Ideeën voor een carroussel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jorie

Re: Ideeën voor een carroussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:13

Op 22 mei zijn de kampioenschappen van de D en C-poule in Maassluis.
Misschien leuk om daar naar toe te gaan met je groep. Kun je wat dingen "afkijken" Haha!

Je hebt al genoeg figuren zie ik dus ik wil je wel wat andere tips geven.

In een carrousel is het moeilijk om je paard "in de krul" te houden. Is ook totaal niet belangrijk. Belangrijk is dat de ruiters op elkaar letten en niet op hun paard.
Richten is het belangrijkste bij de carrousel.

Strak naast elkaar blijven rijden en bij splitsen toch je partner in de gaten houden. De ruiters moeten ook ver vooruit kijken zodat ze het tempo kunnen aanpassen.

Carrousel rijden is best "hard" rijden. Niet alleen het tempo moet hoog liggen (geen sukkeldrafje) maar het is ook eigenlijk "grof" rijden.

Ik bedoel dat op het Mars commando iedereen gelijk moet afwenden. De ruiters kennen natuurlijk de proef wel en weten wat er komt (de paarden weten dat ook vrij snel Haha! ) maar ik bedoel dus eigenlijk dat je wendingen niet echt kunt voorbereiden zoals je bij dressuurrijden doet.

De ruiters moeten dus goed kunnen schakelen. Terug is terug en bijrijden is bijrijden. Het is best een beetje ruk en pluk werk zeg maar.

Maar het belangrijkste blijft KIJKEN en RICHTEN. Niet bezig zijn met je paard met met de groep.

Maak je wel foto's van jullie demonstratie??

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 09:53

Hmm jammer dat Maassluis zo'n eind weg is, maar ik geloof dat er 5 juni ook kampioenschappen in Houten zijn, dat is wat dichterbij. Misschien is het idd wel leuk om eens te gaan kijken.
Vanavond ga ik om de tafel zitten om een proef in elkaar te puzzelen. En dan maar eens kijken wat de meiden er van vinden!

We gaan het met z'n tweeen doen, dus dan kan je goed kijken of alles gelijk gaat. Ik denk dat er zeker wel foto's gemaakt gaan worden. Het is alleen eind juni pas, dus daar zullen jullie nog even op moeten wachten Knipoog

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:04

Met het openbaar vervoer is Maasluis wel ver weg maar met de auto valt het reuze mee. Net iets voorbij Rotterdam vanuit Utrecht gezien.

5 Juni zijn de B en A poule. Het neusje van de zalm dus........

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:26

We hebben gister een leuk proefje op papier gezet!

We beginnen met 16 ponies. Voorop zijn 6 grotere ponies die de figuren kunnen rijden, de rest kan daar achteraan hobbelen. De jongste kinderen zijn een jaar of 10, die vinden het helemaal geweldig dat ze mee moeten doen!
Dan gaan de kleintjes uit de bak en rijden we nog wat figuren met het 6-tal. We gaan volgende week woensdag voor het eerst oefenen met het 6-tal. Ook hebben we een sponsorbedrijf wat de muziek erbij gaat zoeken.

Allemaal bedankt voor de leuke figuren!
Ik zal na woensdag wel even laten weten hoe het is gegaan op de eerst oefening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 00:47

Als je een 8-tal kan vormen is het nog makkelijker dan een 6-tal. Dit meer met ook op de symmetrie van bepaalde oefeningen. Maar ik ben erg benieuwd naar de ervaringen op de eerste les.

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 08:34

Hoi hoi, tjsa ik weet dat een 8-tal mooier is, maar dat wordt een beetje moeilijk. Het niveau van de kleintjes is gewoon te laag om echt wat figuren te laten zien. We hebben er iig 6 en hopelijk 7, dan hebben we 1 reserve.
We houden het splitsen ook simpel, we doen alleen twee peletons. Het wordt denk ik te ingewikkeld om ook nog eens 2 secties per peleton hebben.

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:50

Daar ben ik weer!

We hebben woensdag de eerste oefening gehad en het ging eigenlijk best goed! We hebben de helft van de proef al gereden en uitgelegd. Natuurlijk gaat het richten nog niet helemaal goed, maar de lijnen zijn er.
We hebben zelfs met het 6-tal een molenwiek gereden! Ben best trots op die meiden. Vanavond gaan we weer verder oefenen. Ik hoop dat we dan de hele proef hebben kunnen doornemen.
Gelukkig hebben we nog hulp erbij gevonden. Een meisje bij ons op stal rijd zelf carroussel met haar paard en gaat ons helpen met het afstemmen. Zij weet ook handige commando's. Bijvoorbeeld opmarcheren voordat je naar de molenwiek toegaat.
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken. We willen het over 2 weken filmen, zodat ze de muziek erbij kunnen gaan zoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:55

Leuk dat het allemaal zo voorspoedig gaat. Jammer dat je geen echte officiele carousselfiguren oefent, maar misschien is er na de demonstratie wel genoeg animo om een echte caroussel op te richten.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:23

Hartstikke leuk toch? Als ze maar gemotiveerd blijven, is het echt heel erg leuk Ja
Succes ermee verder!

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 09:55

Hoi hoi,

Weer eens een berichtje van mijn kant. We hebben inmiddels zo'n 5 keer geoefend. Na een groeps-dipje hebben we de smaak nu redelijk te pakken. Iedereen heeft er weer zin in en volgens mij gaat het nu wel leuk worden.
Gisteren hebben we met de twee groepen bij elkaar geoefend. En na een half uurtje liep alles behoorlijk soepel. We hadden echt niet verwacht dat het zo goed zou gaan. Maar ook de kleine ponies waren heel braaf.
De proef duurt ongeveer een kwartiertje. De eerste helft is dus met het zestal en daar achter nog 10 kleinere ponies/ruitertjes. Na een minuut of 8 gaan de kleintjes er uit en rijden we nog even door met het zestal. We hebben zelfs al een soort van molenwiek er in zitten. Het gaat op zich redelijk, maar dat vergt nog wel de nodige oefening.
Gisteren hebben we ook alles al op film gezet en nu gaat een bedrijf voor ons de muziek erbij zoeken. Over 2 weken gaan we dan oefenen met muziek erbij.

Nou dat was het weer voor vandaag. Tot de volgende update!

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 12:01

Nou we hebben hard geoefend en volgens mij moet het allemaal goed gaan komen.

Dus jullie zijn allemaal van harte welkom om te komen kijken naar onze carroussel demonstratie in Werkhoven (Utrecht).
Op zaterdag rond 17.45 en op zondag rond 13.00. Verder is er op zondag ook een clinic van Marianne Dorresteijn en aansluitend de Kur op Muziek voor t Z2, dus als je je verveelt zeker de moeite waard!
Voor meer info kan je ook nog kijken op www.veldruiters.nl

groetjes Marijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:28

Ik wens jullie veel succes en veel plezier, ik kan helaas beide dagen niet komen kijken, maar zet je hier dan ook een verslagje neer?

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 12:02

Hoi allemaal,

Beter laat dan nooit, maar hier dan toch een kort verslagje over onze carroussel demonstratie.
Op vrijdag avond hadden we generale repetitie. Na veel gepuzzel was de muziek ook helemaal klaar en het oefenen ging eingelijk best goed. Er was een pony die de boxen eng bleef vinden, maar verder ging het goed.
Op zaterdag om 18.00 uur was de eerste demonstratie. We hadden heelmaal aan het begin van het terrein verzameld en daar opgezadeld. Iedereen was in het wit met een rode polo. De ponies hadden allemaal witte bandages om en een dekje met het nieuwe logo van de club. Met z'n allen zijn we toen van achter helemaal naar voren gelopen. Dat was echt een stoer moment. Iedereen zag er piekfijn uit en ik was echt wel trots op t clubje.
De demonstratie ging goed, er waren een paar kleine foutjes, maar iedereen bleef keurig doorgaan. Zelfs het uitstrekken in draf en elkaar doorlaten (dit met het gorepje van 6) ging super! Er waren ook veel toeschouwers, wat het nog leuker maakte. Ik heb van veel mensen gehoord dat ze het erg leuk vonden dat de club zoiets had georganiseerd en dat ze hadden genoten.
Zondag ging het ietsjes minder soepel, maar nog steeds goed en weer vond iedereen het hardstikke leuk om te zien.

Al met al ben ik hardstikke trots op alle meiden. We hebben in 7 weken toch een leuke demonstratie in elkaar gezet. Ik ga proberen hieronder wat foto's te plaatsen, maar ik weet niet zeker of het gaat lukken.

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie figuren!
groetjes, Marijn

Afbeelding
Vlak voor de binnenkomst
Afbeelding
Binnenkomen
Afbeelding
Groeten in V
Afbeelding
Na het de groet samenkomen over AC
Afbeelding
Van hand veranderen
Afbeelding
Gorte volte op t midden
Afbeelding
Nog een stukje met 16, daarna gingen de achterste 10 eruit
Afbeelding
Molenwiek (beetje ver weg)
Afbeelding
Met enen afwenden en doorlaten (dat ging iets minder netjes)
Afbeelding
En nog een laatste foto van het zestal

Als het goed is komen er op www.veldruiters.nl nog veel meer foto's te staan, voor de liefhebber