qua bouw: meer springpaard of meer dressuurpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissetje

Re: qua bouw: meer springpaard of meer dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 15:25

jaggie schreef:
Ik vind het kwa type meer een springpaard LIJKEN, maar dat wil helemaal niks zeggenm, hij is nog jong en gewoon kijken hoe hij zich ontwikkelt. Hij zal het vast beide kunnen!
Vind het in ieder geval een erg mooi paardje en ben benieuwd hoe hij onder het zadel is.

hij moet zich idd nog ontwikkelen Ja

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:25

Mariek87 schreef:
Dat is niet helemaal waar. Er zijn wel bepaalde bouwkenmerken waar ze voordeel van hebben bij springen of dressuur, dus er is wel degelijk een ideaal beeld waar je kan proberen bij in de buurt te komen.

Het zegt niet dat een dusdanig gebouwd paard ook werkelijk goed zal kunnen springen of dressuren, maar dat is hier ook niet de vraag.

Lees mijn stukje over, dan zie je dat ik hetzelfde vind. Bouw kan helpen maar is niet zaligmakend. Voorbeelden zat te vinden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:26

Mijn Ferro x Damiro was oorspronkelijk ook springgefokt, had ook een behoorlijk lange rug. Bleek toch íets beter te dressuren Haha!.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:51

Dacht juist dat paard met een lange rug niet geschikt zijn voor de dressuur. Tenminste dat zeiden ze bij mijn pony, dat hij echte verzamelingen niet zou kunnen ofzo. (hij kan hardstikke goed verzamelen als ie der zin in heeft Clown ) Kan het bij jou paardje niet zo goed zien, anders maak je ff een standfoto van opzij met zn hoofd omhoog.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:01

liza van loon schreef:
Dacht juist dat paard met een lange rug niet geschikt zijn voor de dressuur. Tenminste dat zeiden ze bij mijn pony, dat hij echte verzamelingen niet zou kunnen ofzo. (hij kan hardstikke goed verzamelen als ie der zin in heeft Clown ) Kan het bij jou paardje niet zo goed zien, anders maak je ff een standfoto van opzij met zn hoofd omhoog.

Kort is makkelijker bij elkaar te rijden maar hebben vaak te weinig rek.
Daarom is kort ook absoluut niet ideaal voor een springpaard, die moet toch rek in zijn lichaam hebben om zijn lichaam te gebruiken op de sprong!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 16:04

ik zal morgen een betere foto maken Haha!
moet dees maar even mee naar de wei om m vast te houden Lachen

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:11

Springen! Korte rug en vierkant model. Maar Pion is ook zo gebouwd en die rijd ook prima dressuur hoor Knipoog laat het dus niet de doorslag zijn in de keuze voor een discipline!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:18

Kan iemand mij dan nu eindelijk eens uitleggen waarom jullie allemaal vinden dat een paard met een korte rug en hogere benen (Choices) hiervan gemak heeft bij het springen.

Daar kan ik echt niet inkomen hoor!

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:19

Mariek87 schreef:
Kan iemand mij dan nu eindelijk eens uitleggen waarom jullie allemaal vinden dat een paard met een korte rug en hogere benen (Choices) hiervan gemak heeft bij het springen.

Daar kan ik echt niet inkomen hoor!

Ik kan het je niet uitleggen, ze zeiden het op de keuring Haha! Maar Pion heeft Libero H. als opa dus het ligt ook aan zijn afstamming. Maar ik kan er wel inkomen ja dat een paard bij springen ook beter een iets langere rug kan hebben. Maar het is niet zo noodzakelijk als bij dressuur.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:46

maar nou leg je nog niet uit wrm dat beter is Clown

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:04

Ik heb altijd geleerd dat bij een springpaard lengte in het lichaam, een vrij kort voorbeen en een horizontale hals het meest gewenst is.
En dat vind ik ook het meest logisch, met deze dingen zou het voor een springpaard zo makkelijk mogelijk zijn om zijn lichaam goed te gebruiken op de sprong.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:16

nu ben ik misschien de eerste, maar ik vind het ( wel een beetje moeilijke foto) meer een dressuur paard. simpel omdat ik nu al enkele tijd veel foto's van spring en dressuur hengsten heb gezien, en deze kwa bouw niet echt veel op een springpaard lijkt.
maargoed, bouw zegt ook niet alles Lachen

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:29

jaggie schreef:
Ik vind het kwa type meer een springpaard LIJKEN, maar dat wil helemaal niks zeggenm, hij is nog jong en gewoon kijken hoe hij zich ontwikkelt. Hij zal het vast beide kunnen!
Vind het in ieder geval een erg mooi paardje en ben benieuwd hoe hij onder het zadel is.

Idem Ja

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 20:49

pff ik heb geprobeerd om betere foto's te maken,maar er was helaas niemand opstal om hem vast te houden. maar ik heb het toch geprobeerd Clown
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de flits werkte ook niet mee natuurlijk Rolleyes
ik hoop dat er morgen iemand is om m vast te houden Haha!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:30

Ik vind hem wel als springpaard er uit zien in ieder geval meer dan dressuurpaard.
Hij lijkt ook iets week in de rug wat voor de dressuur zeker minder gewenst is.
Daarbij lijkt hij iets strak te zijn in de lendenen wat de soepelheid niet echt zal bevorderen

Verder is hij vrij horizontaal gebouwd met een iets kort aandoenend voorbeen met een vrij strak achterbeen.
Ik vind hem ook iets kort in het lijf maar dat is niet te veel om niet goed te kunnen presteren maar ik denk niet dat hij erg hoog in de sport zal komen, maar dat hangt ook af van het karakter wat het paard heeft.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 21:35

fjordygirl schreef:
Ik vind hem wel als springpaard er uit zien in ieder geval meer dan dressuurpaard.
Daarbij lijkt hij iets strak te zijn in de lendenen wat de soepelheid niet echt zal bevorderen

Verder is hij vrij horizontaal gebouwd met een iets kort aandoenend voorbeen met een vrij strak achterbeen.
Ik vind hem ook iets kort in het lijf maar dat is niet te veel om niet goed te kunnen presteren maar ik denk niet dat hij erg hoog in de sport zal komen, maar dat hangt ook af van het karakter wat het paard heeft.

je moet er wel rekening mee houden dat ie pas 2.5 is en dus nog even flink moet groeien,en spieren moet 'kweken' he Haha!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:50

ik vind het idd meer springpaard lijken. hellende achterhand. voorhand vind ik wat dressuurtypischer. Zeij/hij lijkt gewoon op een allrounder maar dan wel meer spring dan dressuur

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 21:54

Alikesflame schreef:
ik vind het idd meer springpaard lijken. hellende achterhand. voorhand vind ik wat dressuurtypischer. Zeij/hij lijkt gewoon op een allrounder maar dan wel meer spring dan dressuur

zit ook beide in het bloed Clown

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:58

ik zou neigen te zeggen dressuurpaard aan de tweede paar foto's te zien...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 22:00

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:02

fjordygirl schreef:

Een paard met zo'n weke rug zal echt niet met veel gemak een springparcours rondkomen hoor.
En bovendien, de paarden met een ietsie weke rug kunnen vaak veel beter bewegen dan die beestjes met een strakke rug. Ze moeten namelijk de lendenen anders gebruiken.

Zijn rug is ook niet per definitie week, maar gezonken achter de schoft...

Eerlijk gezegd vind ik dit meer op een recreatiepaard lijken wat later best een dressuurproefje kan gaan lopen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 22:06

word dat niet beter als ie gaat groeien enz? Lachen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:08

beautylover schreef:
word dat niet beter als ie gaat groeien enz? Lachen

Hij is al een heel eind klaar met groeien hoor Haha!

Als-ie nu 2,5 is zal hij er nog wel wat lengte in zijn lijf en volwassenheid bij krijgen. Die gezonken rug zal hij altijd houden.

Is net zoiets als kunnen lopen: Als-ie als jaarling in de wei niet kan lopen, kan-ie het ook niet als 3jarige.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 22:12

ze groeien nog tot 8 jaar he,wie weet hoeveel centimeters er nog bij komen Haha!

zijn ouders zijn rond de 1.70... ik denk dat roxo dat ook gaat halen.

en over die rug..tja ik weet het niet Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:24

Wat ze groeien van 5 tot 8 jaar is in hoogte echt te verwaarlozen. Dat zijn geeneens centimeters meer, maar kun je in millimeters gaan tellen.

Van 5 tot 8 jaar gaan ze aan het uitzwaren (hangt er vanaf hoe jeugdig ze zijn als 3jarige Knipoog ).

Als-ie nu 3 is en 1.61 kan ik je op een presenteerblaadje geven dat-ie géén 1.70+ gaat worden!

Natuurlijk verandert hij nog veel als dat puppyvet eraf gaat en er spieren op komen, maar die croupe blijft iets steil, en die rug blijft gezonken.
Net zoals dat achterbeen wat groot gehoekt zal blijven.
Bespiering zal het camoufleren, maar zijn bouw en beenderconstructie verandert niet.