Ruin heeft merrie echt gedekt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Ruin heeft merrie echt gedekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:39

Dat ze alleen natuurlijke dekkingen doen in Zweden is lastig...maar misschien hoef je helemaal niet naar Zweden toe? Kijk eens over de grens bij de Oosterburen, of anders in Denemarken?

Een 14 jarige merrie die nog nooit een veulen heeft gehad hoeft geen probleem te zijn (en is dat doorgaans ook niet) en als de merrie echt zo graag wil, dan zou ik haar dat een keertje gunnen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:17

Cassidy schreef:
Hoe lang is het geleden dat de ruin is geruind? Anders kunnen er nog veulentjes van komen (zeker een half jaar na ruinen) .

dit is zeker onzin want dat kan nooit.
ons is ook verteld dat zelfs 2 maanden na het ruinen er nog nakomelingen kunnen worden vortgebracht.
maar dit kan eigenlijk niet eens (het zou misschien eens in de 100 jaar gebeuren maar voor de rest niet) want: als je poy gecastreerd wordt wordt het hele zaakie weg gehaald dus er kan geen zaad meer worden aangemaakt/opgeslagen maar er kan nog wel zaad in de zaadleiders zitten.
maar na 1 of 2 keer plassen, plast hij dat eruit.

dus vandaar dat zeker na een halfjaar er geen veulens meer kunnen worden voortgebracht!

maar idd wij hebben ook meerdere ruinen die zelfs na 5 jaar geleden zijn geruind nog steeds dekken dus dat is heel normaal hoor Tong uitsteken

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:28

Mijn ruin en merrie hebben een hele tijd alleen met z'n 2tjes bij elkaar gestaan, ze waren dus altijd bij elkaar en hadden niemand anders.
Mijn ruin dekte mijn merrie toen regelmatig tot ook echt heel erg vaak! Ik merkte eraan dat mijn merrie vaak 'pissig/nijdig' was bij aankaking enzo.
We hebben ze dan meestal als zij hengstig was maar apart gezet.
Omdat ik dus dacht dat ze wel degelijk last kreeg van haar rug of gewoon haar gehele lichaam.. Lachen

Nu staan ze weer in een kudde en gebeurt het naar mijn wete niet meer of misschien een enkele keer.

ik wist eerst ook helemaal niet dat dat kon eigelijk maar het blijkt dus maar weer Tong uitsteken

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:32

Mijn ruin is vorig jaar gecastreert en die heb ik eerst 6 weken apart gehouden en daarna in een groep van 12 merrie's gezet. Die heeft de hele zomer bijna alles gedekt daarvan, en dan echt de daad dus. Zijn geen veulentjes van gekomen hoor, wel heeft hij vlak voor hij geruind werd een veulentje gemaakt bij zn oude eigenaar. Toen was hij pas 1.5, ik heb hem laten castreren met 2 jaar.
Deze zomer is het feest afgelopen voor hem, hij staat nu samen met een ruin in de wei, dus dekken zit er niet meer in voor hem. Nu hij de winter als ruin heeft doorgemaakt reageert hij ook al minder fel op merrie's, maar hij weet heel goed het verschil tussen ruinen, hengsten en merrie's en helemaal als een merrie hengstig is heeft hij veel interesse Knipoog

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:32

Het gebeurt wel vaker, dat een ruin een merrie bespringt. Dat gebeurt vooral bij ruinen die laat gecastreerd zijn, die al eens echt hebben gedekt, en die de geur kennen.
Als de ruin al op 1 jarige leeftijd is gecastreerd zie je dit veel minder. Dan heeft hij de behoefte niet zo!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:30

Mijn ruin doet dit ook altijd en heeft van tijd tot tijd vaste merries waar die op springt. Het hoort erbij vind ik. Als de merries niet willen laten ze het wel merken.
Bij ons hebben we ook merrie's die op elkaar springen. Dan krijgen we dus wel erg veel weides met paarden willen we alles uit elkaar halen.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:32

Er zijn ook merries die andere merries proberen te dekken...ik had vorig jaar zo'n mafkees toen ze drachtig stond!
Natuurlijk dekken bij hengsten kan net zo veel infecties geven als ruinen dat doen by the way. Alleen als hengstenhouder moet je er dus echt op toezien dat je het zaakje regelmatig goed schrobt en smeert met babyolie *wink*, wordt dus regelmatig schoongemaakt en dat heb je bij een ruin in het weiland vaak niet! Bij de trekpaarden doen ze nog wel regelmatig natuurlijke dekkingen, wat ik trouwens wel een stuk fijner vind, omdat dit meestal gewoon raak is en KI erg moeizaam gaat bij trekpaarden.
We hebben nu een nieuwe ruin in de net zo lekker rustige groep waar mijn trekpaard en warmbloedje staan, maar die is ook nu de hele dag bezig om een hengstige merrie te stiften *zoooooo irritant* Micha is nog niet zo hengstig, dus nog geen last gehad van deze ruin.....maar heb haar niet voor niks verplaatst vorige keer natuurlijk! *zucht*

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:37

Mijn ruin dekte mijn merrie ook 'echt'. Voorheen deed ie het nooit maar mijn merrie ging gewoon pontificaal voor hem staan en heeft hem ingewijd Bloos . Heb het aan diverse da gevraagd maar geen van hen vond het een probleem. Ze was ook mans genoeg om aan te geven wanneer ze echt niet wilde, 1x nee zeggen was genoeg.

Ik was wel blij dat het mijn eigen paarden waren, dan komt er in elk geval geen gezeur over. Ook als ze niet hengstig was waren ze dikke vrienden, zou het jammer vinden om ze om deze reden apart te zetten.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:58

Wij hadden eerder ook zo'n ruin die de merries dekte. Die ruin was ook best wel dominant. Als ik mijn merrie uit de wei wilde halen om te rijden mocht dat niet van hem enz. Mijn merrie werd er ook harstikke vervelend van, want volgens mij vond ze het nog leuk ook. Ze wou gewoon bij hem blijven. Best wel een beetje gevaarlijk. Daarom is -ie nu verkocht. Mijn merrie had er regelmatig ook wel krassen/strepen op de rug van staan van zijn hoeven. Maar niet ernstig en ook geen infecties gelukkig. Nu hebben we een nieuwe, andere ruin die dekt gelukkig niet. Ik denk dat hij op een vroegere leeftijd gecastreerd is.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:32

Wij hebben op stal (helaas) ook zo'n ruin. Hij heeft toen ie nog hengst was echt mogen dekken en is laat geruind. Bij de ruinen kan ie niet staan, want zodra hij een merrie ziet mept ie de andere ruinen volledig in elkaar. Hij staat daarom tussen de merries en dat gaat goed. Ahum... Hij gaat er overigens op, in , all the way zeg maar.
Die eigenaar maakt zijn 'geval' niet schoon, sterker nog, die vindt het wel handig dat hij hem schoonmaakt op de merries.
Vorig jaar stond mijn merrie erbij op het land en werd zij ook door hem 'gedekt'. Ik begreep dat hij nu (na 4 dagen op het land) al zeker twee merries heeft gehad.
Mijn merrie staat door omstandigheden niet in de kudde en reken er maar op dat ze er ook niet meer bijkomt. Ik zit daar echt niet weer op te wachten.