Hoe dient een paard paard te worden/blijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: Hoe dient een paard paard te worden/blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:59

pol013 schreef:
Wahahaha jij hebt duidelijk nog nooit mijn paard gezien.

Verward
Misschien moet je ook even verder lezen.

Mireille1970 schreef:
We moeten af van het idee dat het gedomesticeerde paard nog steeds liever kuddedier is. We hebben er een huisdier van gemaakt, behandel het dan zo.

Dat ben ik met je eens. Maar als dat paard na een uur naar binnen wilt dan kan dat toch gewoon? Waarom zou dat een probleem moeten zijn? Het ene paard is het andere toch niet? Die van mij trapt de hele stal in elkaar als ze de halve dag op stal moet staan, terwijl die van een ander zijn rust misschien op stal vindt. Maar om dan te zeggen dat hij psychisch gestoord is gaat me wat ver...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:59

ikke schreef:
Wat we niet moeten vergeten is dat paarden gedwongen worden samen te leven met de paarden waarmee ze op stal staan. Als die groep heel groot is er een gerede kans dat ze maatjes vinden waarmee ze het echt goed kunnen vinden. Een paard zal er echter altijd het beste van maken, ze hebben immers geen keuze, ook niet vanuit hun instinct (kudde=maatjes=veiligheid).

Mijn paard gaat niet van het erf af zonder zijn stalmaatje... zegt genoeg...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:01

xtwisterx schreef:
pol013 schreef:
Wahahaha jij hebt duidelijk nog nooit mijn paard gezien.

Verward
Misschien moet je ook even verder lezen.

Mireille1970 schreef:
We moeten af van het idee dat het gedomesticeerde paard nog steeds liever kuddedier is. We hebben er een huisdier van gemaakt, behandel het dan zo.

Dat ben ik met je eens. Maar als dat paard na een uur naar binnen wilt dan kan dat toch gewoon? Waarom zou dat een probleem moeten zijn? Het ene paard is het andere toch niet? Die van mij trapt de hele stal in elkaar als ze de halve dag op stal moet staan, terwijl die van een ander zijn rust misschien op stal vindt. Maar om dan te zeggen dat hij psychisch gestoord is gaat me wat ver...

Met je eens!

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:07

Die van mij staat 24/7 op het land. Al vanaf november.

Zij voelt zich goed. Ze weet hoe ze zich moet gedragen in een kudde. Ze zoekt daar in het bos zelf haar tja haar eten. En ze weet wat ze wel en niet kan eten.

Ik denk dat mijn paard wel paard is.

Zo als met haar hoeven. Ik hoef ze maar om de 4 a 5 te laten bekappen. eerder hoeft niet. ze nu bijna nooit ziek. En kan tegen kouw en regen omdat ze zich zelf tegen beschermt.

Die van mij wilt niet eens naar binnen. Ze is weer blij als ze weer lekker in haar weide staat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 10:13

Weet je wat mij opvalt. Paarden van ruiters die er wedstrijden mee rijden staan veel vaker op stal omdat er een werkvachtje moet blijven, terwijl andere paarden dik in het haar, modder e.d. staan om zichzelf te beschermen... dat is het verschil in mijn ogen ook een beetje. Omdat mijn paard een wedstrijdpaard is en altijd zal blijven in zijn hoofd, vind hij dat natte en koude maar niets Haha! En achteraf ben ik misschien wel blij, hij staat goed geventileerd, krijgt genoeg aandacht en afwisseling en voelt zich goed... en mij bespaart het een hoop tijd Haha!

Dat wil niet zeggen voordat ik daar commentaar over ga krijgen, mijn paard binnenhoudt omdat het zoveel poetswerk scheelt, maar omdat hij het zelf niet graag wil.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:16

Mijn pony's willen alleen maar naar binnen als ze het ritme hebben dat ze gevoerd worden als ze binnen komen. Anders lopen ze veel liever buiten in weer en wind. Zelfs met die dikke sneeuw waren ze helemaal in hun element.

Het zijn dan wel shetlanders. Maar zelfs Dennis in zijn geschoren vachtje, in keurings conditie stormt met sneeuw naar buiten om er in te gaan liggen!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:31

Hermesdeux schreef:
Weet je wat mij opvalt. Paarden van ruiters die er wedstrijden mee rijden staan veel vaker op stal omdat er een werkvachtje moet blijven, terwijl andere paarden dik in het haar, modder e.d. staan om zichzelf te beschermen... dat is het verschil in mijn ogen ook een beetje. Omdat mijn paard een wedstrijdpaard is en altijd zal blijven in zijn hoofd, vind hij dat natte en koude maar niets Haha! En achteraf ben ik misschien wel blij, hij staat goed geventileerd, krijgt genoeg aandacht en afwisseling en voelt zich goed... en mij bespaart het een hoop tijd Haha!

Dat vind ik een beetje loos, net of jouw paard weet dat hij een wedstrijdpaard is en daarom liever binnen staat....... Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:44

Nee dat niet, maar omdat er een link wordt gelegd dat als die het gewend is het accepteert... jah hoe leg je dat nou uit...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:54

Nou van mijn paard kan ik duidelijk zeggen dat hij een hekel heeft aan regen. Wij hebben geen weiland maar wel een buiten bak van 40 x 100 ongeveer. En hij komt elke dag een paar uurtjes buiten. maar als het regent wil hij toch echt niet. Als hij al buiten staat en het begint te regenen gaat hij voor het hek staan dat hij er uit wil en dan is hij ook echt sjaggo teriwjl hij normaal een ontzettend vrolijk paard is. Ook is het voor mij moeilijk hem vast te houden omdat hij zo snel naar stal wil dat hij mij bijna mee sleept, terwijl hij anders los mee loopt. Hij heeft dus overduidelijk een hekel aan regen Haha!

Aan mijn hond kon ik het trouwens ook merken Haha! als we uit wandelen gingen en het ging regenen wilde hij altijd snel terug Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:06

Paarden weten echt wel wat ze zijn...

Sportpaarden die je invlecht kunnen dan ook hypervrolijk ervan worden en vergeet ze nou niet mee te nemen want ze zijn echt gepiqueerd...

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:35

Hermesdeux schreef:

Dat wil niet zeggen voordat ik daar commentaar over ga krijgen, mijn paard binnenhoudt omdat het zoveel poetswerk scheelt, maar omdat hij het zelf niet graag wil.

Ik wil ook even kwijt dat ik dus net zo"n paard heb.
In het begin toen ik hem net had wist ik niet hoe snel en hoe vaak ik naar hem heen moest om hem buiten te zetten(hij staat op een manege).Maar ik ben er achtergekomen dat hij dat helemaal niet zo geweldig vind om naar buiten te gaan.Eeen uurtje per dag vind hij genoeg ,ook op de wei wil hij na een uurtje er weer uit.Hij gaat als een gek tekeer ,hij wil dan wel dwars door dat hek lopen naar zijn stal.Bij navraag bleek het dus een typisch stalpaard te zijn.Bij zijn vorige eigenaar kwam hij bijna nooit buiten!Op stal voelt hij zich echt op zijn gemak.Hij is in al die 13 jaar niet anders gewend. Vork

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:55

ik denk zelf dat de meeste paarden toch liever buiten staan, dat het gewoon even wennen voor ze is..

Mijn paardje bijvoorbeeld stond eerst ook altijd ( in iedergeval in de winter) op stal. Toen ze 1,5 jaar geleden kreupel werd moest ze zoveel mogelijk naar buiten zodat ze in beweging bleef. Ze leek het vreselijk te vinden om buiten in de regen te staan, stond altijd heel zielig te wachten bij het hek als het regende.. Toen is ze hele zomer de wei op gegaan ( dag/nacht) en je zag dat ze even moest wennen, eerste dagen liep ze rond 19.00 uur langs het hek te rennen om naar binnen te mogen want rond die tijd werden ze normaal naar binnen gehaald om gevoerd te worden.. Na een paar dagen was dat over en zag je het paard totaal veranderen, ze genoot er echt van om op de wei te staan. Nu staat ze op een andere stal waar ze iedere dag de wei op kan ( ook dadelijk in de winter) en ze gaat iedere morgen vol enthousiasme de wei op, maar staat ook weer rond 16.00 te wachten omdat ze " weet " dat het dan voertijd is en het eten klaar ligt in de stal.. Ik ben blij dat ik even doorgezet heb en haar buiten heb gehouden, het paard is er totaal door veranderd. Veel rustiger en toch zit er meer "leven" in, is veel energieker, gedraagt zich sociaal beter tegenover andere paarden.. Ik denk dat het dus vooral gewoonte is dat ze naar binnen willen..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 14:04

Jah, maar in de zomer is het anders als in de winter. In de zomer vind hij het ook niet erg. Maar dat natte en koude trekt hem niet, mietje Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:35

Hermesdeux schreef:
Jah, maar in de zomer is het anders als in de winter. In de zomer vind hij het ook niet erg. Maar dat natte en koude trekt hem niet, mietje Haha!

Heeft mijn paard ook.

bij zijn vorge stal stond hij ook heel de dag op de wei. Zolang het droog was vond hij het heerlijk maar zodra het regende vond ie het wat minder leuk Clown zacht uitgedrukt. Zelf de stal eigenaar zij dat hij een hekel aan regen had.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:42

Mijn paard is langzaam aan het veranderen. Vroeger was hij de stal niet in te slaan (bij wijze van spreken dan). Altijd stond hij buiten. Daarom heb ik ook altijd een stal met uitloop gehad. Meneer vond het heerlijk buiten. Op het land? Dan kreeg ik hem niet meer te pakken en het liefst stond hij 24/7 buiten op het land.

De afgelopen jaren is hij veranderd. En ik heb hier niets aan gedaan. Hij stond nog steeds in dezelfde stal, maar opeens viel het mij op dat hij binnen ging staan als het regende.

Als hij op het land stond en er was niet zo veel gras meer, dan wilde hij naar binnen.

Dit jaar heeft hij 's winters zelfs een paar keer op stal gestaan met de deur dicht. Dat terwijl hij vroeger de deur er gewoon uitlichte.

Als het regent staat hij soms de hele dag binnen, terwijl hij dag en nacht zelf de paddock in kan lopen.

Mijn mini van 1 jaar daarintegen ligt 's nachts liever buiten in de regen te slapen en wil niet opgesloten worden. De geschiedenis herhaalt zich!

Een ding weet ik zeker, mijn fjord! is niet geestelijk gestoord (hmmm weet ik dat wel zeker).... maar zijn mening over binnen en buiten zijn is gewoon veranderd Knipoog

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:29

Op mijn manege staan ook een aantal van die aparte gevallen. Er is er eentje, Hudson die als hij ziet dat de rest van manegepaarden ook naar het land gaan wel mee wil. Maar eenmaal in het land wil hij er eigenlijk gelijk maar weer uit en blijft de hele tijd voor het hek heen en weer rennen. Dus die gaat eigenlijk nooit meer naar het weiland.
De rest van de manegepaarden en ponies die naar het land gaan in de zomer blijven ook gewoon met regen buiten zonder schuilstal, dat gaat ook een beetje moeilijk om een schuilplaats te bouwen voor 50+ paarden/ponies. :p

Mijn 2 verzorgshets staan dag en nacht buiten en kunnen eventueel hun stal inlopen als ze willen. Ze houden dus absoluut niet van regen en gaan dan altijd schuilen in stal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:31

ach...ik denk maar zo...paarden zijn meegegaan in evolutie net zoals wij Haha! we zijn van oorsprong ook niet gebouwd als loonslaaf die bij thuiskomst voor de tv of computer Clown gaan hangen.
Dat wil niet zeggen dat je als eigenaar voor je paard (en voor jezelf Knipoog ) niet de natuur zo veel mogelijk moet nabootsen. Daarom staan mijn paarden (extreme weersomstandigheden uitgezonderd) altijd overdag in de wei........maar snachts heb ik ze toch liever op stal, met uitloop, maar iig binnen mijn bereik (en gehoorafstand Haha! )

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:18

Ik dat het toch wel een beetje aan het karakter van het paard ligt.
Je hebt van die relaxt paarden, die alles oke vinden, maar ook van die tuttebellen, die echt niet van regen en viezigheid houden.
Paarden zijn dieren met heel verschillende persoonlijkheden en dat maakt ze juist zo leuk!
Ik denk dat je elk paard als een aparte idividu moet bekijken en niet alles over 1 kam moet scheren.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:25

Lady heeft in de winter een vrij dunne wintervacht en sinds dit jaar had ze een dekentje op, omdat ze gewoon stond te rillen van de kou. Ze stond 8 uur buiten (in de buitenbak met nog 3 anderen), maar wilde rond 5 uur wel naar binnen want dan werd ze gevoerd.
Nu ze buiten op het land staat en ze het zat is om d'r bolle buik mee te zeulen weet ze niet echt wat ze wil. Of naar binnen, maar dan wil ze weer naar buiten, of naar buiten, maar dan wil ze weer naar binnen. Ze staat nu ruim 10 uur op het land met dezelfde 3 en dat gaat gewoon prima.

Of ze verwend is? Ja een beetje wel, maar meer in de zin van: Ik heb het koud...dus Lady zal het ook wel koud hebben, dus gooi maar een dun dekentje op (deze winter had ze het dus echt koud). Maar ze is en blijft gewoon paard...daar verander je voor een groot deel niks aan!
Verder is ze wel een beetje te opgevoed: Als ik zeg: Ho...blijven staan hé...dan blijft ze net zo lang staan totdat ik ja zeg en dan mag ze naar stal/weiland etc. Of dat ook te verpaard is? Zeggen jullie het maar!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:05

ga der maa rvanuit dat als een apard dit heeft, dat hij al "te veel" als mens aangezien heeft, die zitten ook liever binnen dan buiten als het regent/koud is enz.

Sommige paarden zijn niks anders gewend, en weten idd niet wat ze met dat groene aanmoeten, omdat ze het nooit hebben geleerd Scheve mond

erg zielig zijn dit soort paarden Scheve mond

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:07

elady schreef:
Lady heeft in de winter een vrij dunne wintervacht en sinds dit jaar had ze een dekentje op, omdat ze gewoon stond te rillen van de kou. Ze stond 8 uur buiten (in de buitenbak met nog 3 anderen), maar wilde rond 5 uur wel naar binnen want dan werd ze gevoerd.
Nu ze buiten op het land staat en ze het zat is om d'r bolle buik mee te zeulen weet ze niet echt wat ze wil. Of naar binnen, maar dan wil ze weer naar buiten, of naar buiten, maar dan wil ze weer naar binnen. Ze staat nu ruim 10 uur op het land met dezelfde 3 en dat gaat gewoon prima.

Of ze verwend is? Ja een beetje wel, maar meer in de zin van: Ik heb het koud...dus Lady zal het ook wel koud hebben, dus gooi maar een dun dekentje op (deze winter had ze het dus echt koud). Maar ze is en blijft gewoon paard...daar verander je voor een groot deel niks aan!
Verder is ze wel een beetje te opgevoed: Als ik zeg: Ho...blijven staan hé...dan blijft ze net zo lang staan totdat ik ja zeg en dan mag ze naar stal/weiland etc. Of dat ook te verpaard is? Zeggen jullie het maar!

als een paard trilt, heeft hij het niet koud, maar verwarmd hij zich zelf Lachen

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:24

Monster schreef:
ga der maa rvanuit dat als een apard dit heeft, dat hij al "te veel" als mens aangezien heeft, die zitten ook liever binnen dan buiten als het regent/koud is enz.

Sommige paarden zijn niks anders gewend, en weten idd niet wat ze met dat groene aanmoeten, omdat ze het nooit hebben geleerd Scheve mond

Kan je een paard gras leren eten dan?!?
Zoiets lijkt mij aangeboren gedrag.....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 07:38

Monster schreef:

Ik heb mijn directe reacties nog niet kracht bijgezet. Het paard weet heus wel wat gras is, want als die aan de hand loopt langs de weg weet die niet hoe snel die naar de bermen moet... hij wil alleen met slecht weer niet in de wei... hij kent het heus wel, alleen de weersomstandigheden trekken hem niet... Zielig he Ach gut

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:44

Hermesdeux schreef:
Monster schreef:

Ik heb mijn directe reacties nog niet kracht bijgezet. Het paard weet heus wel wat gras is, want als die aan de hand loopt langs de weg weet die niet hoe snel die naar de bermen moet... hij wil alleen met slecht weer niet in de wei... hij kent het heus wel, alleen de weersomstandigheden trekken hem niet... Zielig he Ach gut

Daar heeft mijn paard ook last van Haha! Hij is gek op het land en gek op gras en staat dan ook bijna de hele dag met zijn hoofd omlaag maar als het regent dan wil hij naar stal en gaat voor het hek staan en is ook sjacho.

Hij staat tijdens het weideseizoen altijd in een groepje buiten en in de winter komt hij in de paddock met verschillende maatjes, alleen los staan vindt hij het niet leuk Knipoog Ze zijn dan ook de hele tijd lekker aan het spelen. Hij houdt alleen niet van koud, regenachtig weer en daar geef ik hem groot gelijk in Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:12

Wel grappig, nu is een paard op meerdere manieren met een mens vergelijkbaar, zoals Monster het brengt...