hoe krijg je een BANG paard de trailer in...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danifur

Re: hoe krijg je een BANG paard de trailer in...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:13

Anouar15 schreef:
Longeerlijn hebben wij ook geprobeert, dat is dus goed mis gegaan. Paard raakte zo in paniek dat hij door de lijn sprong, met z'n baan aan de klep bleef hangen en met z'n hoofd achter de trailer. M'n moeder is zowat d'r vinger eraf gerukt omdat de longeerlijn eromheen ging, m'n paard had een diepe wond aan z'n been en had met z'n hoofd een stuk uit de trailer geslagen en dus een diepe wond op z'n hoofd en een heel groot trauma. Dus zeker niet doen met een bang paard.

vind ik wel een beetje onzin.. longeerlijn is geen geweld.
mijn paard is ook bang, maar bij hem werkt het prima.
ik hou namelijk totaal niet van geweld, en ik doe de longeerlijn dus rustig achter zn kont zodat hij niet in paniek raakt en erin gaat hangen.
nu heb k ze eigenlijk niet meer nodig.
het verschilt denk ik toch ook wel degelijk per paard wat werkt. Lachen

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:15

Lisa_Melody schreef:
Longeerlijn heb ik slechte ervaringen mee.
Toen ik mijn paard moest verhuizen werd het nogal opgehaast en toen moest Melody dus ook met een longeerlijn erin worden getrokken (terwijl ze helemaal niet zo bang was, met een beetje geduld lukte het altijd) Nouja na een tijdje stond ze wel zo'n beetje in de trailer, maar toen ging ze toch steigeren(raakte in paniek) en door die longeerlijn viel ze daardoor achterover weer van de trailer af. Ja fijn, toen had ze dus wel een tariler trauma. Ik kan dus de tips in dit topic ook wel gebruiken...

ja maar je moet ook nooit gaan haasten met een paard inladen Tong uitsteken
en nooit dwingen.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:18

annet1990 schreef:
heej ik hoop een tip van mij!! mijn pony is met een ongeluk over de kop geslagen!! en dus best bang voor de trailer, logisch Tong uitsteken maar door een tip van iemand, moest ik mijn pony zover naar de trailer doen en dan achteruit en weer naar voren en weer naar achter...tot dat hij/zij er geen zin meer in heeft loop jij naar voren
[handig is een bakje bix zodat ie blijft staan en niet naar achtern schiet als de klep digt gaat]

doe ook het trailerdeurtje dicht... miss door schittering van de zon kan die schrikken, want ze verzinnen alleszz om er niet in te hoeven!!

zweepen en longe hou ik zelf niet zo van je dwingt een paard alleen maar! terwijl die bang is..hij/zij moet weten dat het goed is!! en moet vertrouwen in de trailer krijgen..

wat ik meestal ook doe is de voorste balk eruit halen, zodat de pony zover kan lopen als die wil en niet in een klein stukje....
veel succes!!!! Pling Pling Pling

wat ik al in mijn andere reactie gezegd heb.
ik denk dat het per paard verschilt wat je moet doen!
een zweep is toch wel wat anders als een longe.
en je moet een paard dus niet gaan dwingen, nogmaals ik hou er niet van om een paard wat bang is te dingen of met geweld in de trailer te zetten.
maar bij die van mij werkte het wel met het lijntje rustig achter zn kont zonder het heel strak te doen!
maar ik denk dat het verschilt per paard.

en anders zou ik je aanraden om eens ergens te kijken voor een cursusje of iemand die veel ervaring ermee heeft bij jou op stal collekikker?!
suc6!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:22

danifur schreef:
Lisa_Melody schreef:
Longeerlijn heb ik slechte ervaringen mee.
Toen ik mijn paard moest verhuizen werd het nogal opgehaast en toen moest Melody dus ook met een longeerlijn erin worden getrokken (terwijl ze helemaal niet zo bang was, met een beetje geduld lukte het altijd) Nouja na een tijdje stond ze wel zo'n beetje in de trailer, maar toen ging ze toch steigeren(raakte in paniek) en door die longeerlijn viel ze daardoor achterover weer van de trailer af. Ja fijn, toen had ze dus wel een tariler trauma. Ik kan dus de tips in dit topic ook wel gebruiken...

ja maar je moet ook nooit gaan haasten met een paard inladen Tong uitsteken
en nooit dwingen.

Ik werd door bepaalde redenen opgehaast. En dwingen is idd. ook niet goed, maar je dwingt een paard dus wel de trailer in te gaan als je hem de trailer in trekt/duwt met een longeerlijn.
Misschien werkt het bij sommige paarden wel hoor, maar bij paarden die snel in paniek raken kan het helemaal fout gaan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:27

Wat soms helpt is de trailer voor een staldeur neer zetten zodat ze vanuit stal de trailer op lopen en geen enkele andere kant opkunnen.

Bij mijn paard is het simpel, zolang hij ziet dat er een gaatje is waardoor hij de trailer niet ophoeft pakt hij dat gaatje. Ik span nu vaak een longeerlijn tussen de trailer en een muur, een ander lijn houdt iemand vast en dan loopt hij zo de trailer op zonder stress, omdat hij ziet dat er maar een weg is en dat is de trailer op.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:38

Lisa_Melody schreef:
Lisa_Melody schreef:

Ik werd door bepaalde redenen opgehaast. En dwingen is idd. ook niet goed, maar je dwingt een paard dus wel de trailer in te gaan als je hem de trailer in trekt/duwt met een longeerlijn.
Misschien werkt het bij sommige paarden wel hoor, maar bij paarden die snel in paniek raken kan het helemaal fout gaan.

ja nouja, ik zie het dus niet als dwingen, want bij die van mij hebben we nooit aan de lijnen getrokken, alleen die lijnen daar gehouden zodat hij niet meer verder naar achteren kon!
en bij die van mij werkte dat idd wel ja.
en ja als je er 1 hebt die snel in paniek is zou ik dat ook nooit doen.
die van mij is wel gestressed op dat moment, maar niet snel in paniek.
[/quote]
[/quote]

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:41

ingvdh schreef:
Wat soms helpt is de trailer voor een staldeur neer zetten zodat ze vanuit stal de trailer op lopen en geen enkele andere kant opkunnen.

Bij mijn paard is het simpel, zolang hij ziet dat er een gaatje is waardoor hij de trailer niet ophoeft pakt hij dat gaatje. Ik span nu vaak een longeerlijn tussen de trailer en een muur, een ander lijn houdt iemand vast en dan loopt hij zo de trailer op zonder stress, omdat hij ziet dat er maar een weg is en dat is de trailer op.

dat heeft die van mij dus ook.. die probeerde er eerst meteen naast te lopen!
nou ik heb toch liever niet dat hij zn been aan de zijkant van de klep openhaalt omdat hij ernaast wil rennen.
daarom hebben wij ook de lijnen gebruikt.
idd, trailer naast de bak gezet, en dan aan de andere kant een lijn.
en dus zonder dwang de trailer ingedaan, zonder getrek aan de lijn.
nu heb ik ze zelden nog nodig!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:48

Nog een tip, haal er niet teveel mensen bij. Ik weet uit ervaring dat er altijd hordes mensen zijn die wel "weten" hoe het moet. Want meestal komt dat erop neer dan ze hem er wel even in zullen trekken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:54

Mijn pony heeft een ongeluk met een trailer gehad, en werd al helemaal bang als er eentje het erf op kwam. Wat wij hebben gedaan is dit:
Twee maanden lang om de paar dagen proberen. Alleen ik en iemand van stal en mijn pony. Klep open, deurtje open, wat stro uit haar eigen stal erin (ruikt vertrouwd) Toen zijn we met alleen een halstertje en een bakje bix gaan vragen. Nooit trekken en niet eens druk zetten, alleen maar met je stem vragen of ze wil komen en lokken met een bixje. Zorg dat je minstens twee uur de tijd hebt. Zodra ze ook maar iets dichterbij de trailer komt goed belonen! Na twee keer wilde ze al een voetje op de laadklep zetten, als ze zoiets doet goed belonen en meteen stoppen. De volgende keren durfde ze steeds ietsje verder. Na een aantal keren konden we haar vastzetten en haar gewoon 10 minuutjes laten staan. De volgende keer kon het deurtje dicht en weer 10 minuutjes laten staan. Daarna deurtje en klep dicht en weer laten staan. Zo bouw je het langzaam zonder enige druk op tot je een keer een stukje met de trailer kunt gaan rijden. Doe dat dan niet meteen naar een wedstrijd, maar gewoon een klein blokje in de buurt, waarbij ze daarna steeds een bak wortels krijgt zodat ze het als iets leuks gaat zien.
Wij hadden ook nog het geluk dat we een tweepaardstrailer hadden, dus konden we hat beste maatje van mijn pony (die het allemaal een worst zal wezen waar hij ingezet wordt) erin zetten als we probeerden haar erin te krijgen. Dat alleen doen als desbetreffend maatje geen probleem heeft met trailers, anders fokt hij alleen de pony die je erin wilt zetten op.
Na een tijdje konden we zo een stukje met de trailer, een stukje rijden en weer met de trailer terug.

moniza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:55

Ik heb hetzelfde probleem nu 2 x bij de hand gehad. Thuis veel geoefend met voeren in de trailer, en dus thuis geen probleem. Maar na een wedstrijd nooit de trailer meer in willen. Ik heb nu de tip gekregen om een anti statisch bandje (zo'n staartje) aan de trailer te maken, want met die nieuwe trailers welke een aluminium vloer hebben kunnen heel gemakkelijk door het rijden statisch geladen worden. De paarden krijgen dan een schok wanneer zij de trailer proberen op de lopen en daardoor krijg je ze er niet meer in. Het bandje heb ik bij Halfords gehaald voor 2.95 euro, dus aan de prijs ligt het niet om dit te proberen.
Veel succes toegewenst. En kwaad worden helpt nooit!!!!
Moniza

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:16

Ligt denk ik ook wel een beetje aan het rijgedrag en comfort van de trailer. Als je paard ervaringen heeft van schudden en knallen en vallen en doen, zal hij er niet snel in gaan Haha!

Ook niet meetrekken, een paard zal niet snel opzettelijk over je heen willen lopen, stel dat jij op de klep staat en je paard in de trailer probeert te trekken, zal hij er niet in gaan omdat jij ervoor staat, dus gewoon naast hem blijven lopen. En dat gedoe met zwepen en schreeuwen vind ik ook niet zo prettig, longeerlijnen heb ik weinig op tegen.

Succes Lachen

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:47

Heeeeeel veel gedult hebben, wij deden het zo:

paard niet aankijken en steeds een stukje mee nemen, als hij niet wilt blijf je gewoon rustig trekken (weet niet hoe je dat precies noemt) en idd. voer meenemen in de trailer en tegen het paard praten (rustig natuurlijk Clown )
Rustig rijden met de trailer, dus niet in eens hard optrekken en bij de stoplichten heel lang laten uitrollen (scheelt ook in de bezine kosten Vingers aflikken) en gewoon heel relaxt rijden niet achterlijk hard rijden...

heel veel succes...!

Groetjes, roos

moniza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:07

Over het rijgedrag van diverse chauffeurs sta ik ook wel eens versteld. Je denkt wachtend bij een rood stoplicht: "die auto met die trailer daar zal toch geen paard in staan, zo hard trekt die op en gaat door de bocht" kijkend in jouw achteruit kijk spiegel zie je dan eens wel een paardenstaart. Hoe krijgen deze personen deze paarden dan geladen???

moniza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:17

Ook ik wil nog wel even terugkomen op geduld. Ik heb vorige week 1,5 uur met een zak brood en mijn arabier alleen bij de trailer gestaan. Na 1.5 uur alleen met haar voorbenen op de laadklep te hebben gestaan kwam zij eindelijk stapje voor stapje naar voren de trailer in. Ruim beloond met biks en lekkere hapjes en haar op stal gezet. De volgende dag duurde deze sessie maar 20 minuten. Wij boekten dus vooruitgang. Ik was er nog steeds vanuit gegaan dat zij angstig voor de trailer was. De dag daarna bleef zij weer alleen met haar voorbenen net in de trailer staan en geen stap verder. Ik ben toen zelf in de trailer veel lawaai gaan maken. De voorstang laten rammelen, zelf springen op de vloer, kloppen tegen het dak etc. En wat gebeurde er.......... helemaal niets!!!!! Mevrouw verblikte niet en verzetten geen stap. Stond mij alleen aan te kijken met een blik van: Doe jij even normaal. Voor mij was het toen helemaal duidelijk dat dit geen angst was maar puur eigenwijs zijn.
Met behulp van mijn man, die dacht dat het helemaal mis ging en haastig naar buiten kwam, heb ik haar toen met wat meer power de trailer in gewerkt. En nu loopt zo gewoon weer achter mij aan
(thuis) de trailer in. De vraag is dan ook???? Wanneer is het angst en wanneer is het gewoon treiteren.
Moniza

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:14

aan de ene kant worden paarden gezien als zer intelligent, behalve bij de trailer... dan zijn het domme en bange wezens...
Een paard wat doodsbang voor een trailer is krijg je never nooit niet op een trailer en zal wanneer hij over troeft wordt die trailer afbreken....
een par wat een beetje bang, beetje veel bang is, wat angstig is en bla bla... roept bij iedere keer als hij/zij de zi krijgt ÉÉÉËn NUUUUUUl en dan TWEEEEEE nul enzovoort...het zijn altijd dezelfde mensen met tailerr problemen ongeacht welk paard.... en daar speelt een ieder op in.... niet het paard krijgt een cursus maar de mens die bij dat paard hoort........
en JA er zijn uitzonderingen maar een paard met een echt zwaar angstig ik ben doodsbang en ga nooit meer een trailer in traume... die breekt een trailer af tot op de bodemplaat...en als ie kan nog lager...

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:18

Alane schreef:
aan de ene kant worden paarden gezien als zer intelligent, behalve bij de trailer... dan zijn het domme en bange wezens...
Een paard wat doodsbang voor een trailer is krijg je never nooit niet op een trailer en zal wanneer hij over troeft wordt die trailer afbreken....
een par wat een beetje bang, beetje veel bang is, wat angstig is en bla bla... roept bij iedere keer als hij/zij de zi krijgt ÉÉÉËn NUUUUUUl en dan TWEEEEEE nul enzovoort...het zijn altijd dezelfde mensen met tailerr problemen ongeacht welk paard.... en daar speelt een ieder op in.... niet het paard krijgt een cursus maar de mens die bij dat paard hoort........
en JA er zijn uitzonderingen maar een paard met een echt zwaar angstig ik ben doodsbang en ga nooit meer een trailer in traume... die breekt een trailer af tot op de bodemplaat...en als ie kan nog lager...

die van mij is toch wel degelijk bang..
als hij op de trailer staat wil hij geeneens een wortel meer zo nerveus is hij dan!
soms maar een halfje, en de rest krijg k er niet in omdat hij veel te druk met andere dingen is!
en andere paarden krijg ik toch echt wel de trailer in!
de eerste paar keren kwam hij tot zijn oren aan toe in t zweet de trailer uit.
nu niet meer, maar hij is nog steeds nerveus.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:05

ik had ook een bange pony die de trailer niet in wilde, ze is een week op trailertraining geweest bij ONC, eric janssen. en stapt nu zonder problemen elke trailer in.
http://www.onc-africhting.nl/

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:15

Ik ben een tijdje geleden naar de show van Monty Roberts geweest. Monty liet toen ook zien hoe je een paard die de trailer niet in durft toch de trailer in kan krijgen. Dat deed hij inderdaad door het paard achterwaarts te laten gaan wanneer het paard een stapje vooruit wilde zette. Binnen kort zijn er in oudenhoren cursusen te volgen. Moet je even kijken op www.montyroberts.nl
Succes!!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:22

pnze tinker doet het zelfde eten helpt niet longeerlijnen niet helmaal nik en in een 2 paards stapt hij so in en wij hebben helaas een anderhalf paards