Ik denk dat er een verschil is in nood en "nood" , dat dat het hele meningsverschil is 
Een ORS blijft in mijn mening nog altijd iets dat je VRAAGT van een paard , de beweging moet het paard uit zichzelf maken.
Ik heb een keurig opgevoedde pony , heb een hele goede verstandhouding met het diertje , maar het blijft gewoon een flip-muts.
Hoe goed en makkelijk en licht ze onder normale omstandigheden ook luisterd , ze kan enorm van iets flippen en zich dan helemaal afsluiten in paniek.
Dan heb ik het niet over de normale schrikjes van *bries-bries-dribbel-snuif* die na een keer kijken en snuffen en gewoon nonchelant ermee omgaan voorbij zijn , maar echt pánisch.
Haar sensoren pakken dan niks subtiels meer op.... je enige redding is dan iets dat DOORkomt , een prikkel die door dat pantser heen gaat.
Ik bedoel , als je een ORS vraagt aan je paard , dan is het diee dat hij z'n hoofd in een rare diepe bocht opzij brengt waardoor de achterhand als het ware "los gekoppeld" wordt , begrijp ik.
Ik zie een paard dat in volle vlucht gestrekt over het asvalt tetterd (bvb) dat toch echt nog niet doen hoor....
Er zit nu eenmaal een steekje los aan die pony , door je goede voorbereiding , opvoeding en verstandhouding voorkom je de meeste rot-situaties , maar met zo'n diertje is het risico nooit helemaal weg.
Hoe goed je opvoeding ook is , als je paardje ondanks alles TOCH eens in wilde paniek wegvliegd , dan heb je niks meer aan die opvoeding op dat moment.
Er is dan alleen nog maar oer-paard *vluchten* in dat koppie.
Dat deel van de hersenen waar de opvoeding door de mens in opgeslagen is , is dan even losgekoppeld ofzo , beestje is er niet eens meer van bewust dat er nog iemand opzit , en pas als als je een flink remmende snok kunt geven krijgt íe dat besef weer terug.
Net als in een film van die mensen die flippen , dan een pets in hun gezicht krijgen en weer in de realiteit terugkomen.
Als iemand anders wel vertrouwd in de ORS bij zijn paard dan is dat prima.
Maar bij een diertje als Rena is dat echt zeer onverstandig , daar is ze me te dierbaar voor ondanks alles