Westernzadels bij ooteman

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Westernzadels bij ooteman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:52

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:59

Ik heb ooit een zadel bij ooteman gekocht, maar dat was een nieuw J.C vzh zadel, geen enkele klacht hier. Prima service.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:50

He Cassidy, ik hoop dat je me toch nog op kunt beuren.
Ik heb niet zo'n samengeperst kartonnen zadel he, het is weer een lederen. Zou het echt zo'n vaart lopen met die slijtage?
Zou ik er dan misschien iets aan kunnen doen waardoor het minder
snel slijt? Ik ga in ieder geval na elke rit checken of alles nog wel oke is,.... al zitten niet alle bevestigingen in het zicht natuurlijk.
Schroefjes,....hmmmm,..... waar zouden die zitten ?
Bah, mijn dag is echt verziekt.
Hopelijk doe ik in ieder geval 2 jaar met het zadel, dat vind ik toch wel het minste. (ik rij minimaal 2x per week)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 16:10

Ik heb af en toe western les, en rij neit vaak op mijn iegen pony, nu hooguit 1x per week dus daarom zocht ik iets goedkoops.

Westernzadels zijn idd anders dan engelse kwa passen en vele zogenaamt aangemeten passen ook niet dat weet ik. Iemand met een splinternieuw peperduur zadel die niet paste op de rug van haar paard, hij was nog wel op maat gemaakt. Ik zie dat niet maar degenedie me helpt wel.

Misschien hoeft het niet, maar ik voek me wel een beetje aangevallen door jullie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:14

Als je je aangevallen voelt, waarom plaats je de vraag dan om te beginnen op bokt en ga je niet meteen naar degene toe die je helpt? Had een hoop reacties van ons gescheeld. Maar dan had je er zelf niets van geleerd. En door het plaatsen van dit topic heb je anderen ook geholpen en anderen iets geleerd.

Overigens kun je ook westernrijden in een dressuurzadel. De manier van aanwijzingen geven komt niet automatisch aanwaaien als je op een westernzadel zit. Geeft je de tijd om iig nog even door te sparen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:24

Valina schreef:
He Cassidy, ik hoop dat je me toch nog op kunt beuren.
Ik heb niet zo'n samengeperst kartonnen zadel he, het is weer een lederen. Zou het echt zo'n vaart lopen met die slijtage?
Zou ik er dan misschien iets aan kunnen doen waardoor het minder
snel slijt? Ik ga in ieder geval na elke rit checken of alles nog wel oke is,.... al zitten niet alle bevestigingen in het zicht natuurlijk.
Bah, mijn dag is echt verziekt.
Hopelijk doe ik in ieder geval 2 jaar met het zadel, dat vind ik toch wel het minste. (ik rij minimaal 2x per week)

Ik kan aan hand van je beschrijving niet zien of het in dit geval om een topkwaliteit leer gaat, of minderwaardig is. De toplaag kan wel (een dun laagje) leer zijn, aan de onderkant zul je misschien kunnen zien dat het geperste stukjes leer zijn.
De boom, schroeven en moeren en nietjes zie je niet. Dat is een vertrouwenskwestie als je een zadel koopt.

Maar zeg nu eens eerlijk zie jij het verschil niet tussen dit:

Afbeelding

Afbeelding

en dit:

Afbeelding

Afbeelding

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:28

Cassidy schreef:
Valina schreef:
Duurdere zadels gaan zo'n 30 jaar mee, en dit zadel (van de zadelmarkt in Oost-Souburg) gaat zo;n 10 jaar mee zei hij.
Ik vond 10 jaar wel oke, omdat het mijn eerste westernzadel is en het dus zo mooi uit kan proberen.

Hou er maar rekening mee dat dat zadel geen 10 jaar meegaat, hooguit 1 jaar, en dan moet je er nog zuinig mee omgaan. Niet nat laten worden, niet in de regen rijden. En wat nog erger is: op een gegeven moment worden zulke zadels ronduit gevaarlijk, omdat idd schroeven breken, de boom breekt, het leer bij ophanging van de fenders kan uitscheuren (en het liefst bij een pittige galop en op een moment waar je het echt niet kunt hebben) of de nietjes loslaten en in de rug van je paard kunnen prikken.

Wij hebben op stal iemand staan die op een dergelijk zadel meereed in de les, en het is alleen door haar goede rijkunst dat ze bleef zitten op het moment dat de fender afbrak. Het zadel lag de zelfde dag nog in de container.

dat hoeft natuurlijk niet altijd gebeuren
ooteman heb ook goede zadels hoor
mijn zadel komt er ook vandaan het is een kn maar toch het zadel is nu 12 jr oud en ziet er nog tip top uit oke nou hou ik me zadel ook goed bij maar hij is niet verkleurd of wat dan ook en ik laat me zadel elk jr na kijken door ootenman en me paard heb nog nooit een klacht of aan gegeven dat het niet goed lag (legt) dus niet bij iedereen heb hij slechte ervaringen achter gelaten en iedereen heb ze eigen mening daar over.
maar 110euro voor een westren zadel is goedkoop en dus moeten je ogen goed opleten op de stikseld enzo Knipoog ga kijken als het je aan spreekt en kijkhet zadel eerst helemaal goed na voor je je koop sluit Pling

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:29

en me kn ligt op 8verschillende paarden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:31

Vooral op de plekken waar witte sierstiksels zitten die geen functie hebben zorg je voor een zwakke plek binnen het leer. Alleen als door die niet functionele sticksels kun je zien dat het geen zinnige aanschaffing is.

En een KN is een dressuurzadel. We hadden het hier geloof ik over western?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-05-05 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:31

Lailapri, ik vind dat je jezelf niet aangevallen hoeft te voelen.
Het is jouw paard, jouw geld en dus ook jouw beslissing.
Je gaf aan dat je een westernzadel wilt voor een enkele keer rijden.
Ik neem aan dat je met die enkele keer de rug van je paard echt niet verpest.
Daarnaast begrijp ik ook dat je niet veel geld uit wilt (en misschien kunt) geven voor zo'n enkele keer westernrijden.
Je kunt daarom wellicht best een goedkoper zadel kopen.
Misschien bevalt het je helemaal niet en dan is de schade ook niet zo groot! Kortom: het is helemaal jouw keuze, wat een ander ook zegt !

Succes met het maken van je keuze. ik ben benieuwd wat het wordt!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:34

Cassidy, ik kan wel een foto van mijn zadel plaatsen, alleen weet ik niet hoe dat moet!
Tips ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:35

Valina schreef:
Ik neem aan dat je met die enkele keer de rug van je paard echt niet verpest.

Frusty I rest my case.... Rolleyes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:36

Valina schreef:
Cassidy, ik kan wel een foto van mijn zadel plaatsen, alleen weet ik niet hoe dat moet!
Tips ?

Kijk eens hier:

viewtopic.php?p=2455083#2455083

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:39

Helaas, met die foto wordt het nix. Ben niet zo technisch aangelegd zeg maar. Heb dus ook geen eigen site waar ik naar kan verwijzen.
Maar goed, mijn zadel lijkt dus in de verste verte niet op het eerste zadel wat je liet zien.
Zal mijn zadel morgen nog eens een nadere inspectie geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:41

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:42

oke, ff proberen,...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:45

Nou, ik geef het op hoor, dat plaatsen van die foto.
Gaat niet lukken ben ik bang, wel jammer want dan kunnen anderen ook zien wat ik bedoel.
Maar goed,.... wellicht gaat het me nog een keer lukken,.....

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:55

Nou, het kan ook anders.
Cassidy, kijk maar eens op zadelmarkt.nl
Hoofdstukje: Western
Naar beneden scrollen naar het zadel, met type Mustang 8288 van
325 euro. Dat is het zadel wat ik heb (alleen een andere kleur, maar verder wel hetzelfde)
Het is iig niet zo;n kartonnen stijf ding die ze hier op de hoek bij de Hippo-shop verkopen. Dat is nl. echt troep, die zijn zo hard, daar haal je bijna je handen aan open.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:01

Valina schreef:
Weliswaar geen Cassidy Lachen, maar ik kan je ook wel helpen. Hieronder zie je de zwarte stippen waar ongeveer o.a. de schroeven zitten (de maat lat zit iets in de weg eigenlijk). Hiermee zit de boom aan de voorboog vast. Je moet goed diep in het 'bont' voelen om de schroefkoppen te voelen.
Aan de achterkant zitten er ook nog 2. De nieten zitten langs de hele onderkant om het 'bont' aan het leer vast te houden.
Afbeelding

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:19

Hee, bedankt Sugarmiss, ik ga morgen meteen even goed kijken! Haha!