Blik op de weg, special over Ruiters..??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LPtjuh

Re: Blik op de weg, special over Ruiters..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:49

mijn paard is een keer 'zachtjes'aangereden door een oudere vrouw in de auto.
we reden op een weg met veel geparkeerde auto's, ik had haar al gezien en ik zocht een plekje om stil te gaan staan zodat ze erlangs kon.
ik vond een plek waar tegenover mij 4 parkeerplekken leeg waren .
druk ze op haar toeter ( stom mens) om te vragen of ze erlangs kon. mijn paard schrok een beetje en bleef dus niet stilstaan.. uiteindelijk gaf ik haar een seintje dat ze me kon inhalen ( houin je achterhoofd dat er dus een hele wegkant vrij was) rijd ze 2 centimeter van mijn paard vandaan, hij zet een staptje opzij en ze rijd tegen zijn sprongewricht. waarop mijn paard reageert met een trap Haha! .
ze reed gauw door en een stukje later stopte ze omdat ze daar woonde. stond haar auto geparkeerd en haar deur stond open, zij was spullen aan het uitladen en haar hond blafte heel de buurt bij elkaar .
ze zag me aankomen pakte haar hond en liep gauw naar binnen. ik geloof dat zij haar lesje wel heeft gehad.
heb trouwens nooit wat gehoord van schade of iets dergelijks, ze wist wel dat ze fout zat Haha!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:56

Ik hoop dat ze dit echt een keer op tv willen uitzenden. Zoveel mensen in het verkeer zowel met de auto als moter weten niet wat voor een gevaar ze kunnen zijn voor ruiter en paard. Als deze mensen nou een keer zien wat er kan gebeuren gaan ze mischien eindelijk eens nadenken. Veel mensen denken dat ze er goed aan doen om echt stapvoets langs een paard te gaan rijden maar dit is ook niet fijn voor een paard gewoon rustig rijden is al genoeg. En vooral niet scheuren en toeteren of express even gas geven. Ik vind dit een heel goed idee en ik denk dat we het met zijn allen moeten doorzetten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:25

ik heb vorige week nog een ongeluk met mijn paard gehad :S
ik reed met mijn jonge pony op een eenbaansweg, gaat een of andere kl**tzak me met 60 inhalen, maar mijn paard was al de hele tijd springerig. mijn paard stond half opp de weg, en hij rijd zo vol in mn paard:S

nu kan ik weer opnieuw beginnen met laten wennen aan autos, en dat terwijl ze nooit bang voor ze was....

mijn paard en de auto hadden allebei flinke schade.
niet uitwijken of vaart minderen, helemaal niets....!
ik doe zeker mee, als ik kan helpen, laat het me weten!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:52

Lijkt me een superplan!! *LOL*
Maar hoe zou je zoiets aan moeten pakken..?

Het lijkt me echt eng om aangereden te worden met je paard..
En waar ik me dood aan kan ergeren zijn een stel idioten die het supergrappig vinden om naast je paard te gaan rijden en keihard te gaan toeteren om je paard te laten schrikken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:59

misschien zoveel mogelijk bokkers verzamelen, en allemaal 1 e-mail/brief erheen schrijven. na 100 brieven valt het toch wel op Knipoog

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:00

lowara schreef:
misschien zoveel mogelijk bokkers verzamelen, en allemaal 1 e-mail/brief erheen schrijven. na 100 brieven valt het toch wel op Knipoog

Whaha, idd.. Haha! Tong uitsteken
Stalken!! Haha! Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:00

Persoonlijk heb ik niet zoveel last van auto's, op hun rijbaan kom ik niet. Maar wel van brommers op het fietspad, die niet willen begrijpen dat mijn arm omhoog en omlaag betekent of ze aub het gas los willen laten. Frusty
En als ze je dan volgas voorbij stuiven en je roept hun toe dat ze asociaal bezig zijn nog omkeren en proberen je paard tegen zijn benen te rijden. Boos!
Gelukkig zijn er veel opritten bij ons op de weg Cool

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:04

Hai,

Ik ben rij-instructrice (auto).
En ik persoonlijk vertel ik mijn leerlingen ook hoe te reageren als je langs een paard moet.
Ik vind idd ook dat er meer over moet worden verteld aangezien ze vaak niet weten hoe of wat en de reaktie's van paarden op het verkeer.
Ook met paard en wagen weten de automobilisten wel hoe je kan zien dat ze de bocht om gaan of wat het allemaal betekent als ze met de handen zwaaien.

gr

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:09

Jarno,
er is vast een overkoepelende organisatie o.i.d. voor rij-instructeurs? Zou er via zo'n organisatie (extra) aandacht kunnen worden besteed aan dit onderwerp?
Dat zou toch geweldig zijn, als alle nieuwe automobilisten basiskennis hebben hiervan Lachen

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:12

hoi,

ik ga hier en daar eens informeren hierover.
jullie horen nog van mij.

gr

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:02

goed plan!

ik rijd ook vaak langs de weg en kan me ook vaak irriteren aan automobilisten enzov.
vb. Heleen, Eva en ik waren op buitenrit. Heleen op Magned en ik op Rascal en Eva ging "langeteugelend" mee met Lodewijk. Komt er op een gegeven moment een auto aan en er lagen plassen aan de adnere kant van de weg en stug aan onze kant rijden dus gingen ze er met zijn allen van door, zitten hun stug te lachen en gaan ze gewoon achter ons aan rijden !! TERWIJL ER EEN PONY LOS LIEP!!
Wij stonden ook al zo ver mogelijk in de berm want ze waren van te voren al opgefokt want de auto maakte nog al veel lawaai...
(en 2 van de 3 ponys waren echt echt verkeersmak!)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 14:16

Jarno, Jij bent een goede rijinstructeur. Ik moest de mijne zelf gaan uitleggen hoe ik een paard zou moeten passeren (op zich best te begrijpen, als je nog nooit op een paard hebt gezeten is het best moeilijk om voor te stellen hoe een paard reageert..)

Dus bedacht ik nog een evt. onderdeel voor het programma: Snelheidsduivels eens een rondje op een paardenrug laten maken (gewoon in een manege met een grasmaaier en wat perkjes, en een brommende auto (geluid).. Haha! de ideeen stromen binnen bij mij...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 14:21

fransje23 schreef:
Ik denk ook dat het met zijn allen wel moet lukken. Een brief van 1 persoon kan je negeren maar met een heleboel mensen wordt het moeilijk. Misschien kunnen we naar aanleding van die campagne ook wel de gewone programma's zoals hart van nederland benaderen. Met als tip paardenforum zet zich in voor verkeersveiligheid o.i.d. Ik ben in ieder geval dus voor. Ik maak dan ook bijna wekelijks dingen mee op mijn buitenritten waarbij ik mij afvraag of mensen wel enig idee hebben dat een paard een dier is en geen fiets die je op de rem kan zetten.

Mogen we jouw naam:
"Paardenforum zet zich in voor verkeersveiligheid"
gebruiken als naam voor deze actie?? en mogen we ook de naam Bokt in deze actie betrekken (dan zou het worden: "Paardenforum www.bokt.nl, zet zich in voor de verkeersveiligheid?) (deze laatste vraag voor de operators...)

En ik had bedacht dat 3VO benaderen ook geen gek plan zou kunnen zijn.. Zijn er mensen die goed zijn in het opstellen van brieven?? Pb me ff als je wilt?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:28

ik vind het een geweldig idee!
rydar is bijvoorbeeld een super verkeersmakke pony, nu reed ik in de winter buiten en kwam ik aan bij het bruggetje, door de bocht(achter me) kwam een snelrijdende auto, dus ik ging al midden op de weg over het bruggetje heen in draf, nog niks aan den hand, na het bruggetje ging ik op het grasveldje verder. die auto kwam nog steeds in volle vaart aan (met aanhanger) en kwam dus net na mij vol gas over dat bruggetje, waarbij die aanhanger natuurlijk ontzettend ging rinkelen. dat vond ry ook best wel eng.. moet er niet aan gedacht hebben op een paard gezeten te hebben die niet zo goed verkeersmak is als ry..
die auto remde totaal niet af.. idioot!

ik vind dat die aandacht totaal geen kwaad kan, velen weten niet wat commando's betekenen, zoals idd het op en neer gaan van je arm om iemand af te remmen.. en velen weten ook niet hoe ze zich moeten gedragen bij paarden.
zo gaan sommige brommers heel rustig achter je rijden(broem, broem, broem), met de gedachte daar goed aan te doen, terwijl vele paarden juist van dat gebroem onrustig worden, en veel braver blijven als ze er gewoon langs rijden..

misschien een idee om de mensen van het ruiterbewijs te benaderen voor toelichting?

(overigens ben ik het wel met 3vo eens dat paardenmensen zich zelf ook aan moeten passen, daarom vind ik een verplichting van het ruiterbewijs geen gek idee, je moet toch ook voor een auto of een brommer een rijbewijs hebben... en met het ruiterbewijs leer jij ook hoe je je moet gedragen met een paard en wanneer iemand voorrang heeft of niet...)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:31

misschien ook een idee om bv. in iedere gemeente een cursus 'het schrikvrije paard' te houden, ik denk dat dat ook wel ongelukken kan voorkomen.. hoeveel paarden schrikken wel niet van een doodnormale paraplu?

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:34

hoi,
Ik vind dit een beregoed idee, er overkwam mij nl gister iets wat hier geregeld gebeurd:
Ik rij bij huis weg en daar komt de vrachtwagen die de melk ophaalt bij de boeren aan, geen probleem normaal, maar dan moet je geen vaart minderen om vervolgens gas te geven naast mij.
Gevolg: paard op de achter benen en in het prikkeldraad (is goed afgelopen) en ik over de rooie, man stopt en verwijt mij dat ik niet met een bang paard op de weg moet komen.
Nou vraag ik je...

Laten we dus maar eens proberen of we "contact"kunnen krijgen

Groeten Carla

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:39

Van de winter toen ik met mijn Shet aangespannen reed in het bos over een weg, kwam er ook een busje achter me rijden. De pony is prima verkeersmak, maar hij kon me gewoon niet inhalen, er was gewoon te weinig ruimte. Het was ook niet echt een weg, maar meer een bospad, waar wel auto's over mogen als het nodig is.
Dus ik zet een drafje in, zodat die auto niet zo heel lang hoefde te wachten. En mijn pony kon altijd superhard draven een heel end draven zonder moe te worden, dus ik geef meer leidsel en ze vloog in een vliegende draf over dat pad. Was het blijkbaar nog niet goed, ging tie heel hard gasgeven, zodat tie bijna op me kar zat en weer remmen, en weer heel hard gasgeven enz.
Dus toen dacht ik, stik maar, ik ga lekker op het gemakje stappen.. Haha!
Maar dat is dus zwaar irriterend, denk je, dan ga ik even lekker draven zodat hij niet zo lang achter me hoef te zitten, want ik kan me voorstellen dat dat niet echt fijn is als je haast hebt. En dan gaat tie zo lopen klieren. Boos!
En m'n pony kan zo ontzettend hard draven, dat veel paarden en grotere pony's moeten galloperen om haar bij te houden, dus het was echt geen sukkeldraf ofzo.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:46

Nu weten we al van heel veel mensen dat ze het een goed plan vinden, maar doen we het nu ook?
Warneer moeten we gaan sturen?
Wat gaan we in al onze mailtjes vermelden??
Graag even duidelijk heid en niet al die verhalen die jullie hebben mee gemaakt.

IK WIL ACTIE!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 14:51

Heey Mayo Horses.. Ik wil ook actie! Maar om mensen te overtuigen zullen we meer ervaringen moeten hebben. Ik wil graag iedereen oproepen die goed is in het schrijven van dit soort publicatiemailtjes (jij misschien wel) om verschillende instanties aan te mailen, met bijgevoegd deze link. ondertussen: blijf jullie ervaringen en alles sturen.. Maar ik mis evt. ideeen voor het programma! Dus ook die mogen in dit topic genoemd worden.

Zal ik het eerste mailtje dan maar vast gaan rondsturen..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:53

Citaat:
misschien ook een idee om bv. in iedere gemeente een cursus 'het schrikvrije paard' te houden, ik denk dat dat ook wel ongelukken kan voorkomen.. hoeveel paarden schrikken wel niet van een doodnormale paraplu?

Dat vind ik de taak van de plaatselijke ponyclub.
Verder zijn er ook cursussen door eel het land.
Ik vind niet dat je deze verantwoording/taak bij de gemeente kan leggen. Jij wil paardrijden dus moet je er ook voorzorgen dat je zo veilig mogenlijk aan het verkeer kan deelnemen.

Ik vind het ook en goed plan.
Maar ik denk niet dat een hele uitzending alleen maar over schrikkende paarden kan gaan.

Er zal ook uitgelegd moeten worden wat ruiters er al aan doen(want sommige hebben echt schijt aan alles,aan de verkeerde kant van de weg, over het voetpad galoperen etc etc) om veilig aan het verkeer deel te nemen.

Een onderwerp paarden vervoer is ook niet verkeerd.
En een keertje mee kijken bij het koetsiers bewijs is ook een goed idee.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:57

Totaal mee eens. Als iedereen minstens 1 voorval wat slecht (had kunnen) aflopen stuurt naar Blik op de weg stuurt, kunnen ze zien wat voor ravage er kan ontstaan.

Maar misschien wel even duidelijk maken dat paarden echt niet gevaarlijk zijn, maar als het fout gaat dat het dan goed fout kan gaan.

Ik heb vaak genoeg gedacht:'Wat als ik nu niet op mijn braaf paardje had gezeten maar op eender welke andere?"

Het ene paard is het andere niet en in de ene situatie reageert een paard niet hetzelfde als op een gelijkaardige andere situatie!

Kheb mijn mail al gestuurd!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 15:07

Wizewo, kun je je mail misschien ook hier plaatsen? dan kunnen anderen zien wat je hebt gemaild, en zitten we allemaal een beetje op 1 lijn. Dit is mijn mail... Hij gaat zo de 'deur' uit!

Beste redactie van Blik op de weg,

Naar aanleiding van uw programma van afgelopen vrijdag ben ik op het paarden forum www.bokt.nl een actie gestart.
In uw programma behandelde u vrachtwagens, en in het programma liet u situaties uit het oogpunt van een vrachtwagen chauffeur zien.
Laatst las ik op Bokt over een ongeluk met een trailer, die doordat hij was afgesneden was gekanteld, 1 paard is hierbij om het leven gekomen, het paard is in paniek de weg opgerend, en heeft hierbij een andere auto vol geraakt. Hierbij is een 19 jarige Duitse man zwaar gewond geraakt. Ook lees ik veel over, en maak ik zelf regelmatig, veel gevaarlijke situaties mee. Deze komen vaak voor uit onwetendheid. Want het merendeel van de verkeersgebruikers heeft geen idee hoe men een paard kan reageren op een optrekkende auto.

Aanstaande maandag gaat er een andere campagne in actie: “Weet wat je doet, als je een paard ontmoet” Deze campagne is van de KNHS uit gestart, maar is vooral gericht op jonge bestuurders. Wij vinden dat Heel Weggebruikend Nederland attent gemaakt zou moeten worden over ruiters langs de weg.

Daarom hebben we op bovengenoemde site een actie gestart:
“Paardenforum (www.bokt.nl) zet zich in voor de verkeersveiligheid”

Hierin vertellen mensen hun ideeën en ervaringen met paarden langs het verkeer.

Wat we willen is een programma dat gaat over het verkeer uit het oogpunt van de ruiter. Dat mensen kunnen zien hoe een paard kan reageren, en hoe het voor een ruiter is om op een paard te zitten.
We hebben al ideeën voor een evt. onderwerpen in het programma.

Nu is onze vraag: bent u bereid om aan dit initiatief van een groot deel van Paardrijdend Nederland mee te werken, zodat wij en andere verkeersdeelnemers veilig over straat kunnen.

In Afwachting,

Bij voorbaat dank,

Angela Kuijpers.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:12

Die brief ziet er al heel goed uit! Ja
Misschien kun je nog wat meer voorbeelden geven van gevaarlijke verkeerssituaties met paarden. Bijvoorbeeld naar aanleiding van voorbeelden in dit topic.
Echt gaaf dat er nu actie word ondernomen! Haha! Vork

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:13

mijn paarden zijn allemaal echt super verkeersmak en maar goed ook hoe vaak ze wel niet al luid toeterend ingehaald zijn zelfs als ik in de berm of op het fietspad naast de weg reed

en dat mijn shet nog een hoofd aan zijn romp heeft is helemaal een wereld wonder
de keren dat terwijl hij voor de wagen liep met mijn kleine en ik er op (de wagen) wel niet echt heel grof afgesneden zijn
regelmatig heeft hij echt een sprongetje opzij moeten maken om niet geraakt te worden en helaas zelfs een paar keer geschampt Boos!

of dat je een keer met de trailer rijd (komt bij ons gelukkig niet zo vaak voor) en dat ze pal op de rem gaan voor je (in gedachte zie je dan je paard al glijden in de wagen...)

of dat mensen op de inhaal strook bv inhalen omdat je iets langzamer door de bocht gaat ...

zelfs meerdere agenten hebben niet door dat je niet inene kunt remmen met een paard in je trailer

angela-> mooie brief ! versturen die hap !mijn zegen heb je

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:14

Ik ga ook een mail schrijven, moet ik hem ook eerst neer zetten of kan ik hem gelijk versturen?

gr my