ben benieuwd waarom jullie bandages gebruiken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Re: ben benieuwd waarom jullie bandages gebruiken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:36

Als je goed kan bandageren heeft je paard er alleen maar profijt van.
De meeste ongelukken en blessures door gebruik van bandages komen eigenlijk alleen door het feit dat héél veel mensen/kinderen NIET goed kunnen bandageren.
Bandages zijn geen speeltjes om je paard zo mooi mogenlijk te maken, je kunt met bandages heel veel kwaad doen bij een paardenbeen!!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:48

ben ik mee eens gillian Ja

ontopic: ik gebruik zelf sinds een weekje fleece bandages iemand heeft het me uitgebreid uitgelegt en ik heb geoefent op een arm Tong uitsteken en diegene heeft het me laten voelen op mijn arm wanner een bandage te strak of te los zit maarja... iig ik kan dus bandageren en ik heb roze en witte Tong uitsteken
ik gebruik fleece bandages om dat ze lekker zacht zijn en onderlappen niet nodig zijn Lachen

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:50

gillian schreef:
De meeste ongelukken en blessures door gebruik van bandages komen eigenlijk alleen door het feit dat héél veel mensen/kinderen NIET goed kunnen bandageren.
Bandages zijn geen speeltjes om je paard zo mooi mogenlijk te maken, je kunt met bandages heel veel kwaad doen bij een paardenbeen!!

Ben ik het helemaal mee eens.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:57

ruitje schreef:
Bandages zijn slecht voor het been, ze verzwakken de pees waardoor de pees de klap minder goed kan opvangen zonder bandages.

Doordat de pezen minder goed leren om voor 'zichzelf te zorgen' is de klap groter zonder bandages. Je 'verslapt' de pezen dus.

Is gewoon een feit Lachen

Jah, dat is voor een gedeelte waar. Weinigen hier op Bokt gebruiken de bandages echt omdat het nodig is bij zwaardere training (zwaardere dressuurtraining of springen). De meeste dus, zoals ik al zei, om een setje te hebben. Zo komt het iig over op bokt, al snap ik dat het leuk en 'echt' is om bandages om te hebben.
Eerder gebruikte ik ook bij mijn pony voor peesbeschermers en achter bandages maar mocht die ook niet te vaak omdoen. En jah, sommige hebben er andere goede redenen voor.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:02

Ik gebruik zelf geen bandages, maar ben toch wel benieuwd hoe je ze precies om moet doen.
Is er toevallig iemand die kan proberen het uit te leggen? Lachen

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:17

Je kan het alleen leren doordat iemand het voor kan doen en je wijzen op welke punten je het fout doet. Is niet zo simpel om het via het net te doen Lachen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:30

Ik heb ook geen goede reden hoor, om bandages te gebruiken Haha!
Ik gebruik ze dan ook zeer weinig, alleen als ik een 'setjesbui' heb Clown

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:47

heejzz leuk jullie reacties op mijn topic Haha! vooral de discussie over wel of niet verzwakken van de pees!! Stoom uit je oren hahah. Ik gebruik geen bandages door te weinig ervaring maar altijd wel een leuk gezicht om te zien, maar ga vooral zo door OK dan! ik vind het zeer leuk om allemaal te lezen Hyper!

heej maar wel de kleur Party!! vermelden Tong uitsteken

Doei! Doei, doei Doei! Doei, doei XxX- Annetjuh!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:51

Ohja, kleur Haha!

bordeaux rood
wit
appelgroen
lichtblauw
rood (met winnie the pooh)
donkerblauw
paars
en euhh vast nog wel meer:D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:07

gillian schreef:

Ben ik met je eens, ook vind ik het schelen wat voor bandages je gebruikt. Als ik in een setjes bui ben, dan gebruik ik die dikke bandages die altijd gebruikt worden hoogstens 10 minuten aan zitten. Die dikke lappen er 2 uur om laten zitten lijkt me niets, word heel erg warm ook.

Als we meedoen met wedstrijden gebruiken we elastische stevige bandages, kan het niet echt uitleggen, maar die vind ik zelf ook een stuk beter zitten dan die lappen stof.

Verder heb ik geleerd dat je beter geen bandages om kan doen als wel, wij gebruiken altijd gemaschen en als ze zichzelf raken aan de onderkant doen we er bandages onder zodat de gemaschen wat verder van het been komen.

Puur noodzaak, weinig setjes buien hier Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:15

Ik gebruik ze alleen tijdens transport voor wedstrijd (die ik zelden heb) voor achter ivm witte benen en om de staart.

Ze geven echt geen steun en minimale bescherming.
Gebruik dan gewoon peesjes en strijklappen. Ook veelste veel mensen doen ze hier zonder enige ervaring van bandageren om... en dan zeggen ze dat ze het kunnen Haha!

Nee badages gebruik ze wanneer het echt niet anders kan ik lees:
Pony die geen peesjes/strijklappen omkunnen en hogere dressuursport.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:47

Ik gebruik bandages omdat mijn paard zijn eigen aantikt, bij peesbeschermers blijft hij het doen, en als ik een maand ofzo bandages gebruik, doet hij het weer ff niet meer. Vraag me niet waarom hij vind het aanraken van een bandage volgens mij gewoon minder leuk als een peesbeschermer.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:37

Faniek schreef:
Ik gebruik ze alleen tijdens transport voor wedstrijd (die ik zelden heb) voor achter ivm witte benen en om de staart.

Ze geven echt geen steun en minimale bescherming.
Gebruik dan gewoon peesjes en strijklappen. Ook veelste veel mensen doen ze hier zonder enige ervaring van bandageren om... en dan zeggen ze dat ze het kunnen Haha!

Nee badages gebruik ze wanneer het echt niet anders kan ik lees:
Pony die geen peesjes/strijklappen omkunnen en hogere dressuursport.

Dat ze geen steun geven en minimale bescherming klopt. Helemaal mee eens. Maar waarom mogen alleen de hogere dressuur ruiters ze wel gebruiken maar lagere dressuur amazones Clown niet? Tenminste waarom kijken ze daar op neer?
Ik loop nu stage bij Dressuurstal Gea Bouwstra en die gebruikt ze ook elke dag, vierkant. Fleece en katoen, altijd met Eskadron onderlappen.
Ik heb daar geleerd hoe het moet, en wat het nut van is. En tja zwakke pezen? Ik denk het niet. Tenminste ken er 3 die zowat elke dag vierkant in de bandages worden gereden en een loopt net Z, en 2 lopen nu ZZ Licht.

Ik gebruik ook bijna elke keer bandages. Niet altijd vierkant, maar ik wil dat mijn paard gewoon op eigen benen loopt. Omdat er geen steun word gegeven, kunnen de pezen ook niet zwakker worden. Zo kan ik ook wel eens zonder enige bescherming (wedstrijd bvb) zonder "gevaar" van nu moet hij in een keer zonder.
Ik vind het onverantwoordlijk om te springen met bandages, juist omdat ze zo weinig bescherming bieden. En waarom zou het moeten, tijdens wedstrijden mag je ook gewoon bescherming gebruiken.

Oh ja kleren die ik heb:
Kersenrood
beige
knal geel
aubergen
wit
zwart

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:01

Skitter schreef:
Dat ze geen steun geven en minimale bescherming klopt. Helemaal mee eens. Maar waarom mogen alleen de hogere dressuur ruiters ze
wel
gebruiken maar lagere dressuur amazones Clown niet? Tenminste waarom kijken ze daar op neer?

Daarmee bedoel ik min of meer gewoon tijdens wedstrijden en je hebt beenbescherming nodig kun je witte bandages gebruiken o.d.
Van mening ben ik dat je met trainen beter peesjes of strijklappen kunt gebruiken of niks.
Ik zelf gebruik tijdens training liever niets ze kunnen toch zelf ook wel lopen zonder bescherming tenzij ze zichzelf zo aantikken.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:56

Ojah nog wel ff vermelden, het is niet zo dat een pees zwakker ervan wordt maar eerder 'lui'.

Citaat:
Niet altijd vierkant, maar ik wil dat mijn paard gewoon op eigen benen loopt.

Op eigen benen lopen door bandages te gebruiken? Of ik lees het verkeerd Lachen

En idd met springen zou ik ook niet snel bandages omdoen.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:37

Ik doe sinds kort bandages om, omdat het paard dat ik rijd met zn achterbenen (eigenlijk kogels) tegen elkaar strijkt. Bandages bieden dan enige bescherming.

Verder werk ik ook op een dressuurstal, en daar worden ook alle paarden gebandageerd.
Oudere paarden die zwaarder doorgetraind worden, worden vierkant gebandageerd.
De jonge paarden worden enkel achteraan gebandageerd. Vooraan krijgen deze paarden dan peesbeschermers om.
Bij het bandageren wordt er mij gevraagd om vooral veel aandacht te besteden aan de kogel, zodat deze toch enigzins ondersteund en beschermd wordt.

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:40

Ik gebruik slechts af en toe bandages, idd als ik in een setjesbui ben... Haha! Ik kan inmiddels wel bandageren, dus maak me daar niet zo druk over.

Maar nou vraag ik me af: jullie doen geen bandages om met springen, maar wat dan wel? Niets? Dat geeft toch ook geen steun? En peesbeschermers geven toch ook niet echt steun?

Kleuren die ik heb:
- Beige
- Vanille
- Lavendel (bij Raf Blue kleur van Anky)
Ik kan me nog steeds redelijk beheersen...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:05

PolitieTed schreef:
Maar nou vraag ik me af: jullie doen geen bandages om met springen, maar wat dan wel? Niets? Dat geeft toch ook geen steun? En peesbeschermers geven toch ook niet echt steun?

Met springen heeft Prisca peesbeschermers, strijklappen en springschoenen om. Je gebruikt ze tenslotte niet echt voor de steun, meer voor het aantikken.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:24

Het verzwakken van de pees op langere termijn komt eigenlijk vooral door de over verhitting van de pezen. Doordat de pezen iedere keer te heet worden kunnen ze sneller gaan rafelen en worden dus zwakker!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:18

Ik gebruik niets. In de onderbenen van een paard zitten pezen, deze horen koel te blijven anders kunnen ze beschadigd worden. Als een paard zich aantikt heeft dit meestal te maken met een verkeerde manier van bekappen of rijden. Liever dat verhelpen dan aan symptoom bestrijding doen. Ook zorgt de hoef voor de doorbloeding van het been. Bind je het onderbeen af, dan belemmer je de bloedsomloop.
Wat mij betreft dus geen ijzers en goed bekappen!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:13

annepanne schreef:
Het verzwakken van de pees op langere termijn komt eigenlijk vooral door de over verhitting van de pezen.

Daarom is het het beste dat je na het gebruik van bandages de pezen afspuit....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:23

PartTwo schreef:
Daarom is het het beste dat je na het gebruik van bandages de pezen afspuit....

Je wilt niet weten hoe een klap zijn pezen dan krijgen! Die overgang heet-koud is nog veel minder voor zijn pootjes.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:29

ja jij je mening ik mn mening! je moet niet zo dramatisch doen, je haalt ze eraf en dan ga je uitstappen en dan ga je afspuiten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:31

Waarom doe je zo boos?

En we doen allemaal niet dramatisch, helaas is het de harde waarheid dat je dan gewoon je pezen naar de maan helpt.

Als ik setjes voor benen zou laten gaan zou ik ook zeggen dat de rest dramatisch doet Knipoog

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:34

ik gebruik ze nooit voor setjes...