Wat vind jij van een dubbelgebroken trens/ kinketting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Wat vind jij van een dubbelgebroken trens/ kinketting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:03

Ik denk trouwens dat er vrij weinig bitten zijn die ik niet ken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:08

Makkelijk hoor als een ander al geschreven heeft wat ik denk OK dan! Supertje

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 22:09

Supertje schreef:
Vervelend he? Als mensen je hier ook geen gelijk geven.... Clown

Bedoel je deze?
http://www.kerckhaert.be/dbupload/Pelham.jpg[/img]
Dat is nou een dubbelgebroken pelham. Van Sprenger, en sprenger is inderdaad een merk, geen type. Ook bijvoorbeeld de K&K bitten zijn van sprenger.
Met klemmen wordt bedoeld dat doordat het bit gebroken is, het klemt op de onderkaak, een ongebroken doet dit niet. En als de kinketting helemaal niet klemt heb je hem te los, en kan het bit te ver naar achteren doorslaan, wat behoorlijk onprettig is voor je paard.
Ik zou je aanraden je eerst eens te gaan verdiepen in de werking van zo'n bit voor je van alles gaat roepen en er mee gaat rijden.
Verder vind ik trouwens een gebroken pelham (of ieder ander bit met hefboomwerking) op zijn zachtst gezegd niet bepaald fijn, juist doordat ze gebroken zijn werken ze heel hard in.

Een dubbelgebroken bit is niet per definitie zachter dan een ongebroken of een enkelgebroken bit, dat is volledig van het paard afhankelijk. Bovendien is het bit wat het rustigst in de mond ligt een ongebroken trens.

hardi schreef:
Je hoeft dit bit niet met dubbele teugel te rijden je hebt leertjes die je kunt bevestigen tussen de twee ringen van de scharen. Daar kan je dan een teugel aan bevestigen. Je kan ook een teugel op de onderste ring zetten, maar dan heb je wel de maximale hefboomwerking en is het bit dus heel erg scherp.

Die pelhamriempjes zijn een stomme uitvinding. Het bit is gemaakt om met 2 teugel gereden te worden, zodat er verschil is tussen de inwerking van de bovenste en onderste teugel (stangwerking/trenswerking). Doe je er riempjes aan dan werkt het bit alleen maar hard en onduidelijk in.

Ja je hebt helemaal gelijk sorry ik wist niet dat dit bit ook een andere naam had, ik heb alleen andere bitten onder deze naam gezien. Maarja je kan ook niet alles weten he! Knipoog

ik vind dit bit wel heel fijn en rij er met twee teugels mee, de kinketting moet ik van mijn instructrice twee vingers tussen kunnen duwen. Zij rijdt zz dressuur ik had hem in het begin losser, zij vond dat hij absoluut niet te strak moest, maar op deze manier.

Mijn paardjes reageren heel goed op dit bit, ik gebruik deze bitten alleen bij paardjes die al wat kunnen. Ben op dit moment mijn twee hengsten aan het inrijden van allebei drie en hiervoor gebruik ik een gewoon dubbelgebroken bit. of alleen halster. ( vind het belangrijk vooral in het begin om niet meteen een bit erin te gooien paarden ervaren dit vaak als pijn en dat wil ik natuurlijk niet voor mijn schatjes!!) 1000x sorry voor mijn felle reactie!!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:18

Sorry hoor maar als je dit bit met dubbele teugel rijdt en de onderste er los bijhangt als noodrem, werkt het net zo scherp in als een dubbelgebroken trens. Zelfs nog zachter omdat je door het bakstukringetje juist geen afklemming van de onderkaak hebt als je het bit correct gebruikt. Als dit bit de onderkaak van mijn paard had afgeklemd, had ik hier dit nu niet zitten typen, dat kan ik je wel verzekeren, aangezien hij van notekrakerwerkingen behoorlijk aan de kletter gaat.
Wij hebben nog geen bak op stal (de bodem is vandaag gebracht) dus als ik buiten dressuurmatig wil rijden, pak ik dit bit en hij loopt er super op. Als we dalijk weer een bak hebben gaat er echter wel weer een gewone dubbelgebroken K&K trens in, zodat ik dezelfde werking heb alleen dan zonder die noodrem (die ik trouwens al 2 jaar niet meer nodig gehad heb).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:26

Dat het exact hetzelfde is, is niet helemaal waar. Door het ringetje bovenop dat aan het bakstuk zit heb je wel heel ietsjes een hefboom die je bij een "echte" trens niet hebt. Maar het verschil is niet groot.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:51

DinkeyGirl schreef:
Sorry hoor maar als je dit bit met dubbele teugel rijdt en de onderste er los bijhangt als noodrem, werkt het net zo scherp in als een dubbelgebroken trens. Zelfs nog zachter omdat je door het bakstukringetje juist geen afklemming van de onderkaak hebt als je het bit correct gebruikt. Als dit bit de onderkaak van mijn paard had afgeklemd, had ik hier dit nu niet zitten typen, dat kan ik je wel verzekeren, aangezien hij van notekrakerwerkingen behoorlijk aan de kletter gaat.
Wij hebben nog geen bak op stal (de bodem is vandaag gebracht) dus als ik buiten dressuurmatig wil rijden, pak ik dit bit en hij loopt er super op. Als we dalijk weer een bak hebben gaat er echter wel weer een gewone dubbelgebroken K&K trens in, zodat ik dezelfde werking heb alleen dan zonder die noodrem (die ik trouwens al 2 jaar niet meer nodig gehad heb).

Zal ik eens wat verklappen? Ik rijd zelf ook met een pelham Knipoog Ik gebruik hem om mee buiten te rijden, en inderdaad ook voor de noodrem, aangezien mijn paard ook nog wel eens de benen wil nemen. Ik rijd echter wel met een ongebroken, omdat ik de werking van een gebroken pelham niet correct vind.
Ik vind ook dat er niets mis is met het rijden met een pelham in ervaren handen, en als hij gebruikt wordt om de goede redenen.
Als met een pelham gereden wordt met de bovenste teugel en de onderste teugel alleen indien nodig is er niets mis mee. Helaas heb ik het vaak genoeg anders gezien....
Maar waarom in godsnaam met een pelham in de bak rijden? Ik doel hierbij dus op de TS. Dat is toch nergens voor nodig, en onnodig scherp?
Ik rijd mijn paard in de bak ook op een trensje, en in de bak gaat hij ook regelmatig goed aan de kletter. Maar daar is de situatie wel ietwat anders....

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:25

Er werd hier door iemand iets over de ketting geschreven..........
De ketting klemt niet, stond er..........als dat zo is, haal hem er dan af want dan heeft het toch geen zin.
Een ketting zorgt ervoor dat de onderkaak wordt afgekneld, daardoor kan je vaak een heet paard beter houden of makkelijker nageeflijk rijden.

Er zijn van de 500 ruiters misschien maar 2 ruiters die er mee kunnen rijden. De rest rijdt gewoon zijn paard in de poeier.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:14

kiana schreef:
De ketting klemt niet, stond er..........als dat zo is, haal hem er dan af want dan heeft het toch geen zin.
Een ketting zorgt ervoor dat de onderkaak wordt afgekneld, daardoor kan je vaak een heet paard beter houden of makkelijker nageeflijk rijden.

Er zijn van de 500 ruiters misschien maar 2 ruiters die er mee kunnen rijden. De rest rijdt gewoon zijn paard in de poeier.

Dan zullen supertje en ik we de enige van de 500 zijn die ermee kunnen rijden. ik ben het helemaal met je eens dat alleen een ervaren ruiter hiermee kan rijden, en ik was er ook niet mee begonnen als me dit geadviseerd was door mijn instructrice. Mijn paardjes zijn nogal schrikachtig en sprinterig en heb niet veel behoefte eraan om elke keer door de bak te vliegen.
Maar goed ik rij die twee hengsten van drie met een gewoon dubbelgebroken bit.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:18

kiana schreef:

daarbij vind ik dat jij niet kan bepalen vanaf de pc of ik of iemand anders zijn paard in de poeier rijdt.
en de kinketting hoeft echt niet te knellen hoor, zal het je sterker vertellen de fokker van mijn paardje wat ik 7 jaar had( helaas overleden) heeft een stuk of 20 arabiertjes, die ook recreatief en in lessen worden gebruikt, hij rijdt ze allemaal op deze bitjes. En die paardjes hebben geen knellende kinketting.
Maar goed misschien zijn de meningen hierover verdeeld, is voor mij ook geen rede tot discussie Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:22

hier een zeer uitgebreide discussie over een pelham met oa een stuk over de werking uit een erg goed boek over bitten (het paard, het bit en de ruiter) viewtopic.php?f=8&t=394079&hilit=

ik ben er zelf niet zo weg van, hefboomwerking blijft wel degelijk bestaan (Margreet legt dat al uit) en het blijft toch verwarrend.

En als toevoeging: een te los zittende kinketting is net zo slecht als een te strakke.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:26

Lielle schreef:
hier een zeer uitgebreide discussie over een pelham met oa een stuk over de werking uit een erg goed boek over bitten (het paard, het bit en de ruiter) viewtopic.php?f=8&t=394079&hilit=

ik ben er zelf niet zo weg van, hefboomwerking blijft wel degelijk bestaan (Margreet legt dat al uit) en het blijft toch verwarrend.

En als toevoeging: een te los zittende kinketting is net zo slecht als een te strakke.

ben het absoluut met je eens, mijn kinketting zit prima niet te los en zeker niet te strak. ik vind dat je bit moet afstemmen per paard, en niet per ruiter. Maar veel mensen hebben al een mening klaar voor dat ze zelf ervaring hebben met het bit of paard en dat vind ik jammer vandaar deze topic.
ook erg jammer vind ik dat ik gezet heb dat het rijden met dubbelgebroken trens of kinketting en dat de meeste schrijven dat bestaat niet dubbelgebroken trens en kinketting maar dat heb ik niet geschreven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:33

toch verbaast het me dat je drie paarden met pelham wil rijden, en al helemaal in de bak. Ik heb in een heleboel jaren eentje met pelham gereden op het strand (was voor die tijd met liverpool gereden) en met 1 gebruik ik een pessoabit in de cross.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:45

Lielle schreef:
toch verbaast het me dat je drie paarden met pelham wil rijden, en al helemaal in de bak. Ik heb in een heleboel jaren eentje met pelham gereden op het strand (was voor die tijd met liverpool gereden) en met 1 gebruik ik een pessoabit in de cross.

ik rij er op dit moment 1tje met pelham en die andere twee met gewoon dubbelgebroken trens omdat ik die aan het inrijden ben.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:47

Scharnierpunten.

Er zijn enkel-gebroken bitten ( 1 scharnierpunt), dubbel-gebroken bitten ( 2 scharnierpunten) en stangen ( geen scharnierpunten, al dan niet met tongvrijheid). Het dubbel-gebroken bit past zich het best aan aan de mond van het paard en is daardoor het zachtst. Het middelstukje kan zowel plat als dik (rond) zijn, al dan niet roterend.

enkel-gebroken dubbel-gebroken stang

Ringen.

Er zijn bitten met losse ringen ( watertrens), vaste ringen ( bustrens), vaste ringen in D-vorm (D-trens), scharen ( kneveltrens). Een bit met vaste ringen (al dan niet in D-vorm) zorgt voor een betere geleiding van het paard. Bij een D-trens zitten de scharnieren hoger, wat er voor zorgt dat de huid minder snel geschonden kan worden. Een kneveltrens wordt vooral gebruikt indien men bruusk en kort moet draaien (bv. in een barrage) en het risico loopt het bit door de mond van het paard te trekken.

watertrens bustrens D-trens kneveltrens

Er zijn eveneens uitvoeringen met meerdere ringen, voor elke een aparte teugelvoering.

bit met meerdere ringen Pelham (dubbel-gebroken)

Materiaal.

Ook het materiaal waaruit het bit vervaardigd is kan verschillen. Zo zijn er bitten uit metaal en kunststof.

bij de metalen bitten heeft men naast het klassieke roestvrij staal (RVS) ook Argentan ( nikkelvrij, 60% koper) en Aurigan ( nikkelvrij, 85% koper).

Deze 2 laatste geven een betere oxidatie in de mond wat zorgt voor een aangename smaak en betere speekselproductie en kauwreflex. De aanwezigheid van koper maakt het bit zachter. Bitten in Aurigan nemen sneller de mondtemperatuur van het paard over en zijn antiallergisch

dit stukje over bitten heb ik gevonden op www.kerckhaert.be/ php/subsection.php?id=12

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:51

Er zit al een behoorlijke fout in bovenstaand stukje. Ongebroken bit is nl geen stang, een stang is een bit met hefboomwerking.

Wat ik trouwens mis is jouw reden om met pelham te rijden Knipoog

Zelf ben ik geen voorstander van een enkel gebroken trens ivm de notenkraker werking. Een van onze paarden wordt op een dubbelgebroken aurigan watertrens gereden, dat pakt ze fijn aan. De ander heeft ivm een laag verhemelte een ongebroken watertrens, voorhem is een dubbelgebroken trens ook geen optie omdat hij dan te veel gaat lopen rommelen ermee. Een ongebroken trens ligt voor hem het prettigste, hij loopt dus in de cross op een ongebroken happy mouth pessoa watertrens, met de teugels op de gewone bitring.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-05-05 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:53

Lielle schreef:
Er zit al een behoorlijke fout in bovenstaand stukje. Ongebroken bit is nl geen stang, een stang is een bit met hefboomwerking.

ik heb het niet zelf geschreven kijk maar op de site! maar deze winkel verkoopt veel bitten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:56

daarmee diskwalificeren ze zich nogal dus Knipoog

zie trouwens ook mijn toevoeging.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:02

Lielle schreef:
daarmee diskwalificeren ze zich nogal dus Knipoog

zie trouwens ook mijn toevoeging.

ok wat je wil maar ik heb kwa dubbelgebroken trens dezelfde menig plus er staat een goede foto bij van de pelham die ik gebruik.

ennuh welke toevoeging?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:17

als je een enkelgebroken trens er goed inhangt, zou het "notenkraker" effect minimaal moeten zijn....
ik rijd zelf met een dubbelgebroken watertrens en ik vind het fijne bitten, zou er alleen niet aan moeten denken er een ketting bij te hebben...
ik wil graag dat mijn paard uit zichzelf ontspannen gaat lopen en niet omdat hij gedwongen word.
ik geloof niet dat je dmv zo'n bit ooit je paard echt goed, vrijwillig naar je hand kunt rijden.......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:20

mijn vraag over waaorm je met pelham rijdt Knipoog

ik heb net even op de site gekeken. Ze noemen alleen de enkel en dubbel gebroken bitten, en de foto die ze bij de stang laten zien is idd een stangbit. Ongebroken trens wordt dus helemaal niet besproken verder, terwijl de omschrijving onduidelijk is.

Citaat:
stangen ( geen scharnierpunten, al dan niet met tongvrijheid

een stang = bit met hefboomwerking, kan ongebroken, enkel en dubbel gebroken zijn
ongebroken trens = geen scharnierpunten en geen scharen

@denice, iedere enkel gebroken trens kantel naar boven als er meer druk op het bit komt. Daarmee kan de punt van het bit is zijn verhemelte prikken en veel paarden (waaronder onze Pablo) vinden dat niet fijn.

Overigens is een pelham echt geen martelwerktuig hoor, je kunt er best fijn mee rijden maar persoonlijk heb ik liever een stang en trens als je aan die verfijning toe bent. Voor een extra noodrem gebruik ik - alleen in de cross - dus een pessoabit.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:23

denice schreef:
als je een enkelgebroken trens er goed inhangt, zou het "notenkraker" effect minimaal moeten zijn....
ik rijd zelf met een dubbelgebroken watertrens en ik vind het fijne bitten, zou er alleen niet aan moeten denken er een ketting bij te hebben...
ik wil graag dat mijn paard uit zichzelf ontspannen gaat lopen en niet omdat hij gedwongen word.
ik geloof niet dat je dmv zo'n bit ooit je paard echt goed, vrijwillig naar je hand kunt rijden.......

Dat is niet waar heb zeer goede ervaringen met het bit, maar nogmaals er kunnen alleen ervaren mensen mee rijden en het moet ook voor het paard prettig zijn, mijn merrie is volledig ontspannen met rijden met dit bit. Dus ik zou het eens proberen om op een paard te rijden wat goed reageert op dit bit en dan een mening uiten. ( is niet verkeerd bedoeld!)
Maar ik denk dat als je het nog nooit geprobeerd hebt, moet je ook niet zeggen dat het slecht is of dat je paard niet ontspannen en vrijwillig kan lopen en buigen. Er zijn is zelfs een boek geschreven dat het rijden met dit bit aanraadt, omdat het welliswaar scherper is maar je er goede resultaten mee behaalt en dat je alle hulpen fijner kan geven. zie de topic die lielle gelinkt heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:25

nou, dan moet je dat topic wat beter lezen Knipoog Daarin zijn niet zoveel voorstanders van een pelham te vinden, en zeker het boek dat ik quote niet *LOL*

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:29

waarom? ik heb een paard gehad die na 3 jaar lessen nog niet naar beneden wou en ontspannen rijden was er gewoon niet bij en ik ben geen persoon die hulpmiddelen constant gebruikt. Aan de slof enz. was ze heel ontspannen, en gaf ze zich helemaal. Zonder hulp middel en in dit geval pelham loopt ze met haar hoofd grotendeels van de rit omhoog in elk geval heel onrustig (ligt niet aan mij doet ze aan de longe ook) en ze concentreert zich niet. Nadat ik haar dit bitje had ingedaan, ging het super. En dat is tot op de dag van vandaag nog niet verandert, het is een super paard geworden om op te rijden. Heerlijk ontspannen en nageefelijk. Buiten rij ik overigens met de teugels los ( western) ze loopt dan niet nageefelijk maar ze is wel rustiger. ..

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:32

Lielle schreef:
nou, dan moet je dat topic wat beter lezen Knipoog Daarin zijn niet zoveel voorstanders van een pelham te vinden, en zeker het boek dat ik quote niet *LOL*

Maar er zijn wel voorstanders van, waarvan ik er een ben en ik vind dat iedereen die zich een mening erover aanmeet er ervaring mee moet hebben. Men kan namelijk niet voorspellen hoe het paard erop reageert, en of het paard het vervelend of fijn vind. Ik heb wat dat betreft gewoon een verhaal wat wel werkte en er zullen vast mensen zijn die geen goede ervaringen hiermee hebben en daar heb ik ook respect voor iedereen mag zijn mening geven. Zolang die maar ergens is op gebaseerd en fatsoenlijk gebracht wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:35

Maar ik weet nou nog steeds niet waarom je een pelham verkiest boven een gewone trens Haha! Ik heb zelf ervaring met pelham, vond het toen een goede manier om over te gaan van liverpool naar een gewone trens maar voor mij (en mss omdat ik wedstrijden rijd Pling ) is het dus wel een tijdelijke oplossing. Ik vind een gewone trens (ongebroken of dubbel dus) een stuk rustiger rijden dan een pelham, en als ik echt wil ga verfijnen komt er een stang en trens.

Overigens waren de tegenstanders in dat topic wel mensen die er ook ervaring mee hadden Knipoog