Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Supertje schreef:Vervelend he? Als mensen je hier ook geen gelijk geven....![]()
Bedoel je deze?
http://www.kerckhaert.be/dbupload/Pelham.jpg[/img]
Dat is nou een dubbelgebroken pelham. Van Sprenger, en sprenger is inderdaad een merk, geen type. Ook bijvoorbeeld de K&K bitten zijn van sprenger.
Met klemmen wordt bedoeld dat doordat het bit gebroken is, het klemt op de onderkaak, een ongebroken doet dit niet. En als de kinketting helemaal niet klemt heb je hem te los, en kan het bit te ver naar achteren doorslaan, wat behoorlijk onprettig is voor je paard.
Ik zou je aanraden je eerst eens te gaan verdiepen in de werking van zo'n bit voor je van alles gaat roepen en er mee gaat rijden.
Verder vind ik trouwens een gebroken pelham (of ieder ander bit met hefboomwerking) op zijn zachtst gezegd niet bepaald fijn, juist doordat ze gebroken zijn werken ze heel hard in.
Een dubbelgebroken bit is niet per definitie zachter dan een ongebroken of een enkelgebroken bit, dat is volledig van het paard afhankelijk. Bovendien is het bit wat het rustigst in de mond ligt een ongebroken trens.hardi schreef:Je hoeft dit bit niet met dubbele teugel te rijden je hebt leertjes die je kunt bevestigen tussen de twee ringen van de scharen. Daar kan je dan een teugel aan bevestigen. Je kan ook een teugel op de onderste ring zetten, maar dan heb je wel de maximale hefboomwerking en is het bit dus heel erg scherp.
Die pelhamriempjes zijn een stomme uitvinding. Het bit is gemaakt om met 2 teugel gereden te worden, zodat er verschil is tussen de inwerking van de bovenste en onderste teugel (stangwerking/trenswerking). Doe je er riempjes aan dan werkt het bit alleen maar hard en onduidelijk in.

DinkeyGirl schreef:Sorry hoor maar als je dit bit met dubbele teugel rijdt en de onderste er los bijhangt als noodrem, werkt het net zo scherp in als een dubbelgebroken trens. Zelfs nog zachter omdat je door het bakstukringetje juist geen afklemming van de onderkaak hebt als je het bit correct gebruikt. Als dit bit de onderkaak van mijn paard had afgeklemd, had ik hier dit nu niet zitten typen, dat kan ik je wel verzekeren, aangezien hij van notekrakerwerkingen behoorlijk aan de kletter gaat.
Wij hebben nog geen bak op stal (de bodem is vandaag gebracht) dus als ik buiten dressuurmatig wil rijden, pak ik dit bit en hij loopt er super op. Als we dalijk weer een bak hebben gaat er echter wel weer een gewone dubbelgebroken K&K trens in, zodat ik dezelfde werking heb alleen dan zonder die noodrem (die ik trouwens al 2 jaar niet meer nodig gehad heb).
Ik gebruik hem om mee buiten te rijden, en inderdaad ook voor de noodrem, aangezien mijn paard ook nog wel eens de benen wil nemen. Ik rijd echter wel met een ongebroken, omdat ik de werking van een gebroken pelham niet correct vind. kiana schreef:Er werd hier door iemand iets over de ketting geschreven..........
De ketting klemt niet, stond er..........als dat zo is, haal hem er dan af want dan heeft het toch geen zin.
Een ketting zorgt ervoor dat de onderkaak wordt afgekneld, daardoor kan je vaak een heet paard beter houden of makkelijker nageeflijk rijden.
Er zijn van de 500 ruiters misschien maar 2 ruiters die er mee kunnen rijden. De rest rijdt gewoon zijn paard in de poeier.
kiana schreef:Er werd hier door iemand iets over de ketting geschreven..........
De ketting klemt niet, stond er..........als dat zo is, haal hem er dan af want dan heeft het toch geen zin.
Een ketting zorgt ervoor dat de onderkaak wordt afgekneld, daardoor kan je vaak een heet paard beter houden of makkelijker nageeflijk rijden.
Er zijn van de 500 ruiters misschien maar 2 ruiters die er mee kunnen rijden. De rest rijdt gewoon zijn paard in de poeier.
Lielle schreef:hier een zeer uitgebreide discussie over een pelham met oa een stuk over de werking uit een erg goed boek over bitten (het paard, het bit en de ruiter) viewtopic.php?f=8&t=394079&hilit=
ik ben er zelf niet zo weg van, hefboomwerking blijft wel degelijk bestaan (Margreet legt dat al uit) en het blijft toch verwarrend.
En als toevoeging: een te los zittende kinketting is net zo slecht als een te strakke.
Lielle schreef:toch verbaast het me dat je drie paarden met pelham wil rijden, en al helemaal in de bak. Ik heb in een heleboel jaren eentje met pelham gereden op het strand (was voor die tijd met liverpool gereden) en met 1 gebruik ik een pessoabit in de cross.

Lielle schreef:Er zit al een behoorlijke fout in bovenstaand stukje. Ongebroken bit is nl geen stang, een stang is een bit met hefboomwerking.
Lielle schreef:daarmee diskwalificeren ze zich nogal dus![]()
zie trouwens ook mijn toevoeging.
Citaat:stangen ( geen scharnierpunten, al dan niet met tongvrijheid
denice schreef:als je een enkelgebroken trens er goed inhangt, zou het "notenkraker" effect minimaal moeten zijn....
ik rijd zelf met een dubbelgebroken watertrens en ik vind het fijne bitten, zou er alleen niet aan moeten denken er een ketting bij te hebben...
ik wil graag dat mijn paard uit zichzelf ontspannen gaat lopen en niet omdat hij gedwongen word.
ik geloof niet dat je dmv zo'n bit ooit je paard echt goed, vrijwillig naar je hand kunt rijden.......
Daarin zijn niet zoveel voorstanders van een pelham te vinden, en zeker het boek dat ik quote niet
Lielle schreef:nou, dan moet je dat topic wat beter lezenDaarin zijn niet zoveel voorstanders van een pelham te vinden, en zeker het boek dat ik quote niet
Ik heb zelf ervaring met pelham, vond het toen een goede manier om over te gaan van liverpool naar een gewone trens maar voor mij (en mss omdat ik wedstrijden rijd
) is het dus wel een tijdelijke oplossing. Ik vind een gewone trens (ongebroken of dubbel dus) een stuk rustiger rijden dan een pelham, en als ik echt wil ga verfijnen komt er een stang en trens.