josien schreef:Inderdaad, maar wel zoveel dat als het paard met de juiste buiging een bocht maakt in aanraking komt met je zitbeen knobbels. Heel moeilijk voor het paard in een nog sterke wending de juiste buiging aan te nemen omdat het daar belemmerd word.
Ik denk niet dat als een paard een bocht maakt dat zijn rug tegen je zitbeenknobbels aankomt.
1e omdat die boven de ruggegraat uitsteken ivm de pad die je gebruikt c.q. hoort te gebruiken
2e omdat zitbeenknobbels zover uit elkaar zitten dat de ruggegraat daar nooit tegenaan kán komen, of iemand moet al wel heel erg raar op zijn paard zitten.
Met lengtebuiging bedoel ik de stand van de rug a;s een paard op een kleine volte loopt, waarin zijn HELE lichaam de vorm van de volte volgt. Een starre boom kan deze buiging nooit volgen en de ruggegraat zal dus aan de voor- en achterkant van deze zadels tegen de boom aankomen.Citaat:De lengte buiging bedoel je waarschijnlijk de rug opbolling en het verlengen van de rug mee en deze word niet belemmerd met een zadel met boom als die goed past. De meeste zadels die je ziet passen nooit echt goed.
De rugopbolling die je krijgt als een paard goed 'aan de hulpen' is c.q. verzameling moet ELK zadel kunnen opvangen. Bij een boomzadel moet daar ruimte genoeg voor zijn, bij een boomlooszadel wordt de ruiter hooguit iets 'opgetild', maar aan het zitten of passe van het zadel veranderd er niets.
Het testen van boomloze zadels door gebruikers hecht ik in die zin niet zoveel waarde aan dat je altijd tevreden en ontevreden klanten zult hebben. Dat is geen wetenschappelijk onderbouwing van een produkt.
Wil je een echte wetenschappelijke test doen zul je met meetapparatuur c.q. infrarood/warmtegevoelige appartuur aan de gang moeten en dan met 1 ruiter die meerdere zadels op hetzelfde paard test.
Bij Torsion wordt door een vaste testploeg VEEL gereden op min of meer vaste paarden. Dus daar rolt ook wel wat uit. Blijft het feit dat 1 ruiter wel het verschil kan merken tussen haar vorige (boom)zadel en de boomloze...als het paard daar beter (of slechter) mee loopt is je paard ahw de testapparatuur.
Het is mij te duur om zo'n test uit te laten voeren met apparatuur. Dat moet Torsion dan maar doen.