Hoe staan jullie paarden gehuisvest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: Hoe staan jullie paarden gehuisvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:13

Fie staat in een binnenbox met een buitenluik, de meeste linkse van de 3 boxen op de foto.

Afbeelding

Overkant van de boxen:
Afbeelding

Buitenkant stallen:
Afbeelding

Bak en weiland:
Afbeelding

Afbeelding

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:44

parouscha schreef:
cadmaddie schreef:
Mijn paard staat op een manege/pensionstal. Hij staat in een gangetje waar maar 6 boxen zijn. Het is allemaal van hout, en vervallen en het ziet er niet uit, maar alle andere zijn boxen met tralies zonder gat en aangezien er in de gang nu nog maar een manegepony bijstaat is het erg rustig. Opzich denk ik ook niet dat het hem veel uitmaakt of het er lelijk is. Ze hebben elektrische drinkbakken en hooi word in een hoek in de stal gelegd.

Hier zie je het toen er nog wat meer in de gang stonden(mijne is de linkse):
Afbeelding

Mijn paard staat ook ongeveer in zulke stallen!
Het kan haar best doen, ze vind het wel gezellig, alleen het looppad en is wat nauw maar goed.
Hooiruif, en een elektrische voerbak, ze staan droog, veel licht, een raampje waar ze na uit kunnen kijken een een deur waar ze lekker kan kijken.
Ze hoeven van mij niet in mega luxe stallen onzin

Luxe is iets anders dan brandgevaarlijk! Het hout ziet er gortdroog uit, de gangpaden zijn smal, stro ligt tot bovenop de box...

Doe daar een totaal verstofde radio( vonken) bij aan en je hebt een bom. Of een paar pubers die stiekum roken of hoefijzers over de tegels.

Als je op zo'n stal moet staan mag je het wel erg schoon houden en een heel strikt brand regime.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 08:46

Het valt me ook op dat sommige hooiruifen gebruiken....ben ik persoonlijk niet weg van.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:18

Javelin schreef:
Quellian schreef:
Zo zien de stallen bij ons op stal eruit:

Afbeelding

Per eind mei gaan mijn paarden verhuizen en komen dan in containerstallen, dus kunnen ze de hele dag met hun koppie buitenboord Lachen En het bovenste schot tussen m'n 2 paarden gaat eruit, dus kunnen ze ook binnen met elkaar kroelen Lachen

Is dit toevallig de Nedereindsestallen in Nieuwegein?

Ja

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:39

Dit is de stalgang
Afbeelding
De foto is 's avonds genomen, dus vrij donker.
Afmetingen van de boxen zijn 3.75 x 3.85 meter. Behoorlijk ruim, dus.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:02

Onze paarden staan het hele jaar buiten, ze staan met 4 paarden en 1 pony bij elkaar. We hebben een grote inloopstal met twee ingangen en een afdak ervoor. Voor de stal beschikken ze over een zandgedeelte van circa 30 * 10 meter. Vanaf het zand kunnen ze het weiland op, circa 1.5 ha. Het weiland is opgedeeld in meerdere stukken dus verweiden we ze regelmatig. Wij hebben de mazzel dat we op zandgrond zitten dus is het hier praktisch altijd droog.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 12:38

Super, die half open nok Yorgos!!
Zo kan mooi alle warmte afgevoerd worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:32

Jimmy en Vincent wonen zo:

De buitenkant van de stal. Dat is de voerbak van Vincent.
Afbeelding

De binnenkant van de stal. Jimmy eet hier.
Afbeelding

Mijn spullen en het deurtje van de stal.
Afbeelding

Hun hooibak.
Afbeelding

De trailer en de hooi/stro opslag.
Afbeelding

De bak. Beetje blubberig nou.
Afbeelding

En de wei.
Afbeelding

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:18

die van mij staat in een fijne ruime buitenstal. het is maar een tijdelijke oplossing maar ik ben er zeer over te spreken. op dit moment staat hij in een kleine wei, maarja beter dan helemaal niks.
over een tijdje gaan we verhuizen en dan wordt alles lekker luxe lekker paarden aan huis, mooie binnen stallen, grote korte weide, goede buitenbak, goede faciliteiten in de stal.
jaja ik heb mijn plannetje al helemaal klaar.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:34

Die van mij staan in de wei en ze hebben een schuilstal. Zo kunnen ze het hele jaar door lekker in de wei en schuilen wanneer ze dat willen.
Verder hebben we een nette zadel- en voerkamer in een apart huisje en een buitenbak die grenst aan de wei. Als ik beide paarden ga rijden haal ik ze tegelijk de wei uit, loop door de bak en kom dan in een kleine boomgaard. Daar 'parkeer' ik dan een van de dames en met de ander ga ik aan het werk.
Ik heb het daar prima naar de zin! Alleen zou een binnenbak wel heel fijn zijn in de winter en herfst Tong uitsteken

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:41

amondi schreef:
parouscha schreef:
Luxe is iets anders dan brandgevaarlijk! Het hout ziet er gortdroog uit, de gangpaden zijn smal, stro ligt tot bovenop de box...

Doe daar een totaal verstofde radio( vonken) bij aan en je hebt een bom. Of een paar pubers die stiekum roken of hoefijzers over de tegels.

Als je op zo'n stal moet staan mag je het wel erg schoon houden en een heel strikt brand regime.

Je kunt toch niet zien op die foto hoe het gangpad is? maargoed je hebt gelijk het is niet erg breed en het hout is droog. Heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht Bloos

Gelukkig is het wel beter geworden sinds die foto, dit is genomen toen we een vrij slordige stalhulp hadden, momenteel ligt er nooit stro in het gangpad. Er is geen electriciteit dus vonken kunnen niet ontstaan, roken is overal op stal uit verboden en omdat daar bijna geen paarden staan komen daar nooit kinderen. Wat je precies met die ijzers op tegels bedoelt snap ik niet, maar er staan altijd alleen jaarlingen of paardjes die ingereden moeten worden in dat gangetje en we hebben geen tegels maar betonvloer..

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:25

Delphi2 schreef:
Onze paarden staan het hele jaar buiten, ze staan met 4 paarden en 1 pony bij elkaar. We hebben een grote inloopstal met twee ingangen en een afdak ervoor. Voor de stal beschikken ze over een zandgedeelte van circa 30 * 10 meter. Vanaf het zand kunnen ze het weiland op, circa 1.5 ha. Het weiland is opgedeeld in meerdere stukken dus verweiden we ze regelmatig. Wij hebben de mazzel dat we op zandgrond zitten dus is het hier praktisch altijd droog.

Sta jij bij Maas?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:09

Dit is de stal vanaf de weg:

Afbeelding

Afbeelding

Er zit ook enorm veel weide bij, waar we gebruik van mogen maken.

Dit is de stalgang vanaf het midden naar de ene kant:

Afbeelding

Dit is de stalgang vanaf het midden naar de andere kant:

Afbeelding

Box van de binnenkant (tja.. wel gemeen tegenover Mazzel he Tong uitsteken ):

Afbeelding

Dit is een box van de buitenkant:

Afbeelding

Dit is onze binnenbaan (20x40):

Afbeelding

Dit is onze buitenbaan (20x60):

Afbeelding

Aan de rechterkant van deze foto is nog een heel grote baan waar voornamelijk gesprongen wordt (50x60 ongeveer).

Ja we zijn best verwend Bloos , maar je hoort mij niet klagen hoor Knipoog

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:20

Onze paarden kunnen lekker met hun hoofd naar buiten. Verder is er op onze stal eigenlijk alles aanwezig: Solarium, Stapmolen, Spoelplaats, weidegang rijbaan enz.

kijk anders maar op www.veraunica.nl Tong uitsteken

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:29

Ik sta aan huis... heb ooit wel eens een uitgebreide fotoshoot gemaakt met rondleiding over het erf...

Deze twee pony's staan permanent in een paddock, je ziet linksachteraan nog de verbinding naar de eerste stal, en vooraan de betonplaat waar ze hooi krijgen. Deze grote paddock is 9*15 m.
Afbeelding

Vanuit de andere hoek, met droger tijden:
Afbeelding
Afbeelding

Uitzicht vanaf stal:
Afbeelding

Nu ik Dewi erbij heb, heb ik een tweede stal in de schuur gemaakt, die ziet er zo uit, dit is vanuit de stalopening, je ziet hier rechttegenover de tweede deur. Die normaal openstaat, zodat ze in beide stallen kunnen. Nu vanwege het veulen is die deur dicht. Deze stal is ongeveer 4,5*6 meter.
Afbeelding

Dit is trouwens het hek, en een stuk van de deuropening.
Afbeelding

Hier trouwens een foto van de originele stal die dus gelijk op de grote paddock aansluit. Deze stal is 4,5*5,2 m.
Afbeelding

Verder heb ik nog een kleine paddock (9*9 oid) in de hoek van de grote wei. De grote wei delen we met de koeien van m'n pa Lachen
Afbeelding

Zadelkamer oude situatie, waar hier de platte wagen staat, is nu de stal, verder zijn de camebridgerollen weg, en ligt er nog evenveel zooi.
Afbeelding

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:03

cadmaddie schreef:
cadmaddie schreef:

Ik hou de stallen altijd brandschoon!
Veeg het altijd helemaal netjes, we hebben geen zolder, bovenop de stallen.
En we hebben beton vloeren.

En waarom geen hooiruiven???
Mijn paard sleept zijn gehele hooi of kuil door de box en poept en plast er ook nog eens overheen, dat is toch zonde zo'n ruif is dan toch een uitkomst!

Mvanlenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:13

We hebben 12 jaar geleden een varkensstal verbouwd tot in totaal 5 grote boxen en 3 kleinere ook met allemaal hout. Dit hoeft dus niet gevaarlijk te zijn als er maar niet gerookt word in de stal en het hooi en stro ligt ook niet op de zolder. Het hout word om de zoveel tijd behandeld zodat het niet helemaal uitdroogt en het word net als bij parousha elke dag netjes schoon gemaakt en ook betonnen vloeren. We hebben nog nooit wat gehad met paarden in deze stallen...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:25

Waarom geen hooiruiven: een paard hoort van de grond te eten, en als ie omhoog eet is dat een onnatuurlijke houding.
Vaak moeten die hooiruifen wel hoog hangen om vastzittende benen erin te voorkomen en dan krijg je weer fijne stofdeeltjes in de luchtwegen.
Maar Parousha ik geef je groot gelijk, als je wilt dat je paard wel wat te eten overhoudt.....

Zo zie je maar op hoeveel manieren je een paard/pony kan houden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:31

Afbeelding
Afbeelding

Hier stonden mijn dames (grote C en shet) samen in. Was 3x5 en ze konden altijd naar buiten. Ze kregen allebei in andere hoek voer. De shet bij de deur, zij was ondergeschikt. Nu is alles weg en staan ze buiten. Ik ga zelf een nieuwe stal ontwerpen, iig krijgen ze nu een aparte. Grietje (shet dus) krijgt er een op hoogte. Ik wil het op de stallen van henny huisman laten lijken. Die zijn echt mooi Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 20:43

Ja, die stallen zijn wel mooi maar niet praktisch...
Hij heeft de vloer al moeten laten vervangen, omdat het niet te bevegen was (alles bleef tussen de steentjes hangen en de paarden gingen onderuit)
Ook zijn de stallen niet geschikt voor hengsten, maar daar heb jij geen last van toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:47

@ fresco, is dat tegen mij?

Ik denk het niet. Ik wil van die rubbere anti slip tegels in mijn stal, die vocht doorlaten. Verder heb ik 2 merrie's die heel rustig zijn en bijna niet op stal staan. En ze worden niet precies zo, ik wil er alleen iets wat er op lijkt Lachen

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:54

[quote="parouscha"

Ik hou de stallen altijd brandschoon!
Veeg het altijd helemaal netjes, we hebben geen zolder, bovenop de stallen.
En we hebben beton vloeren.[/quote]
nah dan valt het allemaal nog mee, daar is ook betonnen vloer en geen zolder bovenop de stallen.. en met de nieuwe stalhulp is het ook altijd wel schoon.. alleen ja droog hout maargoed dat is dan de afweging die ik maak en dat risico loop ik dan maar..

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:29

De laatste twee jaar wilde ik niets liever dan weg van een grote manege in Stein (Limburg) met mijn paard. Een tijdlang heb ik les gehad van de nieuwe eigenaar met als gevolg dat mijn ondertussen toch al 12 jaar oude paardje onhandelbaar werd. Hij had geen plezier meer in rijden en werd een beetje sullig. Hoewel de stalverzorging er wel op vooruit ging. De nieuwe eigenaar van de manege heeft niet veel ineteresse in mensen, alleen wanneer je net nieuw bent, een slijmbal of een jong nieuw paardje hebt. De lessen die je met een jong nieuw paard hebt zijn voor mijn gevoel niet goed en je moet nog maar het geluk hebben dat je les krijgt, want vaak wordt er alleen geklest met mensen langs de kant.
De groepslessen zijn druk, niet op niveau ingedeeld en ver onder pijl. Rekening houden met combinatie is niet iets waar de nieuwe eigenaar van gehoord heeft en lesgeven lijkt zijn grootste hobby niet te zijn.

Ik was dus heel blij dat ik naar een andere stal kon, omdat ik ging verhuizen. Ik sta nu nogal uit de buurt, namelijk in Delft en het is heerlijk. Ik moet wel zelf mesten, maar eerlijk gezegd vind ik dat prima, omdat mijn lieve paardje nu genoeg stro heeft. De paarden gaan elke dag het land op als jij dat wil, er zijn twee grote echt goede bakken, verlicht, lessen worden er niet standaard gegeven, maar privelessen kan, er is een longeerbak, er zijn twee padocks, je kunt er heerlijk buiten rijden (groot natuur en recreatiegebied) en iedereen is vriendelijk en behulpzaam. Je krijgt genoeg stro voor een maand, de paarden krijgen 2 keer per dag kuil... en en en....

Foto's volgen!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:41

sjaantje schreef:
Ja we zijn best verwend Bloos , maar je hoort mij niet klagen hoor Knipoog

ditchie schreef:
Onze paarden kunnen lekker met hun hoofd naar buiten. Verder is er op onze stal eigenlijk alles aanwezig: Solarium, Stapmolen, Spoelplaats, weidegang rijbaan enz.

Mooie stallen hoor, maar staan jullie paarden daar de hele dag in, of kunnen ze overdag ook op de paddock/wei?

parouscha schreef:
En waarom geen hooiruiven???
Mijn paard sleept zijn gehele hooi of kuil door de box en poept en plast er ook nog eens overheen, dat is toch zonde zo'n ruif is dan toch een uitkomst!

*Bij het eten uit een hooiruif, dwing je je paard om in een onnatuurlijke houding te eten. Daardoor wordt er minder speeksel geproduceerd en is daarom niet goed voor de vertering.
*Het kan een onderhals in de hand werken.
*Het fijne gruis/stof valt er door naar beneden, de neus van je paard/pony in (is dus ook niet goed voor de luchtwegen).

Wij hadden ook zo´n paard op stal, wat z´n hooi door de box sleepte en er op poepte en pieste Lips are sealed .
De eigenaar heeft het opgelost, door in de hoek een soort hooibak (zo schuinweg) te maken, van houten planken met een metalen u-profiel over de rand, tegen het hout-knagen Knipoog .

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:21

sassie22 schreef:

Sta jij bij Maas?

Klopt! Kom je uit de buurt?