Zorgen dat paard in de zomer niet verkleurd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Re: Zorgen dat paard in de zomer niet verkleurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:06

Ik denk dat een dun deken nog het beste is! Ik zou kleurverandering totaal geen probleem vinden maar ik kan me best voorstellen dat anderen het niet mooi vinden. Als er goede alternatieven zijn om dit 'probleem' te verhelpen is dat natuurlijk mooi meegenomen! Succes ermee

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:08

jeetje man! het is een paard hoor!
en last van de vliegen? dat hebben ze in 't wild ook! zo warm? als er genoeg schaduw is is er nix aan de hand hoor!
een paard is een dier, behandel die dan ook als een dier! loop jij ook de hele zomer met een dikke muts op omdat je haar anders blond wordt? (nee, want dat is dan weer mooi =s)....
pffff laat dat paard lekker de hele dat buiten staan in een wei met genoeg schaduw!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:26

Ik vind het ook erg zonde dat hij verkleurd.
De enige tijd dat hij mooi is, is nu, nu zijn door de zomer verkleurde wintervacht eraf is........

Ik denk dat het op een wedstijd best iets uit kan maken.'
Een donker glimmend dier geeft toch een heel ander plaatje.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:48

De reactie van Laura MC vind ik ook nergens op slaan. je mag je paardje toch wel mooier vinden dan die doffe kleur die er meestal onstaat in de zomer.. en wat Balli zegt.. die paarden in het wilt zijn gewend op veel vliegen maar deze paarden hier moet je daar niet mee vergelijken want deze paarden jhier zijn niet zo heel erg gewend aan vliegen.. ook vind ik het zelf verstandiger als je een donkerkleurig paard hebt om hem/0 haar een licht deken op te zette nwant dan krijgt hij het ook niet zo koud.. en ook van die dikke wintermuts is onziin want het is een heel dun dekentje waar ze meestal alleen maar voordelen aan hebben.. mijn pony is roankleurig en word in de zomer wel mooi gekleurd want die krijgt alleen maar meer wit maar bi jandere paarden kunnen ze ook heel lelijk worden.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:54

Dan ben ik denk ik ook een dierenbeul Clown mijn zwarte heeft ook een dunne zomerdeken op, en die blijft er in ieder geval zeker tot na de keuring op liggen. Ook gaat ze alleen 's ochtends een uurtje of 2 naar buiten, rest van de tijd staat ze op stal.
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je er een paard alleen maar plezier mee kan doen door ze 24 uur per dag buiten te zetten, in de hitte, met de vliegen, en hier in het zuiden nog erger, de horzels/dazen straks weer. Overdag luieren op stal en alleen 's morgens vroeg of 's avonds laat naar buiten lijkt ze hier in ieder geval goed te bevallen, er is er geen een vervelend op stal (we hebben er 4). Vroeger, toen mijn pony nog wel dag en nacht op een weitje stond had hij daar een schuilstal, waar hij nooit in stond, behalve dan 's zomers als de zon scheen. Overigens is hij nu 29, en staat ook nog maar een paar uur per dag buiten en de rest van de tijd op stal wat hooi te knabbelen, en volgens mij heeft hij het ook prima naar zijn zin zo. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:08

balli schreef:
jeetje man! het is een paard hoor!
en last van de vliegen? dat hebben ze in 't wild ook! zo warm? als er genoeg schaduw is is er nix aan de hand hoor!
een paard is een dier, behandel die dan ook als een dier! loop jij ook de hele zomer met een dikke muts op omdat je haar anders blond wordt? (nee, want dat is dan weer mooi =s)....
pffff laat dat paard lekker de hele dat buiten staan in een wei met genoeg schaduw!

Ik vind dat je het moderne paard onder de huidige 'moderne' leefomstandigheden niet moet vergelijken met het paard in de natuur.

'Paarden in het wild' worden niet door mensen getraind, hoeven niet op wedstrijd en hebben weinig aan een mooie dunne glimmende vacht. Paarden in het wild krijgen een functionele vettige vacht. Verder zitten in natuurgebieden minder stekende insecten dan op het platteland hier in nederland. Daarnaast kunnen paarden in het wild zelf bepalen wat ze doen om zich zo prettig mogelijk te voelen. Zo zullen ze vaak in de modder gaan rollen om zich tegen insecten te beschermen. Nou, dat zie ik onze moderne paarden in onze keurige weilanden nog niet zo snel voor elkaar krijgen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:59

TisUnique schreef:
Dan ben ik denk ik ook een dierenbeul Clown mijn zwarte heeft ook een dunne zomerdeken op, en die blijft er in ieder geval zeker tot na de keuring op liggen. Ook gaat ze alleen 's ochtends een uurtje of 2 naar buiten, rest van de tijd staat ze op stal.
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je er een paard alleen maar plezier mee kan doen door ze 24 uur per dag buiten te zetten, in de hitte, met de vliegen, en hier in het zuiden nog erger, de horzels/dazen straks weer. Overdag luieren op stal en alleen 's morgens vroeg of 's avonds laat naar buiten lijkt ze hier in ieder geval goed te bevallen, er is er geen een vervelend op stal (we hebben er 4). Vroeger, toen mijn pony nog wel dag en nacht op een weitje stond had hij daar een schuilstal, waar hij nooit in stond, behalve dan 's zomers als de zon scheen. Overigens is hij nu 29, en staat ook nog maar een paar uur per dag buiten en de rest van de tijd op stal wat hooi te knabbelen, en volgens mij heeft hij het ook prima naar zijn zin zo. Haha!

Niemand hier heeft et over 'dierenbeul' en 24 uur per dag buiten staan hoor, beter lezen he Knipoog
En aan corine, mag je je paard wel zo behandelen als je aan wedstrijden meedoet? Verward
En hippotha, op een wedstrijd maakt het geen zak uit welke kleur je paard is, dat zou totaal oneerlijk zijn! En als dat wel zo zou zijn, koop jij je paard alleen maar om de kleur - om wedstrijden te winnen? Zijn jullie nou paardenliefhebbers of wanna be the best's?

Shikoba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:06

Mijn mooie zwarte Shet wordt in de zomer prachtig bruin Haha! .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:09

Mijn mooie gouden palomino wordt in de zomer prachtig wit...Lips are sealed

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:10

Behalve het dekenverhaal heeft Cassidy als enige een goede tip gegeven Bloos : paprikapoeder door het voer doen. Dat ben ik nu ook aan het proberen. Ik weiger nl. mijn paarden binnen te houden of een deken op te doen bij heet weer. Een supplement leek me dus een betere oplossing. Verkleurt hij toch (1 van de drie moet mee op wedstrijd), so be it ... Een ander supplement waarvan met vermoedt (!) dat het vachtverkleuring tegengaat is zeewier.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:11

Cassidy schreef:
Mijn mooie gouden palomino wordt in de zomer prachtig wit...Lips are sealed

Mijn chestnut wordt sorrel Haha!

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:16

LauraMc schreef:
Niemand hier heeft et over 'dierenbeul' en 24 uur per dag buiten staan hoor, beter lezen he Knipoog

ja juffrouw! Sigaar
(Enne, misschien zelf eerst beter leren lezen? Die Clown stond er niet voor niets achter, het woord 'dierenbeul' was geïnspireerd op de felheid waarmee sommige mensen reageren in dit topic, en dus niet serieus!)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:18

Een dunne zomerdeken vind ik niet prettig, maar zo'n zilver blauwe vliegendeken van Bucas is een goed alternatief. Dat reflecteerd super dus daar staan ze koeler onder dan gewoon in de zon.

Verder moet je ze goed afspuiten na het werk, van het zout in zweet verkleuren ze ook.

Als mijn paard echt zo vaal lichtbruin zou verkleuren zou ik ook proberen dit te voorkomen, dat vind ik er ziekelijk uitzien.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 18:42

Zeewier werkt neit tegen verkleuring heb ik al twee jaar geprobeerd.

Waar zeewier echter wel tegen werkt is tegen zomerexceem.
Die van mij schuurde zijn staart eraf maar sinds het zeewier verhaal gaat dat goed.

Hellas meot hij wel in het heetst van de dag naar buiten enigste moment dat de weide vrij is, helaas maar naar buiten gaat die
Dat paprikapoeder is een strak plan. En dat wassen voor het zweet na het rijden ook

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:52

LauraMc schreef:
Sorry hoor, maar waarom zou je zijn kleurverandering willen tegenaan?? Belachelijk toch!! Het gaat toch om het paard zelf en niet om de kleur. Wees tevreden met het paard! Schaam je je ervoor ofzo? Ik vraag me af of je er wel echt om geeft... Verward

Weetje, waarom verkoop je je paard niet aan iemand die er wel tevreden mee is, en koop zelf een hobbelpaard, die veranderd tenminste niet van kleur!!

Wie heeft het er nou over dat ik niet van mn paard hou Verward Dit slaat nergens op..

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:39

Hippotha schreef:
Ik vind het ook erg zonde dat hij verkleurd.
De enige tijd dat hij mooi is, is nu, nu zijn door de zomer verkleurde wintervacht eraf is........

Ik denk dat het op een wedstijd best iets uit kan maken.'
Een donker glimmend dier geeft toch een heel ander plaatje.

Een ander plaatje door de kleur? Ja een andere kleur in het plaatje maar het plaatje draait nogsteeds om de zuiverheid van de gangen, de manier waarop je paard loopt, of het vloeiend is etc.. Als jury's je een punt hoger zouden geven omdat je paard donker mooi is.. pfff.. ik geloof best dat er juryleden zijn die zeuren maar ik mag toch hopen dat we daar niet op worden afgerekend! Ook niet met minimaal verschil. En dat geloof ik ook niet..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:44

parouscha schreef:
Ken hier ook iemand die een jonge friese merrie, merrie doet het op hun manier zo goed in de dressuur(Zal nu L zijn ofzo) maar mag de gehele zomer niet meer in de weide omdat ze anders van kleur verandert, ist niet belachelijk!

Belachelijk... Scheve mond

Wij hebben ook een Friese merrie die heel erg verkleurd, echt bruin wordt. Maar ja je doet er weinig aan. Elke keer afspuiten na het werken; nou het helpt echt niet. Nouja dan maar niet ? Ziet er misschien raar uit, maar ja lekker boeiend verder.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:27

Ik vind het ook niet belangrijk of mijn paardje verkleurd. Moet ik wel zeggen dat ze vrij zwart van zichzelf blijft, vooral tegenover andere zwarte paarden. Afgelopen zomer is ze echt zwart gebleven doordat ze bucas-flyoff deken op had liggen.. Deze had zij op tegen de vliegen ( zonder deken is ze niet buiten te zetten, raakt totaal in paniek) en hij is ook zonwerend, hierdoor hebben ze het minder warm en veranderen ze eigenlijk niet van kleur. Als je een deken wilt opleggen zou ik dan ook meer hiervoor gaan, minder last van vliegen en het is niet warm, heb mijn paardje nooit zwetend eronder gevonden..

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:46

wat ik hier nog niemand heb zien noemen is dat het erfelijk bepaald zou zijn of een paard in de zomer verkleurd. Het heeft met een bepaald gen te maken. Sommige friezen bijv. blijven mooi zwart en anderen verkleuren naar bruin. Nou reikt mijn erfelijkheidsleer niet heel ver, maar misschien dat iemand daar iets over kan terugvinden?? Anders kun je volgens mij afspuiten wat je wilt, maar dat helpt naar mi niet. Een dekje of cooler wellicht wel???

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:58

Mac schreef:
Behalve het dekenverhaal heeft Cassidy als enige een goede tip gegeven Bloos : paprikapoeder door het voer doen. Dat ben ik nu ook aan het proberen. Ik weiger nl. mijn paarden binnen te houden of een deken op te doen bij heet weer. Een supplement leek me dus een betere oplossing. Verkleurt hij toch (1 van de drie moet mee op wedstrijd),
so be it

... Een ander supplement waarvan met vermoedt (!) dat het vachtverkleuring tegengaat is zeewier.

Ook ik ben het met Mac en Cassidy eens.
Ik geef mijn zwarte jaarling ook paprikapoeder. Ik ben benieuwd of het helpt, maar vond het in ieder geval de moeite waard om het te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:41

LauraMc schreef:
En aan corine, mag je je paard wel zo behandelen als je aan wedstrijden meedoet?

Ik snap niet precies wat je met deze vraag bedoeld, kun je deze nog even toelichten?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:44

En anders een kleurspoeling erdoor? Haha! Tong uitsteken

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 08:36

mij maakt het echt geen moer uit dat mijn paard in de zomer verkleurd ik bedoel waar hebben we het over?
laat je paard toch paard zijn en haal die zomerdek hoog zomer eraf! of wil je huidschimmel kweken??
en over die insecten je kan vliegenspray kopen of een vliegendeken of gooi knoflook door het eten Knipoog

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:01

Sorry hoor maar ik vind de meeste reacties op dit topic, niet echt normaal.

Zelf heb ik ook een zwart paard. En na 2 seizoenen verkleuring tegengaan dmv zeewier of afspuiten (wat niet hielp), heb ik besloten een deken te kopen (Rambo vliegendeken) die UV werend is. Er zitten verschillende voordelen aan : geen verkleuring, minder last van vliegen en een stuk koeler in de zomerzon.
Lijkt mijn niet direct paard onvriendelijk! Vliegenspray helpt toch niet en een hele zomer knoflook, paprikapoeder of zeewier lijkt mij ook niet echt gezond.

En nee, ik rij geen wedstrijden!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:07

misschien een beeje domme gedachte maar vekleurd dan niet de nek alsnog Verward

verder vind ik sommige reacties best overdreven, ok ik zou zelf ook mijn paard geen deken opgooien om de verkleuring tegen te gaan, maar vind dat iedereen dat zelf moet weten.
Met een zomerdeken mishandel je ze heus niet, als je zegt dat je in de zomer geen deken op mag leggen mag je er in de winter ook geen op leggen, want dat is toch ook de natuur een wintervacht Verward of leggen jullie in de winter geen deken op Knipoog