achterste voren vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Re: achterste voren vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:39

Citaat:
Volledig mee eens. Als het dan toch maar zo'n klein stukje is, zou ik kiezen tussen onder het zadel erheen rijden, wandelen en thuisblijven. Dat het maar voor 1 keer is vind ik geen argument. Ik kan ook 1 keer van de Eiffeltoren springen, maar het ondanks dat het maar voor een keertje was, niet overleven.

Helemaal mee eens...

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 15:42

nee, na alle waarschuwingen ga ik het niet doen maar was even voor verduidelijking.
Nee ik wil geen ellende, dat is het me niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:56

LauEef schreef:
Citaat:
Volledig mee eens. Als het dan toch maar zo'n klein stukje is, zou ik kiezen tussen onder het zadel erheen rijden, wandelen en thuisblijven. Dat het maar voor 1 keer is vind ik geen argument. Ik kan ook 1 keer van de Eiffeltoren springen, maar het ondanks dat het maar voor een keertje was, niet overleven.

Helemaal mee eens...

Of je paard misschien is een cusus trailerladen cadeau doen. Haha!

Mijn 3 jarige had het veel luxer, wilde niet in mijn oude traier (weijer 6 maanden oud) maar wel of een Atec van vrienden. heeft mijn pa een nieuwe trailer voor der gekocht haha.

Dat is dan optie 4 en optie 5 Tong uitsteken

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 06:51

Citaat:
Als je dan echt perse achterwaarts in wil laden, dan weet ik nog wel een goede oplossing.

Neem een trailer met voorlader (bv IforWilliams) en laat hem in zijn achteruit via de voorlaadklep in. Dan staat hij er dus gewoon met zijn snuit naar voren op.

wou even zeggen dat ik het ook al had voor gedragen de front-lader...

maar wou ook nog even reageren dat er daad werkelijk wel verschil zit tussen de voor en achter stang... de voorstang zit vast aan de trailer en is bestedig om een paard tegen te houden.
Hij kan dan net zo makkelijk te verwijderen te zijn als de achterstang, maar de achterstang is voor de stabiliteit van de trailer, de voorstang is er voor het paard op zijn plaats te houden... doordat de constructie aan de voorkant een stuk sterker is kan die stang veel meer verdragen, de achterkant is iets minder stabiel door middel van het grote gat waar het paard doorheen gaat... zodra de klep gesloten is is de stabiliteit weer hersteld... moeilijk verhaal, maar denk er maar aan dat oude trailers vaak moeilijker dicht gaan omdat ze langs achter een beetje uit het lood zijn gezakt...

en het is idd zo dat paarden liever niet voorwaards vervoerd worden... maar ik dacht dus echt dat het bewezen was dat we liever zijwaard worden vervoerd...
Idd in de V.S. hebben ze trailers waar geen laadklep aan zit.
Hier moeten de paarden maar een klein opstapje doen... maar deze trailers hebben ook de trekhaak lager zitten waardoor deze trailers niet geschikt zijn voor de europese auto´s, tenzij je een lage trekhaak hebt en dit is niet het geval met onze auto´s. Mijn ouders hebben jaren een Amerikaanse auto gehad ( uit de vs geimporteerd). Achter deze 4 wheel konden geen normale trailers... de trekhaak was telaag en dus hing de trailer bijna op de grond... We kennen dan iemand met een lage trailer en moesten altijd zijn trailer gebruiken....
Maar goed, weet zeker dat als je echt op zoek gaat naar een trailer waarin je paard achterwaard of zijwaard vervoerd moet worden dat je die wel vind.
Maar je bent nu al zover gekomen dat je m er achterwaards in krijgt... denk dat met een beetje geduld, liefde en gewilligheid je je paard wel zover krijgt dat hij er uiteindelijk ook voorwaards in zal gaan...

Mijn paard ( toen hij nog een veulentje van 3 maanden was ) wedr los vervoerd in een 2 paard trailer... Ik weet dat dit vaak een stuk makkelijker is voor een veulen om te verwerken dan om vast te moeten staan, maar het is niet geheel risico vrij...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:10

Een kennis van me heeft een veewagen en diverse pony's er eens los ingezet en gekeken wat ze deden tijdens het vervoer. Allen gingen ze omgekeerd staan, dus met kont in de rijrichting ... achterste voren dus.

Kennelijk vind een paard dit een prettigere manier van vervoeren.
Hij heeft er in zijn wagen wel de ruimte voor.

Het is ook nog eens zo dat een paard beter tijdens het remmen met zijn billen tegen een stang aan kan duwen, dan met de borst. Druk op de borst door een stang komt veel harder aan (doet dus veel meer zeer) dan tegen de billen/kont van het paard.

Menig paard dat zo'n "nare" ervaring heeft meegemaakt wil zich niet meer graag laten laden in een wagen of wil liever andersom gaan staan.

Groeten
Ingrid

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:00

ongeveer 15 jaar geleden heeft mijn vriendin haar paard verkocht aan manege Prinsenstad in Delft.

deze wilde ook de trailer niet in en hebben haar toen in z`n achteruit op de trailer vervoerd!

dat deden hun wel vaker,zei de goede man.
en dat was een rit van Hellevoetsluis naar Delft,2 x door de tunnel!

je zou toch denken dat zo iemand er wel verstand heeft,toch?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:43

we hadden bij ons op stal laatst een vervoersprobleem. Uiteindelijk hebben we de veewagen (dus een trailer voor mestkalvers) gebruikt. De pony stond daar helemaal los in omdat er geen mogelijkheden waren voor vast zetten. Als we stil stonden draaide ze om en stak ze haar neus over de klep naar buiten. Op het moment dat we gingen rijden, ging ze normaal in de rijrichting staan.

heb je er al achterste voren mee gereden? en denk als je voorzichtig bent en goed weet waar je mee bezig bent. Het best voor een keer kunt doen. maar dat je er zeker naar moet streven om hem normaal op de trailer te krijgen.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 11:46

Ja ik denk ook dat mijn paard uiteindelijk wel goedom de trailer in gaat. Mijn " probleem" is nu dat ik vrijdag mijn eerste wedstrijd heb en vind het nu zo onbevredigend dat ik me moet afmelden vanwege trailerrit. Heb trailerverkoper en emiel voest om advies gevraagd. Wacht nog op hun reactie. Hou jullie op de hoogte wat zij zeggen.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:52

ok nu niet clhen , dit is een hele serieuze vraag :
welke kleur heeft de binnenkant van jouw trailer??
als de trailer donker is zal het paard het liefst met zijn hoofd naar het licht staan , naar de uitgang dus
als je trailer wit is van binnen , zou ik het niet weten , maar mijn paard vertikt het om een donkere trailer in te gaan en een witte wandelt meneer zo in Tong uitsteken

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 12:07

Mijn trailer is heel licht van binnen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:55

jammer dat Friesland zo'n roteind rijden is voor mij want ik had je kunnen helpen m er weer vooruit in te zetten. Dan is je probleem met de trailer ook gelijk opgelost...
Er is echter nog een meisje in Friesland met hetzelfde probleem dus we zouden het kunnen combineren?
Ik heb al meerdere moeilijke paarden geladen op de manier van Pat Parelli en er is er nog geen een buiten de trailer blijven staan. Ik gebruik geen geweld, touwen, geen staanders of muren om op te sluiten maar alleen een touwhalster en een enorme dosis geduld en volharding.
Meer info? stuur me maar een PB-tje
Ciska

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:56

Ik lees dat je trailer licht is van binnen. Als je daarmee wit of een andere lichte kleur bedoelt, is het heel goed mogelijk dat je paard er niet in durft door het felle licht (reflecterende zonlicht) ervan. Mijn pony stapt zomaar in donkere (nou ja, 'niet witte' dan) trailers, maar een witte wil hij eerst niet. Let er goed op met trailerladen dat de zon niet in de trailer schijnt. Dat reflecteerd het wit en dat wordt door een paard scherper ervaren dan door een mens. Dit verklaart ook gelijk waarom hij er achterwaarts wel in gaat, dan ziet hij het witte niet.
Ik heb het een beetje vaag uitgelegd, maar ik hoop dat je het begrijpt.
Veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:58

Als je paard echt alleen maar achterstevoren vervoerd wil worden zou ik serieus kijken naar een trailer of kleine vrachtwagen waar dat mogelijk is, maar hem niet achterstevoren in een gewone trailer zetten waar de paarden normaal met hun hoofd vooruit instaan. Om de al opgenoemde redenen.

Er zijn beweringen dat in het geval van hard remmen het paard het beter op kan vangen met de achterhand, dan met de voorhand.
Het stabielste schijnt een paard nog steeds in een trailer of vrachtwagen te staan waar hij schuin komt te staan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:34

mijn pony (welsh, maar 300kg) vervoer ik in een 2 paardstrailer, zonder tussenschot. ze staat helemaal los met haar shetvriendje. ze gaan allebei achterstevoren staan en dat gaat super. scheelt misschien voor de gewichtsverdeling dat ze allebei niet zo zwaar zijn. ik zet mijn pony bewust niet in de goede rijrichting: ze is te klein om haar hoofd goed over de voorstang te kunnen doen en dr kont past onder de achterstang door en dat vindt ze weer eng. ik heb haar 1 keer in de goeie richting vervoerd en ik doe het nooit meer, ze stond kletsnat van het zweet te trillen in de trailer en ze wou er niet meer in. uiteindelijk kreeg ik haar er weer in en toen heb ik haar 1 keer los laten staan om te kijken wat ze deed: ze ging achterstevoren staan en kwam rustig van de trailer af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:11

Jaren geleden bestond het merk Kiwi. In de trailers stonden de paarden ook achterstevoren.

Deze trailers waren er speciaal voor gebouw (andere asbalans) en ook de inrichting was hierop gebaseerd.

Afbeelding

Wie er meer over wil (en kan) lezen hier de link.

paardengek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:45

MIjn shetje wou wel de trailer in, alleen als die in een 2 paard trailer stond draaide ze uit zichzelf om, dus die zette we dan ook achterste voren, en het ging altijd goed!!
Het is net hoe je paard erop reageerd, als ie gewoon rustig is, dan kan het denk ik geen kwaad!
groetjes

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 21:05

De trailer verkoper zegt dat het helemaal niets uitmaakt qua gewichtsverdeling en kogeldruk. Het is ook niet de bedoeling dat hij voor altijd zo vervoerd gaat worden. We hebben al enkele proefritten gemaakt en het gaat super. Vrienden reden erachter en hebben videoopnames gemaakt zodat ik kan zien hoe hij zich gedraagt. Hij staat relaxt wat om zich heen te kijken (zeiltje was dus open). Hangt niet tegen zijkanten in bochten enzo. Staat als een rots. We houden dit zo nog een tijdje vol en proberen het later als hij echt vertrouwd is weer eens vooruit te laden. Het is wel een oeboelig gezicht trouwens zo`n paardenhoofd uit de trailer. Tong uitsteken

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 06:18

Ook al een vrachtauto op je af zien komen?
Ik ben benieuwd hoe je paard dan reageert!
Niet doen. Koop desnoods een 2 paards en haal het schot eruit. Met 2 kettingen vastzetten zodat hij wat schuin kan staan.
Maar achtersevoren is vragen om moeilijkheden.
Hoe heb je hem trouwens ooit kunnen "leren" om achteruit de trailer op te lopen, wat had dat voor nut? En waar moet hij zijn hals laten als hij tegen de trailerklep staat? Heb je enig idee van de temperatuur in een trailer waarvan het zeil dicht zit? Bij bijna iedereen gaat het zeiltje alleen dicht tijdens sneeuwstormen of als er een veulen bijgeladen is, verder altijd open.
Is zo'n wedstrijd nou echt zo belangrijk dat je de gezondheid van je paard op het spel wil zetten.

Hij moet niet zeuren en gewoon leren vooruit erop te gaan. Het is jouw fout geweest om hem achteruit erop te leren lopen, herstel dat eerst.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:49

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een trailer die er voor gemaakt is want die zijn er zeker wel. In een gewone trailer zou ik niet doen want waar meot hij zn hoofd laten?

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 17:14

Nou nou.......... je hoeft me niet aan te vallen Amondi.
Ik heb het hem niet geleerd, het was een probeersel. En trouwens.... vraag ervaren mensen over trailerladen en iedereen adviseerd je om je zeiltje dicht te doen. De wind glijd over de trailer en slaat dan naar binnen toe over je paard heen, ja dat is prettig.... Zeiltje moet zoveel mogelijk dicht zijn tijdens vervoer. Vraag maar na bij Emiel Voest. En vrachtautos , tracktoren en motors hebben we allemaal al gehad. Doet hem niets.