Wel of niet een paard kopen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChAnNiE14

Re: Wel of niet een paard kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:15

Ik denk ook niet dat het bij mij gaat vervelen want ik heb alles voor mijn pony's over en straks ook wel voor mijn paard en de vraag bij mij is of ik er genoeg tijd voor heb?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:30

Nou, ik zou zeggen: maak een planning van wat je zoal doet in een week, met de uren erbij, en zet dit schema op bokt. Dan kunnen we allemaal zien of je er genoeg tijd voor hebt. Moet je trouwens ook voor school naar je toekomstige paard toe, of voert je vriendin voor je en zet ze je paard in de wei? Want vroeg opstaan is ook een drempel.

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:33

Als je nu al twijfelt zal ik zeggen niet doen.
Ik heb nooit getwijfeld toen ik een pony aanschafte ik dacht ik maak wel tijd maar dat valt soms vies tegen en eerlijk gezegd wou ik er nooit aan was begonnen.
Tuurlijk is het vaak ook leuk maar als ik er geen had gehad wist ik waarschijnlijk ook niet beter.
En verkopen is natuurlijk ook niet makkelijk je krijgt er toch een band mee.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:40

ChAnNiE14 schreef:
en trouwens voor diegene die een eigen paard hebben: gaan jullie er dan met slecht weer ook steeds met tegen zin heen ?
Als je van je paard houd dan heb je er tog alles voor over?

Nee Dromen Maarja, een paard is een paard, weer of geen weer.. dan ga ik toch Knipoog

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:44

ChAnNiE14 schreef:
Het paard moet ongeveer 1.50-1.55 zijn en niet al te oud verder maakt het niet uit wat voor 1 het is als het maar lief is Haha! en ook niet al te duur! het liefst rond de 1000,-

Dus je wil geen paard maar een pony..
En ik wens je succes met 1000 euro.. moet je wel veel mazzel hebben wil je iets zonder gebreken kopen!

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:56

Choices schreef:
ChAnNiE14 schreef:
Het paard moet ongeveer 1.50-1.55 zijn en niet al te oud verder maakt het niet uit wat voor 1 het is als het maar lief is Haha! en ook niet al te duur! het liefst rond de 1000,-

Dus je wil geen paard maar een pony..
En ik wens je succes met 1000 euro.. moet je wel veel mazzel hebben wil je iets zonder gebreken kopen!

Onzin.
Die van mij was 500 euro en ik kon er ook 1 kopen van 350 euro.
Tuurlijk heb je er geen Z dressuur pony voor maar wel een leuke jonge pony van een goede hengst en die in de springsport veel kan bereiken!
Waarom die zo goedkoop was.. hij was pas 2, nooit iets mee gedaan en nog hengst.
En je moet natuurlijk niet bij de fokkers kijken.
Er zijn zat boeren die hun pony gewoon kwijt willen en niet om geld mee te verdienen.

Nog een voorbeeld.. kennis van ons haar paard was 1500 GULDEN ook weer niet ingereden maar het is een super leuk paard geworden.

Zo ken ik er nog veel meer allemaal gezonde paarden.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:04

Denk er nog eens goed over na. Als ik je al zo hoor praten van "Ja maar ik vind het niet leuk om er in de regen naartoe te gaan of het gaat me misschien vervelen" denk ik niet dat je er al aan toe bent.

Maar als je het dan toch persé wil doen ga ik met Choises mee.
Een bijrijdpaard is toch ook leuk?
Maar je kunt bijvoorbeeld ook beginnen met een Shetje. Als je dan achteraf toch een groter paard mag, heeft die al meteen een maatje.
Bovendien is het onderhouden van een Shetlander goedkoper als een paard. Het eet minder en heeft kleinere ijzertjes nodig etc. etc.
Je kunt er dan misschien niet op rijden, (ik weet niet hoe groot en zwaar je bent) maar inspannen is ook leuk, en natuurlijk gewoon losgooien ook.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:18

ChAnNiE14 schreef:
En cece, wanneer maak je je huiswerk dan?

Wat dacht je van niet? Vork Nee ok, ff serieus, meestal maak ik het nadat ik gegeten heb (ik eet meteen nadat ik thuiskom) en 's weekends haal ik heel veel in. Ik weet niet hoe het bij jou op school zit, maar ik zit in de 2e fase en heb dus geen proefwerken tussendoor, anders zou ik het echt niet halen. Toen ik nog in de 3e zat en dus geen pony had werd ik al helemaal gek van die proefwerken tussendoor, dus mét pony al helemaal.. Daar zou ik dus ook rekening mee houden.

Ik ga er nooit met tegenzin heen (nou ok in de regen fietsen is niet zo fijn), ik moet 20 minuten fietsen en ik vind het wel lekker, muziekje op enzo Dromen

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 12:30

Ik ben bijna 15, 1.66 lang en ik weeg 54 kilo en ik heb al 6 shetlanders maar daar hoef je niet zoveel voor te zorgen je kunt er zo weinig mee daarom wil ik graag een eigen rijpaard. En ik heb er voor de shetjes al voor over om met slecht weer er naar toe te gaan hoor, dus met tegenzin zal het nooit gebeuren denk ik. en dit is mn tijdschema: *maandag sgool(4 uur thuis) en savonds van kwart over 8 turnen *dinsdag sgool (4 uur thuis) *woensdag sgool (4 uur thuis) donderdag sgool (4 uur thuis) en kwart over 4 tot 5 uur zang *vrijdag sgool (nu 1 uur thuis, maar dat zal heus wel een x veranderen) *zaterdag werken maar daar kan ik wel iets eerder van thuis komen als ik wil. En hier moet ik mn huiswerk en tijd voor mn pony/paard tussen plannen, zou dat lukken?

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 12:35

en mn vriendin moet tog elke ochtend haar eigen paard in de wei doen en voeren en dat wil ze ook wel voor mij doen het is tog bij haar huis, maar ik moet er wel elke dag heen gaan want ze willen niet stal uitmesten en zulke klusjes doen als ik un x geen zin hep ofzow maar dat begrijp ik natuurlijk Haha!

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:54

Citaat:
maar daar hoef je niet zoveel voor te zorgen je kunt er zo weinig mee

(dit hoeft ik niet eens te voorzien van commentaar, quote is voldoende Haha! )

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:55

Idd conquista.. ik vind het ook niet echt ergens opslaan dat ze dat zegt. Voor shets moet ook gezorgd worden en met shets kun je wel heel veel doen! Shets hebben ook beweging nodig!

Tja je spreekt jezelf steeds tegen en dan weer mee.. Ik weet het ook niet meer Clown

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:57

Poison schreef:
Onzin

Ja elk jong paard rond die leeftijd kost 1000 a 1500 euro of goedkoper. Ik had het ook over een gereden paard waar je zo op weg kan rijden. Dat wil ze ook denk ik want met een twee jarige KAN ZE NIETS (net als met haar shets waarvan ze zegt dat ze er niets mee kan Clown )

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 13:06

met mijn shetjes kan ik anders niet zowj veel, je kan ze borstelen en mischien paar rondjes lopen maar meer niet. en ik mis het paardrijden juist zo Huilen , en en dat ik mezelf tegen spreek en dan weer mee, komt gwoon omdat ik niet zo goed weet of ik et wel of niet moet doen Boos! ik wil het verschrikkelijk graag }> maar ik zit nu nog op de middelbare school en ik weet niet hoe druk ik straks ben als ik naar de volgende school ga, ik wil graag de pabo doen maar ik moet gewoon tijd over hebben voor mijn paard/pony maar wat zouden jullie doen als jullie in een sitatie zaten als ik? wel doen of niet? En ik wil inderdaad graag een paard/pony die al bereden is Bloos

roosenrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:20

ik sanp wel dat je z'n kans niet wil laten schieten maar het is niet slim als je er een koopt en het blijkt dat je er toch geen tijd voor heb.
je kan ook een paard kopen en er een bijrijder bij zoeken.
dan kun je als je geen tijd heb die bijrijder vragen.( of je vriendin)

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 17:22

ja maar het is nu of niet want nu krijg ik gratis een stal aangeboden en daarom vraag ik aan jullie hoe jullie de tijd inplannen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:29

Kijk even hoeveel tijd je nu dagelijks overhoudt. Dat moet imo toch minimaal 1.5 en nog liever 2 uur per dag zijn. Je moet naar je paard toe reizen, verzorgen en beweging geven. Als je nu kunt bepalenhoeveel tijd je dagelijks overhoudt kun je zien of je genoeg tijd voor een paard hebt.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:32

Meid, bedenk wel dat je straks op het MBO een heel gevarieerd rooster zal hebben, het is niet zoals op het VMBO van bijv. 8-15u iedere dag.
Misschien zal je zelfs dagen vrij zijn, of zit je juist hele lange dagen op school. Dat kan je vantevoren echt niet voorspellen, is per opleiding anders.

Het ligt er maar net aan wat jou instelling is. Als je een paard hebt, heb je dus minder tijd voor tv kijken, met vriendinnen afspreken, msn of bokt. Natuurlijk niet erg, maar je moet er wel even over nadenken.
Het is denk ik niet jou vraag of je het wel redt met de tijd die je aan je paard moet besteden, het is de vraag of jij het er voor over hebt. Je zal dingen opzij moeten schuiven!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:29

Als ze nu wel die stal voor je willen bouwen, waarom doen ze dat dan niet als je WEL zeker weet of je tijd genoeg hebt?

je hebt al vele keren het antwoord gehad dat je het beter niet kan doen en toch blijf je vragen wat wij er van denken. Als wij antwoorden dat je het beter niet kan doen ga je allemaal dingen tegenspreken, alsof je ONS wil overtuigen om toch ja te zeggen....

volgens mij kunnen er nog 1000 mensen zeggen dat je het niet moet doen, jij hebt allang besloten dat je het wel doet.

open dan geen topic

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:59

Citaat:
Ik ben bijna 15, 1.66 lang en ik weeg 54 kilo en ik heb al 6 shetlanders maar daar hoef je niet zoveel voor te zorgen je kunt er zo weinig mee daarom wil ik graag een eigen rijpaard. En ik heb er voor de shetjes al voor over om met slecht weer er naar toe te gaan hoor, dus met tegenzin zal het nooit gebeuren denk ik. en dit is mn tijdschema: *maandag sgool(4 uur thuis) en savonds van kwart over 8 turnen *dinsdag sgool (4 uur thuis) *woensdag sgool (4 uur thuis) donderdag sgool (4 uur thuis) en kwart over 4 tot 5 uur zang *vrijdag sgool (nu 1 uur thuis, maar dat zal heus wel een x veranderen) *zaterdag werken maar daar kan ik wel iets eerder van thuis komen als ik wil. En hier moet ik mn huiswerk en tijd voor mn pony/paard tussen plannen, zou dat lukken?

Kwa tijd moet het je wel lukken.

na 4 uur ga je je huiswerk maken, om 6 uur eten en daarna naar je paard.
Turnen kun je laten schieten of je gaat op maandag niet naar je paard. De extra tijd die je over hebt kun je dan ook gebruiken om wat huiswerk vooraf te maken of te leren.
Zorg wel dat je paard op die dag wel zijn eten krijgt en beweging.
Dat laaste is niet echt nodig wanneer hij de hele dag in het land staat.
Op papier moet het kwa tijd dus wel lukken maar ik kan niet zien hoever jij van school af woont en hoever jou paard gaat staan.
Daarnaast heb je ook nog ouders die misschien niet willen dat je in de winter s'avonds alleen over straat gaat. Bespreek dit dus ook met je ouders.

Dan de kosten van je paard.
Je hebt al het een en ander genoemd maar schrijf het ook eens op(dat heb ik gedaan toen ik voor een 2e paard ging, ik heb het wel 3x opgeschreven voor ik een besluit nam).

Je gratis stalling: Zit daar ook hooi stro en biks bij?
En wat als je plotseling op straat komt te staan? Mijn stal bv gaat binnen niet al te lange tijd verdwijnen wegens het aanleggen van een weg.
Ben je dan in staat om je paard ergens anders in de kost te zetten a 150 euro in de maand?
Niet zeggen dat het niet gaat gebeuren want toen ik 3 jaar geleden op mijn stal kwam was er amper sprake van de aanleg...ja over 10 of 15 jaar maar nu komt het aardig dichtbij.

Bespreek dit ook met je ouders. Kunnen zij dat eventueel betalen of in iedergeval een deel ervan en willen zij dat ook?

Verder denk ik dat je motivatie voor het houden van een paard wel goed zit. En ik snap heel goed dat je wel wat meer wilt dan shetlanders.
Iedereen heeft wel eens een dag dat ie geen zin heeft.
Ik heb het geluk dat mijn paarden altijd buiten lopen, dus als ik geen zin heb ga ik niet. Dat geld hetzelfde als het regent, soms ga ik wel en soms niet.

Mijn advies:

Ga met je ouders om tafel en bespreek alle finaciele kosten en eventuele bijkomende kosten. Schrijf dit ook weer op.
Je gaat nu al naar de shetlanders dus probeer dat zo te plannen zoals je dat straks ook wilt doen met je eigen paard.
vervolgens laat je het nog even een week of 3 bezinken en neem dan een definitieve maar juiste beslissing.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:11

Citaat:
Kwa tijd moet het je wel lukken.

na 4 uur ga je je huiswerk maken, om 6 uur eten en daarna naar je paard

Ze had het over Pabo en dat is HBO.

Geloof me... ik zit 4 jaar in het onderwijs nu en je bent NOOIT klaar...
Een Pabo studie betekent heeeeel veel huiswerk.
Daarbij is het niet zo als je stage loopt dat je mag gaan als de kinderen naar huis gaan. Ik moest als stagiaire op 3 van de 4 stages bij vergaderingen zijn tot laat en soms 2 vergaderingen achter elkaar. Er waren dagen dat ik tot half 8 op school heb gezeten.

Ik regel het nu zo dat ik heel veel op school doe tussendoor als de kinderen aan het werk zijn. Verder doe ik veel in het weekend. Ik werk door tijdens de middagpauze (die duurt toch een uur en een kwartier).

Ik hou nu op met alle tegen argumenten want zoals hier boven al is gezegd heb je volgens mij allang besloten.
Dan denk ik dat je het gewoon moet ervaren en dan zal je ook als het eventueel zo ver mocht komen dat je hem moet verkopen de consequenties moeten accepteren.

Succes ermee in ieder geval

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:47

Er al over gedacht om te stoppen met zang en turnen?
Zoals ik al zei, als je het echt wil, kan je er dingen voor opzij zetten!

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 18:49

maar turnen is toch pas kwart over 8 savonds dus dan ga je toch niet zo snel meer naar je paard en van zang ga ik af heb ik al besloten.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:32

Ik zit een beetje met hetzelfde 'probleem' als jij. Al ben ik 2 jaartjes ouder. Ik kan een paard onderhouden, heb er genoeg tijd voor, wil het dolgraag, ik ben een doorzetter, ik ga nu ook door wind en weer naar mijn bijrijdpaardje en het verveelt me nooit. Leuke kleding, uitgaan, jongens, het zal me een zorg wezen. Mijn paard gaat voor. Wat raden jullie mij aan?

ChAnNiE14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:54

wat is bij jou et probleem dan tinkelbell ? Knipoog