beste om te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:42

Beter weet ik niet
Ik heb wel gemerkt dat paarden die nog niet zoveel op de trailer zijn geweest, makkelijker erop lopen met dat doorzichtige rubber.
Ziet er toch minder smal uit.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:46

Wij hebben een splinter nieuwe Humbauer (type) Atis. Humbauer is uit Duitsland dacht ik. Wij hebben er 1 van poleyester. Die hebben wij nu een half jaartje misschien denk ik. Ben er heel tevreden over. Je merkt er weinig van als je ermee rijd. Het is een 2-paards, met zadelkamer, atomatisch rolzeiltje etc. Deze trailer heeft ook schokdempers. Deze trailers worden in een iets slagje groter geleverd, dacht ik. In ieder geval die van ons is iets hoger en breeder dan normaal (vind ik wel een fijn voordeel). Er zit een rubberen vloer in. Het tussenschot is van doorzichtig materiaal. En uhm ja Tong uitsteken verder weet ik niet wat ik nog meer kan vertellen, ik zal es kijken voor een fototje.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:09

Even een berichtje betreffende de wegenbelasting.

Ik lees hier al van een aantal mensen dat ze geen wegenbelasting betalen, pas hier wel mee op!
Als je wordt aangehouden en blijkt dat je geen wegenbelasting betaald, gaan ze terug rekenen naar de datum waarop je trailer op jouw naam is geregistreerd over deze periode moet je dan toch nog wegenbelasting betalen + een boete.

Het kost je 7 euro per jaar en het enige dat je even moet doen is een briefje faxen met de vermelding dat je wegenbelasting wilt betalen voor je trailer, vermeld hierin wel dat je hem hobbymatig gebruikt.

Voor het geld hoef je het niet te laten, want zo duur is het niet, het kan je wel een hoop ellende besparen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:21

Marsie schreef:
ik zal es kijken voor een fototje.

Ja

Wat de wegenbelasting betreft. Ik ben bij 3 dealers geweest, en die zeiden allemaal dat dat er nog niet door was, maar dat ze er in Den Haag wel mee bezig waren. Het moet toch ergens te vinden zijn, of het nou verplicht is of niet?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:50

Karoliena:
De topicstarter wil een 2paards trailer. Geen veetrailer, dus eigenlijk heeft die er wat dat betreft al niet al teveel mee te maken. Zo'n trailer is gewoon anders en voor een ander doel gemaakt. Dat jij je mini's in zo'n trailer zet is toch prima, en er zijn voor die pony's haast geen trailers te vinden met stangen en dergelijke. Dus je vergelijking gaat gewoon totaal niet op.
En al zet jij je paarden in een trailer zonder stangen, dan hoeft een ander dat toch niet te doen?
Je komt eigenlijk zelf een beetje apart uit de hoek en vind dan dat je wordt beledigd?!

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:01

Scum schreef:
Marsie schreef:
ik zal es kijken voor een fototje.

Ja

Wat de wegenbelasting betreft. Ik ben bij 3 dealers geweest, en die zeiden allemaal dat dat er nog niet door was, maar dat ze er in Den Haag wel mee bezig waren. Het moet toch ergens te vinden zijn, of het nou verplicht is of niet?

ik ben dus maar bij een dealer geweest en die zei letterlijk: het moet wel, maar hou maar stil want niemand doet het.. hrm.. maar ik heb het dus wel meteen betaald, geen zin in boetes en/of langer stilstaan langs de weg bij eventuele controle hierop.

even offtopic omdat het hier over een 2p gaat: laatst ben ik dus wel aangehouden en die agent wist niets af van die regeling dat je met een B rijbewijs soms dus wel een 1,5 paards mocht trekken. Ik heb daar toen 20 minuten moeten staan.. sindsdien heb ik een papier van de cbr site uitgeprint waar het op staat uitgelegd, ik hoop dat me dat de volgende keer wat wachttijd scheelt Knipoog

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:19

op www.paardeninzeeland/knhsregiozeeland.nl staat een stuk over onbewust geen wegenbelasting betalen voor je trailer.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:21

Heb het even gekopieerd voor jullie.

Onbewust geen belasting betalen??

(een artikeltje over wegenbelasting voor paardentrailers)

Zoals vrijwel iedereen weet moest de paardentrailer (laten we het maar even daarbij houden) per 1 september 2003 een eigen kenteken bezitten met een kentekenbewijs.

Maar hoe zit het nu met de wegenbelasting?

Al vanaf 1994 geldt dat een paardentrailer ook wegenbelastingplichtig is. Bijna niemand weet dat echter!

De wet zegt dat een aanhanger tot een totaalgewicht van 750 kg is vrijgesteld van belasting. Een normale paardentrailer weegt in veel gevallen leeg geen 750 kg, maar met het laadvermogen daarbij gerekend komen ze daar wel ver boven. Dit totale gewicht is nu de norm voor het al dan niet betalen van wegenbelasting.

Het "leeggewicht" bepaald de hoogte van de af te dragen wegenbelasting en dat ligt

ongeveer tussen de 20 en 32 euro.

Wat te doen?

Op een belastingkantoor zijn speciale formulieren verkrijgbaar om aangifte te doen.

Maar het kan ook anders. Bij het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting hebben ze een speciaal faxnummer waar trailer eigenaren hun trailer kunnen aangeven. Geef op een

A4-tje door: het kenteken van de trailer, de datum van ingang en of je eens per kwartaal of eens per jaar wilt betalen. Dit nummer is:055-5287141 tav mw. Hamming.

Belangrijk is ook te vermelden dat de trailer alleen "hobbymatig" gebruikt wordt en dat je expliciet vraagt naar het bijzondere tarief hiervoor. Dit laatste bepaald dat je slechts voor één kwartaal hoeft te betalen terwijl je het gehele jaar mag rijden. Als je de trailer

voor zakelijk gebruik benut dan is natuurlijk dit speciale tarief niet van toepassing.

Overigens: bij verkoop van de trailer kan/moet men op hetzelfde faxnummer afmelden!

Sancties.

De politie houdt zich niet bezig met innen of controleren van de wegenbelasting. De douane echter wel. (aanhouding of flitsen) Daarbij kijken ze dan naar de afgifte van het eerste registratiebewijs op jouw naam. (en dus niet vanaf de datum 1 september 2003 toen de trailer een eigen kenteken heeft gekregen!) Boven op de naheffing (kan dus over vele jaren zijn!) komt een 100% boete. Kan oplopen tot vele honderden euro's.

Actie.

Gezien de bovenstaande feiten is het zaak zo snel mogelijk aangifte te doen. Je gaat belasting betalen vanaf het moment van aangifte en niet meer over de periode daarvoor

In de toekomst wil de belastingdienst kentekens en belasting koppelen. Tot die tijd echter ben je zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan je belastingplicht.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:26

Ik ben al meerdere keren aangehouden met trailer voor controle, maar ze hebben nooit iets gezegd over wegenbelasting. Mocht dat wel gebeuren dan ben ik uiteraard heel Blond .
Ik denk dat ze t.z.t. met een campagne komen dat je je aan kunt melden voor een bepaalde datum zonder boete te krijgen.